ik moet mijn paard slaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

basedate

Re: ik moet mijn paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:17

Malou_Fenja schreef:
als het sreng praten en een keer een ruk heeft geholpen hoef je toch niet te gaan slaan...

Inderdaad, als het paard ook luistert als je niet slaat, maar alleen even een paar keer een ruk aan het halster geeft, dan lijkt het me niet nodig om te beginnen met slaan, omdat die dames dat zeggen. Dat je paard wel naar je luistert, ook al sla of schop je niet, is misschien ook wel een teken dat je paard je als zijn baas ziet, en dat je niet hoeft te slaan en te schoppen om respect af te dwingen Vork Maar als je paard niet luistert, dan is er denk ik niets mis mee om hem af en toe een tikje te geven op de neus ofzo Lachen

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:20

Ik zou het persoonlijk behoorlijk streng aanpakken.
Een paard hoort gewoon niet te bijten.
Behalve als er een reden voor is.
Zou je een mogelijke reden kunnen bedenken?

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:21

sam_amore schreef:
hey

ik heb een 3 jarige supper lief nou hat hij me vandag gehapt, toen het ik met mijn stem en met 3 rukken aan het halster touw hem op zijn plek gewezen. nu zijn er 2 dames op stal en die vinden dat ik harder moet op treden en een paar schoppen moet verkoopen.

ik ben heel erg op tegen om te slaan of schoppen wat vinden jullie????

Gr Tatjana

ben met jou eens, je paard heeft het vast al begrepen hoor!

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:26

Nee je moet je paard niet slaan. Een corrigerende tik is soms bij een gerichte trap wel op zijn plaats, maar je paard heeft het idd vast al begrepen. Ik vind dat je goed hebt opgetreden, jezelf goed in de hand hebt gehouden en ga nooit je paard schoppen of slaan. Een tik met een halstertouw of inderdaad een ruk aan het halster is allang genoeg om een paard aan te duiden wat hij fout doet. Hij zal het vast afgeleerd hebben.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:30

ik sla mijn paarden zelden tot nooit, moeten ze het wel heeeel erg bont maken. ik zie vaak dat mensen hun paarden al gauw slaan. is nergens voor nodig. als ze eenmaal gewend zijn aan veel tikken dan moet je steeds harder ingrijpen. het werkt zolas bij kinderen. als de de hele dag tegen ze schreeuwd dan moet je steeds meer uit de kast halen om hetzelfde te bewerkstelligen. bij paarden ook. die van mij vallen al flauw als ik schreeuw dus slaan is bijna nooit aan de orde. moet je dus ook maar zo weinig mogelijk doen naar mijn mening.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:32

Was jou paard onder de indruk van jouw 3 rukjes aan het halstertouw en stemverheffing?? Zo ja dan heb je het goed gedaan. Vaak zie je wel aan het paard of hij het wel of niet heeft begrepen. En andere mensen weten altijd beter hoe je iets moet doen, maar het is jouw paard en je weet zelf vast wel hoe je hem aan moet pakken, dus laat je niet gek maken door stalgenoten.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 23:26

Een mooie tik op zn neus vind ik persoonlijk geen probleem.
Maar om je paard nou meteen een paar schoppen te verkopen vind ik wel overdreven hoor.
Als je gewoon iedere keer als hij je bijt of dat probeerd even een tik op zn neus geeft en je stem verheft, is dat net zo duidelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 23:50

Wat denk je dat z'n moeder met hem had gedaan al ie te ver ging? Juist, krijgt ie echt wel een schop. Is gewoon paardentaal. Dat betekent niet dat je hem moet aftuigen, maar gewoon heel duidelijk aangeven waar je grenzen liggen.

benookduiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 00:25

Ik vindt dat die dames beter moet weten bij ons in de manege is ook zo persoon die meteen als het paard maar iets fout doet, zij meteen de schopstoel gebruikt om haar gelijk te krijgen.
Nu is het paard verkocht en de nieuwe eigenaar weet niet wat hij aan het paard heeft en bij de eerste buitenrit was het raak.
Liep iemand op de dijk hard te lopen en liep aan de andere kant en zij stak over en daar lag de berijderster naast haar paard.
Gelukkig liep het verder goed af maar dit is een door schoppen en slaan erin geslagen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 00:27

Schoppen gaat mij te ver, maar je mag hem best een flinke tik verkopen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 05:46

Ja idd gewoon een tik geven en het ligt helemaal aan jouw paard zelf.Maar even een vraagje aan de anderen: wat verstaan jullie onder een tik?

