Geit bij pony? Of beter niets dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Re: Geit bij pony? Of beter niets dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:09

Ik heb sowieso altijd begrepen dat geiten niet goed tegen de regen kunnen en dat ze wel een schuilstalletje nodig hebben. Verder lijkt me het geen probleem. Wel ben ik er van overtuigd dat een geit nooit een ander paard kan vervangen, maar als tijdelijke noodoplossing kan zo;n beestje best worden in gezet. Ik zou alleen niet me paard de rest van zijn leven alleen met een geit laten staan, maar uit je verhaal begrijp ik ook dat dit niet de bedoeling is
Laatst bijgewerkt door Greentea01 op 03-08-07 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:09

Nou beter iets dan niets, toch ?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:11

We hebben stal (box) met nog een fourageruime eraan van 2x3, dus een schuilstal ernaast zeg maar..

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:12

Haha! Dat dacht ik ook altijd, maar toch kunnen ze het bloed onder je nagels vandaan halen... Heb zelf ook al twee keer in een baggersloot gelegen omdat er weer een bok in lag te krijsen omdat hij zonodig naar de oude buurgeit toe wilde Huilen van het lachen
Ook heel belangrijk: leg het paardenvoer achter slot en grendel.. Die van ons hebben nu door hoe ze de deksel van de voerton open kunnen draaien..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:13

Pistasche schreef:

Wel ja dacht ik ook maar dan was m'n hond ook prima gezelschap geweest, niet? MAar ik veronderstel intussen dat een geit toch nog nét iets beter is voor een pony..

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:15

Mooi dat je een schuilstalletje heb. Dan is het toch een mooie oplossing voor die 1 a 2 jaar? Pony is niet alleen en over een tijdje krijgt ie ook nog een paardenmaatje erbij.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:17

Lieke_M schreef:
Pistasche schreef:

Wel ja dacht ik ook maar dan was m'n hond ook prima gezelschap geweest, niet? MAar ik veronderstel intussen dat een geit toch nog nét iets beter is voor een pony..

Ik zou het doen als niets anders kan Ja

Iemand anders die ik ken heeft ook geiten erbij, het is wel minder gezellig zonder andere pony natuurlijk en je pony word er misschien ook niet helemaal happy van. Maarja als je niet anders kan is het beter dan niets Knipoog

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:21

M'n zus is ook van plan enkele geitjes te kopen uit dat nestje. Aangezien mijn pony heel dominant is tegenover haar huidige weidegenoot (ze jaagt haar altijd weg), weet ik niet of ze echt wel gezelschap nodig heeft. Toen ze de eerste week bij ons was en nog alleen stond was ze wél heel aanhankelijk tegenover ons terwijl ze ons nu bijna geen blijk meer gunt (eten, eten, eten).

Ik denk dat ik het effe zal aanzien en als het niet lukt met de geit erbij, kan ik die nog altijd naar m'n zus doen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:23

Begrijp ik of je aan het twijfevelen bent voor gezelschap ?

[Edit]

Als ik dat goed begrijp vind ik dan een hele foute keuzen vooral tegenover je pony.
Een pony is een kuddedier, die moet een vriendje/vriendinnetje hebben om mee te rennen te spelen te krabbelen enz.
In principe zijn mensen ook kuddedieren wij hebben ook behoefte aan aandacht van andere toch ?
Nou een pony ook , die mag je niet in z'n eentje zetten dat is niet eerlijk.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 03-08-07 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:26

De reden waarom de pony zo aanhankelijk is, is omdat hij dan geen maatje heeft. Paarden zijn kudde dieren en zullen in een groep altijd blijer zijn dan alleen

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:27

een geit en een paard gaan prima samen, 1 ding mag je wel niet over het hoofd zien. Het kan zijn dat de geit de staart en manen van je pony opeet! Dat durft soms wel eens gebeuren...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:40

mstrubbe schreef:
een geit en een paard gaan prima samen, 1 ding mag je wel niet over het hoofd zien. Het kan zijn dat de geit de staart en manen van je pony opeet! Dat durft soms wel eens gebeuren...

Oja, juist.. Ach gut Dan zal ik omhoog moet steken in een knotje.. Pling

Nee ik ben niet aan het twijfelen of m'n pony al dan niet gezelschap moet krijgen. Ik vind wél die ze gezelschap moet hebben.
Maar ik las ooit een topic op mensen die het zo fout vonden om een geit bij een pony te steken omdat dit tenslotte 2 verschillende dieren zijn en niet kunnen communiceren met elkaar. Dus maakte ik gewoon de bedenking: als een geit toch niet goed is dan kan ik er toch beter niets bijzetten. En 'beter dan niets' vind ik dan ook geen goed antwoord want ik heb een hond.. dus wat is dan het verschil?

Dat was dus nu mijn vraag.

Maar intussen heb ik begrepen dat een geit toch nog net iets beter is dan een hond..

