Paard wil Absoluut NIET naar de Hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_zanne

Re: Paard wil Absoluut NIET naar de Hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:38

Waar ik rondloop hebben we ook zo'n paard opstal staan.
Je kon dr in het begin helemaal niks mee.
Had helemaal geen vertrouwen in mensen.
Als je zn been op wou tillen liet hij zich op de grond vallen.
Nu na 1.5 jaar heeft hij veel meer vertrouwen, en kan hij worden beslaan.
Je doet nog wel 1 uur over elke hoef maar het kan.

Je moet echt heeeeeeeeel veel oefenen.
Veel belonen, en zeker niet straffen.
Je moet veel dingen gaan doen die zij leuk vind, en vergeet die hoeven even. (nadat ze naar de hoefsmid is geweest)
Zo krijgt ze meer vertrouwen in jou.
Je hoeft niet elke dag met voetje geven te oefenen.
En als ze wel een voetje geeft, da hemel in prijzen, en dan iets leuks doen.

Dat heeft bij dat paard heel veel geholpen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 13:41

Dank je voor je reactie. Daar ga ik inderdaad maar mee verder als de smid geweest is!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:48

Ik zou het proberen met een praam zodat ze zelf merkt dat bekappen niets inhoudt als je haar plat spuit dan ervaart ze ook niet wat bekappen is en misschien gaat ze bekappen wel associeren met iets engs.

Maar goed als je er zelf een beter gevoel bij het plat spuiten hebt dan moet je dat gewoon doen.......je eigen gevoel gewoon volgen.

En zodra ze bekapt is echt veel aandacht geven aan het vertrouwen winnen in elkaar............probeer eens zachtjes in haar neus te blazen, lekker aaien en rondjes draaien richting de benen en wel belonen met braaf en klopjes geven.

Veel succes

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:49

Mensen, natuurlijk moet men blijven oefenen, maar een trauma is niet 123 verholpen.
De TS vraag om een nood-oplossing omdat het paard nu echt naar de smid moet..

Dat van die doek over de ogen is een goeie oplossing, maar doe wel voorzichtig, het kan zijn dat ze (omdat ze nu helemaal niks ziet) nog meer gaat flippen, als haar been wordt aangeraakt.. beetje paard en situatie afhankelijk..

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:49

als het paard een vechter is, heb je niks aan een praam.
gaan ze zo doorheen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 13:51

femmefatale1 schreef:
Mensen, natuurlijk moet men blijven oefenen, maar een trauma is niet 123 verholpen.
De TS vraag om een nood-oplossing omdat het paard nu echt naar de smid moet..

Dat van die doek over de ogen is een goeie oplossing, maar doe wel voorzichtig, het kan zijn dat ze (omdat ze nu helemaal niks ziet) nog meer gaat flippen, als haar been wordt aangeraakt.. beetje paard en situatie afhankelijk..

ROFL Dank je dat het zo verwoord. Krijg opmerkingen over professionele hulp en noem maar op. Maar ik heb een spoedprobleempje op te lossen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 13:54

Praam zie ik ook niet zitten. Wel bij een goed handmak paard dat enkel de hoefsmid niks vind maar waarschijnlijk krijgen we dat ding niet eens om de neus. Blinddoeken zou misschien nog wel kunnen als ik iets voor haar ogen krijgen en dan kan ik zelf wel met een handdoek of touwtje proberen een been te pakken om te kijken hoe dat gaat.

Voor de spoed waar het nu om gaat ga ik toch de DA laten verdoven. Dan weet ik zeker dat ze in ieder geval bekapt is en goed op haar voetjes staat voor de komende periode. en dan inderdaad: oefenen, oefenen en nog eens oefenen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:56

Marcella_e schreef:
die heeft 2 maanden van mij gehad. En ik verwacht geen quick fixes. En de prof stond voor afkorting professioneel dus niet iemand die met een knip van zijn vingers alles oplost.

