Totaal geen geduld, word zelfs gevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: Totaal geen geduld, word zelfs gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:05

Tmara schreef:
Ben er vandaag achtergekomen dat het meer een soort van verlatingsangst is. dus mag een slotje op.

Topics worden niet op verzoek gesloten, niet meer reageren dan zakt het topic vanzelf weg Knipoog

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 11:06

Alicia: Geloof dat je het niet helemaal begrijpt, Hij staat niet stil tydens het poetsen omdat hij
steeds iets ziet, al komt er een van de katten langs moet hij kyken, het is niet zo dat
constant staat te draaien, hij staat als hij stil staan meteen weer op rust, niet bepaald een
gestrest paard al zeg ik het zelf, ook heel zijn lichaamshouding is normaal. Weet heus wel
hoe een gestrest paard er uit ziet en zich gedraagd. Vertrouwen word met de dag groter,
maar ik ben een nog groter vertrouwen gewend, hij volgt me als een puppy en ook als ik de
wei in kom komt hij meteen naar me toe. Vind het absoluute onzin dat ik bezig ben hem te
traumatiseren, Heb hem 4 dagen geleden 3 kwartier laten vast staat omdat ik gewoon de tijd
neem en hij een goore staart had die ik even aan het wassen was. En daar nog is bij dat als
hij weer eens met zyn been over het touw hangt hij heel ristug blijft staan tot ik hem los kom
maken.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:08

Alicia: ik heb nergens gezegd dat het paard de TS niet vertrouwd, ik heb alleen gezegd dat hij de poetsplek alszijnde een vreemde omgeving niet vertrouwd.

Tmara: ik zou het poetsen idd niet zo lang laten duren voorlopig. Totdat hij zich wat beter thuisvoelt in die omgeving.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:26

Tmara schreef:
Enkel touwtje of twee, maakt niets uit, zodra ik naar 'm toe loop is het weer over, In stal word ik vastgeparkeerd door meneer. Hij is nog maar 4 jaar en op 't vorige adres geboren en getogen en gaan heel goed met hun paarden om. 't is gewoon een kwestie dat hij totaal geen geduld heeft. Als ik m door iemand laat vast houden gaat 't helemaal fout want op het moment begint hij nog net een beetje respect voor my te krygen maar word nog vaak zat omver gewalst.

Paard moet leren te wijken voor druk. Ga grondwerk met hem doen. Hij moet leren je persoonlijke ruimte te respecteren, en zal er zelf ook zelfverzekerder door worden. Koop een touwhalster en een leadrope en stick en ga aan de gang. Ik vind het ook een kwalijke zaak dat hij anderen omverwalst, en jij er nog steeds problemen mee hebt. Wijken voor druk. Beweging van het paard controleren, ten allen tijde een pasje vooruit, achteruit links of rechts kunnen vragen.

In dat grondwerk kun je ook het standbeeld proberen mee te nemen. Van het paard verwachten dat hij aan de hand doodstil blijft staan. Zet hij een stapje naar voren zet je hem terug. Zet hij een stapje naar achteren, zet je hem terug. Hij moet blijven staan zonder zijn benen te bewegen. Gaandeweg de tijd opvoeren en verder weg gaan staan. Pas daarna kun je kijken of je hem vast kunt zetten, en erbij kun blijven. Als dat goed gaat, kun je even weglopen, om een hoekje gaan staan en de tijd dat je buiten beeld bent langzaamaan opvoeren.

Een touwhalster is een werkhalster, dus op het moment dat je vast gaat zetten moet je een ander halster gebruiken. Maar dit probleem is gerust op te lossen.

sultannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:40

Sultan moest in het begin ook wel wennen, maar die heb ik omgekocht met hooi, en nu is ie superbraaf met poetsen

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:42

Tmara schreef:
T is een tinker van 500 kilo en een stro touwtje is zo kapot, wil niet dat ik 'constant opnieuw kan vast zetten.

Ehm ik weet niet of je toevallig ook in profielen kijkt maar mijn paard is 1.70m en weegt zo'n 700 kilo, maar nog steeds prefereer ik dat ik hem steeds opnieuw vast moet zetten omdat het strotouwtje stuk is dan een touw of zelfs halster vervangen (2 halsters en 2 touwen in 1 week vind ik toch iets te veel om te vervangen!)

