Paard onhandelbaar door anderen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Re: Paard onhandelbaar door anderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:45

Ik denk dat het wel zal loslopen met jou paard , zeker wanneer je hem de tijd geeft om zich veilig te voelen met anderen . Het zou kunnen dat je paard zich onzeker/bang voelt wanneer iemand anders hem verzorgt en zich dan afvraagt waar hij nu weer naartoe moet. Je hebt hem pas kort dus verlatingsangst zou in mijn ogen niet gek zijn.
ik zag in jou profiel hoe je met hem omgaat en denk dat je een heel goede band met hem hebt opgebouwd en er goed aan doet dit met je vriend te oefenen.
Kortom als anderen hem nu ook de kans geven om te acclimatiseren dan komt het helemaal goed Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:49

dat denk ik ook ja! ook wel fijn dat je dadelijk daar in ieder geval een poosje weg kan, lijkt me ook erg onprettig als iedereen zo tegen je paard aankijkt. op mijn vorige stalling namen ze op een gegeven moment een bezem mee de stal in (grote loopstal), joegen hem eruit en konden dan voeren. mijn paard had tot twee keer toe geprobeerd mensen aan te vallen... hij maalde ook echt niet om dat hij eruit gestuurd werd, die mensen waren hartstikke bang en keken tegen mij op op een gegeven moment, omdat ik ermee kon lezen en schrijven, best grappig eigenlijk... maar ja je kunt het niet hebben...

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:24

Ik denk dat jou paard iets heel erg dwars zit waarom hij bij andere mensen zo "onhandelbaar" is. Misschien is het een idee om een dierentolk te laten proberen vinden waarom hij zich zo gedraagd??

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 12:29

Ik ben niet zo zweverig en ik denk dat ik ook weet wat de oorzaak van dit probleem is (ergens op de vorige pagina), dus ik zou niet weten wat een dierentolk daar aan toe te voegen heeft.
Ik zat te denken om het eens met clickeren te proberen, en dan met name in combinatie met andere mensen. Een clickerbeloning is veel minder persoonlijk dan een beloning van mijn stem of houding. Bovendien kan ik hem er zo makkelijker van overtuigen dat andere mensen best oké zijn, volgens mij. Wat vinden jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:32

Wat zou je dan precies willen clickeren?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 12:35

Ik heb voornamelijk vernomen dat er problemen zijn bij het van en naar de wei brengen/halen, als andere paarden de wei verlaten, het laten vangen door anderen en het respecteren van de persoonlijke ruimte van anderen. Verder heeft hij problemen als hij alleen is (dus zonder andere paarden of mensen), waar ook mee te clickeren is.

duifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:36

Ik vind dat je wel snel een oordeel over anderen hebt als je meent dat anderen een dove knol hebben, alleen maar omdat jij een paard hebt wat duidelijk niet opgevoed is. Waarom kijk je niet eerst naar jezelf en misschien zou het ook wel mogelijk zijn dat je sommige dingen niet uit (studie)boekjes kunt halen en gewoon in de praktijk moet leren! Soms helpt het om de anderen van de stal waar je met je paard staat om advies te vragen ipv iedereen te vertellen hoe goed jij het allemaal weet.
Ik heb persoonlijk gezien dat jouw paard over mensen heen liep en zelf hoe hij stijgerent op een meisje afkwam. Vanaf het begin dat jouw paard op deze stal staat heeft ie dit probleem al dus de titel van deze topic klopt ook al niet, het zou moeten zijn onhandelbaar VOOR anderen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 01:19

duifje schreef:
Ik vind dat je wel snel een oordeel over anderen hebt als je meent dat anderen een dove knol hebben, alleen maar omdat jij een paard hebt wat duidelijk niet opgevoed is. Waarom kijk je niet eerst naar jezelf en misschien zou het ook wel mogelijk zijn dat je sommige dingen niet uit (studie)boekjes kunt halen en gewoon in de praktijk moet leren! Soms helpt het om de anderen van de stal waar je met je paard staat om advies te vragen ipv iedereen te vertellen hoe goed jij het allemaal weet.
Ik heb persoonlijk gezien dat jouw paard over mensen heen liep en zelf hoe hij stijgerent op een meisje afkwam. Vanaf het begin dat jouw paard op deze stal staat heeft ie dit probleem al dus de titel van deze topic klopt ook al niet, het zou moeten zijn onhandelbaar VOOR anderen.

hmmm je bent wel bijdehand... mijn paard heeft een meisje een bloedneus geslagen. ik had haar gewaarschuwd van hem af te blijven, maar ja... eigenwijs... maar NIET onopgevoed! hij kan uitstekend met bepaalde mensen overweg, maar iedereen werkt anders en sommige paarden zijn daar gevoelig voor. aanpassen aan het paard waarmee je werkt, ipv andersom!

