Wat doen jullie als je paard stopt met buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: Wat doen jullie als je paard stopt met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:56

Wat ik doe als mijn paard zich wil omdraaien, haar in elk gaval haar zin niet geven dat heeft ze namelijk al teveel in haar leven gekregen van de 1e eigenaren hier in nederland

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:27

Mijn vosje heeft er nog wel eens een handje van om te stoppen op buitenrit. Ze heeft altijd een plek waar ze even een 'grens' over moet. Dat is eigenlijk altijd bij een paardstal Tong uitsteken Dan wilt ze niet echt meer voorwaarts, maar ook niet terug naar huis. Ik moedig haar altijd aan met mijn stem, en met mijn benen. Als ze echt gaat miepen ben ik wat hard handiger, kan ze wel eens een spoortje krijgen of ee tijkje met de zweep. Meestal is ze na deze 'drempel' na ongeveer 10 meter weer de vlotte vos als ervoor, en is het weer goed Tong uitsteken

Als ze ergens van schrikt moedig ik haar ook aan, en hou ik mijn benen er goed aan, en hou ik haar ook van voren wat meer op, beetje 'druk op de ketel' zetten zal maar zeggen als ik denk dat ze voor iets dat aankomt zal gaan stoppen. We zijn nu eenmaal deelnemend in het verkeer, en we kunnen niet zomaar opeens stoppen, vandaar dat ik haar dan gewoon doordrijf, met mijn stem aanmoedig en als het moet wat meer of strengen bij spoor. Als het rustig is achter ons, of het is echt ECHT eng, laat ik haar eerst een tijd stilstaan. Tot ze een beetje ontspant. En dan probeer ik het weer met voornamelijk mijn stem aan te spore, voor iets meer te geven zodat ze goed kan geven, en licht mijnn benen erbij. Als ze echt ontzettend bang voor iets is, probeerd ze bij het 'laten kijken' om te draaien en blijft ze echt als een trillend rietje gespannen staan. Dan ga ik niets ondernemen, maar stap ik af, om haar zo te gerust te stellen om vervolgens voorop te gaan alsof het de gewoonste zaken van de wereld zijn.

appelpeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:40

daydream schreef:
Had pas een gesprek met iemand over dat iedereen dat anders oplost. We hebben het nu over als het nog geen gewoonte is zegmaar, en als je niet met een ander paard bent, want dan kan je daar natuurlijk gewoon achteraan.

situatie A- als je paard schrikt
situatie B- als hij nergens van schrikt maar gewoon stopt (meer het ik wil niet idee)

Mogelijkheden
- laten kijken en aanmoedigen , been
- been en zo niet tikje met zweep, zo mogelijk al voor het stilstaan
- combinatie
- anders...

En wat doen jullie - situatie C- als de gewone dingen niet helpen?
- eraf en zelf voorgaan
- achteruit laten lopen de kant die je op wil
- dan maar stilstaan en wachten tot hij het zat wordt en vanzelf een pas zet , dan belonen en zo verder tot het weer gewoon gaat?

Ik zelf zou als mijn paard echt schrikt laten kijken en aanmoedigen, desnoods eraf
Als het meer een geval is van wil niet, zou ik ook eerst been geven en eventueel 1 tikje, en dan het stilstaan en wachten tot hij het zat wordt , of het achteruitlopen in de richting die je gaat. En eerst weer met andere paarden buitenrijden en me afvragen of het paard me wel genoeg vertrouwt en wat ik daar aan kan doen.

De reden waarom je een optie in een situatie kiest is ook interessant
Ps ik heb er maar geen poll van gemaakt want verschillende situaties

Mijn verzorgpaard wil weleens stoppen omdat hij geen zin heeft om bijv het strand op te gaan of de duinen in te gaan......Na een paar keer benen geven, gaat hij toch maar de kant op die ik wil. Als hij ergens echt heel bang voor is, laat ik hem even alles van een afstandje bekijken zodat hij weet dat het eigenlijk niet eng is, en dan loopt hij er vaak rustig langs.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:59

Situatie A; schrikken: gewoon laten kijken en been geven
Situatie B; gewoon stoppen: moet je zien te voorkomen, meestal is been geven al voldoende, mocht dat niet voldoende zijn kan je een tikje geven.
Situatie C; als niks helpt: blijf ik proberen, tenzij het een gevaarlijke situatie is, dan stap ik toch echt af.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:50

A: Als je paard schrikt, laten kijken ertegen praten en rustig been geven.
B: Blijven been geven en hem/haar vooral zijn zin niet geven. Ooit ook eens voorgehad, verzorgpaard stopte, draaide om en wou terug naar zijn stal. Toen goed getoond dat ik de baas was en het beeste heeft daarna geen stap mee verkeerd gezet Lachen
C: Als het echt gevaarlijk wordt of er helpt niets, dan misschien afstappen en hem/haar er even voorbij leiden.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:22

Bij schrikken is het gewoon even kalmeren en dan verder rijden, wil het nog niet even laten kijken en dan weer verder rijden.. Op een gegeven moment is het wel over trouwens als ze er een potje van maken dan geef ik meer been en gaan ze maar, er zijn grenzen en dan moeten ze maar van me aannemen dat het wel kan..

Gewoon staken, had vooral Jeskim nogal een handje van.. Ik nam een zweepje mee in het begin, want dan ging ze echt niet en daarna wel. Als ze iets niet helemaal vertrouwd dan wacht ik gewoon, helpt ook heel goed. Eerste keren heb ik echt lange pozen zitten wachten. Maar als ze dan probeerde te eten of om te draaien liet ik dat niet toe.. Je kijkt naar wat je ecg vind, of je loopt door!! Nu kijkt ze soms nog eventjes, maar als ik been geef gaat ze ook wel verder..

