Geen kennis, wel eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Geen kennis, wel eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:20

Sokjes die niet meer wit zijn, wat boeit dat? Vieze ogen nog tot daar aan toe, maar zolang er geen gele prut uitkomt en ze flink ontstoken zijn kan het voor het paard niet zo heel veel kwaad. Waar ik me meer zorgen om maak is dat het paard zijn broodnodige beweging niet krijgt, en ze hem rijtechnisch ook niet zo kan rijden dat hij goed in zijn vel komt te zitten en goed in zijn vel blijft zitten.

Generaliseren dat de linkerkant per definitie bij elk paard sterker is, hoeft ook niet altijd. Niet iedereen doet altijd alles vanaf de linkerkant.

Iig goed dat je probeert het paard te helpen. Maak je vriendin duidelijk dat zij de verantwoording heeft voor dat paard en dat zij eigenlijk niet zonder verzorger kan: als zij het zo druk heeft met school en het paard hele dagen op stal staat komt hij - als ze niet zelf kan - echt zijn stal niet uit....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:53

Ik vind het verstandig dat ze het paard eerst op een pensionstal hebben gestald.
Daar kan ze de nodige hulp en begeleiding krijgen en zo met een eigen paard leren wat de meeste met een manegepaard hebben geleerd.
Op zich niks mis mee, als er maar goed is gekeken bij de aanschaf naar het juiste paard: een paard dat rustig en braaf is en geduldig voor een beginner...

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:01

Als ze op een pensionstal staat zouden er genoeg mensen zijn die haar kunnen helpen of tips kunnen geven over de verzorging. ( Is wel stom om hierna te moeten vragen... maar later heeft ze hier alleen maar profijt van! )

nouschka87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:07

Het ergste wat er is is dat mensen tegen anderen gaan zeggen over iemand dat ze willen helpen maar niet weten hoe en dat diegene zoals jij het beaamt niet goed is voor haar paard. Als er de moed is om te roddelen over iemand (want zo noem ik het) waar is de moed dan gebleven om het de persoon in kwestie zelf te zeggen? Stel dat het meisje waar je het nu over hebt dit topic leest en doorheeft dat het haar betreft. Bedenk je dan eens hoe gekwetst ze zich zal voelen. Uit jouw verhaal blijkt dat het echt puur onwetendheid is, dus ze zal vast blij zijn met jouw raad.

Toevallig zit ik in dezelfde situatie en voel me er ook echt rot onder, dus ik bedoel je abosoluut niet aan te vallen, maar slechts een tip te geven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:21

Ik heb met mijn vorige paard op een stal gestaan waar ook iemand kwam te staan die alleen manege-ervaring had, en nog niet zo heel veel...
Ze kocht een relatief jong paard dat toch niet zo makkelijk bleek te zijn als ze was toegezegd bij de aankoop.
Ondanks dat was ze al snel helemaal gek van dit paard en wilde ze het absoluut niet meer kwijt!
Ze deed er alles aan om zoveel mogelijk te leren en ze vroeg bij alles of ze het wel goed deed en hoe het anders of beter kon.
Zij heeft op die manier zo ontzettend veel geleerd in korte tijd!
Ik keek er toen ook best een beetje sceptisch tegenaan, maar naarmate de tijd vorderde kreeg ik steeds meer bewondering voor haar en haar doorzettingvermogen!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:18

Ik was 10 toen ik mijn eigen pony kreeg en weet je, ik had er nog nooit 1 van dichtbij gezien. ROFL
Laat staan dat ik kon rijden,poetsen en weet ik wat allemaal nog meer.

Maar aldoende leert men en het is met mij best helemaal goedgekomen.
De meeste dingen vind ik niet echt schokkend, ik zit ook geen uren gaan m'n paarden te trutten en te priegelen. Staart doe ik nooit iets aan en sokjes zijn zeker niet altijd wit.

Blijkbaar is het een braaf dier als ze er zonder veel ervaring, zonder zadel een beetje op rond kan hobbelen en dat is al heel wat waard.
Het enige wat me idd stoort is dat hij niet op de wei komt. (hebben ze wel weidegang op die pensionstal?)
En er kan natuurlijk nog best, misschien tijdelijk, een reden zijn dat hij niet op de wei loopt.

Mijn conclusie: leg niet op elke slak zout. Laat haar lekker rommelen en leren.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:39

een vriendinnetje van mij die had precies het zelfde, maar zei reed maar 2 maanden en toen kreeg ze een eigen en dat heeft ze 2 a 3 maanden heeft ze de pony gehad, dus daar kan je ook een beetje vanuit gaan dat het ook zo met joun vriendin kan aflopen, maar je weet het maar nooit

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 14:19

ik wil ook dolgraag een pony mag dat ook zolang ik hem betaal en alle kosten, maar ik ebn ook een beginnner, maar heb een kennis die jaren een paard heeft die in de buurt woont en overal bij kan helpen.

maar volopig heb ik het gelf er niet voor , ik wil eerst meer kennis opdoen

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:16

Ik ben het idd met Nouschka eens, je kunt beter gewoon het meisje aardig vertellen hoe jij erover denkt. Waarschijnlijk is ze daar maar wat blij mee, en is dit topic voor niets geopend Knipoog

Ik weet niet of je al met haar gesproken hebt?
Want we horen er nu ook niet echt meer wat van..