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:22

duifje schreef:
Soms helpt het om de anderen van de stal waar je met je paard staat om advies te vragen ipv iedereen te vertellen hoe goed jij het allemaal weet.

Wat een reactie. Zij kan perfect alles doen met een moeilijk paard. Waarom zou ze dan moeten advies vragen aan mensen van in jullie stal. Mensen die zelf niet met het paard overweg kunnen? Logica zie ik niet, sorry. (Enige 'tips' die ze van in die stal kreeg, waren verkoop hem of ga naar een andere stal) Het kan best zijn dat jullie nog andere tips hebben, maar waarom ga je dan niet in gesprek met de TS? Een positief gesprek waar je wil werken aan zowel jezelf als het paard?

Waarom haar zo aanvallen als ze hier komt op het probleem dat jullie hebben op te lossen? Ze doet het omdat ze met jullie inzit en het beste wil voor jullie én haar paard.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:09

Ik denk dat je in ieder geval moet doorgaan met wat je nu al doet; Andere mensen dingen laten doen met jou er bij.
Probeer dat dan eens langzaam af te bouwen, blijf in de buurt maar niet te dichtbij bijvoorbeeld.
Later ga je eventueel helemaal weg als het goed gaat.
Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien lukt het Knipoog

duifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:20

Tja dat is nu precies de reden waarom ik reageer. Ze heeft het over niemand kan met haar paard opschieten, terwijl ik zeker weet (heb ik nagevraagd) dat 75% van de mensen die daar staan nog nooit iets over haar paard gezegd hebben en er nog nooit met haar over gepraat hebben. Ook de dingen die ze zegt over de stalhouder en zijn vrouw zijn niet waar. Er is bijvoorbeeld nooit gezegd dat ze maar een andere stal moest zoeken en de rest klopt ook niet veel van. Waar het om ging is dat het paard over mensen heen loopt bij het binnen en buiten zetten en het enige wat de stalhouder toen heeft gevraagd is of ze zelf het paard buiten wilde zetten omdat het hem niet zonder ongelukken zou lukken. Hij had ook het paard de hele dag op stal kunnen laten staan!
Wat ze probeert te doen is op zich een goed idee maar de meeste 'bijrijders' knappen af op haar manier van doen en niet op haar paard! Als je haar een advies geeft , als ze zelf iets vraagt ,dan luistert ze niet naar het antwoord maar weet het zelf al beter. Je hebt gelijk als je vind dat ik een beetje cru reageer maar ik hou er niet van als er dingen over andere gezegt worden die niet waar zijn. En zeker niet als het over mij of mijn paard gaat.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 19:59

duifje schreef:
Tja dat is nu precies de reden waarom ik reageer. Ze heeft het over niemand kan met haar paard opschieten, terwijl ik zeker weet (heb ik nagevraagd) dat 75% van de mensen die daar staan nog nooit iets over haar paard gezegd hebben en er nog nooit met haar over gepraat hebben. Ook de dingen die ze zegt over de stalhouder en zijn vrouw zijn niet waar. Er is bijvoorbeeld nooit gezegd dat ze maar een andere stal moest zoeken en de rest klopt ook niet veel van. Waar het om ging is dat het paard over mensen heen loopt bij het binnen en buiten zetten en het enige wat de stalhouder toen heeft gevraagd is of ze zelf het paard buiten wilde zetten omdat het hem niet zonder ongelukken zou lukken. Hij had ook het paard de hele dag op stal kunnen laten staan!
Wat ze probeert te doen is op zich een goed idee maar de meeste 'bijrijders' knappen af op haar manier van doen en niet op haar paard! Als je haar een advies geeft , als ze zelf iets vraagt ,dan luistert ze niet naar het antwoord maar weet het zelf al beter. Je hebt gelijk als je vind dat ik een beetje cru reageer maar ik hou er niet van als er dingen over andere gezegt worden die niet waar zijn. En zeker niet als het over mij of mijn paard gaat.

