Wat doe jij met je jaarling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boswatje

Re: Wat doe jij met je jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:41

in de natuur dumben ben ik ook nie mee eens ik vind het belangerijk dat de hoeven goed in de gate moet gehouden worden als het een sportpaard of ponny word
je weet nooit hoe ze groeien bv bokke pootjes
En ze worden ook een beetje mensen schuw
ik weet dat dit ook bij mijn ponny ook gedaan is
en ze had ook de pech met ze na 2half jaar binne hale een ongeluk gebeurt is ze is heel bang van mensen niet van mij maar ja ik heb haar wonden verzorgt en ruim een jaar mee gewandelt (ik heb haar uit medelijden gekocht waar nooit spijt van heb gekregen )
Ik kan alles met haar doen heb haar zelf ingereden ze vertrouwt me vol
Ze is er nooit uitgenaait maar het was wel moeilijk hoor ze is overal bang voor ik nie haha
maar ik zal nooit zo'n ponny aanraden als het je eerste ponny is
heb hiervoor ook een vewaarloosde arabier gekocht die te vroeg was ingereden anderhalf jaar alleen mee gewandelt nou is 34 nog geen doorgezakte rug
wat ze wel hadde voorspelt
heb medelijden met de ponny's die uit de natuur gehaalt wordt en meteen fanatiek mee gerede en allemaal mensen om zich heen heeft dat moet opgebouwt worden die beestjes weet nie wat ze overkomen maarja ieder z'n eige mening maar dit is mijn mening
veulens lekker met nog wat veulens of pleegouders lekker in de wei en af en toe aandacht van z'n baasje en wete wat mag en nie mag gr boswatje

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:47

[quote="Olandalove"]Je kan ze misschienn een keer per week eens aan de longe nemen , zodat ze leren gehoorzamen op je stem , en bv. eens een deken ôp leggen , bandages / peesbeschermes laten wennen enzo ? gr[/quote]

Echt nie longeren laat die spieren zelf ontwikkelen ga dan wandelen en leg er een vliege deke op of zo dan heb je er ook profijt van een beetje spelen in de bak kan ook geen kwaad

Karin1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:49

Citaat:
Ik heb 2 jaarlingen dit jaar en ik was wel benieuwd wat jullie er eigenlijk mee doen. Ik wandel vooral veel met ze en borstelen

Wandel je er dan tegelijk mee of apart? Want ik zit er ook aan te denken om over een jaar of wat met de beide dames te gaan wandelen. Maar nu ben ik er nog niet uit of ik ze dan tegelijk mee moet nemen, door bijv. halstertouwen aan elkaar te knopen of iemand om hulp te vragen. Of om apart met ze te wandelen.

Tips hierover?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:52

Heb nu geen jaarling meer, maar toen ze nog een jaarling was stond ze lekker in de wei. En werd er verder niets met haar gedaan behalve af en toe controleren en een keer voetjes optillen(wel zo fijn voor de smid).
En verder opbouwen kun je ook mee beginnen als ze drie zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:10

boswatje schreef:
in de natuur dumben ben ik ook nie mee eens ik vind het belangerijk dat de hoeven goed in de gate moet gehouden worden als het een sportpaard of ponny word
en ze had ook de pech met ze na 2half jaar binne hale een ongeluk gebeurt is ze is heel bang van mensen niet van mij maar ja ik heb haar wonden verzorgt en ruim een jaar mee gewandelt (ik heb haar uit medelijden gekocht waar nooit spijt van heb gekregen )
Ze is er nooit uitgenaait maar het was wel moeilijk hoor ze is overal bang voor ik nie haha
heb hiervoor ook een vewaarloosde arabier gekocht die te vroeg was ingereden anderhalf jaar alleen mee gewandelt nou is 34 nog geen doorgezakte rug
heb medelijden met de ponny's die uit de natuur gehaalt wordt en meteen fanatiek mee gerede en allemaal mensen om zich heen heeft dat moet opgebouwt worden die beestjes weet nie wat ze overkomen maarja ieder z'n eige mening maar dit is mijn mening
veulens lekker met nog wat veulens of pleegouders lekker in de wei en af en toe aandacht van z'n baasje en wete wat mag en nie mag gr boswatje

Goh wat raar ik doe dat met alle veulens, en ze lopen op hoog niveau SGMW.
Zijn superbraaf en luisteren als de beste..

Geloof je nou echt dat ik ze morgen ophaal en overmorgen ingspannen wedstrijden mee rij.
Paarden zijn geboren om in de natuur te leven,
En als je ze s'winters gewoon bij huis hebt is er niets aan de hand..

