Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

merrieveulen schreef:inderdaad, ik merkte tijdens het rijden wel kleine dingetjes, wat moeite met buigen op rechts, vrij kort lopen in draf... gaat allemaal stukken beter nu. mijn zadel bleek ook niet goed, dus ik ben nu bezig daarmee.
bij mijn veulen was het iets heel anders, die hoestte altijd zo. goed, de osteopaat kwam toch, dus kon ik mijn veulen net zo goed even laten onderzoeken. hij had veel spanning op het middenrif, en is behandeld. daarna is de hoest helemaal weggegaan. zo zie je maar, je weet nooit wat ze aantreffen. ik voel me er wel zo fijn bij, wetend dat ze goed onder controle staan. ik ken mijn paarden erg goed, maar helaas praten ze niet en kunnen ze niet vertellen waar ze last van hebben...
het zadel is ooit (ik denk een jaar of 2/3 geleden) op maat gemaakt door een zadelmaker (kooistra) en deze zadelmaker waar ik nu heen ben geweest zegt dat kooistra een fout heeft gemaakt en dat dat echt niet kan voor ons paard.. terwijl de meeste mensen zeggen dat kooistra een van de beste zadelmakers van nederland is.. ik weet het egt niet meer
Lusitano schreef:Meestal komt dit echt door trauma, in het verleden of heden.Pijn is de oorzaak van het gedrag.
Zadel wegbrengen en een goed passend zadel aanschaffen of het laten vermaken is de enige optie om het op te lossen. En dan nog zal het een tijd duren voor het weer over is, ook met een goed zadel.
Mijn paard heeft op een gegeven moment zelfs gesteigerd en zich laten vallen. Een slecht passend zadel kan zo ontzettend veel kapot maken!
Wat je ook doet, haal er een gekwalificeerde zadelmaker bij. Wellicht iemand die niet direct zadels verkoopt maar slechts vermaakt en dus ook geen enkel belang heeft bij wat voor zadel je kiest.

Maaikeee schreef:Slim paardje, probeert er onderuit te komen waarschijnlijk..?
xx
Cassidy schreef:Klinkt als singeldwang. Voorzichtien los aansingelen als je opzadelt, paard een paar rondjes laten lopen voor dat je nasingelt (ook weer maar een gaatje) en je zo stukje bij beetje naar toetasten tot het zadel echt stevig zit. Dan pas opstappen.
Waarom je paard dit doet? Kan te strak en abrupt zijn aangesingeld in het verleden. En soms kan een paard ook een gekneusde spier overhouden omdat er te strak is aangesingeld....
Als het zadel naar voren schuift zit hij overigens niet goed. Kans is groot dat je daardoor onbewust te strak aansingelt.
Ik zou toch gehoor geven aan de zadelmaker (die heeft er doorgaans meer verstand van dan de fysio) en op zoek gaan naar een ander zadel.
merrieveulen schreef:@ FOG, ik zou gewoon weer naar kootstra gaan. hoe vaak is er in de tussentijd controle geweest? een nieuw zadel moet na 20 rij uren weer gecontroleerd worden, omdat nieuwe vulling snel verzakt en vervormt. daarna moet er zeker eens in het half jaar een controle plaatsvinden.

merrieveulen schreef:dan zou ik voor van Triest kiezen, bij mijn weten dé zadelmaker van Nederland, samen met Kooistra. over hen beiden heb ik nooit enig negatief verhaal gehoord, alleen maar succesberichten. van Triest komt volgens mij door het hele land, en anders kan je met de trailer naar hem toe.
weetje ook waar hij woont of hebje een nummer ofzo? mag via pm hoor

Stravero schreef:De mijne doet dit ook, en als ik dan het zadel losmaak en weer vastdoe is het over. Ik rijd nu trouwens 2 weken met een schapenbondje onder m'n zadel en dan doet hij het niet. Misschien past je zadel niet?