Ik heb naar mijn mening hier geen onwaarheden geoppperd, maar mijn perceptie van de situatie verwoord. Dat jij het daar niet mee eens bent, dat kan, maar dat verandert niets aan de manier waarop ik dit ervaar.
Ik weet dat de meeste mensen niets over mijn paard hebben gezegd, maar die zijn ook niet actief met hem bezig geweest. De mensen die dat wel hebben gedaan, zeggen dat ze er moeite mee hebben en dus zie ik een probleem. Niets over de mensen die het nog niet geprobeert hebben, en die het misschien wel lukt, daar zou ik zelfs heel blij mee zijn. Wat er nu steeds gebeurt is dat ik op stal kom en steeds negatieve verhalen hoor over mijn paard, waardoor niet echt een positief beeld ontstaat.
Verder over mijn omgang met bijrijders; ik weet dat ik best overweldigend en bazig kan zijn, maar ik ben wel eerlijk en vraag van hun om dat ook te zijn. Ik kan het niet met iedereen even goed vinden en ik snap best dat mensen moeite hebben met mijn gedrag, zoals ik dat soms ook heb met het gedrag van anderen. Dat is iets wat ik accepteer aan mezelf en ik hoop dan ook dat anderen dat ook doen en ook eerlijk toegeven als het ze niet lekker zit. Ik kan best tegen kritiek, mits goed onderbouwd.
Het spijt me wel van die 'dove knollen', ik weet zeker dat ze allemaal een geweldig karakter hebben als ik ze beter zou leren kennen. Ik heb persoonlijk nu eenmaal de voorkeur voor een bepaald type paard en, tja, de meeste andere paarden op stal voldoen nu eenmaal niet aan dat beeld. Als ik mensen heb gekwetst, dan spijt me dat zeer, ik ging er gewoon van uit dat paarden niet konden lezen Lachen :p

tinkerfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:26

Bij mijn paard heeft het ook lang geduurd voordat zij mij haar vertrouwen gaf. En niemand anders kon haar uit de paddock halen. Als de smid kwam zei hij al haal jij haar maar uit de bak want ze liet zich ook echt niet vangen! Nu een jaar later kan mijn man met haar kroelen en komt ze zelf naar het hek van de paddock lopen als er bezoek komt of zo. Geduld, geduld en heel veel liefde geven en rustig benaderen. Ik denk dat als de staleigenaar bijvoorbeeld al met veel bombarie je paard probeert te pakken, zo van hup opschieten dat dat dus ook echt averechts werkt. Mijn paard is ook echt heel eenkennig en is het liefst met mij bezig maar ziet nu ook in dat anderen ook te vertrouwen zijn. Volhouden hoor. Juist die eenkennige paarden geven je hun alles!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:20

Alicia2u schreef:
Niets over de mensen die het nog niet geprobeert hebben, en die het misschien wel lukt, daar zou ik zelfs heel blij mee zijn.

Dan zul je het ze moeten vragen, nietwaar? Heel belangrijk punt als je op een nieuwe stal komt: zoek uit wie de mensen zijn die verstand van zaken hebben. Let wel op, dit zijn meestal niet de mensen die nadrukkelijk aanwezig zijn met hun "kennis". Dit heb jij (nog?) niet gedaan.....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 00:13

Waratje schreef:
Dan zul je het ze moeten vragen, nietwaar? Heel belangrijk punt als je op een nieuwe stal komt: zoek uit wie de mensen zijn die verstand van zaken hebben. Let wel op, dit zijn meestal niet de mensen die nadrukkelijk aanwezig zijn met hun "kennis". Dit heb jij (nog?) niet gedaan.....

Nee, dat heb ik inderdaad niet gedaan, om de simpele reden dat ik pas 3 maanden een paard heb, de mensen op stal niet goed ken, hun reputatie en expertise niet ken en omdat het allemaal heel lang duurt voordat je dat echt goed doorhebt. Daartegenover staat een team van experts, gastlezers, workshops en klasgenoten waar ik nu al twee jaar mee omga en die ik wel goed ken qua persoonlijkheid en expertise en waar ik me dus veel meer op mijn gemak voel. Die keuze is dus niet moeilijk te maken voor mij.
Ik sta open om mensen te leren kennen, dat bedoel ik niet. Het is gewoon zo dat ik een toegankelijke en kwalitatief betrouwbare bron vlak bij heb zitten. En ja, ik ben af en toe een beetje lui Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:47

Als "iedereen" dan zoveel problemen met jou paard heeft; zou het dan niet ook kunnen zijn dat dingen die JIJ niet als een probleem ziet, voor anderen een behoorlijk probleem kunnen zijn?? Dat zou kunnen wijzen op een mankement in de opvoeding wat jij niet als zodanig ervaart.
Uit verdere posts begrijp ik dat je kennelijk (nog) niet uitgebreid onder je stalgenoten hebt uitgezocht wat hun feitelijke problemen zijn met jouw paard. dat lijkt me een eerste vereiste om inzicht te krijgen in waar de problemen zitten.

