paard vertrouwen in mensen kwijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_V

Re: paard vertrouwen in mensen kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:47

dolor schreef:
heel rustig bij haar doen. geen onverwachte bewegingen enzo maken. laat haar maar zien dat je niet eng bent. ga haar zelf voeren of geef haar lekkere dingen. en ga gewoon lekker poetsen enzo, en alles gewoon rustig blijven doen. niet boos worden als iets niet lukt enzo en je hebt hier erg veel geduld voor nodig.

probeer haar aan je te laten wennen. dus rustig poetsen, bij haar in stal zitten of in het begin staan, aangezien ze trapt. loop naar haar toe in de wei en ga dan een paar meter van haar af op je hurken zitten, zodat je niet dreigend overkomt. je moet haar ook niet in de ogen kijken want dat komt ook dreigend over. neem maar een appel mee ofzo en leg die net voor je op de grond of houd die in een opgestoken hand naar haar toe terwijl je naar de grond kijkt. misschien dat ze dan naar je toe durft te komen. dit gebeurd misschien niet in een keer, maar misschien doet ze de eerste keer wel een stapje naar je toe. en alles dus heel rustig doen.
grondwerk is ook een goed idee. dus lekker met haar aan de hand bezig zijn enzo. ik denk dat ze je daardoor ook erg gaat vertrouwen.

ik denk dat ze trapt uit angst, omdat ze mensen niet vertrouwt en ze dus niet bij haar in de buurt wil hebben. ik denk dat dat minder wordt als ze meer vertrouwen in je heeft en in andere mensen. ik zou het in het begin nog niet straffen, tenzij je zeker weet dat het niet door angst komt.

voor de rest: als ze jou vertrouwt, moet je haar ook aan andere mensen laten wennen. het belangrijkste op dat moment is dat ze went aan mensen die vaak met haar omgaan. dus aan degene die haar buiten zet en binnen haalt en haar doet als jij ziek bent ofzo. dat je haar leert dat ook nog andere mensen te vertrouwen zijn. maar probeer eerst maar ofzo ze jou wil vertrouwen, de rest komt van zelf wel. je kan toch maar 1 ding tegelijk met haar doen, want anders raakt ze nog meer in de war.

Hier ga ik in mee..

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:09

Ik zou vooral duidelijk zijn, trappen corrigeren met stemverheffing, bijten ook.Toch doorgaan? Krijg je in de wei ook een opdonder terug, die wij ook mogen geven, waarbij het niet gaat om pijn doen, maar duidelijkheid. Goed gedrag?Altijd belonen!En ruil je harde borstels in voor zachtere exemplaren of een doek.

daarnaast mag je denken aan associatie gedrag.
Wordt ze gepoetst met altijd als vast gevolg rijden of iets dergelijks? Dan kan daar een probleem zijn. Ze weet dat nadat 1 het andere komt.

Vele wegen dus te bewandelen, maar na elke weg, een antwoord.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:34

1 van mijn verzorgshetjes kwam hier bijna 2 jaar geleden met haar veulen. Ze zagen er vreselijk uit, vooral het veulen. De merrie was ook totaal haar vertrouwen kwijt. En het veulen had nog helemaal nooit vertrouwen in mensen gehad. Ze liepen 24/7 in de wei. Als je die merrie wilde vangen, kon je nog op geen 5 meter bij haar komen. Dan draaide ze zich om en rende keihard naar de andere kant van de wei. In een hoek drijven met de longeerlijn was ook geen optie, ze sprong er altijd overheen. Op een dag waren mijn zusje en ik het zat, en toen lieten we haar staan, keken niet naar haar. We poetsten de andere shet en gaven de pony's water. Toen we naar huis gingen, knuffelden we de andere shet en de haflinger. Die bange merrie lieten we links liggen.
De volgende dag gingen we er weer heen, en wie stond als eerste bij het hek: die bange merrie!!

Ik heb natuurlijk geen idee hoe het op stal moet, maar zo hadden wij het aangepakt. En nu is het de liefste pony die je kan wensen! Haha!:)