Ga gewoon naar haar toe, en help haar wat met haar paard, als vriendinnen die allebei van paarden houden moet dit toch hartstikke leuk zijn lijkt me..

Dus ik zou zeggen; vertel t er gewoon, valt vast reuze mee!!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:29

Ook ik had nog maar een paar keer bij een vriendin gereden. En wist er dus neit zo heel veel van.
Op m'n 16e heb ik een pony van 1,5 gekocht. Heb d'r alles zelf geleerd en samen met een ander ingereden. Ze is zo super mak, en ik kan er alles mee. Al met al heb ik in die paar jaar heel veel geleerd.
Het hoeft dus niet zo te wezen dat als je er geen jota verstand van hebt je geen paard kunt houden, maar hoe je het brengt vind ik wel een beetje neerbuigend naar je vriendin. Je kunt haar denk ik beter helpen door met r mee te gaan en te poetsen enz. en er ook op wijzen dat het paardje beter af is als deze een paar uur per dag op de wei staat.

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:30

Ik vind het allemaal beetje raar... mensen op de pensionstal die het paard liever niet buiten willen zetten, die alleen een beetje lachen als ze zonder zadel rondhobbeld. Les op een andere manege. Bij ons is dat toch anders.
Het is altijd lastig om iemand te vertellen hoe het beter kan of soms zelf moet, maar met een beetje vriendelijkheid en tact kom je een heel eind en zou je op een pensionstal toch voldoende begeleiding kunnen krijgen.
Wanneer gaat het paard naar 'huis' hij komt toch op de boerderij te staan? Dan heeft ie in elk geval weidegang. Hopelijk ook een vriendje. Ben dan alleen bezorgd of ze wel signalen van het paard kunnen lezen als hij misschien ziek is.

Veel succes TP, je doet wat je kunt en super dat je je zo inzet!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:44

Zonde dat de pensioneigenaars niet meer aansporen om het dier op de wei te zetten... Verder sja, ik denk met begeleiding kan dit best goed komen, en met het juiste doorzettingsvermogen. Anders wordt dit weer een zielig plaatje voor het paard vrees ik.

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:36

probeer haar te helpen ze zal het vast wel snappen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:38

Heb je (of je vriendin) al wat ondernomen??? Ik ben benieuwd!

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:01

misschien een leuk idee..

geef haar een boek waar juist allerlei informatie over instaat over het verzorgen!!

of ga naar je eigen bieb ofzo.. leen wat boeken en als je dan bij haar bent of zij jou laat je haar gewoon die boeken zien.. misschien vind ze ze wel erg interesand en gaat ze de boeken dan lezen;)!!

altijd het proberen waard toch??

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:08

Persoonlijk vind ik het een beetje makkelijk om te oordelen/conclusies te trekken over een verhaal van 1 kant. Ik vind het heel goed dat het paardje op pension staat en het meisje dus aan anderen advies kan vragen. Dat jij wilt helpen, daar is ook niets mis mee maar probeer het idd te doen door veel vragen te stellen zoals door anderen al is voorgesteld.

Natuurlijk is veel weidegang en omgang met soortgenoten heel goed voor een paard, maar je geeft aan dat het paard bang is voor anderen en dat het geen grote pensionstalling is....ze zullen dus ook niet meerdere weides hebben? Misschien wordt het paard eerst even op stal gehouden om rustig te wennen en wordt langzamerhand weidetijd opgebouwd. Je gaf ook aan dat er bij de vorige eigenaar weinig met het paard gedaan werd en het paard een slechte conditie heeft...misschien zijn ze bang voor hoefbevangenheid?...kan ook een reden zijn om tijd op de wei te beperken.

Ook lijkt het mij persoonlijk niet verstandig om een paard zonder conditie "los te gooien" (en op te drijven) tot het het helemaal moe is. Eigenlijk lijkt het mij helemaal niet zo slecht om het langzaam op te bouwen met stap en draf zodat het meisje en het paard op hun eigen tempo met elkaar bezig zijn. Ze heeft misschien niet veel ervaring maar toch moed genoeg om dit zonder zadel te doen en het paard laat dit dus ook toe.

Ook las ik dat ze een zadel gaan laten aanmeten...bravo!..hoeveel mensen gooien niet het eerste beste 2dehands zadel dat ze kunnen vinden op een paardenrug?

Kortom, wil ik alleen aangeven dat er meerdere kanten aan elk verhaal (kunnen) zitten en in dit geval lijkt het me een kwestie van onwetendheid die hopelijk door ervaring snel veel minder zal worden!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:31

Je kan haar en der vader moeilijk verbieden dat paard te houden, misschien moet je zo vaak mogelijk met haar mee gaan en als ze een foutje maakt of iets vraagt help je der;)