Twee maanden is te kort tijd om een dergelijk probleem op te lossen, ook voor iemand die wel met dit soort paarden om kan gaan.
Iig, succes ermee, ik hoop dat je nu wel de tijd vrij kunt maken die dit paard nodig heeft.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 14:00

Dank je wel Cassidy. Ik ga gewoon me best weer doen! En in ieder geval zorgen dat ze binnen een week bekapt word. Beestje moet in ieder geval goed op haar voetjes staan

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:11

Marcella_e schreef:
Dank je wel Cassidy. Ik ga gewoon me best weer doen! En in ieder geval zorgen dat ze binnen een week bekapt word. Beestje moet in ieder geval goed op haar voetjes staan

Je hebt groot gelijk meis het is ook zielig voor der hoefjes en ik ben benieuwd hoe het verder met der verloopt ik hoop dat het helemaal goed gaat komen tussen jullie Afbeelding

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 14:13

Als de hoefsmid geweest is zal ik wel even een verslag neer zetten hoe het gegaan is! dank je voor je reactie!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:24

Hallo,

Ik heb dit probleem inderdaad ook gehad. Oeffenen is een optie. Alleen moet je wel binnen korte termijn resultaat boeken. Iedere dag lekker over haar been heen poetsen en net doen of je gek bent.

Probeer nog een keer sedasangel maar laat het een uur tot anderhalf inwerken.. tussentijds je paard echt met rust laten. Zodat hij of zij zich er echt aan kan overgeven.. Anders helpt t niet.

Heel veel succes. ps. nooit iedere dag je hoeven krabben tenzij je iedere dag over gind stenen heen komt want anders krab je heel de beschermende laag weg. dan kan je deze beter borstelen.

Gr annika

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 14:37

Hoi dank je voor je reactie. Het is al 2 x geprobeerd met orale gel. helaas geen geluk. Omdat het nu wel echt begint te dringen ga ik voor plat puiten

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:44

Hey, ik kan wel voor je navragen hoe het zit met haar geschiedenis, m'n stalgenootje loopt al een tijd mee bij klaver, dus ik kan allicht even voor je vragen wat er gebeurd is dat ze zo panisch is. Ik denk dat de enige oplossing nu inderdaad platspuiten is, puur voor nood. Staat ze met ijzers? Als je haar zonder ijzer zou zetten en regelmatig probeert om haar op harde ondergrond te laten lopen, dan slijten de hoeven wat meer, waardoor je ook wat tijd wint voordat ze weer naar de hoefsmid moet. Klinkt een beetje vreemd misschien, maar het is toch tijdwinst en tijd is nou net datgene wat je nodig hebt.
Natuurlijk heb je boven alles heel veel geduld nodig, is het trouwens niet een idee om haar voorlopig even wat rust te gunnen, dus gewoon een tijdje op het land, in een kudde zodat ze wat tot rust kan komen en dan vervolgens stap voor stap weer beginnen? Weet niet of een idee is voor je, maar kan me voorstellen dat ze misschien wat overvoerd is door alle aandacht.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 08:38

Hoi Hoi Graag! Het gaat om een lysander merrie moeder azumuthka. Half arabier is het. Bruin met bles stond in de oude koeienschuur. verkocht in maart of geruild eigenlijk tegen een ander paard. Ongeveer 1.58 witte bles + snep. Ze heeft geen ijzers gelukkig

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:00

Heb je het over de merrie die je te koop aanbied?Geen reclame in dat geval...Ik wens je veel sterkte en geduld in ieder geval.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:04

Hoe heet ze zelf? M'n stalgenoot komt zaterdag terug van vakantie dus voor die tijd kan ik het nog niet vragen, maar ik zal haar even uithoren over het hoe en wat. Als ze inderdaad zonder ijzers staat is dat wel heel handig, dan kun je in ieder geval proberen om haar zo veel mogelijk op harde ondergrond te laten stappen en draven (als dat mogelijk is op het erf bijv.), dan slijten ze in ieder geval wat meer af en dat scheelt je toch wel wat tijd met naar de hoefsmid gaan. Ben toch ook wel heel benieuwd wat er mis is gegaan met haar, ken toch aardig wat lastige zenuwpezen, maar zo extreem dat er geen land mee te bezeilen is hoor je toch niet zo vaak. Hoop dat het bekappen in ieder geval lukt en ik pm je zodra ik iets weet.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 09:28

jodi schreef:
Heb je het over de merrie die je te koop aanbied?Geen reclame in dat geval...Ik wens je veel sterkte en geduld in ieder geval.