Dat je bijrijders afhaken, komt mij niet vreemd over, als je ze, zoals je schrijft, overlaad met aanwijzingen. Laat zo'n bijrijder eerst eens rustig met het paard rijden om ZELF het gevoel te krijgen bij het paard, zonder gestoort te worden door een overdosis (zinloze??) opmerkingen en aanwijzingen.
Mensen die anderen overladen met aanwijzingen en opmerkingen, doen dat vaak vanuit hun eigen onzekerheid.
Rijst bij mij toch de vraag: welke zekerheid heb JIJ aan het PAARD te bieden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:53

ikke schreef:
Uit verdere posts begrijp ik dat je kennelijk (nog) niet uitgebreid onder je stalgenoten hebt uitgezocht wat hun feitelijke problemen zijn met jouw paard. dat lijkt me een eerste vereiste om inzicht te krijgen in waar de problemen zitten.

Dit inzicht is idd belangrijk.
Daarbij zou ik het niet alleen aan de betreffende stalgenoten willen vràgen, ik zou het ook willen zièn wat er gebeurt wanneer zij het paard naar de wei brengen c.q. uit de wei halen. Hoe benaderen zij het paard, hoe gaan zij met het paard om en hoe reageert het paard daarop, en hoe reageert de persoon daar vervolgens weer op?
Dan wordt wellicht duidelijk wat de anderen anders doen dan zoals TS het doet.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:57

Jeetje wat apart zeg.. Scheve mond Zeker heel eenkennig, of vroeger is er iets gebeurd,en vertrouwd hij jouw, omdat jij hem altijd zelf doet?
Ik zou het niet weten..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 12:02

ikke schreef:
Als "iedereen" dan zoveel problemen met jou paard heeft; zou het dan niet ook kunnen zijn dat dingen die JIJ niet als een probleem ziet, voor anderen een behoorlijk probleem kunnen zijn?? Dat zou kunnen wijzen op een mankement in de opvoeding wat jij niet als zodanig ervaart.

De problemen die ik te horen krijg op stal zijn; over mensen heen lopen, niet kunnen vangen en ik las gisteren dat hij een keer steigerend op iemand af is gekomen. Ik hou ook niet van paarden die geen respect hebben voor persoonlijke ruimte, die moeilijk te vangen zijn en ze moeten al helemaal niet agressief zijn tegenover mensen. Ik herken deze dingen echter niet bij mijn paard als ik ermee werk, uit de wei haal. In het begin had hij inderdaad de neiging om mensen, ook mij, omver te lopen, maar tegenwoordig doet hij dat bij mij niet meer. Op een kleine aanwijzing blijft hij op een door mij gewenste afstand staan en wachten. Vangen was de eerste 2 weken ook een probleem, nu komt hij meestal als ik fluit en anders kan ik gewoon op hem afstappen. Hij is tegenover mij nog nooit agressief geweest.
Ik weet dus dat de aanzet naar dat gedrag bestaat en ik ontken dat ook niet, het feit blijft dat hij het bij mij niet meer doet en dat ik het daarom moeilijk kan afstraffen. Dit specifieke gedrag tegenover anderen heb ik van vier mensen vernomen.

EDIT op hierboven; ik ben één keer mee naar de wei geweest. Tussen de middag worden een aantal paarden van elke groep naar de paddock gebracht en dit is schijnbaar het moment dat de meeste problemen veroorzaakt. Omdat dit midden op de dag is, is het voor mij moeilijk om daarbij aanwezig te zijn ivm school en werk. Ik probeer deze week nog een keer te gaan kijken, van de week toen ik erbij was, was er niets aan de hand.
Buitenzetten en binnenhalen maak ik regelmatig mee, en help daarbij soms ook. Expres pak ik dan niet mijn eigen paard, zodat ik kan zien wat hij doet bij anderen. Wat ik vaak zie is onzekerheid bij de mensen die mijn paard pakken, ongetwijfelt omdat hij een reputatie heeft, en waarschijnlijk is die ook terecht, maar dat versterkt misschien wel het probleem.
Ik zijn mijn observaties en die zijn waarschijnlijk niet objectief.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:09

Ik heb ooit een merrie met geschiedenis gekocht, die ik door omstandigheden ook op pension moest stallen.
Dramas. Voer werd achterover gedrukt, paard werd achter mijn rug wel eens even 'bijgetrimd', altijd gezanik over hoe gevaarlijk enz, verkopen, dat paard pakt nog wel iemand enz.

