Probleem: Sterke, Eigenwijze jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca90

Re: Probleem: Sterke, Eigenwijze jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:01

Ja aan castratie dacht ik ook al..
Maar omdat ik m pas kort heb wil ik nog even afwachten, hij zou namelijk n goede dekhengst kunnen worden..
En dat pleziertje gun ik m ook wel Knipoog

Is bij jouw paard het bijten minder geworden nu hij ruin is?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:00

Hans was best bang toen hij kwam bij mij dus bijten kwam niet in hem op. Hij is met de 8 maanden al gecastreert en daarna kreeg hij pas echt door dat ik niet eng was, dus het bijten is niet afgenomen in die tijd, omdat hij het niet deed. Maar hij kan nu iig lekker bij zijn dames lopen.

Heeft je hengst papieren?

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:55

Ja hij heeft papieren..
Hij is wel gewend dat hij alleen staat, maar ik vind het zo sneu!
Hij moet lekker kunnen spelen met de rest,al zijn dat geen jaarlingen. Ik wil hem niet in de opfok hebben, maar hij heeft hier ook een geweldig plekje.

Maar ivm vliegen denk ik dat Oktober wel een goede tijd is.
Dan hoeft hij nog maar 2 maanden alleen te staan (nouja met geiten en schapen)

Bedankt voor je reactie!
groetjes Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:59

Hoi,

ik denk niet dat je jaarling veel respect voor je heeft, eerlijk gezegd.

Alleen soortgenootjes kunnen haar correct opvoeden. Het is echt niet erg af en toe eens te wandelen, maar zorg dan dat er een maatje meegaat, die het al gewend is en hou het vooral leuk, dus niet teveel. Het is nog een jong dier!

Succes verder!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:01

Gewoon lekker in de opfok zetten.

ik denk gewoon dat ze zich verveelt en dat ze met jou wil spelen.
Ze is nog zo jong dat ze denkt dat het een spelletje is

Laura

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:03

Zet het dier in de opfok en probeer het over twee jaar nog eens.
In hun jonge jaren dienen paarden zich vooral sociaal te ontwikkelen. Tussen soortgenoten dus Lachen

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:05

Sorry dat ik zo bot reageer, maar ik vind het echt fout dat je een hengst alleen laat staan! Een hengst heeft echt een stoeimaatje nodig en jij als mens kan dat niet zijn. Als je hem niet naar de opfok wilt brengen koop er dan nog een hengst bij voor in de wei of vind iemand anders die ook een hengst heeft en hetzelfde probleem heeft. Geloof me een opfok heeft wellicht wat risico's met grote koppels maar is veel gezonder voor je hengstje, alleen staan heeft nog meer risico's mentaal. Dat is vragen om een etterbak, laat hem spelen of inderdaad als het echt moet castreer hem en zet hem tussen de anderen.

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:08

Nou hij is anderhalf en heeft een jaar in de opfok gestaan.
Hij is verder heel makkelijk en heel volwassen voor en jaarling.
Dus opfok is niet meer nodig en ook niet beschikbaar ivm priveomstandigheden.
Maar hij krijgt binnekort wel wat ruinen om mee te spelen,waar hij goed mee kan opschieten.
Alleen geen jaarlingen.

Ik denk trouwens dat respect niets te maken heeft met dat hij met me wil spelen.
Dat betekent juist dat hij niet bang voor me is en goed met me kan opschieten. Dat lijkt me een goede basis toch?
Trouwens, mijn vorige paard was ook jaarling toen ik hem kreeg en hij was ook zo, zonder opfok en heel speels. Maar uiteindelijk is alles goedgekomen met hem hoor, en hij is een arabier Cool
groetjes

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:15

Bianca90 schreef:
Nou hij is anderhalf en heeft een jaar in de opfok gestaan.
Hij is verder heel makkelijk en heel volwassen voor en jaarling.
Dus opfok is niet meer nodig en ook niet beschikbaar ivm priveomstandigheden
.
Maar hij krijgt binnekort wel wat ruinen om mee te spelen,waar hij goed mee kan opschieten.
Alleen geen jaarlingen.

Jeetje ... mag ik vragen waarom je een veulen hebt gekocht?

Citaat:
Ik denk trouwens dat respect niets te maken heeft met dat hij met me wil spelen.
Dat betekent juist dat hij niet bang voor me is en goed met me kan opschieten. Dat lijkt me een goede basis toch?

Paarden horen niet met mensen te spelen op een paardse manier. Laat dat aan hun soortgenoten over.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:16

Als een veulen jou omver loopt, loopt ze in JOuW gebied. omdat hij niet op de CORRECTE manier op zijn plaakts wordt gezet, gat hij gewoon door, volkomen normaal gedrag, dat heeft grenzen verleggen. Hij heeft echt scheit aan je, heeft GEEN respect, want je bent niet duidelijk in de communicatie van de paardentaal. Dat is levensgevaarlijk en slecht voor hem!!!

