Tot hoe lang kan een paard je herkennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: Tot hoe lang kan een paard je herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:37

Als je zin hebt om een stukje te lezen...moet je maar ff in mijn profiel duiken....

Anders even het stukje opzoeken (ergens op de helft in mijn profiel) waarin ik vertel over verkopen en terugkopen...is wel een erg interessant stukje om te lezen!

Nora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:43

k heb een jaar een paardje gehad en toen verkocht, een paar maanden later opgezocht nou k riep der en ze kende me wel nog hoor...

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:46

wij hebben mijn pony een paar weken geleden verkocht, en dat jongetje is gelijk een week met hem op ponykamp geweest, dikke week nadat we hem hadden verkocht zijn we bij hem langs geweest, maar hij herkende me niet meer, en als dat jongetje kwam ging hij gelijk naar hem toe! toen we weer weg reden, riep ik zijn naam zoals ik altijd deed, en toen had hij wel weer een stukje herkenning van, oo dat herken ik, hij keek op, en ging daarna weer mooi door met gras eten.

voor ons kan dit hard aan komen, maar ik was er alleen maar blij om. De nieuwe eigenaar moet een band met de pony krijgen. Daardoor word de band met de oude eigenaar minder, denk ik. En het is natuurlijk ook zo, de gene met de voerschep is de leukste!!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 00:28

Denk ook dat het van paard tot paard verschild, mijn eerste verzorgpony (welsh) herkende mij na 7 jaar.
Mijn vorige paard (draver) leek me te zijn vergeten na 3 weken had totaal geen intresse.
En met onze flash (anglo-arabier) weet ik zeker dat er ook meer tijd overheen gaat dat ze me zal herkennen.
Zo herkende ze haar vorige eigenaar na twee mannden ook nog terwijl hij haar maar 6 maanden gehad had.
Voor heimwee geldt denk ik hetzelfde ligt aan het paard het ene paard is gevoeliger dan het andere.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 00:41

Ik heb mijn paard nu 10 jaar En ze heeft 9 jaar geleden een veulen gehad , deze heeft er tot haar 7e jaar naast gestaan daarna is ze naar andere stal gegaan .
Moeder en dochter hadden elkaar 1,5 jaar niet gezien toen mijn nichtje en ik x samen zijn gaan buitenrijden .
Zodra mijn merrie haar hoorde vanaf de trailer was het duidelijk herkennning en begonnen elkaar te kroelen toen ze samen op de trailer stonden als vanouds .

Ook mijn vader ziet ze bijna nooit misschien 1 x in het jaar ofzo . 6 jaar geleden toen ze aan huis stonden dagelijks en toen kreeg ze ook dagelijks wat lekkers van hem .
Als ie nu komt kijken snuffelt ze hem gelijk helemaal af in de hoop dat ie iets bij heeft .
Ik geloof dus niet zo dat een paard maar een kort termijn geheugen heeft .
Hoe lang het precies is weet ik niet maar denk ookl dat het afhankelijk is van de band die jullie samen haddden .

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 09:19

Wat een verschillende verhalen. De eigenaar zei wel dat de pony mij herkende omdat ze bij mij kwam schuren, wat ze altijd bij me deed. Maar ik dacht dat ze misschien gewoon jeuk had.
Ik ben erg geschrokken hoe ze er uit zag, erg vermagerd en ze mankeerd iets aan haar longen. Nadat ze een veulen heeft gehad, heeft ze alleen maar binnen gestaan (5 weken) toen ik er was heb ik haar gelijk naar buiten gezet. Nu 2 weken later gaat het al een stuk beter met haar.
Ik heb erop aangedrongen om haar te kopen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Dus nu ga ik haar dan maar daar verzorgen, ookal is het een aardig eindje rijden voor me.
Misschien dat ze me weer gaat herkennen.

Bedankt voor de leuke reacties.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:26

Als je pony een goed tehuis heeft, dan is ze je zo vergeten, als ze echter geen goed tehuis heeft, en dus heimwee naar haar vroegere huis herkennen ze je, heel misschien nog.. Maar na 3 a 4 jaar echt niet meer hoor..

Las ook iets over een 2ling, 1 had het paard een schop gegeven.. Bij haar stond paard te shaken en bij de ander niet.. SLECHTE herinneringen draagt een paard idd zijn hele leven bij zich Knipoog Maar verkoop je paard maar eens, en ga er na een tijd kijken, echt niet dat ze je herkennen hoor Knipoog Wij hebben zelf genoeg paarden verkocht, en geen 1 kent je terug ( mits je een goed tehuis voor ze hebt gezocht, en dat mag ik aannemen als je je paard verkoopt Knipoog Lachen ) Misschien hinniken ze als je aankomt ja, maar dat doen ze omdat ze denken dat ze eten krijgen, echt niet omdat ze jou na zoveel jaar nog kennen hoor. Wij hebben mijn pony 14 jaar gehad, en ze is in 2004 weggegaan, helaas..... We zijn na een klein jaartje wezen kijken, en ze stond heerlijk in het land, te genieten van haar nieuwe leventje, met 2 nieuwe baasjes, en ze heeft het ontzettend naar haar zin. Tuurlijk doet dat pijn, en je gaat van alles bedenken van, dan moet ie me wel herkennen, maar dat doen ze niet

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:40

gipsyboy schreef:
sorry dees jou geloof ik niet echt.
14 dagen?? een paard is niet zo dom als een mens denkt hoor.