Het paard heb ik door ziekte moeten verkopen, en is via via bij een kennis terechtgekomen.
Ze staat nu op een pensionstal, en ze heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Ze krijgt normaal (ruw!)voer, gaat in de weide en de pensionhouder, een ervaren paardenman, kan met haar lezen en schrijven.

Maw.: misschien kun je beter op zoek gaan naar een andere stal. Niet iedereen kan met bloedpaarden overweg, dat zit in de persoon.

En een bloedpaard zal zich nooit aan kunnen passen aan een onoordeelkundige, of ruwere behandeling. Is er in je omgeving niet iemand die pension houdt en zelf fijn met bloedpaarden omgaat?

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:10

Ik las net dat je paard jou in het begin ook omver heeft gelopen, hoe heb je dit toen dan opgelost?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 12:14

randalinpony schreef:
Ik heb ooit een merrie met geschiedenis gekocht, die ik door omstandigheden ook op pension moest stallen.
Dramas. Voer werd achterover gedrukt, paard werd achter mijn rug wel eens even 'bijgetrimd', altijd gezanik over hoe gevaarlijk enz, verkopen, dat paard pakt nog wel iemand enz.

Het paard heb ik door ziekte moeten verkopen, en is via via bij een kennis terechtgekomen.
Ze staat nu op een pensionstal, en ze heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Ze krijgt normaal (ruw!)voer, gaat in de weide en de pensionhouder, een ervaren paardenman, kan met haar lezen en schrijven.

Maw.: misschien kun je beter op zoek gaan naar een andere stal. Niet iedereen kan met bloedpaarden overweg, dat zit in de persoon.

En een bloedpaard zal zich nooit aan kunnen passen aan een onoordeelkundige, of ruwere behandeling. Is er in je omgeving niet iemand die pension houdt en zelf fijn met bloedpaarden omgaat?

Ik ga deze zomer naar huis, naar mijn ouders, en neem mijn paard mee. Hij komt op de stal te staan waar ik al sinds mijn 8ste met volbloeden heb gewerkt, met mensen waarmee ik het ontzettend goed kan vinden en die ontzettend veel paardengevoel hebben. Voor mij is dit iets waar ik al maanden naar uitkijk. We blijven daar zeker twee maanden, maar daarna begint mijn school weer en ga ik weer terug naar Wageningen, waar ik eigenlijk niemand ken die een bloedpaard heeft, enkel friezen, fjorden, haffies en tinkers. Ik zeg hiermee niet dat deze eigenaren geen paardenmensen zijn, maar er is toch een duidelijk verschil in temperament inderdaad. Ik weet dus nog niet wat ik volgend schooljaar ga doen met mijn paard. In het ergste geval blijft hij in NB en dan zal ik heel veel op en neer moeten reizen...

EDIt op hierboven: Ik heb de eerste drie weken dat ik hem had enkel grondwerk gedaan, ten eerste om een goede band op te bouwen, het paard en zin bewegingen en reacties te leren kennen en als laatste omdat hij nogal ondertraind was. Grondwerk heeft onze band versterkt en ik heb daarbij in het begin dan ook consequente grenzen gesteld die ik niet meer heb verschoven. De eerste twee weken teste hij die grenzen nog wel eens, die discipline had hij gewoon nog niet, maar tegenwoordig doet hij dat niet meer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:40

Alicia2u schreef:
Waratje schreef:

Nee, dat heb ik inderdaad niet gedaan, om de simpele reden dat ik pas 3 maanden een paard heb, de mensen op stal niet goed ken, hun reputatie en expertise niet ken en omdat het allemaal heel lang duurt voordat je dat echt goed doorhebt. Daartegenover staat een team van experts, gastlezers, workshops en klasgenoten waar ik nu al twee jaar mee omga en die ik wel goed ken qua persoonlijkheid en expertise en waar ik me dus veel meer op mijn gemak voel. Die keuze is dus niet moeilijk te maken voor mij.
Ik sta open om mensen te leren kennen, dat bedoel ik niet. Het is gewoon zo dat ik een toegankelijke en kwalitatief betrouwbare bron vlak bij heb zitten. En ja, ik ben af en toe een beetje lui Knipoog

