hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

Re: hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:34

ik volg ff , mijn paard doet precies hetzelfde

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:45

aan 2 kettingen/touwen vastzetten, gaat hij hangen helpt een schopje onder zijn kont ook wel hoor, mijn arabiertje ging ook altijd hangen, totdat ie een schop onder zijn kont had gekregen. nooit meer gedaan. mijn merrie had er ook een handje van om te hangen, ook weer een schop onder haar kont en die kan ik nu gerust een tijdje vast laten staan en dan gaat ze zelfs staan slapen.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:42

Als het echt niet lukt met een sterk halster ed, kan je ook proberen om het halstertouw meerdere malen om de stang te wikkelen. hij staat dan niet helemaal vast, maar hij denkt wel dat hij vast staat. en als hij toch weer eens gaat hangen, is niet meteen je halster kapot!

bij mij heeft het geholpen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:21

Ik ben het met jullie methoden niet eens, en zou het anderen ook zeker niet aanraden. Voor jullie paarden heeft het geholpen, maar mijn paard zou flippen als ze al ging hangen uit paniek, en ze kreeg er dan nog een schop bij ook...
De meeste paarden hangen omdat ze ergens van schrikken oid, en IMO is het dan geen goede methode om ze zo vast te knuppen dat ze hun eigen nek in de vernieling trekken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:33

Nou, ik weet eigenlijk niet waarom mijn merrie het doet. Eerst dacht ik dat ze bang was. Ze deed het de eerste keer nl. toen ik met een spuitbus in haar buurt kwam. Maar die spuitbus is ze wel gewend, ze wordt vaker ingespoten. Misschien heeft ze een hekel aan de lucht, het is anti-vliegenspul.
Daarna was het opeens een doekje waar ik haar mee in wilde smeren, maar ik had zelf ook een beetje het idee dat ze dacht: eens kijken of ik weer los kan komen....

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:43

het kan angst zijn maar ook het niet willen(geen respect doel ik dan op) je kent zelf je paard het beste, dus je weet ook het verschil tussen angst of het niet willen. het paard moet weten dat ie nergens naar toe kan en dat het geen zin heeft om te hangen, hangen aan 1 halstertouw gaat makkelijker dan wanneer je hem aan beide kanten vastzet.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:14

Als ze dat grapje een keer ontdekt hebben dan is het gewoon een "spelletje" vaak hoor denk dat het met angst niet meer zo veel te maken heeft

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:52

Mijn 16 maand oude Hafmerrietje heeft van de week ook de ring uit de muur getrokken nadat ze had besloten echt niet op te geven.
Maar ik had al een aantal keren geoefend en als ze ging hangen gaf ik dr gewoon een tikje op dr kont met de zweep en dan was het klaar

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:57

Dat wilden wij ook proberen, een tik met de zweep op de kont als ze ging hangen, maar ze is zo verdomd sterk dat ze het halster binnen 2 seconden kapot getrokken heeft.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:22

Hmm, dan schiet dat dus ook niet op...
En heb je een halster met zo'n schuifsysteem? Of met een gesp aan de verbinding kopstuk-bakstuk (heet dat ook zo bij een halster?).
Ohja: ik heb pas ook een stuk gelezen met alle voors en tegens van verschillende soorten halsters in een tijdschrift en ik ga ff navragen waar dat ook alweer in stond, want daar stond ook in over hangen.
In het kort:
Bij een sterk halster die niet kapot gaat door de druk heb je het voordeel dat je paard niet achteroverklapt door het losschieten. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de bevestigingsring losschiet.
Maar als het paard blijft hangen dan kan de grote druk achter de oren ook blijvende schade aan de nek veroorzaken.

Mijn ruin is 1 keer echt gaan hangen en toen had ik een halster met een schuifsluiting zeg maar (waar je de grootte ook mee versteld) en die is toen losgeschoten en het halster dus niet kapot, alleen he kopstuk los.
Maar nu heb ik een halster met gesp, waarbij dat minder snel gebeurd, maarja, het is eigenlijk schipperen tussen de 2 minst slechte.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:36

Eergisteren had ze dus haar leren halster kapot getrokken. Er was een stuk leer uit, maar we konden 'm nog wel gebruiken. De sluiting is trouwens een gesp.

Toen ze daarna weer ging hangen, ging het halster niet kapot, maar de sluiting van het touw (goh, hoe heet zo'n ding nou ook alweer?) trok ze gewoon doormidden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:46

Hmm, das een paard die dus weet hoe sterk die is,
hmm, dat is lastig:S
misschien kan je rustig beginnen met 'wijken voor druk'.
Zoals: om gaan als je bij de kont duwt, het halstertouw iets op spanning laten komen en belonen wanneer ze naar voren komt, links 'duwen' enzo.
Misschien leert ze dan dat het beter is om juist naar de druk toe te lopen dan je ertegen te verzetten. Het zijn vluchtdieren en die gaan juist weg als ze iets vervelend vinden (ookal maken ze zelf de druk zo groot) en hebben niet door dat je bij druk juist er beter heen kan gaan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:49

Judje, dat kent ze allemaal wel. Verder is het een welopgevoed paard, waar je alles mee kunt doen. En het is ook niet zo dat ze altijd gaat hangen. Normaal staat ze gewoon vast, poets ik haar en zadel haar op. Maar soms besluit ze dat ze iets 'eng' vindt en rukt ze zich gewoon los.
En sterk is ze zeker....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:06

Ik zou toch een keer gaan kijken waar ik een lasso zou kunnen kopen. Is dat grapje namelijk gauw over.