Kom anders maar eerst zelf eens kijken voordat jullie oordelen.
Ze lopen aan de oevers van de Overijsselse Vecht en werkelijk niets zo gezond als oergrond met grassen en kruiden die niet gemest zijn(koeienland)

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:55

Olandalove schreef:
Je kan ze misschienn een keer per week eens aan de longe nemen , zodat ze leren gehoorzamen op je stem , en bv. eens een deken ôp leggen , bandages / peesbeschermes laten wennen enzo ? gr

alsjeblieft niet aan de longe!!!
op de cirkel lopen is erg zwaar voor de benen en daar zijn die van een jaarling nog lang niet tegen bestand.
Als je een beetje om je paard geeft begin je daar echt niet voor z'n derde mee!

roos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:05

ik heb een verzorgshet van ong1 jaar en daar wandel ik mee langs de weg om hem alvast verkeersmak te maken en ik poets hem..
ik ga elke dag naar hem toe.

Alleen 1 probleem is dat hij steigert en bijt...
maarja
dit probeer ik nu af te leren omdat hij nu nog zo jong is...

Ook heb ik een paardje dat 4 weken geleden is geboren.
die is nog heel schuw en ik aai hem overal een beetje zodat hij aan me went enz...

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:21

Karin1984 schreef:
Citaat:
Ik heb 2 jaarlingen dit jaar en ik was wel benieuwd wat jullie er eigenlijk mee doen. Ik wandel vooral veel met ze en borstelen

Wandel je er dan tegelijk mee of apart? Want ik zit er ook aan te denken om over een jaar of wat met de beide dames te gaan wandelen. Maar nu ben ik er nog niet uit of ik ze dan tegelijk mee moet nemen, door bijv. halstertouwen aan elkaar te knopen of iemand om hulp te vragen. Of om apart met ze te wandelen.

Tips hierover?

Hoi hier even op het account van mn achternicht. Ik wandel altijd samen met hulp, de ene keer mn opa en de andere keer maud of een vriendin of zo. Aan elkaar knopen zou ik zelf niet doen, want als er dan eentje schrikt dan zijn ze allebei weg en eentje houden is al lastig zat laat staan twee.
Apart wandelen heb ik geprobeerd maar zonder succes. Ze willen dan weer naar elkaar toe en dat kan dan niet en dan gaat ze rennen en kan ik ze niet meer houden.
Dus je kan het beste hulp vragen.

Nimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:11

lekker paard laten zijn in het weiland.

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:01

[quote="Echwel"][quote="boswatje"]
[b]in de natuur dumben ben ik ook nie mee eens ik vind het belangerijk dat de hoeven goed in de gate moet gehouden worden als het een sportpaard of ponny word [/b]
[b]heb medelijden met de ponny's die uit de natuur gehaalt wordt en meteen fanatiek mee gerede en allemaal mensen om zich heen heeft dat moet opgebouwt worden die beestjes weet nie wat ze overkomen maarja ieder z'n eige mening maar dit is mijn mening [/b]
[/quote]
Goh wat raar ik doe dat met alle veulens, en ze lopen op hoog niveau SGMW.
Zijn superbraaf en luisteren als de beste..

Geloof je nou echt dat ik ze morgen ophaal en overmorgen ingspannen wedstrijden mee rij.
Paarden zijn geboren om in de natuur te leven,
En als je ze s'winters gewoon bij huis hebt is er niets aan de hand..

Kom anders maar eerst zelf eens kijken voordat jullie oordelen.
Ze lopen aan de oevers van de Overijsselse Vecht en werkelijk niets zo gezond als oergrond met grassen en kruiden die niet gemest zijn(koeienland)[/quote]

Daar gaat het nie om voer hebbe ze genoeg
En ja ik weet dat ze nie meteen onder het zadel komen
maar ze zijn dan gewoon bang en dat vind ik nie nodig
ik vind dat ze af en toe toch wat aandacht nodig hebbe
je hoeft er nie elke mee te gaan wandel knuffe enz
maar wel zeker 2/3 in de week keer in de wei wat borstelen of knuffelen of spelen (en hoefjes natuurlijk na kijken) boswatje

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:44

Yep ze zijn zo bang dat als we bij ze gaan kiken, ze meteen komen aanrennen om te knuffelen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:07

ik leer hem de zaken die ik voor dit moment belangrijk vind. gewenning aan mensen, weten wat een mens is. netjes voetjes geven, zodat een bezoekje van de smid geen stress oplevert, en netjes vaststaan. verder goede opgangsvormen met mensen, dus wederzijds respect, zonder angst of slaafs te worden. dat kan allemaal gewoon in de wei, tussen zijn kameraden, zonder halster of touw (behalve het vaststaan). meelopen aan de hand is imo ook echt basis, en moet er bij een jaarling gewoon netjes inzitten.

