Geflipt doen na aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hubba

Re: Geflipt doen na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:51

We gaan binnekort een ostheopaat erbij halen en zadelmaker etc .. ik heb nu zomervakantie dus alle tijd om zadels uit te proberen( kijken of het daaraan licht) enzo Pling

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:55

lekker. mooi uitproberen onder professioneel toezicht, moet lukken toch?

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:59

merrieveulen schreef:
inderdaad, ik merkte tijdens het rijden wel kleine dingetjes, wat moeite met buigen op rechts, vrij kort lopen in draf... gaat allemaal stukken beter nu. mijn zadel bleek ook niet goed, dus ik ben nu bezig daarmee.
bij mijn veulen was het iets heel anders, die hoestte altijd zo. goed, de osteopaat kwam toch, dus kon ik mijn veulen net zo goed even laten onderzoeken. hij had veel spanning op het middenrif, en is behandeld. daarna is de hoest helemaal weggegaan. zo zie je maar, je weet nooit wat ze aantreffen. ik voel me er wel zo fijn bij, wetend dat ze goed onder controle staan. ik ken mijn paarden erg goed, maar helaas praten ze niet en kunnen ze niet vertellen waar ze last van hebben...

denk je, dat de ostheopaat ons kan helpen met kijken of het zadel nou wel of niet goed is.. want dat weet ik nog steeds neit Tong uitsteken het zadel is ooit (ik denk een jaar of 2/3 geleden) op maat gemaakt door een zadelmaker (kooistra) en deze zadelmaker waar ik nu heen ben geweest zegt dat kooistra een fout heeft gemaakt en dat dat echt niet kan voor ons paard.. terwijl de meeste mensen zeggen dat kooistra een van de beste zadelmakers van nederland is.. ik weet het egt niet meer Koe

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:01

mijn paard heeft dat ook.. ik singel hem altijd gewoon los aan.. dan doe ik iedere keer 1 gaatje strakker.. dan gaat het prima Knipoog

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:02

Meestal komt dit echt door trauma, in het verleden of heden.Pijn is de oorzaak van het gedrag.
Zadel wegbrengen en een goed passend zadel aanschaffen of het laten vermaken is de enige optie om het op te lossen. En dan nog zal het een tijd duren voor het weer over is, ook met een goed zadel.
Mijn paard heeft op een gegeven moment zelfs gesteigerd en zich laten vallen. Een slecht passend zadel kan zo ontzettend veel kapot maken!

Wat je ook doet, haal er een gekwalificeerde zadelmaker bij. Wellicht iemand die niet direct zadels verkoopt maar slechts vermaakt en dus ook geen enkel belang heeft bij wat voor zadel je kiest.

Maaikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:03

Slim paardje, probeert er onderuit te komen waarschijnlijk..?

xx

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:04

Lusitano schreef:
Meestal komt dit echt door trauma, in het verleden of heden.Pijn is de oorzaak van het gedrag.
Zadel wegbrengen en een goed passend zadel aanschaffen of het laten vermaken is de enige optie om het op te lossen. En dan nog zal het een tijd duren voor het weer over is, ook met een goed zadel.
Mijn paard heeft op een gegeven moment zelfs gesteigerd en zich laten vallen. Een slecht passend zadel kan zo ontzettend veel kapot maken!

Wat je ook doet, haal er een gekwalificeerde zadelmaker bij. Wellicht iemand die niet direct zadels verkoopt maar slechts vermaakt en dus ook geen enkel belang heeft bij wat voor zadel je kiest.

heb net een nieuw zadel.. dus daar ligt t niet aan hoor.. hij doet het alleen als je hem in 1 keer strak aansingelt.. maar dat lijkt mij ook niet fijn................

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:03

Maaikeee schreef:
Slim paardje, probeert er onderuit te komen waarschijnlijk..?

xx

zucht, LEZEN!!!!

inderdaad lusitano, de enige oplossing is de oorzaak zoeken en deze aanpakken. al het andere is symptoombestrijding.

@ FOG, ik zou gewoon weer naar kootstra gaan. hoe vaak is er in de tussentijd controle geweest? een nieuw zadel moet na 20 rij uren weer gecontroleerd worden, omdat nieuwe vulling snel verzakt en vervormt. daarna moet er zeker eens in het half jaar een controle plaatsvinden.