Hoezo is hij volwassen voor zijn leeftijd? waar basseer je dat op? heb je je wel eens verdiept in ethologie?

Word hier een beetje misselijk van, sorry! Het is rot dat je door prive omstandigheden dat diertje niet kunt bieden wat het nodig heeft, maar het is voor het dier een vorm van mishandeling! Hij heeft een verticale of horizontale groep nodig, 24/7, om in te leven! DW: Of met leeftijdsgenootjes of met tenminste een maatje van 1, eentje van 2 en wat ouder!
Dit kuh je zo niet maken naar je dier, dat vraagt daar niet om. Als je je oogkleppen op wilt houden en zo door wilt gaan, krijg je een verknipt paardje en dat heb je dan aan jezelf te wijten.
Sorry dat ik het zo direct verwoord, maar je moet hier echt iets aan doen. Dit kan echt niet.

M'n verhaal basseer is op de colleges die ik bij Machteld van Dierendonck heb gevolgd; msischien zou je eens iets van haar kunnen lezen, ze is ethologe ten top! Knipoog

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:28

Nou aangezien ik al meerdere veulens tot volwassen paardjes begeleidt heb, heb ik er veel ervaring mee.
En natuurlijk heb ik al heel veel gelezen en cursussen gevolgd (horsemanship) dus denk dat dat wel in de buurt komt.
Artos is het makkelijkste paardje tot nu toe.

Ik vind het een beetje raar dat iedereen begint te schreeuwen dat hij in de opfok moet en ik hem niet aankan want diegenen hebben waarschijnlijk minder ervaring dan ik.

(Of hebben jullie ook meerdere arabier-hengstenopgevoed??)

Ik vind dat sommigen een beetje overhaaste conclusies trekken en niet goed nadenken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:34

Als jij hier neer zet dat je je paard van 1,5 al heel volwassen vindt en dat hij geen opfok meer nodig heeft, dan gaan bij mij mijn tenen krom staan.
Ik heb eerlijk gezegd absoluut niet de indruk dat je zoveel kennis in huis hebt zoals je zelf beweert.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:35

Ik vind dat jij een beetje je kop in het zand steekt! Al volg je 1000.000 cursussen, dan nog: Jouw paard hoort 24/7 in de wei tussen anderen, hij heeft jou eingelijk helemaal niet nodig nu!

pak jezelf aan, stel je open voor kritiek en doe er iets mee. Schrijf anders geen topic.

Je mishandelt je dier. Vooral zo doorgaan. Luisteren naar wat meerdere mensen hier schijrven doe je toch niet; wees dan ook niet verbaasd dat het dier letterlijk met je wegloopt.

ik vind dat je erg dom bezig bent. heb dan ook geen behoefte om er zo energie in te steken.

Erg zonde van je dier.

Ik hoop dat je door iemand anders WEL wakker wordt geschud! Boos!

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:39

Pff ik ben deze topic niet begonnen hoor Knipoog

Beetje vreemd dat mensen hier zo kwaad worden terwijl er niets van klopt wat ze zeggen!

Nouja ik ga in ieder geval gewoon door waar ik mee bezig ben en er komt net als altijd een prachtig en lief beestje uit!

Ik vroeg trouwens niet naar commentaar op mijn wijze van opvoeden maar naar wat anders (moet je ff teruglezen)
Is wel handig he bij een forum

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:46

Sorry Bianca, je bent de TS-er niet.

Toch vind ik ook dat je je dier tekort doet en verbaas me soms over de blindheid en de struisvogelpolitiek waar mensen aan doen, ten koste van het dier. En daar kan ik wel eens kwaad over worden, omdat het dier dan de dupe is. Vandaar! Je zult het vast wel een beetje begrijpen!

De andere mensen die reageren zijn misschien wel om dezelfde reden boos, maar dat weet ik niet zeker.

Ik hoop in ieder geval dat jij en de TS-er wakker geschud worden!

horseworld20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:49

Citaat:
De woorden van Bianca90:

Nou je bent niet de enige met dit probleem!
Ik heb sinds 3 weekjes een schat van een haflinger-hengst-jaarling.

Als hij vast staat aan het hek kan ik alles met hem doen, hoeven borstelen etc.
Maar zodra ik hem losmaak en een rondje aan de hand met hem wil lopen probeert hij op me te springen, me te bijten, met zijn hoofd te duwen etc.
Maar omdat hij een hengst is en dus niet bij de rest mag staan, heeft hij geen contact meer met andere paarden (wel schapen en geiten) en is hij zwaar irritant!
Heeft iemand nog tips???

