Help! hij drinkt niet uit de sloot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_K

Re: Help! hij drinkt niet uit de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:40

De eerste zomer dat hij er stond ben ik ermee begonnen.. dat is nu bijna 3 jaar terug. De eerste tijd stond hij gewoon zonder water, maar hij ging toch écht niet drinken! Ik haalde hem uitgedroogd van het land af en dronk de halve leiding leeg (zoals ik al eerder had verteld Knipoog) Dit heb ik een maandje aangekeken, maar vond het toen toch echt te gek worden, hij kwam helemaal versuft van het land af namelijk.. Vonk zielig

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:42

ruitje schreef:
Een speciekuip vind ik anders dan een badkuip, speciekuip geeft mee, badkuip lijkt mij pijnlijker Knipoog

Maar als je de badkuip nou in een hoek van het land zet.. Ik zie net erg in wat er zo gevaarlijk aan kan zijn eigenlijk. Die van ons staan namelijk gewoon rustig op het land.. weet niet wat er zou moeten gebeuren eigenlijk..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:46

M_K schreef:
De eerste zomer dat hij er stond ben ik ermee begonnen.. dat is nu bijna 3 jaar terug. De eerste tijd stond hij gewoon zonder water, maar hij ging toch écht niet drinken! Ik haalde hem uitgedroogd van het land af en dronk de halve leiding leeg (zoals ik al eerder had verteld Knipoog) Dit heb ik een maandje aangekeken, maar vond het toen toch echt te gek worden, hij kwam helemaal versuft van het land af namelijk.. Vonk zielig

Ik weet dat je dat eerder heb verteld, maar ik vroeg hoelang ( hoeveel uur, dagen, weken, maanden, jaren) je hem zonder water heb laten staan voordat je hem eruit haalde...

Trouwens, bij ons drinken paarden ook uit de drinkbak zodra je ze een box in zet, of ze nu n halve dag, dag en nacht of een uur hebben buiten gestaan.
Mijn merrie trekt ook de hele leiding leeg als ze een uur buiten heeft gestaan, wat dus niet persee hoeft te betekenen dat ze dood gaat van de dorst Knipoog .....

Ik kan er niet bij dat een paard zijn angst voor een sloot het wint boven zijn overlevingsdrang namelijk.

Ik denk persoonlijk dat elk paard op een gegeven moment uit de sloot gaat drinken als er niets anders is...

Over de badkuip: Een plek waar meerdere paarden drinken of eten ontstaan vaak kleine opstootjes over de rangorde, ik zou niet willen dat mijn paard daar per ongeluk met 1 been in of tegenaankomt....

Ze trekken toch ooit wel eens een sprintje? Hij zal er maar tegenaan knallen...

Ik vind een badkuip echt levensgevaarlijk... Maargoed, het zijn mijn paarden niet natuurlijk Lachen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:47

Verschrikkelijk offtopic trouwens, maar wat heb je een onwijs leuk paardje Haha! !

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:49

een oplossing is een waterpomp. Je hangt de slang in de sloot en de paarden pompen zelf het water op door op de lepel te drukken. Werkt
bij ons enorm goed en je paard hoeft niet aan de rand te staan.
Bij agradi heet het weidepomp agrimat. Kost daar wel 239 euro. maar dan hoef je nooit meer met water te slepen! Misschien 2e hands over te nemen ofzo?

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:52

ruitje schreef:
M_K schreef:

Een maandje dus Lachen en hij was echt helemaal uitgedroogd. (Het was toen ruim 30 graden, en nee hij ging toch echt niet uit de sloot drinken)

Over dat een paard er met een been in kan komen of tegenaan heb je helemaal gelijk.. Niet zo bij stilgestaan. Ik ga er altijd vanuit dat het wel goed komt, omdat ze zo goed met elkaar omgaan. Hechte groep omdat ze maar met zn 4en zijn, maar kan altijd wel gebeuren Clown

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:53

ruitje schreef:
Verschrikkelijk offtopic trouwens, maar wat heb je een onwijs leuk paardje Haha! !

Dankjewel Haha! Ben ook heel trots op m Knipoog T is wel een paardje met een eigen willetje, maar dat is juist zo leuk! (beetje eigenwijs mag toch wel Lachen )

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:54

rakni schreef:
een oplossing is een waterpomp. Je hangt de slang in de sloot en de paarden pompen zelf het water op door op de lepel te drukken. Werkt
bij ons enorm goed en je paard hoeft niet aan de rand te staan.
Bij agradi heet het weidepomp agrimat. Kost daar wel 239 euro. maar dan hoef je nooit meer met water te slepen! Misschien 2e hands over te nemen ofzo?

