Wil eigen stal niet in??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Wil eigen stal niet in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:39

Niet helemaal mee eens Sander_lotte. Door iedere keer maar gerust te stellen kun je het (aangeleerde?) schrikgedrag van je paard bevestigen. Gewoon doen alsof dingen de gewoonste zaak van de wereld zijn werkt nog beter dan overdreven kalmeren. Desensibiliseren, en weten wanneer je mag en kunt stoppen werkt beter dan overdreven geruststellen, want dat bevestigd je paard in zijn angst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:44

Def schreef:
Hier ben ik het mee eens. Ik snap alleen niet waarom je hiervoor een touwhalster, eventueel stick voor nodig hebt. Ik werk precies zo met mijn paard, maar dan met een gewoon halster. Gaat prima.
Ik bedoel het niet vervelend hoor, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit in huis heeft.

Met een gewoon halster zou het ook kunnen werken, maar een touwhalster geeft wat meer druk per vierkante cm, en is daardoor wat scherper. Paarden die geleerd hebben hun gewicht in de strijd te gooien, kunnen dat beter (en doen dat vaker) met een gewoon halster dan met een touwhalster. Vergelijk het met het dragen van een zware tas aan een brede schouderband, en met het dragen van die zware tas aan een dun ijzerdraadje. Wat ga je eerder voelen?

Het is niet de bedoeling dat je een paard met het touwhalster mishandeld, maar je maakt - met behulp van dat touwhalster - het gewenste gedrag makkelijk, en het ongewenste gedrag ongemakkelijk. En aangezien een paard een dier is dat altijd comfort opzoekt, zal hij het gewenste gedrag laten zien.
Het kan dus altijd en heel goed met een gewoon halster. Maar met een touwhalster kun je ten allen tijde verfijnder inwerken. Als je weet hoe je er mee om moet gaan (dus acuut druk laten varen als hij het gewenste toont, en je paard er absoluut niet mee vastzetten of losgooien).

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 07:05

Thnx voor je uitleg Cassidy!
Ik ken jouw paard natuurlijk niet zo goed, maar ik denk ook dat dit voor ieder paard anders werkt. Als je zeker weet dat dit geen angst is, helpt het natuurlijk niets om telkens gerust te stellen. Dan mag je in mijn ogen best streng optreden (wat niet betekent dat je er dan maar met de zweep op los moet gaan slaan). Misschien moet je eens proberen je pony op een ander tijdstip dan normaal op een andere manier (achterwaarts erin?) in de stal te krijgen. Nu zit je in een soort cirkel die telkens eindigt in het zelfde gedrag van jullie beiden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:54

Een beetje paardenpsychologie.

Een paard is een vluchtdier, wil dus altijd een overzicht hebben wat er in zijn omgeving gebeurt, en wil ten allen tijd een uitweg hebben om te kunnen vluchten als er wel ergens een roofdier op hem af komt sluipen. Een paard in het wild zal vrijwillig nooit een kleine gesloten ruimte ingaan, zoals een stal, of een trailer.

Wij mensen willen hem graag in een stal of in een trailer hebben, en als we dat vaak oefenen en het paard zich er veilig en comfortabel in voelt (hoeft nog nieteens met voer samen te hangen, want op het land heeft hij zat voer onder zijn voeten) dan zal hij er uiteindelijk geen probleem van maken. Maar dat moet wel getraind worden.

Dus als jij een paard alleen maar op het land hebt staan en nooit binnen zet, vind je het gek dat hij die enkele keer dat je hem binnen wilt hebben in protest gaat? Het is compleet tegen zijn natuurlijke instinct.

Dus blijf oefenen, gebruik de juiste tools, en neem het vaker mee. Dan zal het uiteindelijk weer beter en vooral sneller gaan. De tip van het achterwaarts in de stal zetten is goed, maar je moet wel uitkijken dat je er geen cermonie van maakt. Zodat je paard uiteindelijk alleen maar achteruit die stal in wil. Want dan ben je nog geen steek verder.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 10:14

Erg bedankt voor je tips hoor, maar ik heb gisteren al gezegd dat het probleem opglost is... Bloos

@ Cassidy: ik denk dat ik het een beetje verkeerd geïnterpreteerd heb, met geruststellen bedoel ik niet rond hem gaan hangen van: ocharm jochie, hier een knuffeltje, je hoeft niet bang te zijn...
Met geruststellen bedoel ik van zelf zelfzeker te zijn en een houding aannemen van dat er totaal niets is om bang te zijn. Als je een paard gaat verwennen telkens als hij bang heeft, gaat dat niets helpen, de angst zal alleen maar groter worden. Dat weet ik.
Ik heb hem gerustgesteld door zelfzeker te zijn en hem toch te dwingen de stal in te gaan(zonder zweep).

Zo te zien heeft het toch erg geholpen, want elke keer loopt hij netjes met me mee de stal in! Clown

Edit: in je vorige post heb je volkomen gelijk. Het verbaast me dan ook niet dat hij de stal niet in wil als hij altijd op de wei staat. Als ik het voor het zeggen zou hebben, zou ik hem 's avonds gewoon op stal zetten en hem 's morgens gewoon terug op de wei zetten. Voor het paard zou het ook niet slecht zijn, hij is enorm vet:s
Maar mijn nicht heeft de tijd niet om hem 's avonds op stal te zetten en hem er 's morgens weer uit halen. Ik zou het wel altijd willen doen, maar ik heb hier thuis zelf nog een veulen rondlopen die ook zijn verzorging nodig heeft. Bovendien heb ik 's morgens niet de tijd om voor mijn veulen te zorgen, en dan ook nog naar het paard van mijn nicht gaan om ook nog eens hem op de wei te gaan zetten. Ik moet nu al om 6 uur opstaan als ik op tijd wil zijn voor mijn bus en ik mijn paardje op de wei wil hebben staan Clown

Maar zoals ik al zei, het probleem is opgelost, ik probeer gewoon regelmatig eens met hem de stal in te gaan, hem eens lekker borstelen, en terug op de wei. Voor het rijden laat ik hem ook eerst in de stal gaan staan zodat ik hem kan borstelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:06

Eh gewoon buiten laten staan Verward

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 16:05

Arabesk schreef:
Eh gewoon buiten laten staan Verward

Dit is niet grof bedoeld hé, maar ik heb al meerdere malen gezegd dat het probleem is opgelost!
Het is dus nutteloos om hier nog op te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:33

Oud topic. Probleem is al opgelost, dus weinig relevant.