Citaat:
En later zegt Bianca90:
Nou aangezien ik al meerdere veulens tot volwassen paardjes begeleidt heb, heb ik er veel ervaring mee.
En natuurlijk heb ik al heel veel gelezen en cursussen gevolgd (horsemanship) dus denk dat dat wel in de buurt komt.

Bianca90, jij vraagt hier hulp over je onhandelbare hengstje, maar je hebt zelf genoeg ervaring zeg je.....? Dan hoef je dus inprincipe ook niets te vragen toch?
Je hoeft heus niet meteen in de aanval te gaan en te denken dat je het allemaal fout doet maar je moet wel een beetje tegen kritiek kunnen en sommige dingen begrijpen.
ik snap dat de meesten over opfok beginnen. Je kan wel zeggen dat wij minder ervaring hebben, maar wil je dus ook zeggen dat opfok niet goed is dan?? Ja als ik zelf genoeg tijd heb en moeilijk wil gaan doen, kan ik het net zo als jij aanpakken. Maar ik geef mijn paarden de tijd en de ruimte om lekker uit te groeien op deze manier. Dat is mijn keuze en ik vind het een goede... En geloof me ik heb ook veel ervaring met jonge paarden, maar blijf onthouden dat ze jong zijn en onberekenbaar. Zeker hengsten.
Laatst bijgewerkt door horseworld20 op 08-08-07 09:54, in het totaal 4 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:51

Als ik dit allemaal zo lees (verhaal van TS, maar ook het verhaal van Bianca90), moet ik meteen aan de geschiedenis van mijn eigen jonge paard denken. De vorige eigenaresse van mijn paard vertelde mij, dat toen ze hem kocht, ze echt geen gelukkige jaarling had (die ook nog eens een paar keer in korte tijd van eigenaar is gewisseld, omdat men hem niet aankon).

Je zou het verschil eens moeten zien en ik kan vertellen, ik heb een oersterk paard (Haf/Fjord x Anglo Arabier), maar hij gebruikt zijn kracht nooit tegen mij, hoor. En ik heb hem nog nooit een klap hoeven geven, laat staan tegen zijn hoofd.
Het is een kwestie van een band opbouwen en heel, heel veel grondwerk doen. Op het moment dat een paard daar aan toe is. Een jaarling vind ik nog wel erg jong, eerlijk gezegd.

Een jaarling hoort buiten te staan in een kudde. Of dat nou met leeftijdgenootjes is of met paarden van verschillende leeftijden (wat mijn voorkeur heeft), prima. Maar dus nooit NOOIT alleen!!! Een paard is een sociaal dier. Alleen andere paarden kunnen een jong paard goed opvoeden. Wij, mensen, zijn bijzaak. Zo zie ik het.

Natuurlijk kun je een jong paard wel al wat leren over leiden, respect hebben voor de mens (en dat leer je niet door hem op zijn hoofd te slaan Verward ). Daar zijn zat boeken over, lijkt me. Of zoek iemand met ervaring die je begeleidt. Ga niet zelf de 'strijd' aan met een jong paard. En nogmaals, laat hem hoofdzakelijk bij de andere paarden van zijn jeugd genieten.

Dus laat hem vooral nog paard zijn bij andere paarden, wandel af en toe eens met hem, borstel wat, til zijn benen op, doe aanrakingsoefeningen en verder niets. Als hij ruim 2 is, ga je eens grondwerk erbij doen.

Verhalen over Arabieren komen bij mij wat 'penny-achtig' over, sorry.

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:53

Even voor de duidelijkheid, ik ben blij met alle tips.
Ik vroeg ook om tips. Niet om hulp.

Ik heb bijvoorbeeld veel gehad aan tips zoals websites en hulpmiddelen en daar was ik naar op zoek.

dus niet naar tips over opfok of wat want daar heb ik zelf ervaring mee en daar wil ik jullie niet mee lastig vallen.

maar voor de tips waaraan ik iets gehad heb, bedankt he Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:59

Bianca, mijn jonge paard heeft in de tijd dat hij jonger Ijaarling) en nog hengst was de grootste problemen gehad met twee tieners. Hun ouders vonden zo'n jong dier (hij is daar geboren) wel leuk voor hun kinderen. Met alle gevolgen van dien, want Sam was veel te sterk (en te gevoelig) voor hun manier van doen en zijn hormonen speelden behoorlijk op.

