Het slaat denk ik op irritatie. Doen verzorgpaarden bijvoorbeeld ook als ik bij de merrie aan haar uiers kom of bij de ruin in zijn lies borstel. Doet hij het vooral bij een bepaalde oefening of gang of niet ?
Ja het heeft veel betekenissen. Als je paard rustig met het ritme van de draf mee gaat is dat een goed teken dat let het paard op. Maar het kan ook voor balans zorgen (wat meerderen al zeggen) bij sommige oefenigen in de dressuur is dat wel eens nodig. En ook verzet, ergenis als ze dingen moeten doen maar niet willen, dan kun je het ook wel een beetje zien aan het hoofd dat gaat dan ook een beetje schudden en de oren bewegen dan alle kanten op. maar het kan ook wel aan het tuig liggen zadel hoofdstel enzo.
Ik heb ook een tijdje een ruin gereden die tijdens het rijden erg veel met zijn staart aan het zwiepen was. Hij had geen last van zijn rug, het zadel lag goed en toonde verder ook nooit verzet, dus waar het aan gelegen heeft
1) vliegen. 2) ergernis omdat zn vriendje te dichtbij komt als ze los in de bak staan. 3) als hij door de bak of het weiland aan het rennen is. en 4) als ik been geef en hij het daar even niet mee eens is.
Heel vaak spanning, pijn en verzet zijn de oorzaken van staart zwiepen zoals hiervoor is gezegd. In de zomer is het allemaal wat moeilijker ivm vliegen etc. Waar staat de afkorting IMO eigenlijk voor? zie het zo vaak staan, maar weet niet waar het voor staat..
het kan ook gewoon zijn omdat hij lol had. Als paarden in de wei rennen of bij het losgooien gaan bokken zwiepen ze hun staart ook altijd alle kanten op. als je heel geconcentreed rijd dan zijn het waarschijnlijk vliegen. maar het kan ook dat je paard die oefening moeilijk vind, zie maar als een kind zijn tong uitsteekt bij een moeilijke opgave, zo zwiepen sommige paarden met hun staart. bij het springen is het vaak gewoon de lol van het springen, net al vreugdebokken
Een pony waar ik weleens op rij bokt heel veel, wanneer jij blijft zitten na een aantal bokken wordt ze boos en gaat ze ook met haar staart zwiepen.. Maar het kunnen ook allerlei andere redenen zijn waarom jouw paard zwiept met zijn staart.
Toen ik nog op mijn verzorgpony reed en ik gaf een klein tikje met de zweep tegen haar kont dan begon ze al te swiepen. Al tik ik niet maar raak ik haar kont alleen maar aan met de zweep gaat ze weer swiepen.
Mijn pony doet het soms met losrijden als ze nog niet helemaal soepel is, misschien doet het dan een beetje pijn aan haar spieren. Als ze dan eenmaal lekker los is, houdt ze haar staart stil. Ook zwaait ze soms met haar staart als ik iets moeilijks van haar vraag.
Vaak inderdaad of rugproblemen of bij merries als je je been aanlegt etc het kan ook irritatie zijn dat ze zich boos maken en op het punt staan om goed te onploffen
mij is altijd geleerd dat het voortkomt uit irritatie... Best logisch ook als je ze in de wei bekijkt, dan irriteren ze zich aan de vliegen die ze wegmeppen. In een manegebak als een ander paard te dicht erachter loopt, zwiepen ze met de staart als waarschuwing. Maar ook bij dressuur wedstrijden als je goed oplet doen ze het meer in de oefeningen waarbij veel beengebruik van de ruiter van toepassing is. Telkens wanneer een ruiter zijn been aanlegt, en dus met het spoortje in de buik 'prikt' zwiept het paard met zijn staart. Ik heb er is op zitten letten, maar het ziet er dan echt niet uit Dat langzame heen en weer gezwaai is weer wat anders, maar echt dat hoge zwiepen, nervositeit en irritatie volgens mij
Kan stress zijn, maar sommige paarden zijn ook gewoon meer opgefokt, mijn huidige paard zwiept met zijn staart om niks, ook als hij los is in de paddock en hij heeft echt nergens last van