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:52

Ik verzorg een jaarling en die poets ik zodat ze aan mensen went. Ook loop ik af en toe met haar en probeer ik haar te laten wennen aan mijn stem en dat gaat goed Haha!.

Zanho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:05

poetsen, voetjes optillen, manen trekken, stukje lopen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 00:15

Mijn jaarlinghengst staat in de wei met een 10 jarige (speelse) ruin Ja. Hij is al vanaf jongs goed in handen, zowiezo naar keuring geweest. Loopt mee aan halster, is braaf bij hoefsmid, staat stil, en bijt niet ! Daarnaast kan hij alleen het erf af met wandelen en staat hij soms ook een dag alleen als we op wedstrijd zijn. Hij komt iedere dag in aanraking met mensen, en wacht netjes op zijn voer Vork . En natuurlijk wordt hij altijd even lekker geaaid !

Voor de rest staat hij gewoon 24/7 op de grote wei Ja. Te wachten tot hij 3 / 4 is .

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 08:01

[quote="Echwel"]Yep ze zijn zo bang dat als we bij ze gaan kiken, ze meteen komen aanrennen om te knuffelen..[/quote]

je hebt het nie goe gelezen echwel
Dus dat wil zegge dat je er een aantal keer gaat kijken sommige doen dat dus helemaal niet dus je moet je eigen niet aangesproken voelen
Sommige dumpen hun veulen en kijken er niet meer na om !
Die veulens weten niet wat knuffelen is dat wist mijn paardje ook niet
die denken ohhh daar is een mens en eten gewoon door of lopen weg !

gr boswatje

mismara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:41

ben het geheel eens met boswatje.
mijn jaarling staat lekker op een wei met een shetlander ruintje die hem keurig opvoedt.
ik ga er zo'n 4/5 keer per week naar toe om hem even te knuffelen en een borstel erover heen te halen, ook moet hij natuurlijk netjes zijn voetjes kunnen optillen(scheelt weer een hoop gedoe bij de hoefsmid)
dit alles spelenderwijs en vriendelijk maar hij weet dondersgoed wat mag en niet mag.
maar ik laat hem wel lekker paard. het is overigens een hengstje.

groetjes mismara

vOssieJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:21

tJah ik doe aan VD met mijn jaarling, en verder lekker wandelen door het bos, of eventjes lekker poetsen, verder doe ik er niet heel veel mee, ze mag zich nu nog lekker vermaken met haar maatjes in de wei

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 00:06

vOssieJj schreef:
tJah ik doe aan VD met mijn jaarling, en verder lekker wandelen door het bos, of eventjes lekker poetsen, verder doe ik er niet heel veel mee, ze mag zich nu nog lekker vermaken met haar maatjes in de wei

ik neem aan dat je de grondbeginselen bedoelt? netjes meelopen en enkele basiscommando's, halt, stap, draf, voetje? en niet 'echte' VD oefeningen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 04:15

erhmm...die zet ik op het land met een stel andere paarden en dna komt er zo af en toe de hoefsmid bij en als het meezit maar 1 keer per jaar de da voor het enten en verder eingelijk verrekte weinig , buiten controleren ofdat ze allemaal nog gezond zijn
meelopen en alle andere basisdingen hebben ze geleerd toen ze veulen waren en nog aan de voet stonden
en dat is met een paar keer per jaar ook wel bij te houden

anouk_daris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:14

wy hebben 3 jaarlingen (hengsten)
We hebben ze alle 3 by elkaar in een jaarlingen wei gedaan, over 3 jaar halen we ze er weg, en gaan we ze inryden';)

anouk_daris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:14

wy hebben 3 jaarlingen (hengsten)
We hebben ze alle 3 by elkaar in een jaarlingen wei gedaan, over 3 jaar halen we ze er weg, en gaan we ze inryden';)

Chloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:23

in een grote wei zetten:)

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:10

[quote="anouk_daris"]wy hebben 3 jaarlingen (hengsten)
We hebben ze alle 3 by elkaar in een jaarlingen wei gedaan, over 3 jaar halen we ze er weg, en gaan we ze inryden';)[/quote]

Dit is nou wat ik bedoel
ga je ook paar keer per week kijken hoe het met ze gaat
en knuffelen en hoefjes uitkrabben enz ? gr boswatje

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:15

Wanneer leer je ze dan water, deken, sprays, longeren, etc. gewoon worden? Als ze ouder zijn dan ofzo? Mij lijkt het logisch dan eerst wat mensen gewoon te worden, en hoefjes geven en meelopen aan halster enz. Maar ik vraag me echt af wanneer je die andere dingen dan mag/moet aanleren.

Edit : stukje bijgevoegt