Radeloos verlatingsangst nog erger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re: Radeloos verlatingsangst nog erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:45

Mozes Mer, dat is wel heel extreem... Tess kon zich ook helemaal in het zweet werken en heeft ook haar kop weleens kapot geslagen als je een paard weghaalde (ook als er nog een ander achterbleef), maar die heeft zich nooit ernstig verwond. Zoals jij dit gedrag schetst zou ik me daar idd wel zorgen over maken, dit is gewoon níet leuk meer.

Denk idd dat de oplossing ligt in veel paarden om haar heen en contact kunnen maken met de buren. Verder is het gewoon erg lastig, maar ik denk dat je moet goed overleg toch wel behoorlijk ver zou moeten kunnen komen. Misschien kun je niet voorkomen dat ze zich even druk maakt zodra er een paard weggaat, maar als ze merkt dat er genoeg overblijven valt het misschien redelijk mee? *denkt aan een lang gangpad met dubbele rij stallen oid*

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:54

Ik had (ongeveer) hetzelfde probleem. Mijn paard (ruin) stond eerst gewoon bij de ruinen op het land (ruinen en merries stonden apart)
maar na een tijdje gingen hij en nog een andere ruin bij de merries op het land. Die stonden namelijk met zn 2en op een stuk
land dat redelijk groot was. Onze paardjes erbij, hebben ze lekker veel ruimte.
Toen kwam het.. Mijn paard had een nieuwe vriendin! Hij wilde niet meer weg van haar en was altijd maar aan het roepen en gillen, lette niet meer op met rijden, was altijd afgeleid, onrustig in zijn stal enz enz.
Eerst wist ik niet wat ik ermee aan moest, maar ik ben het gewoon gaan negeren. Ik deed mijn ding met m, zoals ik altijd al deed toen hij nog bij de ruinen op het land stond. En nu heb ik mijn 'oude' paardje weer terug! Hij is nog steeds helemaal weg van die merries (waarvan er overigens 1 overleden is en er een nieuwe staat) maar hij is weer helemaal 'normaal'.

Ik weet natuurlijk niet hoe erg het bij jou is, want ieder paard is natuurlijk anders. Toen zat ik ook even met de handen in het haar, want begon m zelfs een beetje eng te vinden af en toe. Moest balletsprongen maken tijdens het poetsen om aan zijn hoeven te ontkomen zeg maar Nagelbijten / Gniffelen Zelfs degene die hem verzorgde als ik op vakantie was is helemaal van hem genezen en wil hem niet meer verzorgen (ook niet nu hij weer gewoon doet)
Ik kan de situatie niet inschatten natuurlijk, maar zo heb ik het opgelost... Maar zoals al eerder is gezegd: het gaat niet om opvoeden of iets dergelijks, je krijgt het er niet zomaar uit. Misschien gewoon de aard van het beestje? Het kan misschien wel minder worden (zoals bij mijn paard) maar bij een andere situatie kan het misschien weer helemaal terugkomen..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 11:06

Tsja het is zo erg dat ze zichzelf ernstig kan verwonden echt de gaten in haar lijf ze hoort / voelt / ziet niks meer wordt geheel blind en raast overal doorheen / tegenaan......

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:11

oo nee.. zo erg was het met mijn paard inderdaad niet...
wel vervelend zeg! Ik hoop dat er snel een oplossing voor jullie komt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:00

Lang gangpad met stallen waar de paarden vrij door heen kunnen kijken en aan weerszijden paarden: zo staat die van ons nu ook Haha!.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 06:56

Apple schreef:
Lang gangpad met stallen waar de paarden vrij door heen kunnen kijken en aan weerszijden paarden: zo staat die van ons nu ook Haha!.

Ik ga aankomend weekend kijken bij wat stallen en als daar idd een lang gangpad is en een grote groep in het land gaat ze wederom verhuisd worden. Ik ben benieuwd. Ik ben het ook zo vreselijk zat he. Ik ga echt met tegenzin naar mijn paard toe nu Boos!

andora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:10

Hoe reageerd ze als ze buiten (land-paddock) is en haar vriendje gaat er uit en zij blijft daar?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:27