Je moet gewoon slimmer zijn dan je paard...Haha!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:37

Cassidy je hebt gelijk hoor. Ik denk inderdaad dat ik dat ga doen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:08

he hoi,
Ik heb zelf ook allemaal jonge paarden gehad die gingen hangen, in het begin heeft me dat erg veel touw en halsters gekost. TOen kwam er zo'n oud boertje en die zei zet het paard eens met een koeband vast.
Je doet dan de koeband om net zoals een luchtzuiger band. daar maak je het touw aanvast en deze doe je vervolgens door het Halster naar het hek toe en met een veiligheids knoop maak je het vast.
Als het paard dan gaat hangen, krijgt ie door de koeband druk achter zijn oren en stopt ie er vervolgens na 2 x hangen mee. Dit doe je een paar x met vastzetten en hij heeft het geintje afgeleerd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:40

piewie schreef:
he hoi,
Ik heb zelf ook allemaal jonge paarden gehad die gingen hangen, in het begin heeft me dat erg veel touw en halsters gekost. TOen kwam er zo'n oud boertje en die zei zet het paard eens met een koeband vast.
Je doet dan de koeband om net zoals een luchtzuiger band. daar maak je het touw aanvast en deze doe je vervolgens door het Halster naar het hek toe en met een veiligheids knoop maak je het vast.
Als het paard dan gaat hangen, krijgt ie door de koeband druk achter zijn oren en stopt ie er vervolgens na 2 x hangen mee. Dit doe je een paar x met vastzetten en hij heeft het geintje afgeleerd.

Af en toe hebben die boeren nog wel eens goede ideeen!
(maar die buurman van mij niet, die zei tegen mij: als je je 3jarige wilt leren luisteren moet je een grote stok pakken, want een zweep veert mee Boos! ).

@Diablo: ok, dat wist ik niet, dan heb ik daar niks over gezegd.

gatecrascher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:37

Klopt, dat is mij ook geadviseerd met zo'n koeienband. Ik heb dus ook een paard die hangt, weliswaar alleen buiten en niet op stal Boos! , maar heb het nog niet uitgeprobeerd. Ook werd mij aangeraden om geen 'paardentouw' te gebruiken maar ook echt zo'n touw te gebruiken die ze bij koeien gebruiken, die zijn nl sterker. Maar ja, ik ben ook bang dat ze dan in paniek raakt, dus heb het nog niet uitprobeerd. Wel weet ik dat er twee verschillende aanleidingen van hangen zijn, uit angst en voor vrijheid. Bij mijn paard geldt het laatste en denk ik toch dat bovenstaande misschien nog zou kunnen helpen, als ze hangen uit angst zou ik het niet aandurven...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:07

je hebt toch ook van die halsters met zon neusriem als ie gaat hangen dat er druk op zijn neus komt te staan?
een idee slipketting bij een hond. alleen dan bij zn neus, voor de rest wel een normaal halster.

weet de naam ff niet meer maar dat kan mischien nog als laatste oplossing, k zou eerst is met een binnenband van een fiets proberen ofzo.

ik wilde er een foto bij zetten maar die kon ik niet vinden..

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:25

De mijne hing ook altijd, in het begin hield ik ook het uiteinde van het touw vast, maar dat is gewoon erg onhandig, ook met poetsen Clown

Probleem was als ik haar kort vastknoopte hing ze gelijk en als ik het iets langer liet, ging ze met haar hoofd eronderdoor en dan omhoog! dus raakte ze daarvan over de zeik. Toen ik haar heb leren wijken voor druk was het over, ze leert dan niet meer tegen die druk in te gaan,

later hing ze nog 1 keer toen heeft ze een schop onder de hol gehad, (op een andere plek, was spannend Haha! )
nu staat ze al ruim een jaar 'hangvrij'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:42

moonfish13 schreef:
je hebt toch ook van die halsters met zon neusriem als ie gaat hangen dat er druk op zijn neus komt te staan?
een idee slipketting bij een hond. alleen dan bij zn neus, voor de rest wel een normaal halster.

weet de naam ff niet meer maar dat kan mischien nog als laatste oplossing, k zou eerst is met een binnenband van een fiets proberen ofzo.

ik wilde er een foto bij zetten maar die kon ik niet vinden..

