merrieveulen schreef:precies cassidy. bij normaal gebruik (je hebt in de cross bijv. niet voor niets vaak een extra singel) moet een singel gewoon 'losjes' zitten. het algemeen geaccepteerde begrip 'aansingelen' wordt meestal gewoon te letterlijk genomen.
overigens een erg kinderachtige reactie van je, marielle. moest het toch even zeggen.
in iedergeval kan een paard zulk gedrag ook aanleren.
het kan dus best zijn dat ze in het begin spierpijn heeft gehad doordat het nog allemaal nieuw voor haar is en ze nog helemaal geen bespiering had.
Maar dat wil niet zeggen dat je zadel meteen niet past.
Er is een goede zadelmaker bij geweest en ik weet ook goed dat een zadel vooral bij een jonge pony regelmatig moet worden na gekeken of het nog allemaal goed past minstens om de 2 jaar.
Nou dat wordt allemaal netjes gedaan en we zijn er gewoon zeker van dat het niet aan het zadel ligt.
Ik heb uitgelegt gekregen dat je zadel inderdaad moet kunnen blijven liggen zonder singel in prinsipen.
Maar als het goed is kun je je paard niet zo strak aan singelen dat het geen lucht meer krijgt.
Dus singel je niet snel te strak.
als ik op mijn paard zit en ik singel der aan heeft ze er nog nooit iets om gegeven.
Alleen met singelen als ik haar nog vast had staan hapte ze eerst.
Maar omdat ik dat ben gaan negeren is het voor haar geen uitdaging meer en nu is ze er ook mee gestopt.
verder wil ik ook nog eventjes zeggen dat je paard best gevoelig kan zijn hiervoor.