veulen kan geen halster om

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

Re: veulen kan geen halster om

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:26

Heb net van de week nog wat jaarlingen halstermak gemaakt. Helemaal niet erg hoor als je ze niet vanaf dag 1 een halster omdoet. Gewoon met geduld te werk gaan en het halster niet met geweld om doen. Gewoon lekker bij beestje staan, aaien, overal aanraken (neus, oren belangrijk) en dan rustig het halster omschuiven. Zorg dat je tegen hem aan staat naast zijn schouder. 1 hand over de hals/rug en vastplakken aan het paardje en dus meebewegen als hij loopt. Niet in een hoek klemzetten, krijg je gevaarlijke situaties van. Succes ermee Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:38

Ik ga hierin met je mee, thokkadisje, maar door ervaring vind ik dat het bij sommige veulens juist nodig is die begrenzing, en als je dat met beleid doet om het dier in en hoek te zetten is er niks an de hand.
Soms worden veulens juist rustig als ze merken dat ze niet hoeven te vechten en laten ze zich juist makkelijker benaderen.

Maar rustig zijn en een neutrale houding vind ik zelf het belangerijkste, ook als ze gaan flippen, verlies niet je geduld, doe of je gek bent als het neit meteen lukt en zet gewoon door!
Suc6!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:47

Het is heel erg verschillend hoe oudere paarden kunnen reageren op zoiets als het omdoen van een halster. Een IJslander is gemiddeld wat koeler in de kop, en wat makkelijker te hanteren qua formaat, dan een KWPN-er of een ander warmbloed ras. Het is daarom gevaarlijk om te generaliseren en te roepen dat het op latere leeftijd allemaal nog wel meevalt.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:03

mijn merrieveulen is nu bijna 3 mnd en ook nog niet echt gewend aan het halster.
Ze staat helaas erg ver weg bij mij waardoor ik er maar 1x per week ben.
De mensen bij wie ze staat zijn erg druk met het werk op de boerderij (zorgboerderij) en hebben dus helaas weinig tijd om het zelf te doen..soms doen ze het wel maar helaas niet vaak.

Ik laat haar aan het halster ruiken..er even in happen en proeven. dan aai ik haar ermee over haar hele lijf ook over haar ogen en koppie etc. Dan schuif ik hem eerst over haar neus, haal hem er meteen af en beloon haar...dan doe ik hem alleen om hara hals haal het er meteen af en beloon haar..dit doe ik een paar keer en dan doe ik hem helemaal om..als ze dan rustig is maak ik hem vast en anders haal ik hem er meteen weer af en beloon haar...net zo lang totdat het halster om is en vast zit.

Ook ik ben er geen voorstander van om een veulen met halster op de wei of op stal te zetten...zeker niet als ze spelen met andere veulens etc.

Maar onder toezicht een paar uurtjes omlaten is natuurlijk prima..uiteindelijk moet je verder met fe volgende stap..vaststaan en meelopen aan het halstertouw....want op een gegeven moment zijn ze te nieuwsgierig om nog langer bij mams aan de voet et lopen en gaan ze er vandoor...en dat moet je niet hebben uiteraard.

Dus ook mijn merrie is later egonnen met halster mak worden...nou en...met veel liefde en geduld komt het helemaal goed!

sucses

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:11

Ik heb m'n shetveulentje het halster zelf ook moeten leren.
Heb vooral veel geduld, het is iets heel nieuw voor het paard, en voor een veulen kan het best eng zijn.
Ik liet Janou altijd eerst aan het halstertje ruiken, als ze het neusje dan vanzelf door de opening steken trek je het halstertje rustig over haar hoofdje, doe dit wel in een stal, is veel handiger namelijk Knipoog
Als je veulen rustig is, kan je het zachtjes wat strakker maken.
Veel oefenen en veel geduld dus!
Elke dag een paar minuutjes het halster om kan al genoeg zijn.
Zo heb ik het janou ook geleerd, en ze reageerde er heel goed op Knipoog

Veel succes!
Groetjes

susanne7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 19:30

het veulen had het halster binnen een uurtje om
steeds met zijn neus er door dan een handje biks en zo ben ik steeds verder gegaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:54

Mooi zo. Suc6 verder.