Die is voorlopig uit de verkoop Haha! moet me onderschrift nog aanpassen, maar zoals ze nu is verkoop ik haar niet particulier Haha!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 09:29

hyppolyte schreef:
Hoe heet ze zelf? M'n stalgenoot komt zaterdag terug van vakantie dus voor die tijd kan ik het nog niet vragen, maar ik zal haar even uithoren over het hoe en wat. Als ze inderdaad zonder ijzers staat is dat wel heel handig, dan kun je in ieder geval proberen om haar zo veel mogelijk op harde ondergrond te laten stappen en draven (als dat mogelijk is op het erf bijv.), dan slijten ze in ieder geval wat meer af en dat scheelt je toch wel wat tijd met naar de hoefsmid gaan. Ben toch ook wel heel benieuwd wat er mis is gegaan met haar, ken toch aardig wat lastige zenuwpezen, maar zo extreem dat er geen land mee te bezeilen is hoor je toch niet zo vaak. Hoop dat het bekappen in ieder geval lukt en ik pm je zodra ik iets weet.

Lys Cruising Muthka op papier dacht ik.

Voor mij is dit het meest extreme paard dat ik ben tegen gekomen 20 jaar paarden. Maar goed alles is op te lossen alleen gaat dit erg lang duren

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:43

heb zelf ook ooit zo'n 'moeilijke' merrie gehad. Ik kon wel nog haar voeten een beetje uitkrabben maar de hoefsmid kon onmogelijk zijn werk doen zonder te verongelukken. Praam en sedalin hielpen niet en met een handdoek voor de ogen was het ook flippen. Dus de enige remedie was het paard telkens laten slapen. Uiteindelijk bij een dierenarts terechtgekomen die merkte dat het paard eigenlijk een pijnlijke rug had. Dat probleem opgelost (met medicatie en met een osteopaat) en het paard kon zonder problemen naar de hoefsmid.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:07

Yup, dat kan ik je ook wel garanderen, maar het is wel heel heftig, als er ook niets medisch te vinden is (weet niet meer of je dat allemaal al had gechecked). Nou ja ik ga het in ieder geval voor je navragen en misschien helpt het inderdaad nog als je haar een tijdje gewoon lekker in de kudde zet en even met rust laat, het zou haar wat ontvankelijker kunnen maken voor evt. verdere pogingen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 10:36

Ze is ruim 5 jaar oud dus het is geen echt heel erg jong paard maar. Osteopaat kan natuurlijk altijd even kijken! Maar ze is helemaal erg rillerig ook met aanraken op de hals dus niet alleen de benen als zijn die wel het ergst.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:50

Marcella_e schreef:
Ze is ruim 5 jaar oud dus het is geen echt heel erg jong paard maar. Osteopaat kan natuurlijk altijd even kijken! Maar ze is helemaal erg rillerig ook met aanraken op de hals dus niet alleen de benen als zijn die wel het ergst.

Hai ik heb het hele topic gelezen en ben van mening dat het misschien idd wel slim is om haar eens helemaal na te laten kijken misschien heeft ze wel ergens last c.q pijneer ze op drie benen moet staan.

Verder heel veel suc-6 en als je nog een aantal adressen wil weten van mensen (profs) die je kunnen begeleiden moet je me maar even een pb sturen. Ik heb nog een aantal goede adressen.

Suc-6 in ieder geval!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 10:54

Ik rij zelf al een paar jaar jonge paarden in ook voor derde heb ik dit gedaan, maar wegens nu 2 banen heb ik het te druk dus de ervaring is bij mij zelf ruim aanwezig maar ik had geen tijd daarom had ik haar 2 maanden weggebracht nu heb ik wel weer tijd dus ga ik zelf weer rustig met haar aan de slag.

Maar bedankt voor het aanbod!

Ik zal haar eens doorlaten lichten. Kan ik dit trouwen beter laten doen door DA of osteopaat?

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:57

persoonlijk zou ik eerst dierenarts raadplegen en met zijn bevindingen naar osteopaat stappen.