Hij is verkocht als 'lastig/gevaarlijk dier', terwijl het heel HEEL duidelijk aan die mensen zelf lag (ik hoop zelfs dat ze dit lezen Boos! !!!). Het beestje was doodongelukkig destijds en ging van hot naar her.
Wil jij dat met je hengstje? Zo niet, dan zou ik hem laten castreren en begeleiding zoeken. De eerste jaren zijn heel bepalend voor een jong paard. Ik heb in het verleden al zoveel paarden beleerd en ingereden, maar nu heb ik een eigen jong paard bij wie ik alles nog beter wil doen. Ik heb regelmatig begeleiding, al hoewel het prima gaat. Ik vind het zelf fijn dat iemand af en toe komt kijken en objectief ziet hoe we het samen doen.

Als jij wilt blijven 'aanrommelen' met je hengst, moet je het zelf weten, maar ik vind dat je dan niet verantwoordelijk bezig bent. Niet voor jezelf en al helemaal niet voor het paard. Da's mijn mening.

horseworld20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:00

Bianca90 schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik ben blij met alle tips.
Ik vroeg ook om tips. Niet om hulp.

Ik heb bijvoorbeeld veel gehad aan tips zoals websites en hulpmiddelen en daar was ik naar op zoek.

dus niet naar tips over opfok of wat want daar heb ik zelf ervaring mee en daar wil ik jullie niet mee lastig vallen.

maar voor de tips waaraan ik iets gehad heb, bedankt he Haha!

Prima, succes Bianca.

Nadya laat het maar rusten ook al ben ik het wel met je eens. Ze komt er met haar eigen ervaringen blijkbaar wel uit...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:04

I totally agree, Nadya!

Heb zelf oko veel ervaring met veulens en jonge paarden (zonder penny intenties Knipoog ) maar zelf de meest ervaren persoon kan niet vervangen wat soortgenootjes doen voor een veulen!

Het is inderdaad verdrietig dat het dier (wat hartstikke neurotisch kan worden zonder maatjes) daar later door mensen op wordt afgerekend..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:08

Horseworld20, tja Lachen , ik ben nou eenmaal allergisch voor dit soort enorme fouten die mensen kunnen maken met zo'n jong dier. Ik heb het allerallerliefste paard van de wereld Haha! en het idee hoe dat in het allereerste begin van zijn leven gegaan is, maakt me echt woest. Het had zo fout kunnen gaan en dan de fout bij het paard neerleggen, oooooh nee!! Stoom uit je oren
Dat is veel te gemakkelijk!!!

Waarom denken mensen niet na, kijken ze niet naar het paard als paard Gestoord ????
Waarom willen ze meteen al van alles met zo'n jong dier? Sorry, maar daar kan ik echt mijn mond niet over houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:19

Dat is heel moeilijk...
Zeker omdat voorbeelden heb gezien net als die Nadya aanhaalt.
Paarden die een stempel onhandelbaar hebben gekregen, terwijl er niets anders aan de hand was dan verpest door het baasje. Dan is netjes blijven erg moeilijk...

Baasjes dien geen 6 jarige of oudere kan betalen, maar wel een hengst veulen...leuk toch Ja
Maar verstand hadden ze er niet van, hoogsten wat info uit een boek. En boeken zijn leuk...maar je leert daar verder niet reageren in sec. zoals je bij jonge paarden wel moet doen.
Verder kijken ze totaal niet naar de basis behoefte van een paard...als ze zelf maar lol hebben.... Verdrietig

Deze paarden zijn de dupe van de grillen van de mens
Omdat die denkt kennis te hebben, omdat deze een paard wil hebben..want dat staat stoer....
te veel voorbeelden van gezien Verdrietig
Paard is simpelweg de l..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:23

Idd SW, maar dat geldt eigenlijk wel met alle dieren.
Hoeveel honden zitten er niet de hele dag in de huiskamer opgesloten. mogen smorgens ff vlug 5 min en savonds 5 minuuttjes eruit en dan gaat het baasje sporten enz...

Een bepaald diploma zou wel wat zijn Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:51

superwoman schreef:
Het nadeel van zo'n horsemanship cursus die ik heb gezien gaat alles zo braafjes en zal de persoon nog niet gelijk meemaken wat hun fouten daadwerkelijk voor invoed hebben.

Een combinatie dan???
Cool

Oh nou, ik heb wat van die cursussen aan huis gedaan met mijn eigen paard afgelopen jaar. Dan word je je heel bewust van jezelf, hoor, echt (lichaamstaal en -houding e.d.). Maar ja, kost wel geld, maar nu weet ik wel veel meer wat ik doe dan destijds het traditionele inrijden van anderman's paarden. Ik leer zelfs nog elke dag, dat is juist zo leuk. Ik ga hier niet beweren dat ik alles weet, maar wel dat ik juist graag wil leren!! Lachen
Samen met mijn jonge paard.