Hoe veulen bijten afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Hoe veulen bijten afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:35

zeker weten! en daarom vind ik adviezen als: 'een flinke mep geven' of nóg harder, zoals je vaak leest, ook zo kwalijk. mijn stalgenoot gaf mijn veulen ook een keer een tik, nou dat heeft ze geweten. beestje begreep er helemaal niets van.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:39

Mijn veulen deed dit ook, met nadruk op dééd. Ik heb haar een keer een mep verkocht, op dr neus, en toen heeft ze het niet meer gedaan, en ze is er totaal niet schuw van geworden. Florence is een heel erg bijdehand veulen, heel groot en sterk ook. Dus ik ben niet echt gediend van dergelijke acties. En zielig vind ik het niet, lekker als dat beest over een paar jaar 1.70m is en me dan bijt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:51

ik neem aan dat je niet op mij doelt met het woordje 'zielig', ik gebruik dat woord nl niet. en ik zeg ook niet dat meppen niet 'werkt'. het is alleen niet mijn manier van werken met paarden, aangezien de ervaring leert dat het bijna altijd zónder geweld kan, ook al kost dat iets meer tijd.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 00:51

Daar geloof ik ook in, maar ik heb gemerkt dat bijvoorbeeld mijn perdje (wel een eigenwijze, hete, puberende shet) over me heen gaat lopen tenzij ik haar heel af en toe (soms met een tik, soms niet) héél duidelijk op haar plaats zet.

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:43

tjah, ik persoonlijk zou hem een flinke verbale optater geven. Dus niet slaan of knijpen, ik denk namelijk niet dat hij het gemeen bedoelt maar het is zijn manier om jou te laten weten dat hij er is en overduidelijk ook. ja een mens bijten is een zeer kwalijke bezigheid voor een paard, maar een paard slaan is in mijn ogen een zeer kwalijke bezigheid voor mensen.(mijn persoonlijke mening hoor Tong uitsteken )
Zet hem dus verbaal op zijn plek met een bloze blik en een zeer duidelijke nee! ga niet aan zijn halster rukken, daar doe je geestelijk alleen maar schade mee en ik neem aan dat je dat niet wilt. Lachen veulens zijn nou eenmaal onstuimig en kunnen soms, als ze met ons willen spelen, ons onbewust pijn doen, tot bloedens aan toe en dat is voor jou natuurlijk niet leuk! wat je ook kan proberen is een bal in de wei leggen voor hem om mee te spelen, geef hem iets waar hij wel in mag bijten naar hartelust zonder dat hij daar problemen mee krijgt. en bijt hij jou dan als je met hem aan het lopen bent, zorg dat je dat speeltje bij je hebt en bied hem dat aan om in te bijten iedere keer dat hij ergens in wilt bijten wat niet mag, dus ook in jouw velletje! En bijt hij dan in dat speeltje in plaats van jou velletje prijs hem dan de hemel in!
ik weet dat het enorm als hondentraining klinkt maar ik heb het zelf gebruikt met een jong paard wat beet uit speelsigheid en het werkte voor mij, dus ik hoop dat het ook voor jou kan werken! het is in ieder geval een veel vriendelijkere optie dan hem tikken geven of aan het halster rukken.

ik hoop dat je hier iets aan hebt....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 07:28

probeer eens uit te vinden waarom hij bijt. mijn veulen deed het om te zeuren om een krabbeltje op een fijn plekje. toen hij eenmaal had ontdekt dat ik altijd iets bij me heb waarmee ik heerlijk in de manen kan krabbelen (vingers, om precies te zijn), wilde hij dat altijd wel, en dat is nog steeds zo. alleen, als een paard met een ander paard wil krabbelen, dan doen ze dat, helaas voor ons, met de tanden, niet wetende dat wij géén vacht van stevig haar hebben, en een zeer dun en teer velletje.
als mijn veulen gekrabbeld wilde worden, en het netjes vroeg (zacht duwtje of aanraken met snuitje, tegen me aan gaan staan), dan kreeg hij wat hij wilde, zijn beloning voor het netjes vragen. vroeg hij het door zijn tanden in mijn vel te zetten, dan negeerde ik die poging. een veulen mag zich best vergissen, foutjes maken.
mijn veulen weet nu precies hoe hij van me kan krijgen wat hij wil. hij geniet nog steeds dagelijks van heerlijke krabbeltjes in manen en op zijn rug, maar weet precies hoe je een mens zoiets vraagt, en dat maakt het voor ons allebei een stuk leuker.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:04

merrieveulen schreef:
ik neem aan dat je niet op mij doelt met het woordje 'zielig', ik gebruik dat woord nl niet. en ik zeg ook niet dat meppen niet 'werkt'. het is alleen niet mijn manier van werken met paarden, aangezien de ervaring leert dat het bijna altijd zónder geweld kan, ook al kost dat iets meer tijd.

Oh sorry, Bloos

maar mijn reactie was niet op jouw post. Dus met zielig spreek ik voor mezelf, ik had je post niet gezien. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:05

haha geeft niks hoor, ik vatte het ook niet op als een aanval ofzo...