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:04

Cassidy schreef:
Klinkt als singeldwang. Voorzichtien los aansingelen als je opzadelt, paard een paar rondjes laten lopen voor dat je nasingelt (ook weer maar een gaatje) en je zo stukje bij beetje naar toetasten tot het zadel echt stevig zit. Dan pas opstappen.

Waarom je paard dit doet? Kan te strak en abrupt zijn aangesingeld in het verleden. En soms kan een paard ook een gekneusde spier overhouden omdat er te strak is aangesingeld....

Als het zadel naar voren schuift zit hij overigens niet goed. Kans is groot dat je daardoor onbewust te strak aansingelt.
Ik zou toch gehoor geven aan de zadelmaker (die heeft er doorgaans meer verstand van dan de fysio) en op zoek gaan naar een ander zadel.

sluit mij bij cassidy aan...

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 21:41

merrieveulen schreef:
@ FOG, ik zou gewoon weer naar kootstra gaan. hoe vaak is er in de tussentijd controle geweest? een nieuw zadel moet na 20 rij uren weer gecontroleerd worden, omdat nieuwe vulling snel verzakt en vervormt. daarna moet er zeker eens in het half jaar een controle plaatsvinden.

tjaa.. het probleem is dat kooistra er waarschijnlijk mee gaat stoppen/mee is gestopt..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:46

dan zou ik voor van Triest kiezen, bij mijn weten dé zadelmaker van Nederland, samen met Kooistra. over hen beiden heb ik nooit enig negatief verhaal gehoord, alleen maar succesberichten. van Triest komt volgens mij door het hele land, en anders kan je met de trailer naar hem toe.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:57

Een singelbontje (van echt schapenvacht) kan inderdaad veel uitmaken, heb het namelijk net zelf ondervonden, die van mij is ook altijd narrig met aansingelen, kromt soms de rug, nu heb ik het bontje gebruikt, gaatje voor gaatje (dit deed ik al) aansingelen en in het begin was hij narrig maar toen hij voelde dat het deze keer toch anders aanvoelde kon ik verder rustig aansingelen. Het is het proberen waard, die singelbontjes zijn behoorlijk lang dus heb ik het in twee gelijke stukken geknipt voor mijn dressuursingel.

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 16:50

merrieveulen schreef:
dan zou ik voor van Triest kiezen, bij mijn weten dé zadelmaker van Nederland, samen met Kooistra. over hen beiden heb ik nooit enig negatief verhaal gehoord, alleen maar succesberichten. van Triest komt volgens mij door het hele land, en anders kan je met de trailer naar hem toe.

ok dankje Haha! weetje ook waar hij woont of hebje een nummer ofzo? mag via pm hoor Knipoog

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 17:13

dankje voor je pm merrieveulen Pling

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:35

Ik singel zelf altijd staps gewijs en zorgvuldig aan, het paard wat ik hier kreeg had het zelfde probleem.
Zelf wist ik dat het zadel niet lekker was voor dit paard, een ander op maat gemaakt zadel was al een grote verbetering. Maar ze bleef aangeven dat ze werken gaan niet fijn vond tijdens het zadelen, uit de box,was ze attent en werkwillend. Ik ben toch doorgegaan met zoeken, en heb eerst het gebit laten nakijken, dit was in zeer slechte staat, ondanks dat de eigenaar zei dat het een half jaar eerder behandeld was. Mijn paarden tandarts kwam zelfs een sopkies tegen, dit is dus kliniek werk geworden.Nu is het een vrolijk paard!
Moraal: zoek de reden op!

malu_tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:46

misschien heb je niet de juiste singel of het is een gevoelige plek..
Probeer daarvoor een bondje of een andere singel!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:36

De mijne doet dit ook, en als ik dan het zadel losmaak en weer vastdoe is het over. Ik rijd nu trouwens 2 weken met een schapenbondje onder m'n zadel en dan doet hij het niet. Misschien past je zadel niet? Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:14

Stravero schreef:
De mijne doet dit ook, en als ik dan het zadel losmaak en weer vastdoe is het over. Ik rijd nu trouwens 2 weken met een schapenbondje onder m'n zadel en dan doet hij het niet. Misschien past je zadel niet? Knipoog

een zadel is niet passend te maken met een bontje. een bontje moet je dan ook alléén gebruiken als je zadelmaker je zadel erop heeft aangepast en het met goede reden adviseert.