Wat doen jullie zoal met een 2,5 jarige?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Toogfilosoof

Re: Wat doen jullie zoal met een 2,5 jarige?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:32

Poetsen en wandelen.De rest komt later wel Lachen

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:41

Ik zou veel de straat met haar op gaan om te wandelen. Dit natuurlijk wel met iemand erbij, mocht ze er van door gaan!
Ook zou ik tijdens het wandelen commando's met mijn stem geven. Zo leert ze op jouw stem al een aantal hulpen. Dit kán in de toekomst met inrijden veel voordeel opleveren, omdat je dan met je stem én been de hulpen kunt geven en na verloop van tijd je stem weg zou kunnen laten.
Naast dit voordeel, heb je natuurlijk het voordeel dat ze al enigzins aan het verkeer went.
Wel langzaam opbouwen en altijd de veiligheid in het oog houden!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:27

Veel dingen laten zien: paraplu's, zeilen, verkeer, bos, gewoon aan de hand rustig vertrouwen opbouwen. Denk daarbij ook aan geluiden, dus jij wandelt met dit paard en laat een derde ergens een zweep knallen, blijf rustig, zo leert het paard alvast niet te vluchten voor enge dingen of geluiden. Train alvast een keer voor de trailer etc. Denk na over wat voor situaties je kunt tegen komen als ze ouder is en train daarop.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:49

Ik doe wat grondwerk met mijn 2 jarige (eerste 3 games van Parelli), af en toe wandelen door het bos en langs de weg, wat "schriktraining" (denk aan een zeil op de grond, over balkjes stappen en met vlag/paraplu naast het paard lopen), trailer laden en af en toe er een borstel over heen halen. Ik doe er hooguit 1 keer in de week er wat mee, vaak nog minder ondanks dat hij die aandacht allemaal wel heel erg leuk vindt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:38

Knuffelen, aan een touwtje lopen, beetje voetjes geven. Af en toe een rondje wandelen enzo.

Van de winter af en toe met een hoofdstelletje wandelen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 07:32

mijn 2.5 jarige staat momenteel als gezelschap bij vrienden in het land. Daarvoor is hem wel de basis geleerd dus hij kan meelopen, voetjes geven, is niet bang voor verkeer (althans was ie niet en hij staat nu aan een drukke weg dus het zal wel loslopen) en huppelt zo de trailer in.
Van de winter gaan ze waarschijnlijk weer op stal daar dus dan kan ik hem af en toe ook wel pakken voor een wandelingetje met een ander mee.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:13

Mijn twenter staat lekker op het land.
Verder heb ik al erg veel met hem gewandeld langs de weg (elke zondag vaste prik) kan hij (redelijk Haha! ) stilstaan met poetsen, geeft keurig zijn voetjes.
Kortom, lijkt wel een opgevoed paard Lachen
Van de winter ga ik het grondwerk weer oppakken (hij staat nu 24u op het land) en gaan we wat schriktraining doen enzo. Af en toe een zadel op zijn rug voor gewenning, maar niet om er verder wat mee te doen. Gewoon voor de lol en beweging. Hij mag ook 's winters dagelijks naar buiten.
Volgende zomer mag hij weer 24/7 op het land en in september, als hij 3,5 is gaat hij in training om in te rijden. Dan mag hij daarna in de zomer weer lekker veel naar buiten en af en toe rijden, maar nog steeds veel grondwerk en wandelen.

Ik denk dat het heel nuttig is om met je jonge paard langs de weg te wandelen en 'rare' dingen te laten ervaren (openklappende plu's, zeilen, hekken etc). Daar leren ze alleen maar van.
Longeren om een basis er in te leggen zou ik echt maar sporadisch doen, maar ben zowieso niet zo van het longeren.

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:19

Mijn merrie stond met de 2,5 nog inde opfok en is pas een maandje voor ze drie was naar huis gekomen. Toen ze in de opfok stond ging ik 1 keer per week even met een borsteltje de wei in en los ff borstel erover. Toen ze thuis kwam heb ik haar veel in de hand gehad, borstelen, stappen aan de hand, af en toe zadeltje op en 2 keer per week aan de longe. Naar een maandje heb ik haar door een proffesioneel iemand zadelmak laten maken en ze is nu 2 weekjes thuis en ben ik haar lekker zelf aan het doorrijden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:46

Toen mijn verzorghaffie zo oud was (inmiddels 3) deed ik ook niet veel meer dan poetsen, voeten enzo. Later toen aan een touw lopen al beter ging (pas met 1.5 begonnen) ben ik over vanalles gaan stappen. Balkjes, zeil, soort van trailer gemaakt (3 balkjes op de grond) waar hij dan achteruit uit moest etc. Ik heb 1 x geprobeert buiten te wandelen maar dat was niet zo'n succes. (Er kwam 1 auto heel langzaam voorbij en meneer ging er bijna vandoor...)Met 5-10 min. longeren begon ik toen ie bijna 3 was, hij zag er toen ook al sterk en bespierd uit. Als hij veulenachtiger had uitgezien had ik nog gewacht, maar ach, van 1 x per week gaat hij niet dood. (tegendeel, hij loopt er nu erg mooi bij!)

Woukelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:26

In het bos wandelen, borstelen enzo
en ik had haar laast een zadeldekje opgedaan met een dekensingel, maar ze reageerde er helemaal niet op Tong uitsteken

Peerdloverdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:41

Woukelien schreef:
In het bos wandelen, borstelen enzo
en ik had haar laast een zadeldekje opgedaan met een dekensingel, maar ze reageerde er helemaal niet op Tong uitsteken

haha ik doe ongeveer hetzelfde maar mijne voelt zich totaal niet prettig met een deken op..

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:59

poetsen, wijken voor druk (dus pasje om- pasje terug) voetjes geven, aan touwtje lopen en dingen als sprays e.d.

Dat kent ze, oefen ik eens per 2 maanden ofzo, en voor de rest staat ze lekker paard te wezen Haha! en dat vind ik prima zo, niet teveel gaan klooien met zo'n jong dier, dat komt straks allemaal wel.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 12:03

Mijn merrie staat momenteel ook weer lekker bijna zo'n 24/7 op het land Lachen van het winter begin ik weer met wat dingen met haar laat haar nu nog even van haar dagen genieten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:09

Dit is wat mijn 2 jarige de hele dag doet:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=817668
volgend voorjaar wordt hij gecastreerd en als hij daar helemaal van hersteld is laat ik hem aan het begin van de zomer professioneel zadelmak maken en dan rijd ik hem zelf verder door.

evelyne_d81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:47

Anne_GTI schreef:
Bij slecht weer loopt ie alleen overdag in de wei. Verder poets ik hem ongeveer 1x per maand en gaat ie weleens naar de smid. Vast staan, voeten geven etc. heeft ie allemaal als veulen wel geleerd. 1x per half jaar springt ie los in de bak (en uit de bak Nagelbijten / Gniffelen )
Kortom ik aai hem dagelijks even over zijn bol en verder doe ik er heel weinig mee. Over een jaar gooi ik er wel een keer een zadel op en tot die tijd mag ie gewoon lekker niks anders doen dan jonge paardendingen.

helemaal mee eens,

mijn paardje is net 3 geworden, hij is een kruising andalusier x arabier en die worden normaal pas met 4 ingereden,
hij doet dus ook niks anders dan lekker met zijn vriendjes op het land lopen, en met slecht weer gaat hij snachts binnen...

elke week poets ik hem even (soms meerdere keren in de week) en ik wandel wat met hem
ook 'ho' (en dan echt ook stil blijven staan) en achterwaarts (door zijn borstkast aan te tikken) gaat super,
voetjes optillen gaat niet zo best, links voor vindt hij heel moeilijk om op te tillen, maar dat is niet omdat hij niet weet hoe het moet,
trailer gaat hij ook netjes in (dat train ik ook af en toe)

tja, vanmiddag heeft hij zijn halster en musketon van het touw stuk getrokken, ondanks dat hij al sinds dat hij een jaar is prima vast kan staan... hij is gewoon een beetje aan het klieren de laatste paar weken, zoals heel lief op het land naar je toe komen en braaf met je mee lopen, maar niet halster om willen enzo... ach dat is de leeftijd, gewoon consequent zijn en blijven doen... volgend voorjaar zien we wel verder,

evelyne_d81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:49

evelyne_d81 schreef:
hij doet dus ook niks anders dan lekker met zijn vriendjes op het land lopen, en met slecht weer gaat hij snachts binnen...

bij mij op stal staat wel een paardje trouwens dat elke dag door dat meisje gereden wordt en die is 3 en een paar maanden,
die ziet er wel al sterk en uitgegroeid en gespierd uit voor zijn leeftijd,
maar ja... elk paard is anders

mijn paardje stond hiervoor op een westernstal met quarters in een hengstengroepje en die worden met 2 jaar al ingereden,
elk paard is anders...

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:51

Toen de mijnde 2.5 was, ging ik met hem langs de weg wandelen, borstelen,losgooien in de bak, knuffelen en de basis van vrijheidsdressuur doen (ho,volgen,naast je lopen, naast je in draf lopen, stilstaan en op zijn plek blijven staan.)

Verder helemaal niets aangezien zon diertje dat ook allemaal moet verwerken, en er later tijd zat is om nog andere dingen met hem te doen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:56

vanaf mijn merrie 2,5 jaar is krijgt ze rond die tijd een hoofdstel in en krijgt eens een zadel op om te laten wennen.
ook gaat ze dan een keer of 2 in de maand gelongeert worden.
en als ze 3 is en stevig is ga ik erop Vork

mijn ander krijgt hetzelfde als hij 2,5 is maar met hem wacht ik tot 4 jaar om erop te zitten aangezien hij klein is en een hengst

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 02:35

Ir111 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ze staan in de kudde en worden met rust gelaten. Voetjes geven, meelopen, stappen, draven en stilstaan leren ze als veulen, zodra ze van de moeder afkomen komen ze nog maar zelden in handen tot ze goed 3,5 zijn. Dan komen ze terug, gan hier t land in en pakken we ze rustig op met longeren ed...