Dat heeft niks met 'dom' te maken hoor , meer capaciteit hebben ze gewoon niet.

Geur kan enorm sterke emoties triggeren, zowel bij dieren als bij mensen. Ik geloof wel dat dieren geuren met goede/slechte ervaringen kunnen associëren en dat het daarbij kan lijken alsof ze je herkennen, terwijl ze eigenlijk alleen maar een goed/slecht gevoel ervaren zonder zich daarbij ook maar enig bewust te zijn van wáárom ze dat voelen Vork . Ik geloof dus best dat een paard een jaar na dato nog wel een vertrouwd gevoel kan hebben bij iemand (wat wij interpreteren als herkenning) maar niet dat paardlief zich bedenkt van 'hé verrek, dat was die ene die me toen al die tijd verzorgd heeft' Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:18

14 dagen vind ik wel erg kort. Zou natuurlijk best kunnen.

Nee, ik zou het antwoord echt niet weten, maar ik denk dat het wel per paard verschillend is...

Lau_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:43

Echt wel langer dan 14 dagen hoor! ligt natuurlijk ook aan de band met je paard. Ik ben net terug van een maand(!) vakantie, toen ik zaterdag weer naar de pony toeging hoefde ik hem maar 1 keer te roepen en hij keek om, hinnikte naar me en kwam heel enthousiast aandraven! Ik denk ook dat het ligt aan de pony of paard zelf, en aan de band met elkaar.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:48

Dees schreef:
14 dagen...
Paarden hebben wat dat aangaat echt het geheugen van een pinda....
Een merrie herkent haar eigen veulen na het afspenen slechts ietsje langer maar absoluut niet meer na 6 maanden.
Een mens herinnert een paard niet meer. Wel het gevoel van goed of slecht bij de ontmoeting met een mens uit het verleden.

Dit klopt echt niet. Ik heb een keertje een rustkuur voor m'n rug gehad. Precies 2 weken heeft mijn paard me toe niet gezien. Toen ik er weer aankwam brak hij de stal zowat af van blijdschap. En toen we ons veulen gingen spenen hebben we hem 4 weken op "vakantie" gedaan en of de merrie haar veulen nog herkende! Ze was helemaal Hyper! En zowat vergeten, als de fokker die mijn meisje 1 jaar heeft gehad langs komt om te kijken rent ze altijd met een noodgang weg als ze in de gaten heeft dat hij het is. Alleen bij hem en nooit bij iemand anders. Ze is al (nog maar) 7 jaar Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:05

Ze hebben het geheugen van een doperwt.

'Mijn' jaarling die ik vorig jaar zelf ter wereld geholpen heb is nu een ongeveer een half jaar geleden verkocht en kwam wel knuffelen dat ik hem vorige week weer zag. Maar dat komt echt niet omdat hij mij zo lief vind, maar echt omdat het gewoon in het algemeen een super knuffelkont is.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:13

mijn fjordje herkende dr oude baas na 2 jaar nog,, heel schattig om te zien

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:25

Een pony bij ons op stal is ong 5 jaar geleden verkocht, maar wel altijd blijven staan, laatst was de "oude" eigenaar er weer, riep hem en hij hinnekte naar haar en kwam naar haar toe. Hij wist nog steeds wie zij was (naar mij komt hij echt niet toe)

samissyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:31

toronto was 3 toen hij ons kendenen nu is hij 6 dus ik denk meer dan 3 jaar Ja

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:55

Heel erg lang, maar dat is wel bij pony verschillend

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:47

Maar hoe zit het onderling met paarden dan. Mijn fjord heeft drie jaar bij een haflinger gelopen. Sinds september vorig jaar niet meer. Ook deze haf niet meer gezien. Twee weken geleden zagen ze elkaar weer en ze braken de tent bijna af. Dus echt wel dat ze elkaar herkenden!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:57

Ik heb 3 jaar lang een pony verzorgd, die was toen 5 toen ze verkocht werd. 2 jaar later zag ik haar bij toeval weer.
Ze keek me aan en we stonden beiden even stil.
ik herkende haar en ging bij haar zitten en ik gaf haar aandacht.
de volgende dag hinnikte ze toen ik aan kwam. dat deed ze toen ik haar vroeger verzorgde. ik riep haar naam en ze kwam naar me toe rennen.

natuurlijk kan ik het me verbeeld hebben, maar ik had het idee dat ze het echt alleen bij mij deed, en ik neem niet aan dat ze door die ene dag dat ik haar aandacht had gegeven, ze me herkende.