Bij bij op stal staan ze inderdaad in boxen waar ze links en rechts en tegenover naar elkaar kunnen kijken.Naar buiten gaan ze allemaal.Of allemaal niet maar als de buurman weggaat zijn er altijd nog zat buren over.Ik denk dat het een paard is met zeer weinig zelfvertrouwen en dat inderdaad het 3x verhuizen er geen goed aan gedaan heeft.Ik hoop voor je dat je een plek kunt vinden waar ze de kans krijgt te leren dat ze het ook alleen kan maar ik kan me voorstellen dat je er ontzettend mee zit.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 08:29

FlairS schreef:
Bij bij op stal staan ze inderdaad in boxen waar ze links en rechts en tegenover naar elkaar kunnen kijken.Naar buiten gaan ze allemaal.Of allemaal niet maar als de buurman weggaat zijn er altijd nog zat buren over.Ik denk dat het een paard is met zeer weinig zelfvertrouwen en dat inderdaad het 3x verhuizen er geen goed aan gedaan heeft.Ik hoop voor je dat je een plek kunt vinden waar ze de kans krijgt te leren dat ze het ook alleen kan maar ik kan me voorstellen dat je er ontzettend mee zit.

ondanks dat madam al 5 maanden op 1 stal stond was het gedrag een probleem, denk niet dat verhuizen dan schadelijk is, maar ok ik zou het ook liever zien dat ik een geschikte stal heb waar ze zichzelf niet kapot maakt. Nu staat ze ook in een box met allemaal tralies eromheen. alleen als haar vriendje weg is gaat het helemaal mis Boos! een ander paard kan haar niet meer troosten tenzij het helemaal vol staat Boos!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:43

Hoi hoi,
Als je stallen gaat kijken in 't gooi kun je misschien ook eens een kijkje nemen op de stal waar ik met mijn paardjes sta.
Dit is de website http://www.stalhilverzicht.nl
Er is weidegang en als je zelf niet kunt is er een stalservice waardoor je jouw paard kunt laten buitenzetten, uitmesten enz.
Er zijn veel paarden dus de kans dat jouw paardje alleen staat is eigenlijk niet aanwezig.
Wie weet voor jou de oplossing?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 18:19

Nou vandaag even om de tafel gezeten met de stalhouder ze hebben vanalles omgegooid en er nu dus een paard van hunzelf bijgezet waardoor ze niet meer alleen kan staan. Nu hopen dat het goed gaat. Verder een lekkere buitenrit gemaakt en dat ging super geen enkel hinnikje Haha! Ik was trots op mijn meisje....

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:20

Gaaf - superpuppy Haha!

Kun je een beetje leuk buitenrijden daar?

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:23

gelukkig heb je goed gesprek gehad en gaat het nu goed!
Hopelijk blijf het goed gaan. En houd ons op de hoogte

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:00

Dat klinkt goed Lachen. Lekker dat ze met je meedenken Lachen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 06:43

love_JB schreef:
gelukkig heb je goed gesprek gehad en gaat het nu goed!
Hopelijk blijf het goed gaan. En houd ons op de hoogte

Nou of het goed gaat weten we niet er wordt iig rekening gehouden met mij en mijn paard daar ben ik erg blij mee. ze hebben 100 pensiongasten en 1 meer of minder maakt dan niet zoveel uit. Ik hoop echt dat dit een oplossing is. Rijden ging al goed zowieso het probleem vindt plaats op stal niet daarbuiten.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 07:02

Misschien heel gek gedacht, maar heb je wel eens gedacht om haar door iemand na te laten kijken.

Hier bij ons om de hoek in de Steeg zit Harry Hoevers, magnetiseur.
Heeft al meerdere paarden, honden etc geholpen. Zowel lichamelijk als tussen de oren. Hele rustige man, niet duur en ik heb persoonlijk en van anderen goede ervaringen met hem.

Mocht je zijn nummer willen hebben, dan hoor ik het wel.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 07:25

gaat het in dit vehaal om je fokmerrie of niet? want dan zou het ook misschien iets met de veulens te maken kunnen hebben... denk dat het over een van de anderen gaat maar toch...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 13:43

Crista schreef:
gaat het in dit vehaal om je fokmerrie of niet? want dan zou het ook misschien iets met de veulens te maken kunnen hebben... denk dat het over een van de anderen gaat maar toch...

het gaat niet om mijn fokmerrie Knipoog staat in mijn vorige topic ook overigens. het gaat om mijn 4 jarige Knipoog

@Curly2day: Ik ken harry Hoevers. heb hem ook bij moeder paard gehad en toen kon ie er ook niks aan doen. ws heeft haar veulen deze nare eigenschap ge-erft van haar moeder. die is er overigens al een tijdje vanaf. overheen gegroeid. Dochter is trouwens nog vele malen erger....