Oo dat ken ik niet! Misschien is dat wat inderdaad.. ik zal daar eens even naar informeren! Lachen
Kan dat ook in een sloot die niet heel erg diep is en waar (veel) plantjes in zitten? Zit er een filter in de pomp ofzo?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:32

Je snapt nog steeds niet wat ik bedoel Haha! , tenzij je paard een maand zonder water heeft gestaan, maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk Haha! ...

Hoelang heb je hem in het land laten staan voordat je hem alternatieven gaf. Dus hoelang heb je hem uit de sloot laten proberen te drinken zonder dat je naar de box/emmer liep.

Snap je Lachen ?

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 09:12

Ja okee Knipoog hij stond dus een maand (misschien zelfs langer) lang overdag buiten en dan 's avonds kreeg hij drinken.. Hij staat overdag zo'n 12 uur buiten... 12 uur dan dus toch, dat bedoel je toch? Of ben ik nou echt zo blond Blond Bloos

Edit: dat waren wel de heetste zomermaanden he..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:24

M_K schreef:
Ja okee Knipoog hij stond dus een maand (misschien zelfs langer) lang overdag buiten en dan 's avonds kreeg hij drinken.. Hij staat overdag zo'n 12 uur buiten... 12 uur dan dus toch, dat bedoel je toch? Of ben ik nou echt zo blond Blond Bloos

Edit: dat waren wel de heetste zomermaanden he..

Jup, dat wilde ik weten haha!

Mijn pony stond vroeger altijd overdag zonder water, omdat ze in de avond pas een stuk land op ging waar ze wel bij de sloot kon.
Later toen ik zelf wat groter werd ging ik ze wel water geven overdag als het heet was.

Als je het echt lastig vind en je wil het proberen( snap best als je het zielig vind hoor, en het niet wil doen Lachen ) dan kun je kijken of hij wel uit de sloot gaat drinken als je hem langer geen water geeft. Is misschien geen zwaar paardvriendelijk advies, maar hier hebben we ook wel eens paarden die in het begin niet uit de sloot drinken, maar het toch echt vanzelf gaan doen als ze echt écht dorst krijgen...

En anders klinkt dat pomp-ding wel erg handig Lachen

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:01

ja ik was ook naar zo'n 'pompding' aan het kijken Knipoog
Ook even voor 2ehands... Heb alleen niet zo snel even 200 euro in mijn portemonnee..
Eigenlijk vind ik het ook een beetje te zot voor woorden dat ik daar zelf voor moet gaan zorgen. Hoort
de staleigenaresse hier ook niet een beetje aan mee te werken? (ze heeft me overigens wel weer geholpen om aan
een speciekuip te komen Clown, maar als k ze dan vul heb ik commentaar Knipoog)

Ik ga wel eens even in overleg..

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:45

Ik dacht ook gelijk aan zo'n pomp. Bij mijn verzorgpaard hebben ze er ook 1. Het is vreselijk handig. De zijkanten van het land worden niet kapot gelopen en bijna 0% kans dat er een paard in de sloot komt.

http://www.agradi.nl/product?sc=Water-+ ... mpelpompen

Echt een superhandig ding. Wel duur maar echt waar voor je geld

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:49

M_K schreef:

M_K schreef:
Een maandje dus Lachen en hij was echt helemaal uitgedroogd. (Het was toen ruim 30 graden, en nee hij ging toch echt niet uit de sloot drinken)

Ik denk dat hij versuft was door de hitte.
Je moet gewoon wat harder zijn en hem wat langer op het land laten staan zonder alternatief water. Een paard kan best lang zonder water, sommigen drinken maar 2 x op een dag. Logisch dat hij een paar uur gewacht heeft met drinken maar als hij echt dorst krijgt, gaat hij echt wel drinken hoor!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:39

mijn haf wilde ook niet uit de sloot drinken. het si een beetj een muts en die wil geen natte voeten krijgen (ze loopt ook nite door plassen, en op het moment heeft ze het niet naar haar zin in het land). als ik haar dan uit de achterste wei haalde dook ze in de voorste wei gelijk de badkuip in (daar zijn de slootkanten te steil om bij de sloot te komen). ik heb haar toen gewoon laten staan. ze staat dag en nacht buiten, en het heeft nog geen twee dagen geduurd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:43

Ooit stond mijn paard in een koppel. Daar stond ook een paard waarvan de eigenaar zei dat die niet uit een weidepomp kon drinken. Zij vond dus dat iedereen maar moest helpen met vaten water in een kruiwagen naar het land te brengen, want de andere paarden dronken daar ook van (logisch natuurlijk).

Ik was wel zo gek. Tot ik met kruiwagen met een vol vat onderuit ging in de blubber. toen ik opkeek, zag ik HAAR paard uit de weidepomp drinken...
ik heb dus nooit meer water heengebracht.