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 06:20

Belangrijker nog is het moment van reageren. Als een paard bijt of schopt is een reactie na een halve minuut al te laat. Mijn jonge hengst heeft 1 keer echt naar me uitgehaald en die heeft gelijk een beste klap op zijn neus gehad. Hij heeft even staan mokken, ik heb hem genegeerd en al snel kwam hij het goed maken met me.
Je moet duidelijke grenzen stellen en doe het in 1 keer goed. Beter 1 keer een beste klap dan keer op keer een tikje, daar leert je paard niets van.
Als een paard naar me schopt of dreigt me te schoppen schop ik terug anders krijg je een levensgevaarlijke situatie als je net gebogen staat om de hoeven uit te krabben en het paard er net op dat moment geen zin in heeft.
Als je een paard slaat om de verkeerde reden of op het verkeerde moment krijg je een neurootje. Dus weet waar je mee bezig bent.
Je bent en je blijft de leider. Ziet je paard je niet als leider dan blijf je problemen houden.

Wat bij sommige paarden wel wil helpen, ga er gewoon bij staan, beetje kroelen en kriebelen en houd hem goed in de gaten. Doet hij een poging om te bijten prik dan meteen met je vinger tussen zijn ribben. Het doet geen pijn maar prettig vinden ze het ook niet. Zo wordt het bijten of de poging tot bijten geasocieerd met een onprettige ervaring.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 06:27

Als je paard van een grote mond en 3 rukken al weet dat die het fout heeft gedaan waarom dan nog slaan/schoppen?
Mijn tinker trekt me ook weleens mee als ze net iets lekker ziet staan.. zij is al helemaal onder de indruk van een grote mond..
(en nee ze is daarvoor nooit geslagen Knipoog )

Maar vorige keer waren paar meisjes fem aan het poetsen.. dus 1 wou haar hoeven uitkrabben.. bij dr ene voorbeen wilt ze hem altijd terug trekken in het begin.. dus dat meisje gelijk grond mond en slaat haar.. ik zeg wat doe je nou? niemand hoeft mijn paard te slaan hoor.. als ze ''geslagen'' wordt is het door mij (wat ik duss héeeeel weinig doe.. zal dan een tik op dr nek zijn) en de andere eigenaar..

Geloof me schoppen/slaan heeft echt geen zin hoor.. dat zie ik wel bij mij op stal.. wordt alleen maar erger..
heb weleens gehoord dat als je schopt/slaant je dat doet uit onmacht (net als bij kinderen) Knipoog
ik ben het er mee eens hoor..

p.s: veel zeggen tik op dr neus?? misschien ooit kans op kopschuw.. -> heb weleens meegemaakt..
Laatst bijgewerkt door femke_harley op 04-06-07 06:32, in het totaal 1 keer bewerkt

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 06:31

wat het beste is ligt gewoon aan je paard. Mijn ene paard deinst al terug als ik wat verkouden ben en mijn stem veranderd dan. De andere kan ik uren tegen lopen schreeuwen en die hapt vrolijk door.
het gaat erom dat hij het volgende keer niet meer doet want als ze eenmaal gaan happen heb je wel een groot probleem

Crazy_Tammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:03

Ik heb een tijdje met jonge veulens gewerkt en die proberen werkelijk van alles, ze zijn heel schattig maar ik heb wel geleerd dat je er niet al te lief voor moet zijn.
Om een paard of pony meteen te gaan slaan of schoppen daar ben ik het helemaal niet mee eens.
Ik gaaf ze altijd 2 of 3 waarschuwen en als ze dan nog steeds niet ophielden dan pakte ik ze wel wat harder aan door een tik op de neus en je stem te verheffen, dan leren ze het wel!