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:51

hai hai,

niet leuk is dit hoor.
ik heb het zelfde gehad en echt niet leuk om te zien.
heb 2 jaar geleden op een stal waar alleen ik en nog iemand stond,
als die andere weg ging klom de mijne ook tegen de muren op niet normaal mee.
dag 2 moest de dierenarts er al bij komen ivm grote wond net boven haar hoeven.

heb het 4 dagen vol gehouden daar en ben snel verhuisd heb die 4 dagen voorhaar box gezeten als de stalgenoot ging rijden.

nadat ik op een andere stal kwam ging het al snel beter, ze kreeg een buiten box waar ze constand mensen en paarden zag dus ook nooit alleen kwam te staan.

ben inmiddels weer verhuisd en kreeg het probleem weer omdat ik in een stal stond met 5 boxen, de andere 3 gingen dag en nacht op het land en de mijne en buurvrouw bleven achter, maar als de buuf dus uit der box gehaald werd om te gaan rijden, brak de mijne de tent weer af.

echt weg zal het niet gaan, je moet een stal zoeken waar idd meerdere paarden staan en waar het paard nooit alleen zal komen te staan.
een lastig probleem ik weet het maar goed er is een oplossing door haar niet alleen te laten staan.

succes ermee

gr

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:14

Citaat:
heb het 4 dagen vol gehouden daar en ben snel verhuisd heb die 4 dagen voorhaar box gezeten als de stalgenoot ging rijden.

Daar ben ik ook van terug gekomen.

Op gegeven moment als er 1 buur weg was begon paardlief al rondjes te draaien in zn stal, te hinniken en omhoog te klimmen als hij door had dat wij in de buurt waren of ergens stonden te praten.

Dat ging me te ver, dus ik let er nu echt op dat ik niet binnen gehoorsafstand bezig ben als er 1 buur weg is (uiteraard: als ik toch van plan ben iets met paardlief te doen dan ga ik gewoon met hem aan de slag, maar ik blijf niet meer langer wachten of andere dingen afraffelen oid omdat hij mij hoort).

(overigens lost dit het probleem niet op als er twee buren weg zijn).

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:18

Apple schreef:
Citaat:

Daar ben ik ook van terug gekomen.

Op gegeven moment als er 1 buur weg was begon paardlief al rondjes te draaien in zn stal, te hinniken en omhoog te klimmen als hij door had dat wij in de buurt waren of ergens stonden te praten.

Dat ging me te ver, dus ik let er nu echt op dat ik niet binnen gehoorsafstand bezig ben als er 1 buur weg is (uiteraard: als ik toch van plan ben iets met paardlief te doen dan ga ik gewoon met hem aan de slag, maar ik blijf niet meer langer wachten of andere dingen afraffelen oid omdat hij mij hoort).

(overigens lost dit het probleem niet op als er twee buren weg zijn).

al moet ik zeggen dat voor haar box zitten niet hielp, ik hield haar dan tegen zodat ze niet over de box kwam, dus mensen om haar heen intreseerde haar niet.
ik moet op een stal staan waar meerdere paarden staan dus niet een stuk of 4 maar stallen vol.
en een box die dicht kan zodat ze niet over een deur heen kan.

ze is nu wel wat rustiger maar als de buurvrouw weg is staat ze nog wel te brullen als een woeste hengst en te stijgeren en bokken op stal.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:38

Ik heb ook een merrie op stal gehad die dit gedrag vertoonde.
Niets hielp, zelfs shetlander ervoor gekocht, maar ze bleef het doen. Geit geprobeerd, dat vond ze maar niets... Eten geven, bij haar blijven, allemaal rampscenario's. Zij vertoonde het gedrag ook nog eens op de wei, dus haar even alleen op de wei gaan zetten als de andere ging rijden was ook geen oplossing. Ze liep dwars door alle stroomdraden heen.

Uiteindelijk was voor haar de beste oplossing : een weitje met een stalletje voor haar alleen. Dus ook geen stress omdat andere paarden weggingen.

Dit kan enkele dagen of weken duren voor het paard gewoon is om alleen te zijn, maar in zo'n geval vaak toch de meest paardvriendelijke oplossing.