Niet uit de wei willen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Niet uit de wei willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:34

Gowgirl schreef:
Ja, natuurlijk wil ik graag dat ze het leuk vindt om bij mij te zijn. Ik zal een boek kopen over grondwerk, lijkt me leuk. Met Join up ging ik haar longeren (niet als een idioot opjagen) ging dan ergens stilstaan en dan kwam ze naar me toe.
Met onhandelbaar bedoel ik dat ze een bord voor dr kop heeft en geen rekening meer met mij houd. Schreeuwen, door hekken willen lopen, draaien, stampen, over je heen walsen als je niet uitkijkt.

Ok. Dat had de mijne ook ja. Grondwerk heeft bij mij veel geholpen. Zero tolerance. Niets pikken! Dan niet gaan slaan ofzo, maar nee is nee. Niet vooruit, voor deze ene keer mag je dat gras jatten... Nee, nee is nee Tong uitsteken .
En volhouden... Het kost tijd... Veel tijd...

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 20:13

Nou, vandaag ging het weer niet goed. Is ze ook nog eens hengstig en die ene ruin die wil er wel op zeg maar. En zij wil ook wel. Eenmaal uit de wei was ze weer "onhandelbaar" dus ik heb haar maar terug gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:33

Gowgirl, ze schreef dat je deze merrie sinds kort hebt.
Hoe kort is dat?
En wat heb je in die tijd met haar gedaan, behalve join ups?

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:50

MandyNancy schreef:
ik zou hem lokken of vragen of ze weer in een andere wei land mag,,,

Dat is ook een goed idee. Als ze alleen in de wei staat dan komt ze wel ja Knipoog

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:20

Ik heb haar sinds eind april. Ze kwam op een stal te staan waar werd beloofd dat ze iedere dag voor je buiten werden gezet. Omdat ze dat niet meer deden ben ik naar de huidige stal verhuist, zondag een week geleden.
Toen ze net op stal was was ze superrelaxed. Ik heb toen met haar gewandeld, gelongeerd, wat join up gedaan en ben al vrij snel gaan rijden. Dat ging goed alleen in het bos vond ze het wel eng in het begin. Na een paar dagen werd ze ook daar een beetje vervelend, dan ging ze draaien e.d. maar toen ik haar een beetje aanpakte (op advies van andere ook) ging het snel beter. Dit duurde een paar dagen, in die paar dagen was ze ook aan het hinniken naar andere paarden.
Verder heb ik veel met haar gereden, gepoetst, gewandeld en gelongeerd. Naar mijn idee ging het echt goed.
Omdat ik het zielig vond dat ze nog niet op het land mocht heb ik haar verhuist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:40

Dat is dus nog best kort. Knipoog

Je kunt het zien als het begin van een verkering/relatie. De eerste weken is het allemaal leuk, lief, rozegeur en maneschijn, en dan komen de eerste strubbelingetjes, ergernissen, wrijvingen, en de eerste ruzietjes.
Dan is het belangrijk om verbonden te blijven, je open te stellen, liefde te blijven voelen en te communiceren. Zodat je niet meteen de relatie verbreekt, maar elkaar steeds beter leert kennen en naar elkaar toegroeit.

Zo moet je het ook zien met je paard. Lees mijn bericht op de 1e pagina nog eens. Ga bij haar in de wei zitten, observeer haar, wil haar leren kennen, stel je open voor haar, communiceer met haar, geef haar vertrouwen en waardering.
Ze is nu waarschijnlijk zo happy dat ze weer lekker paard kan zijn (hartstikke goed ook dat je haar verhuisd hebt!), dat ze hier als het ware helemaal 'in zit'. En heeft het gewoon tijd nodig dat ze weer wat uit handen durft te geven en vertrouwen heeft.

Hoe oud is ze en wat weet je van haar verleden?

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:46

Ik heb ook jaren problemen gehad om mijn paard uit het land te krijgen, om het voor elkaar te krijgen moesten ik eerst de andere 2 uit het land halen en dan kwam hij uiteindelijk aanlopen. Nu heb ik altijd snoepjes bij me en bij mij werkt het super. Als ze naar me toekomen krijgen ze allemaal een snoepje ik klik hem vast. Wil hij dan niet goed lopen wacht ik net zolang totdat hij een stapje zet en geef hem dan meteen weer een koekje en als hij eenmaal op gang is dan blijf ik hem op de paar meter een koekje geven terwijl hij loopt en dit ben ik nu aan het afbouwen en werkt prima Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 06:37

Koss_Binky schreef:
Ik heb ook jaren problemen gehad om mijn paard uit het land te krijgen, om het voor elkaar te krijgen moesten ik eerst de andere 2 uit het land halen en dan kwam hij uiteindelijk aanlopen. Nu heb ik altijd snoepjes bij me en bij mij werkt het super. Als ze naar me toekomen krijgen ze allemaal een snoepje ik klik hem vast. Wil hij dan niet goed lopen wacht ik net zolang totdat hij een stapje zet en geef hem dan meteen weer een koekje en als hij eenmaal op gang is dan blijf ik hem op de paar meter een koekje geven terwijl hij loopt en dit ben ik nu aan het afbouwen en werkt prima Lachen