Bij c wordt het dus bij mij gewoon wachten..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:17

Mijn pony staat eigenlijk nooit stil, die is veelste graag actief, dus als ze stil staat vind ze het ook echt eng. Ik moedig haar eerst aan met mijn stem en been, wil dat niet helpen word ik wat strenger( dit doe ik als we ergens al vaker langs geweest zijn en ze er nog steeds niet langs wil) en als ik merk dat ze het echt eng vind dan stap ik af, loop een stuk naast haar en klim er weer op.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:21

gedrag negeren helpt ooklaat maar lekker staan of schrikken zonder dat jij reageert dan is het saai voor je paard want vaak wacht het paard op jouw reactie. maar wel niet om laten draaien als ie stopt, gewoon de neus de kant ophouden waar jij naar toe wilt en verder niets doen, loopt ie zo weer door, vaak is het paard jou aan het testen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:23

Toevallig had ik een paar dagen terug een geval dat ik haar NIET langs een stapel stenen kon krijgen. ze bleef maar poedersuiker, en ik wilde er absoluut NIET af. Toen heb ik haar omgekeerd, en zijn we in zn achteruit voorbij gegaan. Dat ging super. Al werden we wel ehel raar aangekeken door een stel meiden op een fiets *LOL*

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:03

Als mijn pony iets heel erg eng vind (komt nauwelijks voor Vork ) dan groeit ze gelijk 10 cm, gaat snurken en dribbelen. Zolang het gaat probeer ik er geen aandacht aan te geven, dus gewoon doorrijden met een 'lang' teugeltje (wel contact) en been eraan. Als ze wat dribbeliger wordt dan pak ik altijd mijn teugels op en draaf ik zelf aan en draven we er gecontroleerd voorbij. Geen probleem!

Ik heb een aantal keer gehad dat mijn pony iets heel engs vond en er niet langs durfde, in dit geval onderdoor. Ik heb haar opgesloten tussen benen en teugel. Ze staat niet graag stil van zichzelf dus ze wil altijd lopen met gevolg dat mevrouw er uiteindelijk toch zelf onderdoor loopt (draaft). Ik zorg dat ze dan niet om kan draaien en op elk symtoom van achteruit gaan, been erbij.

Als ik alleen ga dan wil mevrouw soms niet graag weg van haar vriendjes (situatie C). Dan heeft ze pech, dan voel ik haar terug komen en dan zet ik het gelijk op een draf. Geef ik been en ik krijg geen reactie gelijk een tik met de zweep en dat herhaal ik tot ik reactie op mijn been krijg. Als ik reactie op mijn been krijg is vaak het terughoudende er weer uit en ga ik weer lekker stappen. Voel ik haar weer terugkomen herhaal ik het. Ik heb eigenlijk nog nooit echt stil geparkeerd op de weg gestaan, ik probeer (en ben) het altijd voor te zijn.

Wat ik zou doen als niks meer helpt en er is echt niks engs, gewoon staken. Dan heeft mijn paard toch echt pech en laat ik echt wel merken dat ik daar niet van gediend ben. Ik trek haar om en geef tegelijkertijd flink been en desnoods een tik met de zweep gelijk erbij. Dat zal ik herhalen totdat we gewoon naar voren gaan!! Afstappen doe ik niet aan!!

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:05

Als ie echt gaat staken trap ik 'm gewoon zo hard totdat ie vooruit gaat, desnoods stap ik af en geef 'm een trap. Als ie iets eng vindt gewoon een beetje been en als iets echt eng vind stap ik af en loop er een paar keer langs, dan er weer op en er langs rijden, dan is het goed. Als ie opeens begint te rennen en hinniken scheeuw ik een keer 'ey' en schop 'm een keer. Soms vergeet ie dat er ook nog iemand op 'm zit. Mja, meestal is het gewoon aanstellerij Knipoog.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:16

_Kruimeltje als jij staakt geeft iemand jou toch ook geen trap

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:40

Nee, maar ik ben dan ook geen paard..
En natuurlijk klinkt dat heel zielig enzo, maar ik weet zelf echt wel wat 't beste werkt bij hem. Ik doe het ook niet graag, maar anders wordt 't allemaal maar wat gevaarlijk he. Ohja, en afstappen en een trap geven omdat ie ging staken heb ik nog nooit gedaan, maar als het nodig zou zijn zou ik dat zeker doen.

IvarDonjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:54

Mijn pony vind het heerlijk om buiten te rijden, en meestal als ik in de bak heb gereden, ga ik buiten nog even uitstappen, maar als ze dan al helemaal leeg is dan wilt ze niet, en dan gaat ze ook stoppen. Dan zou je zeggen been, maar als ik wat teugel geef en been geef gaat ze gelijk weer netjes verder. Maar dat zijn typische Donja dingetjes, dat moet je maar net weten.

hooligirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:00

MIjn fries heeft de neiging om weleens te stoppen puur uitproberen, toen heb ik mijn zusje gevraagd om mee te gaan met de zweep. Zodra ze stil ging staan en niet reageerde op been. Dan gaf mijn zusje em een flinke tik.. 2 x een tik en hij doet et nooit weer Haha!
Soms moet je ff hard zijn voor een paard anders lopen ze over jou heen