Paard begeleiden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suus__

Re: Paard begeleiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:20

Ik laat ze gewoon op de nek, zo was ik laatst op ponykamp, een paard wilde graag de wei in, de eigenaar had de teugels over de hals, het paard trok zich los. Racede ervandoor en viel, daarna stond hij vrolijk op en de stukken hoofdstel vlogen in het rond.

Ook een rede waarom ik ze gewoon op de hals laat, maar als ik een paard naar de wei breng wilt de manege gek genoeg dat je ze over het hoofd doet. Scheve mond

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:13

Ik doe het nog weer anders Clown Ik heb 'westernteugels', dus één hangt over de hals(zadel zonder knop Knipoog ), de ander heb ik vast. Andere keer heb ik ze of allebei vast, of hangen ze allebei over haar hals.
Bij engelse teugels hangt het van het paard af hoe ik ze heb hangen. Bij een makkelijk en braaf paard hangen ze over de hals, bij een paard dat kan gaan drentelen heb ik ze allebei in m'n hand, zodat ik het paard desnoods voor me langs kan trekken (knullig uitgelegd) als hij naar wil doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:24

Het hangt er van af hoe ver ik met het paard loop. Van de bak naar stal liggen de teugels over de hals en heb ik, afhankelijk van het paard, geen, één of twee teugels vast op enige afstand van het bit. Als ik aan het eind van een buitenrit af stap om het laatste stuk ernaast te lopen, neem ik de teugels over het hoofd en op flinke afstand van het bit vast, afhankelijk van het paard met één of twee handen (= halverwege de teugel met de ene hand, uiteinde van de teugel in de andere hand). Het risico dat je op een over de hals hangende teugel gaat leunen met je hand is namelijk groot en daar stoor je het paard mee. Korte stukjes kun je dat bewust niet doen, maar op langere stukken ga je zeker "leunen". Als je de teugel over het hoofd neemt, kan je arm gewoon afhangen met de teugel in je hand zonder dat je druk uitoefent.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:16

Ik heb ook altijd geleerd om de teugels over de hals te laten

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:55

Op de hals laten. Als je ze van de hals af hebt, en het paard schrikt, je kunt hem niet meer houden, dan stapt ie met z'n voorbenen in de teugels en dan krijgen ze misschien druk op het bit, of de teugels zijn kapot, of hij raakt in paniek omdat hij niet verder kan. Als je ze over de hals laat en ze gaan, dan heb je tenminste nog wat meer kans dat hij er niet in gaat staan.
En de paarden die ik ken die steigeren toch nooit, of er moet wel iets heeeel verschrikkelijks gebeuren, maar zou niet weten wat. Het blijven natuurlijk dieren dus het zou altijd kúnnen gebeuren.

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:56

Henrieke schreef:
Op de hals laten. Als je ze van de hals af hebt, en het paard schrikt, je kunt hem niet meer houden, dan stapt ie met z'n voorbenen in de teugels en dan krijgen ze misschien druk op het bit, of de teugels zijn kapot, of hij raakt in paniek omdat hij niet verder kan. Als je ze over de hals laat en ze gaan, dan heb je tenminste nog wat meer kans dat hij er niet in gaat staan.
En de paarden die ik ken die steigeren toch nooit, of er moet wel iets heeeel verschrikkelijks gebeuren, maar zou niet weten wat. Het blijven natuurlijk dieren dus het zou altijd kúnnen gebeuren.

Ik denk dat het grootste gevaar betreft dat het paard kan struikelen over de teugels en ernstig kreupel kan geraken..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:05

Ik heb de teugels altijd over de hals en heb maar 1 teugelvast. Ik loop links en heb het paard rechts vast. Dit om hem om te kunnen trekken wanneer het verkeerd gaat. Met 2 teugels gaat dit niet en heb je dus minder controle.
Teugels over hels doe ik nooit, om de al eerder genoemde redenen.