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:45

De vorige eigenaar van mijn paard kwam na 3 jaar langs en ze herkende haar meteen Ja

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:00

Wij hebben een zelfgefokt veulen na drie jaar verkocht, en laatst heb ik hem via internet terug gevonden en zijn we bij hem wezen kijken. Maar hij kon ons niet meer..
Al is 9 jaar wel lang om te onthouden, had ik persoonlijk wel een klein teken van herkenning verwacht.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:06

Ik heb zopas nog iets vreemd meegemaakt op dit punt.
Ik geloofde het bijna zelf niet hier komt t.
11 jaar geleden reed ik 2 keer per week op een manegepaard. Bijna niemand vond hem leuk want het was een pony manege en hij was een groot paard. Ik heb zo 4 jaar lang op dat paard gereden we waren beste maatjes.
7 jaar geleden kreeg ik mijn eigen Tinker en ging niet meer naar de manege.
Tot ik plots op internet las dat de manege sloot en de overblijvende dieren naar slacht of handelaar gingen.
Zou hij er nog zijn was mijn 1ste gedachte en ja hoor hij stond er nog steeds ondertussen is hij 17 jaar.
Ik ging hem bezoeken en kenissen waarschuwde mij dat hij niet meer uitzag als vroeger dat hij futloos in een hoekje van de stal stond hij had er echt genoeg van.
Daar aangekomen liep ik de stal in en riep hem meteen kwam hij kijken oortjes vooruit heel lief...mijn moeder komt bij de stal en wilt hem aaien hoppa weg was hij terug in de hoek van de stal. ik riep weer en hij kwam. Vreemd dacht ik zou hij me nog herkennen na 7 jaar??
Ik kocht hem en 31 mei kwam hij naar ons. Op de wei wilde hij met niemand contakt behalve met mij. Naar mij kwam hij toe ik mocht hem aaien halster aandoen alles maar als iemand anders zijn hand naar hem uitstak liep hij weg.
Nu zijn we ondertussen al 2maand verder en meneer is een iedereens vriendje geworden nu. Hij geniet met volle teugen van het leven.
Maar ik blijf me ook de vraag stellen herkende hij me nu nog echt na zo lang???

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:12

Arie herkende mij na een jaar nogsteeds.
Ik riep hem toen hij in de trailer stond en hij was de hele tijd rustig geweest, zeiden de mensen die de auto bestuurde, maar toen ik hem riep werd ie opeens nerveus en kreeg ik een warme hinnik tegemoet.
Arie had ik vijf jaar lang verzorgd, een jaar niet gezien en nu inmiddels weer een jaar in bezit.

14 dagen vind ik dus onzin. Lachen

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 21:14

Quinzy schreef:
Ik heb zopas nog iets vreemd meegemaakt op dit punt.
Ik geloofde het bijna zelf niet hier komt t.
11 jaar geleden reed ik 2 keer per week op een manegepaard. Bijna niemand vond hem leuk want het was een pony manege en hij was een groot paard. Ik heb zo 4 jaar lang op dat paard gereden we waren beste maatjes.
7 jaar geleden kreeg ik mijn eigen Tinker en ging niet meer naar de manege.
Tot ik plots op internet las dat de manege sloot en de overblijvende dieren naar slacht of handelaar gingen.
Zou hij er nog zijn was mijn 1ste gedachte en ja hoor hij stond er nog steeds ondertussen is hij 17 jaar.
Ik ging hem bezoeken en kenissen waarschuwde mij dat hij niet meer uitzag als vroeger dat hij futloos in een hoekje van de stal stond hij had er echt genoeg van.
Daar aangekomen liep ik de stal in en riep hem meteen kwam hij kijken oortjes vooruit heel lief...mijn moeder komt bij de stal en wilt hem aaien hoppa weg was hij terug in de hoek van de stal. ik riep weer en hij kwam. Vreemd dacht ik zou hij me nog herkennen na 7 jaar??
Ik kocht hem en 31 mei kwam hij naar ons. Op de wei wilde hij met niemand contakt behalve met mij. Naar mij kwam hij toe ik mocht hem aaien halster aandoen alles maar als iemand anders zijn hand naar hem uitstak liep hij weg.
Nu zijn we ondertussen al 2maand verder en meneer is een iedereens vriendje geworden nu. Hij geniet met volle teugen van het leven.
Maar ik blijf me ook de vraag stellen herkende hij me nu nog echt na zo lang???

Wat een mooi verhaal.
Mijn verzorgpaardje ziet er ook niet meer uit en is ziek. Ik wil haar o zo graag kopen om haar goed te kunnen verzorgen, want dit verdient ze niet.
Helaas krijg ik het niet voor elkaar bij de eigenaar die wil haar niet verkopen.
Vandaag was ik weer bij haar en toch had ik nu het gevoel dat ze me herkende of misschien een goed gevoel bij me had.

xxLianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:18

Farouche schreef:
20 jaar las ik laatst ergens Ja maar dan moet het wel een goeie band zijn en van langere duur Knipoog

ik denk ook wel dat een paard je nog wel herkent als je egt een hele goede band met hem had..

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:22

Vroeger in bit stelde ze altijd beroemde paarden voor.
Ik heb toen ooit is gelezen dat er een wit paard was en deze was verkocht.
En dat die zijn voormailg baasje echt een half jaar had gemist en daarna begon het beter te worden en begon de band met de nieuwe eigenaar te vlotten.