waarom de ballen er af...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

waarom ontruinen

Omgang.
38 (58%)
ga er toch niet mee fokken.
19 (29%)
niet hengten zijn super
8 (12%)

Totaal aantal stemmen: 65

merrieveulen

Re: waarom de ballen er af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:49

bij mijn veulen viel het heel erg mee. hij kreeg een prikje, waar hij geen moeite mee had, en ging daarna heel rustig liggen, om een dutje te doen. het ontwaken ging ook snel en rustig, en de dag erna was er niks aan hem te merken. hij liep gewoon te bokken en te spelen, alsof er niks aan de hand was. natuurlijk was het niet pijnloos, maar gelukkig ook niet zo pijnlijk als ik verwacht had.

bij Faram ging het helemaal niet fijn...

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 01:42

Ik heb sinds een half jaartje een hengst van bijna 3 jaar. Was van plan hem te castreren, maar het moest uitgesteld worden en toen dacht ik laat me het maar even aankijken. Hij staat met drie merries waarvan elke keer met de niet hengstige los. Hij leert nu hoe hij een paard moet zijn. En toont zich vol respect naar de merries toe en lief in de omgang. Zodra hij "klaar is met zijn opvoeding" mag hij dekken van de eigenaar van de merries. Hij heeft me tot nu geen reden gegeven om hem te castreren. Ik streef er na dat hij niet alleen staat. Alles wat hij doet en leert doet hij met altijd een merrie in de buurt. Ik hoop op die manier een evenwichtige en sociale hengst te kunnen houden. Zowel de merries en mijn manneke hebben een goede bloedlijn en papieren. Op ons eiland is een te kort aan paarden. Ik weet niet of hij zo rustig en lief blijft in de omgang, zijn vader schijnt ook een heel rustige hengst te zijn.
Tot nu toe heb ik niks te klagen.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 01:59

O.a. de omgang, maar ook voor de pony zelf.. Het is veel fijner dat hij lekker kan grazen tussen de andere paarden!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 06:37

Het hangt van het paard af. Ik ken een hengst, staat gewoon bij ons op de manege, die echt superrustig is en lekker met andere paardjes losstaat (ja, geen merrie's natuurlijk hè, laten we het niet overdrijven Knipoog ).

Toch is het in de meeste gevallen een stuk rustiger om te castreren. Mijn pony's zijn allemaal gecastreerd, ten eerste omdat ze wel érg wild gingen 'spelen' (wat nu een stuk verbeterd is) en ten tweede omdat ze wat handzamer worden, ook voor mijn vader die er deels voor zorgt. Toch vind ik hengsten qua gedrag wel erg fijn. Ik heb een aantal jaar op een stoeterij/hengstenhouderij gewerkt en ondanks dat je op moet passen vind ik het geweldig.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:01