Zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Re: Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:56

Ik blijf dit forum even bijhouden. Ik heb hier ook last van.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:20

Net als haver heeft gerst een oppeppend effect bij de paarden, het heeft een hoge energie waarde.
Als stopjes hetzelfde is, neem ik aan dat de energie waarde van dit voer ook hoog moet zijn (?) Dat zou het nerveuse gedrag kunnen verklaren.....

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:36

Het enige wat ik over stopjes heb kunnen vinden op het internet is dat het wel eens gevoerd wordt aan geiten en ezels (?)!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 16:02

hehe mijn paard is dan wel soms een ezel:p maar Igor krijgt al een hele tijd die gerstenmix. Kan het echt zijn dat hij eigelijk geen nerveus paard is? Want ookal staat hij elke dag op wei nu soms kan hij nog serieus nerveus zijn. Hij is wel wat kalmer.
Wat voor eten raadt je me dan aan? Of is er misschien iets van kruiden wat ik hem bij het eten kan geven? Want ik vind hem qua temperament goed bj het rijden

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:47

Ik zou tijdens grondwerk je paard heel rustig laten ruiken aan de zweep en hem daarna ermee aaien. Mijn instructeur vind het trouwens nooit een probleem als een paard opeens hard gaat als hij extra wordt aangedreven of bijgetikt. Dan snappen ze de boodschap tenminste en zijn ze wat je wilt: meer voorwaarts

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:35

Wat voor een paard is Igor? KWPN of haflinger, fjord? of iets anders?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 17:36

Ik zou niet weten wat hij is. Het is een grote vraag of er papieren bij waren ja of nee.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:03

Is hij meer warmbloed of koudbloed?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 18:58

meer warmbloed

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:55

Dan zal hij sneller heet worden van gerst en zeker van maïs!
Ik denk dat jij hem zo min mogelijk koolhydraten (granen, melasse, suiker) moet geven.
Je zou kunnen proberen om hem van het krachtvoer af te halen (wel hooi geven op stal!). Geef hem voor zijn vitamines summerfit koek van pavo. Wordt hij dan rustig na een tijdje? Zo ja, geef hem dan krachtvoer waar zo weinig mogelijk granen in zitten. Hoe wordt hij dan?
Blijft hij rustig? Kijk hoe hij dan gaat reageren als je weer een graan erbij gaat doet. Neem hier wel de tijd voor, want te veel wisselen van voer en te snel is niet goed voor een paard.
Marstall heeft bijv een product die koolhydraat arm is.
Is het krachtvoer er af en hij blijft bijv na en week of wat nog steeds nerveus, moet het iets anders zijn (gras;fructaan, mensen op stal???).
Ik kan er naast zitten, maar uit jouw verhaal en volgens mijn gevoel is het een voerkwestie.
Hou ons op de hoogte, hopelijk is het wat voor jou om in voer te verdiepen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:04

Ik zal er eerst eens voor zorgen dat hij niet meer bang is voor de zweep.. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:05

ik heb bij angstige zweep paarden de zweep onderhands achter me........ dus de zweep wijst als het ware naar achteren

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:53

Of de zweep alleen oppakken en niet gebruiken.Laten zien dat het geen gevaar is voor hem.Probeer hem rustig te maken met het zweepje in je hand.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:25

Cassidy schreef:
De zweep vermijden omdat het paard daar bang voor is, is niet de goede manier. Je moet het paard laten zien dat hij er wel respect voor hebben moet, maar niet compleet door het lint hoeft te gaan omdat jij daar toevallig met zweep staat.

Je moet hem laten zien dat hij niet bang hoeft te zijn voor die zweep. Dat kun je doen door hem te gaan aaien, maar dat moet je niet doen met een zweep omdat die nog weleens door wil buigen en je toch onbewust je paard een tik kunt verkopen. Er zijn sticks te krijgen van fiberglas, die buigen niet door en daar kun je behoorlijk kracht op zetten. Leer je paard eerst accepteren dat je hem met je handen overal kunt aanraken (en dat betekend dus echt overal: koker of uier, oren, onder zijn staart. Merk je dat hij bepaalde plekken niet fijn vindt, krijg je afweerreactie, ga je terug naar de plek waar je die afweerreactie niet hebt gekregen, en zo tast je je heel langzaam naar die moeilijke plekken toe.

Kun je het met je handen doen, pak je die stick erbij. Probeer hem overal aan te raken, aai hem ermee. Zijn er plekken waar je duidelijke afweer krijgt, ga je terug naar de plek waar je dat niet krijgt.

Voor een adres in Nederland waar je een dergelijke stick kunt krijgen, moet je even op http://www.equiplay.nl gaan kijken.

ik ben het volkomen met haar eens.
ik denk echt dat je deze manier moet gebruiken.

maar als je paard zo bang is voor de zweep.
hoe is dat gebeurd ? vroeger mishandelt ?

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:34

Citaat:
maar als je paard zo bang is voor de zweep.
hoe is dat gebeurd ? vroeger mishandelt ?

Dat hoeft niet.Ligt denk ik gewoon aan het paard.Wij hebben op stal ook een paar paarden staan die helemaal door het lint gaan als je een zweepje erbij pakt en die zijn niet mishandeld Knipoog

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 10:35

Ik heb horen zeggen dat hij slaag kreeg met de zweep op de manege. Stond hij met zijn kont naar de deur ipv hem om te duwen tik met de zweep. Hij was op korte tijd onnozel gaan doen op stal. Stampen, dreigen als je hem wou pakken uit de stal. Dus denk wel dat er iets moet gebeurd zijn. je veranderd niet zomaar. Ook was het op de manege al dat hij nerveus werd als er kleine ( hyperactieve) kids in de buurt waren. Dan kon hij rustig staan komen die kinderen onnozel doen in de stal en meneer veranderde.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:11

doet het zich alleen op één hand voor, of op beide handen?

_Man0n_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:46

je kunt je paard aan je longeerzweep laten wennen door de zweep eerst rustig op zijn rug te leggen en deze naar links en rechts bewegen. gewoon een soort je paard 'aaien' met de zweep zodat hij ziet dat er niets engs aan is;) dit kun je natuurlijk met z'n tweeen doen als je paard er problemen mee heeft en gek gaat doen. de 1 houdt hem dan vast en de ander gaat met de zweep te werk.
suc7

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:50

horsemanchip..... je moet maar eens wat opzoeken
ik rij/longeer een zenuwachtige whels en die is ook erg bang van de zweep daarom gebruik ik horsemanchip.
ik kan nu ook zonder longeerlijn in een gewonen bak longeren Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:17

_Man0n_ schreef:
je kunt je paard aan je longeerzweep laten wennen door de zweep eerst rustig op zijn rug te leggen en deze naar links en rechts bewegen. gewoon een soort je paard 'aaien' met de zweep zodat hij ziet dat er niets engs aan is;) dit kun je natuurlijk met z'n tweeen doen als je paard er problemen mee heeft en gek gaat doen. de 1 houdt hem dan vast en de ander gaat met de zweep te werk.
suc7

niet vasthouden/ beklemmen in zo'n geval. laat hem maar weglopen, maar hou je vraag erin. gewoon een halstertouwtje eraan, hij gaat misschien rondjes om je heenlopen, maar laat je paard zelf uitvinden dat het niet eng is. zo leert hij het zelf, ipv dat het opgedrongen wordt. sommige paarden kunnen daar nl helemaal niet tegen.