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 21:49

Ijp: Hij heeft nog maar 1 touwtje gemolt en verder gaat dat nu allemaal goed, en daarbij mocht hij
weer eens met zyn been erover heen hangen en ik heb hem aan een stro touwtje staan
kan 't flink snijden.

Cassidy: In principe verbetert hij met de dag, waar ik hem eerst niet een om kon zetten dat hij tegen
ging hangen, hoef ik het nu aleen maar te zeggen , een inteligent paardje dus Knipoog
Vandaag gedroeg hij zich dan ook voorbeeldig.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:16

Tmara schreef:
Cassidy: In principe verbetert hij met de dag, waar ik hem eerst niet een om kon zetten dat hij tegen
ging hangen, hoef ik het nu aleen maar te zeggen , een inteligent paardje dus Knipoog
Vandaag gedroeg hij zich dan ook voorbeeldig.

Ik ben het toevallig ( Knipoog ) met Cassidy eens dat dit opgelost kan worden door grondwerk. Je hebt duidelijk een probleem met je paard, maar ik krijg van dit soort reacties nou niet het idee dat je er alles aan wil doen om dit probleem op te lossen. Probeer het gewoon een keer, want ik weet zeker dat je er op miljoenen vlakken voordeel van ondervindt. Elk paard heeft nog wel wat te leren van grondwerk, om maar niet te zwijgen over de ruiters! Grondwerk is in mijn mening de basis voor alles wat je doet met je paard, als het op de grond niet goed zit, dan zit het in het zadel, in de omgang, aan de lange lijnen, buiten in het bos ook niet goed, ookal gebeurt er misschien jaren niks.

Het is en blijft jouw keuze om dit probleem op te lossen, ik denk echter niet dat je met zo'n instelling ooit volledig van het probleem afkomt. Als je 'verlatingsangst' van je paard accepteerd, zal hij er altijd last van blijven houden en zul jij je aan je paard aan moeten passen, alsof het een mens is. Voor Penny's is dat misschien oké, maar de meeste mensen willen een paard, geen mens om op te rijden.

Ik wens je toch veel succes met dit probleem, misschien zit ik er wel helemaal naast...

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 17:45

Alicia: Ik accepteer het totaal niet, en doe ontzettend mn best maar als hij met de dag verbeterd.
Met de methode die ik nu gebruik.
En als ik het niet zou willen oplossen zou ik niet al vanalles hebben geprobeerd en jullie ernaar
vragen of wel dan ?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:32

Citaat:
Alicia schreef: Ik ben het toevallig ( Knipoog ) met Cassidy eens dat dit opgelost kan worden door grondwerk. Je hebt duidelijk een probleem met je paard, maar ik krijg van dit soort reacties nou niet het idee dat je er alles aan wil doen om dit probleem op te lossen. Probeer het gewoon een keer, want ik weet zeker dat je er op miljoenen vlakken voordeel van ondervindt. Elk paard heeft nog wel wat te leren van grondwerk, om maar niet te zwijgen over de ruiters! Grondwerk is in mijn mening de basis voor alles wat je doet met je paard, als het op de grond niet goed zit, dan zit het in het zadel, in de omgang, aan de lange lijnen, buiten in het bos ook niet goed, ookal gebeurt er misschien jaren niks.

Het is en blijft jouw keuze om dit probleem op te lossen, ik denk echter niet dat je met zo'n instelling ooit volledig van het probleem afkomt. Als je 'verlatingsangst' van je paard accepteerd, zal hij er altijd last van blijven houden en zul jij je aan je paard aan moeten passen, alsof het een mens is. Voor Penny's is dat misschien oké, maar de meeste mensen willen een paard, geen mens om op te rijden.

Ik wens je toch veel succes met dit probleem, misschien zit ik er wel helemaal naast

30 jaar geleden had er nog nooit iemand van grondwerk gehoord. en toen losten we onze problemen ook op.
Ik wil niet zeggen dat grondwerk niets waard is. Maar om nu iemand een penny te noemen die het probleem op een andere manier oplost, dat gaat me wel wat te ver.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden hoor, grondwerk is er maar 1 van.