Naja, die methode werkt bij jou paard dus erg goed. Voor de mijne zou dit al geen oplossing zijn, want die is zo geobsedeerd door eten dat ze dan nog vervelender wordt en mij half opvreet als ze dan even niets krijgt.
Als Mone niet mee wil lopen zet ik druk op het halster, en die druk meteen los als zij naar voren komt. Druk vind ze niet leuk, en zo komt ze er vanzelf achter dat ik lekker toch niet opgeeft, en meteen meelopen is een stuk prettiger.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 20:21

Wat ik over mijn pony weet:
Zij is 8 jaar. Ik heb veel contact (gehad) met de vorige eigenaresse. Ze was een jonge pony bij haar op de manege en zij heeft haar na een tijdje kunnen kopen. Zij reed haar vooral dressuurmatig (B nivo) en deed ook wedstijdjes met haar, en in de zomer reed ze ook buiten met haar. Ze was lief, betrouwbaar maar soms ook ondeugend. Met haar neus tegen d'r aan duwen e.d.Tegen de deur schoppen voor aandacht.
Sinds kort weet ik dat ze bij haar op stal altijd samen met een merrie op het land stond. Dus een grote groep is ze denk ik niet gewend. Wel jammer dat ik dat nu pas hoorde. Maar ja.

Ik heb vanmiddag een boekje over grondwerk gekocht en dat is heel interessant. Ben al op de helft en ga zeker met haar aan de slag. Ik begrijp nu dat een join up niet alles is....

simbu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:23

Het oplossen met een ander halster lijkt me niet (alleen) de oplossing, het is vooral; veel trainen en dan niet alleen dit maar in alles, gehoorzaamheid is de basis voor heel veel dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:13

Gowgirl schreef:
Ik heb vanmiddag een boekje over grondwerk gekocht en dat is heel interessant. Ben al op de helft en ga zeker met haar aan de slag. Ik begrijp nu dat een join up niet alles is....

Toppie! Welk boek is het?

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 21:39

Grondwerk met paarden van Christine Lange

Vandaag was ze trouwens nog steeds onhandelbaar...

Bedankt voor de tips tot zover!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 06:33

Je kan en hoeft ook niet te verwachten dat het binnen een paar dagen over is. Ik ben al een jaar bezig met mijn paard, en ik ben nu eindelijk zover dat ik kan zeggen:
"Ja, we hebben veel veranderingen doorgemaakt samen, en we kunnen goed door een deur."
Maar dat wil niet zeggen dat we er al zijn. Nog lang niet. Maar ze let nu meer op mij en mijn correcties. Verder moet er nog zoveel verfijnd worden. Daar ben ik nog wel even mee bezig Knipoog .

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 10:29

Hoi,

Op mijn werk heb ik inmiddels ook wat tips gekregen van twee "paarden"mensen:

* haal je merrie bij ruinen vandaan, in ieder geval bij die ene ruin. anders is er geen land meer mee te bezeilen!

* ga met haar aan de slag (grondwerk e.d.) maar wel een stuk bij de ruin uit de buurt. Anders krijg je toch geen contact met haar zolang ze de ruin kan zien/horen. Dat klink wel heel logisch, alleen als ik het terrein af ga moet ik eerst een stuk langs de weg. En dat vindt ik gewoon te gevaarlijk nu.

Ik zit wel een beetje met mijn handen in het haar. En eind volgende week ga ik ook nog eens op vakantie...
...en ze moet nu eigenlijk naar de hoefsmit....

Aman_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:16

nou ik ken het wat je zegt ik heb het zelf ook een tijdje gehad.. neem wat lekkers voor der mee in eerste instanti bix ken je lekker schudden en dan kwam die van mij wel in iedergeval.. en daarna altijd wat mee hebben appeltje ofzo dat ze het weet van als ik kom krijg ik wat lekkers werkte erg goed bij die van mij.. een halster omlaten kan ook dan is het wat makkelijk te pakken dan dat je het halster nog hellemaal om moet doen... sucses.!!

Laura_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:14

Hoe was ze bij de vorige eigenaar?

_Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:18

Ik heb presies de zelfde situasie Tong uitsteken
Ik ga meestal opsij met haar hoofd zeg maar (moelijk uitteleggen)
En dan moet ze vanzelf een stukje lopen
en dan gewoon door laten lopen ( kan het niet goed uitleggen)
Maar jaa zoiets Lachen
( Ik heb zelfs een x haar voeten opgetilt en die voor uitgezet )
hielp niet veel Verdrietig

malu_tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:54

Misschien komt het doordat je je merrie nog niet lang hebt en ze je nog moet leren kennen, vertrouwen.
Ik zal in iedergeval geen halster om doen dat pijn bij haar doet anders wordt het alleen nog maar erger!