Heej, Ik heb ook een blind paard, naja verzorgpaard.. ze is blind geboren en is nu 6 jaar: ze redt zich prima:D ze staat bij een shetje in de wei, haar blindegeleidepony en ze kan ook echt niet zonder haar. Ik had zelf nog nooit eerder met een blind paard gewerkt maar nu gaat het super. Ik ben begonnen met borstelen en rondjes door de wei lopen enzo, na een paar keer ben ik begonnen met longeren en nu leer in haar de commando's stap draf en galop en dit pakt ze heel snel op!
Ik moet zeggen het ging niet altijd lekker, ik wil zelf soms iets teveel, maar je merkt aan je paardje of je een stapje verder kan gaan. Gisteren ging het echt heel goed: ze gaf netjes voetjes, mocht het hoofdstel omdoen zonder dat ze tegenstribbelde en het longeren ging ook heel goed(A) Dus de volende keer ga ik kijken hoe ze op het zadel reageert..
Als ik met haar bezig ben hang ik altijd hele verhalen op haha. Maar dit vindt ze wel heel fijn; lekker knuffelen en praten tegen haar: wordt ze heel ontspannen van! Oh je moet zorgen dat je je paard met een goed gevoel achterlaat. Als je stopt met een negatieve handeling is dit niet zo goed voor de band tussen jullie. Als ik klaar ben met Lola knuffel ik haar altijd nog even en praat tegen haar, omdat ze hier lekker ontspannen van wordt:) Vertrouwen is bij blinde paarden heel erg belangrijk.
Dus een blind paard is echt niet het einde! Lola is haar hele leven al blind dus ze weet niet beter, maar als je zorgt dat je haar telkens in dezelfde wei en stal zet, in een vertrouwde omgeving wat ze al kent, neem je al een stukje onzekerheid weg:) Lola kende mij nog niet, jou paard kent jou wel. Hier heb je ook een groot voordeel aan, er is al een band tussen jou en je paard.
Oh nog een tipje voor in de wei: gebruik stroomdraad, eventueel met stukjes hout ertussen, dan kan ze aan het getik horen waar het einde van de wei is. De wei van Lola was eerst omheind met prikkeldraad en daar was ze dus ook regelmatig tegenop gebotst:S
Praten doe je dus al, super!:D
Je moet zeker niet vergeten dat jij de ogen van je paard bent.. je paard vertrouwt op jou en als je haar een keer ergens tegen op laat botsen of struikelen wordt dat vertrouwen een stuk minder.
En als laatste: luister naar je paard. Klinkt mss raar maar je paard 'vertelt' heo ver je kan gaan:) het vertrouwen moet voor het grootste deel van je paard komen, so take it easy!;)
Succes!:)