Ik denk dat je het Dually Halster bedoelt. Dat halster is niet bedoelt om een hangend paard vast te zetten, meer als extra hulpmiddel voor een paard dat aan je voorbij wil. Ik vind dat persoonlijk een van de minderen hulpmiddelen voor de training van een paard, omdat het een beroerde release geeft, het blijft namelijk weleens hangen. De beloning voor het stoppen van het ongewenste gedrag moet onmiddelijk komen, en niet nog verlengd worden omdat een halster blijft hangen, dan schiet het namelijk zijn doel voorbij.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:03

Mijn paard zet ik altijd aan twee palen vast. Naja, niet aan de palen maar aan een STRO TOUWTJE dat aan de paal vast zit. Als hij dan gaan hangen duurt het een tijdje voordat hij helemaal los is, maar als hij echt niet stopt of in paniek is ofzo, breekt het strotouwtje (altijd) voordat het halster of het halstertouw naar de knoppen is. En naar mijn mening is het levensgevaarlijk om een paard dat gaat hangen direcht aan een paal of hek te zetten. Sommige paarden die stoppen echt niet meer als ze eenmaal zijn gaan hangen en dan zouden ze er nog letsel aan overhouden ook op het moment dat ze niet los komen.... Verder heb ik 1 keer meegemaakt dat een paard gewoon een heel hek de grond uit trok en dat met spijkers en al achter zich aansleepte!! Ook dat met de fietsband gebruiken wij bij ons op stal en werkt erg goed. Zelf ben ik nog de grootste voorstander van het strotouwtje. Maargoed als je paard er echt een spelletje van maakt en het niet doet uit angst. Zou een schop onder zen kont ook vast wel kunnen helpen :-P

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:18

Heb je wel eens geprobeerd om gewoon weg te lopen?? uiterraard moet ie aan iets vast staan wat je paard er niet zomaar uittrekt. Mijn ervaring is dat het spelletje dan toch niet meer zo leuk is, ook kan een onverwachtse prik met de bezem achter zijn kont heel vervelend voelen die stekels.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:49

Persoonlijk ben ik erg voor de lasso-methode welke Cassidy oppert. Ik kende deze manier niet, maar klinkt prima.

Voorwaarde is wel dat er geen angst meespeelt.

Anders werkt soms een flinke trap onder zijn hol ook goed Duivel

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:23

Wij hebben ook een paard die éxact weet wanneer ze vast staat en hoe ze zichzelf dan weer los kan krijgen.
Los is er geen probleem, als je dr vast zet en er zelf erbij blijft staan is het ook goed, maar als je wegloopt, kijkt ze je 3 seconden na en vervolgens neemt ze een ruk en hangt ze met dr volle gewicht tegen het halster + touw in, die dan dus knapt. Ergerlijk gewoon.

Normaliter 'jagen' we ze ook wat op van achter zodat ze wel weer naar voren schieten en de druk er af is, maar deze wacht precies tot we verder weg zijn. (want als je, zoals velen doen, verschrikt naar hun hoofd holt, gaan ze nóg harder hangen)

In het begin dachten we nog: ze durft niet vast te staan.
Maar na enige tijd beseften we: Ze WIL niet vaststaan.
Tegenwoordig zetten we dr alleen nog met koeienband vast, want anders molt ze alle halsters en touwen. In het begin probeerde ze ook nog tegen de koeienband in te gaan. Toen kwam ook onze conclusie: ze wil niet. Want dat probeerde ze gewoon, lukte niet, dan ging ze minuut of wat staan kijken van: ok geef me over, jammer. Maar als ze dan alsnog moest blijven staan, probeerde ze het na een tijdje net zo hard weer. Keer op keer op keer. Aan de blik in dr ogen zag je ook gewoon woede, geen angst of frustratie, nee glasharde woede, ergernis dat ze ergens toe gedwongen werd en haar vrijheid ontnomen. Verder past het overigens ook precies in haar karakter hoor, in de groep is het een tantetje en met rijden/betuigen geeft ze zich ook absoluut niet over. Denk dat deze dame vroeger geregeld gekregen heeft wat ze wou.
Maargoed, na verloop van tijd zou je denken, ze staat goed aan de koeienband, laten we die maar weer eens weghalen, maar helaas...toen waren we weer een kapot halster/touw rijker.

Wat moet je dan met zo'n paard?

Het motiveert ons in ieder geval om de veulens hier al goed te leren stilstaan, onder het mom jong geleerd is oud gedaan.

(Had trouwens vroeger verzorgpaard en die zette ik ook aan 2 kanten vast, maar die had soms ook een paniekaanval, dan schoot hij maar van voor naar achter. Eerste keer probeer je m nog te bedaren, maar daar was uiteindelijk dé methode om gewoon doodnuchter weg te lopen en het hem lekker zelf uit te laten zoeken. Zodra je wegliep was hij vaak nogmaals van zn apro, dat ie weer normaal deed.)