ik zag in jou profiel hoe je met hem omgaat en denk dat je een heel goede band met hem hebt opgebouwd en er goed aan doet dit met je vriend te oefenen.
Kortom als anderen hem nu ook de kans geven om te acclimatiseren dan komt het helemaal goed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
duifje schreef:Ik vind dat je wel snel een oordeel over anderen hebt als je meent dat anderen een dove knol hebben, alleen maar omdat jij een paard hebt wat duidelijk niet opgevoed is. Waarom kijk je niet eerst naar jezelf en misschien zou het ook wel mogelijk zijn dat je sommige dingen niet uit (studie)boekjes kunt halen en gewoon in de praktijk moet leren! Soms helpt het om de anderen van de stal waar je met je paard staat om advies te vragen ipv iedereen te vertellen hoe goed jij het allemaal weet.
Ik heb persoonlijk gezien dat jouw paard over mensen heen liep en zelf hoe hij stijgerent op een meisje afkwam. Vanaf het begin dat jouw paard op deze stal staat heeft ie dit probleem al dus de titel van deze topic klopt ook al niet, het zou moeten zijn onhandelbaar VOOR anderen.
duifje schreef:Soms helpt het om de anderen van de stal waar je met je paard staat om advies te vragen ipv iedereen te vertellen hoe goed jij het allemaal weet.
duifje schreef:Tja dat is nu precies de reden waarom ik reageer. Ze heeft het over niemand kan met haar paard opschieten, terwijl ik zeker weet (heb ik nagevraagd) dat 75% van de mensen die daar staan nog nooit iets over haar paard gezegd hebben en er nog nooit met haar over gepraat hebben. Ook de dingen die ze zegt over de stalhouder en zijn vrouw zijn niet waar. Er is bijvoorbeeld nooit gezegd dat ze maar een andere stal moest zoeken en de rest klopt ook niet veel van. Waar het om ging is dat het paard over mensen heen loopt bij het binnen en buiten zetten en het enige wat de stalhouder toen heeft gevraagd is of ze zelf het paard buiten wilde zetten omdat het hem niet zonder ongelukken zou lukken. Hij had ook het paard de hele dag op stal kunnen laten staan!
Wat ze probeert te doen is op zich een goed idee maar de meeste 'bijrijders' knappen af op haar manier van doen en niet op haar paard! Als je haar een advies geeft , als ze zelf iets vraagt ,dan luistert ze niet naar het antwoord maar weet het zelf al beter. Je hebt gelijk als je vind dat ik een beetje cru reageer maar ik hou er niet van als er dingen over andere gezegt worden die niet waar zijn. En zeker niet als het over mij of mijn paard gaat.
Alicia2u schreef:Niets over de mensen die het nog niet geprobeert hebben, en die het misschien wel lukt, daar zou ik zelfs heel blij mee zijn.
Waratje schreef:Dan zul je het ze moeten vragen, nietwaar? Heel belangrijk punt als je op een nieuwe stal komt: zoek uit wie de mensen zijn die verstand van zaken hebben. Let wel op, dit zijn meestal niet de mensen die nadrukkelijk aanwezig zijn met hun "kennis". Dit heb jij (nog?) niet gedaan.....
ikke schreef:Uit verdere posts begrijp ik dat je kennelijk (nog) niet uitgebreid onder je stalgenoten hebt uitgezocht wat hun feitelijke problemen zijn met jouw paard. dat lijkt me een eerste vereiste om inzicht te krijgen in waar de problemen zitten.
ikke schreef:Als "iedereen" dan zoveel problemen met jou paard heeft; zou het dan niet ook kunnen zijn dat dingen die JIJ niet als een probleem ziet, voor anderen een behoorlijk probleem kunnen zijn?? Dat zou kunnen wijzen op een mankement in de opvoeding wat jij niet als zodanig ervaart.
Uit verdere posts begrijp ik dat je kennelijk (nog) niet uitgebreid onder je stalgenoten hebt uitgezocht wat hun feitelijke problemen zijn met jouw paard. dat lijkt me een eerste vereiste om inzicht te krijgen in waar de problemen zitten.
randalinpony schreef:Ik heb ooit een merrie met geschiedenis gekocht, die ik door omstandigheden ook op pension moest stallen.
Dramas. Voer werd achterover gedrukt, paard werd achter mijn rug wel eens even 'bijgetrimd', altijd gezanik over hoe gevaarlijk enz, verkopen, dat paard pakt nog wel iemand enz.
Het paard heb ik door ziekte moeten verkopen, en is via via bij een kennis terechtgekomen.
Ze staat nu op een pensionstal, en ze heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Ze krijgt normaal (ruw!)voer, gaat in de weide en de pensionhouder, een ervaren paardenman, kan met haar lezen en schrijven.
Maw.: misschien kun je beter op zoek gaan naar een andere stal. Niet iedereen kan met bloedpaarden overweg, dat zit in de persoon.
En een bloedpaard zal zich nooit aan kunnen passen aan een onoordeelkundige, of ruwere behandeling. Is er in je omgeving niet iemand die pension houdt en zelf fijn met bloedpaarden omgaat?
Alicia2u schreef:Waratje schreef:Dan zul je het ze moeten vragen, nietwaar? Heel belangrijk punt als je op een nieuwe stal komt: zoek uit wie de mensen zijn die verstand van zaken hebben. Let wel op, dit zijn meestal niet de mensen die nadrukkelijk aanwezig zijn met hun "kennis". Dit heb jij (nog?) niet gedaan.....
Nee, dat heb ik inderdaad niet gedaan, om de simpele reden dat ik pas 3 maanden een paard heb, de mensen op stal niet goed ken, hun reputatie en expertise niet ken en omdat het allemaal heel lang duurt voordat je dat echt goed doorhebt. Daartegenover staat een team van experts, gastlezers, workshops en klasgenoten waar ik nu al twee jaar mee omga en die ik wel goed ken qua persoonlijkheid en expertise en waar ik me dus veel meer op mijn gemak voel. Die keuze is dus niet moeilijk te maken voor mij.
Ik sta open om mensen te leren kennen, dat bedoel ik niet. Het is gewoon zo dat ik een toegankelijke en kwalitatief betrouwbare bron vlak bij heb zitten. En ja, ik ben af en toe een beetje lui
Alicia2u schreef:Ik heb inderdaad een aantal mensen van school meegenomen en die hebben met mijn paard gewerkt, ik heb filmpjes gemaakt en die laten zien. Ze stelden aan de hand daarvan specifieke vragen en die heb ik naar waarheid en met feiten beantwoord (tijd buiten, voer, sociaal contact enz.)
Alicia2u schreef:Ik kom niet op bokt voor steunbetuigingen, ik kom toch met een probleem, niet met een visie. Wat valt er nu te steunen aan een probleem? Ik had ook kunnen zeggen; 'zoek het allemaal maar uit, ik heb geen enkel probleem.' maar dat doe ik niet!
Alicia2u schreef:Aan de mensen die geinteresseert zijn hoe het nu staat met de situatie: sinds mijn paard in de andere groep heeft gestaan, is hij niet meer 'uitgebroken'. Waarschijnlijk is hij geschrokken ofzo. Ik blijf het wel in de gaten houden, want ik ben niet overtuigd dat hij nu opeens volledig van zijn slechte gedrag af is, maar voorlopig gaat het goed.