Dit is precies wat ik met een 2,5 jarige zou doen; niets dus. Waarom die haast, 2,5 jarige zijn zowel fysiek als mentaal nog kleuters, ze kunnen nog lang genoeg aan het werk toch? Lachen

Ik haal het niet uit je bericht (mss lees ik er overheen?) maar ik neem wel aan dat je paard in de wei staat?

Inderdaad mijn 2,5 jarige staat z'n buik 24/7 vol te eten in een groot natuurgebied met zijn maatjes.
Tot 2 dagen geleden deed ik er niet veel meer mee dan af en toe heen gaan en een halstertje opdoen even een paar meter achter mij aan laten lopen, even lekker knuffelen en weer lekker los..
Maar nu heeft ie een dikke knie en kom ik er elke dag even!
Coolingsgel smeren enz..

In Oktober word hij gecastereerd, dan komt hij na 8 weken thuis.
en dan mag hij thuis weer lekker de weide op.
Als hij dan 3 is krijgt hij poetsbeurtjes en een keer aan de longe enz..
maar allemaal op ons dooie gemakje, we hebben geen haast!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 02:47

niet veel...
op de wei, maar verder ook natuurlijk aan veel dingen laten wennen, overal mee naartoe wandelen:)
en af en toe losgooien in de bak en soms met singeltje en shabrakje mar meer ook niet en owjah wandelen doen we wel met hoofdstel. dus dat kan die dan ook al..

maar verder dus helemaal niks.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:45

die van mij heb ik langzaamaan gelongeerd (was nog een heel gevecht, want meneer vond het veel leuker om gezellig bij mij te staan). En rustig aan een bitje erin, longeersingel erom, zadeltje erop. Gewoon alles heel relaxed en beetje spelenderwijs. Nu vind hij alles leuk. Ik zou ook met em de weg op gaan, want bij mij kon dat niet en ik heb nu dus een 3,5 jarige puber Fries die nog echt niet verkeersmak is. Wat ik erg jammer vind, maar dat gaat nog wel goed komen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:26

hi, staan jonge paarden bij elkaar in de wei om een reden, of is het puur vanwege de gezelligheid. of leggen ze daar echt een basis voor het leven??

je hoort eigenlijk nooit mensen die hun veulentje apart houden en alleen met mensen om laten gaankan dit kwaad?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:28

Met een jong paard ben ik vooral bezig met het mak in de hand maken, wat wil zeggen:
* rustig stilstaan
* netjes wandelen aan de hand
* voetjes geven/hoefsmit-proof maken
* toiletteren

Even een soort van spam: viewtopic.php?f=25&t=819498&hilit= , ik heb aan de Mods gevraagd of er niet een apart subforum kan komen voor jonge paarden. Aangezien alles van jonge paarden nu over heel bokt verspreid staat. Zouden jullie, als jullie het met me eens zijn, ook iets van je kunnen laten horen daar Schijnheilig ?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:39

kjoetie schreef:
poetsen, wijken voor druk (dus pasje om- pasje terug) voetjes geven, aan touwtje lopen en dingen als sprays e.d.

Dat kent ze, oefen ik eens per 2 maanden ofzo, en voor de rest staat ze lekker paard te wezen Haha! en dat vind ik prima zo, niet teveel gaan klooien met zo'n jong dier, dat komt straks allemaal wel.

Exact. Zo doe ik het dus ook. Daar komt nog bij dat we er dan wel op gaan zitten als ze 3 zijn als dat zo uit komt maar we gaan pas echt een beetje rijden als ze 4 zijn. Dat verdien je later weer terug als je geduld hebt.

Onze bijna 3,5 jarige KWPN hebben we nu een paar keer opgezeten (los zonder zadel) en al 1 keer een klein stukje gedraafd. Dat bedoel ik dus met niet rijden en er alleen op gaan zitten. De 2,5 jarige KWPN dus zoals de quote van kjoetie. Ze lopen beide nog in de koppel lekker jong te zijn.

Verder ben ik onze 4 jarige welsh A aan het betuigen en onze 3 jarige welsh A loopt ook nog niks te doen. Hebben ze tijd om wat verder te groeien voordat we ze gaan belasten. De A-tjes zijn al wel thuis vanuit de opfok.

Neem de tijd en begin vooral niet te vroeg, dat verdient zich later echt terug!!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:52

ik ben zelf opzoek naar een 2.5 jarige dus ging laatst op marktplaats rustig rond kijken en zag ik dat ze een 2.5 jarige al hadden ingereden, leek mij al niet goed, want tenslotte is het volgens mij ook niet goed voor de rug, laat staan pezen..

over het topic.. was ook van plan om het dier lekker aan me te laten wennen, en kleine dingetjes te leren... en pas beginnen met inrijden als het dier eraan toe is..
zat ook aan dingen te denken van wandelen, poetsen, laten wennen aan je commando's etc..