karen_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:35

Beste Tatjana,

Ik las aandachtig de vele raadgevingen die je kreeg over het al dan niet geven van een tik of schop. Het is geweldig dat je je hierover vragen stelt ipv je zomaar te laten beïnvloeden. Dat bewijst dat je op een verstandige manier met je paard bezig bent. Dat je paard je wil bijten is, zoals door iemand reeds gezegd had een kwestie van respect. En inderdaad, paarden schoppen elkaar ook wel eens als ze hiet niet met elkaar eens zijn. Maar, respect gaat over leiderschap en verantwoordelijkheid. Als in een kudde paarden er eentje is die zich onbehoorlijk gedraagt dan zal hij voor een tijdje uit de kudde gebannen worden. Als mens kan je dit bewerkstelligen door veel grondwerkoefeningen te doen. Bijt het paard, dan stuur je hem kordaat weg. Ik ga hier geen mini-cursus grondwerk geven maar ik raad je aan het in die richting te zoeken. Het gaat er vooral om dat je het paard in zijn taal toespreekt en dat je leert een goede leider voor hem te zijn. En weet dat leiderschap niet met geweld te maken heeft. Des te meer met zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid !
Je mag me altijd mailen voor meer advies en als je meer over ons wil weten kan je een kijkje nemen op :
http://www.juanredon.net/HMI.php
Ik wens je liefde en vreugde,
Karen Van staeyen

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:27

ik vind schoppen een beetje overdreven, een kleine tik is vaak al voldoende

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:12

Niets moet, alles mag!
Doe wat je zelf denkt dat helpt.

Mensen overdrijven snel met een schop of een klap, maar meestal is een kwade stem al genoeg.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:34

Poe... ik zou een paard nooit durven schoppen, ik zou veel te bang zijn dat ik hem blesseer!

Was de beet ook raak?? Als het mis was, geef ik vooral een waarschuwing, zoals jij nu ook hebt gedaan. Is de beet raak, dan krijgt het paard een tik van me terug, plus de waarschuwing.

Je móet sowieso helemaal niks hoor... laat je niets aanpraten.

duikertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:47

Een paard bestraffen op het moment dat hij of zij wat fout doet mag. Maar schoppen?????? ik vind dat een rare manier van bestraffen hoor. Ik zou wel willen weten of die persoon ook een kind schopt als die wat fouts doet. Ik vind dat niet normaal. Probeer het eerst met je stem. Of geef hem/ haar een tik. Maar bij bestraffen hoort ook belonen. Ik denk dat je meer bereikt met goed gedrag te belonen als je paard alleen maar afstraffen. Maar dat is mijn peroonlijke mening.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:18

Een paard een schop geven is geen vreemde manier van bestraffen hoor. Ga eens in de wei zitten kijken naar een kudde paarden. Als het met afdreigen niet lukt worden er heel wat trappen uitgedeeld of er wordt met een opgeheven voetje afgedreigd.
Een paard wat een foutje maakt moet je ook niet schoppen of slaan dat doe je alleen bij de ernstige overtredingen. Een paard dat bewust naar je slaat met de bedoeling je te raken omdat je iets doet wat het paard niet wil zal geen letsel oplopen van een schop terug maar krijgt op een manier die voor paarden normaal is een terechtwijzing dat hij fout bezig is.
Heel veel paarden hebben nooit een tik of schop nodig gewoon omdat ze de mens accepteren en vertrouwen als leider.
Een veulen is bij voorbaat helemaal niet lief, die weten nog niet dat je een mens niet kan behandelen als paard. Een veulen moet je niet schoppen of slaan dat kan je met een terechtwijzing en een grote mond wel af als je maar concequent blijft.
Een jaarling die in de kudde is grootgebracht met weinig menselijk contact die heeft wel eens van de mens duidelijke 'paardentaal' nodig.
Een paard is een paard en die moet je niet als mens behandelen, het is geen mens!
Er is geen standaard richtlijn voor omgang met paarden. Wat voor het ene paard werkt werkt voor het andere niet.

Met belonen bereik je ook veel meer maar net als een kind heeft een paard wel eens straf nodig.
Een paard dat naar je uithaalt om je te trappen zal het nog een keer doen als hij niet meteen vertelt wordt dat hij daarmee een grens overschrijdt.

En wat betreft de reactie van de ts, sam-amore, die reactie was prima. Dat paard heeft geen slaag nodig. Die dames op stal l*llen uit hun nek.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 08:25

hij heeft me na het corizeeren niet meer gehapt,

dus stem verheffen en een ruk aan het halster was al verdonde...

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 08:25

voldoende

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:06

Achilles; als je een paard een schop verkoopt, wáár doe je dit dan?? Ben je niet bang net hem verkeerd te raken?

Daarom zou ik het dus niet snel durven, ik ben veel te bang het dier kreupel te schoppen...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:51

Ten eerste MOET je niks!
Als het heeft geholpen wat jij hebt gedaan is het toch goed?
Slaan en schoppen vind ik overdreven, een corrigerende tik geven kan wel.