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:41

lisaamor schreef:
Lennox schreef:
Bij een pony die ik vroeger verzorgd heb stond een geit in de stal. Ging prima al was de geit gekker met de pony dan andersom. Die geit bleef echt altijd bij de pony in de buurt. Je moet met een geit wel rekening houden met je omheining, ze zijn erg ondernemend en gehaaid in ontsnappen en echte alles eters. Wij zetten de geit in de wei meestal aan ketting met pin zodat hij niet kon ontsnappen en slapen deed hij gewoon bij de pony in de box. Ik zeg steeds geit maar het ging om een gecatreerde bok (witte melkgeit).

dat is wel slim maar als je een middel maat geit neemt gebeurt daat over het hek springen niet zo snel mensen die wij kennen hebben ook een geit en die staat in een omhienig van een meter
en hij is heel slim Tong uitsteken
hij kan van zijn huisje zijn deurtje open en dicht doen

Hihi maar de gemiddelde paardenwei heeft een omheining (lees wij hadden dubbel lint) waar een geit erg makkelijk uit kan komen. Vandaar deze oplossing. Hij liep trouwens met een hondenhalsband om Haha!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:41

EN het is tijdelijk!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:09

inderdaad geiten moeten altijd kunnen schuilen tegen regen.
kijk ook alsjeblieft uit met voeren, een geit kan op zijn achterbenen staand makkelijk bij de voerbak van het paard, en dat kan heel erg fout gaan, ik weet een geit die zo is overleden, door veel paarden brok te hebben gegeten dat was echt heel sneu (was mijn geit die net verkocht was als gezelschap..)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:12

ik vind het een goed idee, je hoort het veel dat een paard samen staat met geit of schaap. Het is gezelschap en ze kunnen elkaar bezig houden. Je ziet soms paarden en geiten samen staan die zich echt amuseren met elkaar en heel aanhankelijk worden. Ik zou het proberen.... Natuurlijk zal je er veel horen zeggen dat een paard beter is, maar een geit kan zeker ook. En zoals je zegt is het tijdelijk en komt er later wel een paardje bij!

PUCKxIERO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:19

Je kunt gerust een Geitje doen! Een pony die ik ken heeft er ook een en die beste vriendjes. Maar als je pony misschien aggressief wordt omdat zijn maatje weg is zou het het af kunnen reageren op de geit. Nagelbijten / Gniffelen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:28

Wel anti-bijt spul in zijn staart doen!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:37

Lieke_M schreef:
M'n zus is ook van plan enkele geitjes te kopen uit dat nestje. Aangezien mijn pony heel dominant is tegenover haar huidige weidegenoot (ze jaagt haar altijd weg), weet ik niet of ze echt wel gezelschap nodig heeft. Toen ze de eerste week bij ons was en nog alleen stond was ze wél heel aanhankelijk tegenover ons terwijl ze ons nu bijna geen blijk meer gunt (eten, eten, eten).

Ik denk dat ik het effe zal aanzien en als het niet lukt met de geit erbij, kan ik die nog altijd naar m'n zus doen.

Maar dan nog zal ze er wel blij mee zijn! Mijn oude verzorgpony deed ook niet al te lief tegen de andere pony, maar als ik die ouwe meenam was het gillen hoor, ze konden niet met of zonder elkaar!!

Nu ook, mn verzorgshetje bijt flink van zich af tegen de fries, zij kan prima zonder hem maar hij niet zonder haar!

Dieren laten niet alles overduidelijk zien

Zou het gewoon proberen Lachen

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:39

Ik zou er geen geit bij zetten,
Mijn pony stond vroeger ook tussen de geiten en heel zijn staart was afgeknauwd! dus daar waarschuw ik je voor.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:43

asjemenou schreef:
Wel anti-bijt spul in zijn staart doen!

daar kan dit de oplossing voor zijn Vork

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:48

Een geit bijt idd aan de staart en als het kan heb ik al meerdere keren gezien ook de manen en voorpluk, de meesten hebben hier een schaap erbij me tante heeft er 1 hij past preccies goed in de kudde is nog 2de van de rangorde ook..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:03

Ik zou toch nu voor een shet gaan en dan in de toekomst maar geen paard erbij...
Een kuddedier moet met een soortgenoot, ze waren toch ook bezig om dit wettelijk verplicht te stellen?
Ik ben het daar iig helemaal mee eens en als het nou voor een paar weken zou zijn oké, maar voor langer vind ik het echt niet kunnen...

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:50

SparklingApp schreef:
Ik zou toch nu voor een shet gaan en dan in de toekomst maar geen paard erbij...
Een kuddedier moet met een soortgenoot, ze waren toch ook bezig om dit wettelijk verplicht te stellen?
Ik ben het daar iig helemaal mee eens en als het nou voor een paar weken zou zijn oké, maar voor langer vind ik het echt niet kunnen...

een shet is geen optie, je moet kijken naar een optie voor NU, aangezien dat grotere paard er zeker komt. Dan is een geit natuurlijk een goed (tijdelijk) alternatief.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:12

Bij een pony die ik vroeger verzorgd heb stond een geit in de stal. Ging prima al was de geit gekker met de pony dan andersom. Die geit bleef echt altijd bij de pony in de buurt. Je moet met een geit wel rekening houden met je omheining, ze zijn erg ondernemend en gehaaid in ontsnappen en echte alles eters. Wij zetten de geit in de wei meestal aan ketting met pin zodat hij niet kon ontsnappen en slapen deed hij gewoon bij de pony in de box. Ik zeg steeds geit maar het ging om een gecatreerde bok (witte melkgeit).
[/quote]
dat is wel slim maar als je een middel maat geit neemt gebeurt daat over het hek springen niet zo snel mensen die wij kennen hebben ook een geit en die staat in een omhienig van een meter
en hij is heel slim Tong uitsteken
hij kan van zijn huisje zijn deurtje open en dicht doen[/quote]

Hihi maar de gemiddelde paardenwei heeft een omheining (lees wij hadden dubbel lint) waar een geit erg makkelijk uit kan komen. Vandaar deze oplossing. Hij liep trouwens met een hondenhalsband om Haha![/quote]

haha de geit die bij ons in het dorp staat gaat wel eens mee het bos in met de paarden aan een riem Clown
alleen de galop dat kan dan niet Dromen
omdat die dat niet bijhoud