Je geeft aan dat je blij zou zijn als stalgenoten WEL goed met je paard overweg zouden kunnen, maar je wilt kennelijk niet de moeite nemen om het te vragen. Verward Wil je dan wel een oplossing van je probleem? Of breng je het hier op Bokt alleen maar om steunbetuigingen te krijgen? Problemen los je meestal het beste op waar ze ook zijn......
En het is fijn dat je een in je omgeving een groep mensen hebt met veel expertise, maar heb je die ook al eens meegenomen naar stal om naar je probleem te kijken? Of praat je er alleen maar over met ze, vanuit jouw perceptie van de situatie? Er is natuurlijk altijd nog de kans dat jouw perceptie van de situatie niet correct is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 21:20

[quote="Waratje]Je geeft aan dat je blij zou zijn als stalgenoten WEL goed met je paard overweg zouden kunnen, maar je wilt kennelijk niet de moeite nemen om het te vragen. Verward Wil je dan wel een oplossing van je probleem? Of breng je het hier op Bokt alleen maar om steunbetuigingen te krijgen? Problemen los je meestal het beste op waar ze ook zijn......
En het is fijn dat je een in je omgeving een groep mensen hebt met veel expertise, maar heb je die ook al eens meegenomen naar stal om naar je probleem te kijken? Of praat je er alleen maar over met ze, vanuit jouw perceptie van de situatie? Er is natuurlijk altijd nog de kans dat jouw perceptie van de situatie niet correct is.[/quote]

Ik heb inderdaad een aantal mensen van school meegenomen en die hebben met mijn paard gewerkt, ik heb filmpjes gemaakt en die laten zien. Ze stelden aan de hand daarvan specifieke vragen en die heb ik naar waarheid en met feiten beantwoord (tijd buiten, voer, sociaal contact enz.)
Ik kom niet op bokt voor steunbetuigingen, ik kom toch met een probleem, niet met een visie. Wat valt er nu te steunen aan een probleem? Ik had ook kunnen zeggen; 'zoek het allemaal maar uit, ik heb geen enkel probleem.' maar dat doe ik niet!
Aan de mensen die geinteresseert zijn hoe het nu staat met de situatie: sinds mijn paard in de andere groep heeft gestaan, is hij niet meer 'uitgebroken'. Waarschijnlijk is hij geschrokken ofzo. Ik blijf het wel in de gaten houden, want ik ben niet overtuigd dat hij nu opeens volledig van zijn slechte gedrag af is, maar voorlopig gaat het goed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:46

Alicia2u schreef:
Ik heb inderdaad een aantal mensen van school meegenomen en die hebben met mijn paard gewerkt, ik heb filmpjes gemaakt en die laten zien. Ze stelden aan de hand daarvan specifieke vragen en die heb ik naar waarheid en met feiten beantwoord (tijd buiten, voer, sociaal contact enz.)

Goed dat je mensen bij je paard laat kijken en de situatie ter plekke inschatten. Kreeg je van hun ook werkbare tips of adviezen? En heb je daar wat mee gedaan? En wat leverde dat dan op?

Alicia2u schreef:
Ik kom niet op bokt voor steunbetuigingen, ik kom toch met een probleem, niet met een visie. Wat valt er nu te steunen aan een probleem? Ik had ook kunnen zeggen; 'zoek het allemaal maar uit, ik heb geen enkel probleem.' maar dat doe ik niet!

Punt is dat je een probleem hier neerlegt alsof al je stalgenoten problemen hebben met je paard, bij nader inzien blijkt dat nog niet de helft te zijn. Daaruit concludeer ik dat je ter plaatse niet zo heel veel moeite doet om het "probleem" op te lossen. Je krijgt hier ook tips om het met je stalgenoten op te lossen/inventariseren maar ik krijg niet de indruk dat je daar veel mee hebt gedaan.

Alicia2u schreef:
Aan de mensen die geinteresseert zijn hoe het nu staat met de situatie: sinds mijn paard in de andere groep heeft gestaan, is hij niet meer 'uitgebroken'. Waarschijnlijk is hij geschrokken ofzo. Ik blijf het wel in de gaten houden, want ik ben niet overtuigd dat hij nu opeens volledig van zijn slechte gedrag af is, maar voorlopig gaat het goed.

Fijn dat hij zich nu kennelijk beter gedraagt en ja, dat meen ik serieus.