Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Nikeyy schreef:Hengstenketting omdoen en een keer een flinke ruk geven. Als als ie dan echt niet wil de ketting door de mond heendoen. Hij moet wel ontzag hebben. Geef een paard 1 vinger, en hij pakt je hele hand! Hij moet nie denken dat ie de baas is, want dan komt het niet goed. Slecht gedrag direct aanpakken.
) op het gras lopen, en loop is een keer hard door... Zo dat hij zich niet verveelt
.. negeer het als hij het doet... Helpt dit niet? Geef hem dan een tik tegen zijn buik! ik hoop dat je hier wat aan heb... 
Nikeyy schreef:Zulke 'penny' reacties had ik wel weer verwacht. Met altijd maar: lief, lief, ho maar kom je er soms niet. Mijn paard sla ik nooit, maar hij weet wel precies waar ie aan toe is. Gewoon consequent zijn. Een rukje aan het touw als ie steigert werkt gewoon niet als ze echt lastig zijn!
Mijn aanpak is trouwens alleen als ie gewoon retevervelend is. Anders krijgt ie gewoon een klap.
Maar jij wil dus dat als een paard lastig is en steigert (wat gewoon gevaarlijk is) je eerst het liefdevol moet proberen?
Annemariet schreef:De aanpak van "foei paardje, niet lief hoor, volgende keer niet weer doen" is niet echt consequent en duidelijk!

Nikeyy schreef:Zulke 'penny' reacties had ik wel weer verwacht. Met altijd maar: lief, lief, ho maar kom je er soms niet. Mijn paard sla ik nooit, maar hij weet wel precies waar ie aan toe is. Gewoon consequent zijn. Een rukje aan het touw als ie steigert werkt gewoon niet als ze echt lastig zijn!
Mijn aanpak is trouwens alleen als ie gewoon retevervelend is. Anders krijgt ie gewoon een klap.
Maar jij wil dus dat als een paard lastig is en steigert (wat gewoon gevaarlijk is) je eerst het liefdevol moet proberen?

merrieveulen schreef:Nikeyy schreef:Zulke 'penny' reacties had ik wel weer verwacht. Met altijd maar: lief, lief, ho maar kom je er soms niet. Mijn paard sla ik nooit, maar hij weet wel precies waar ie aan toe is. Gewoon consequent zijn. Een rukje aan het touw als ie steigert werkt gewoon niet als ze echt lastig zijn!
WHAHAHA wat een onzin. ik ben juist in zo'n mate consequent, dat het niet zover komt dát ze steigeren. de enige keren dat ik een dergelijke aanpak nodig heb is als ik met een paard werk dat erg slecht is opgevoed, een paard met een mens-probleem dus. onze eigen dieren hebben geen kettingen of andere ongein nodig.
het hoeft niet van steigeren te komen als een paard normaal wordt opgevoed, een paard hoort te weten wat 'nee' betekent, dan kan je dergelijke foutjes geweldlood rechtzetten. en ja, ik heb meerdere paarden in handen gehad die om diverse redenen steigerden, een hengstenketting of grof geweld heb ik nooit hoeven gebruiken.
waar de kennis ophoudt, begint het geweld.

merrieveulen schreef:dat geeft ook niet, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. maar om gelijk met het woord penny en 'altijd maar lief' te lopen strooien vind ik onzin. zoals gezegd, er zijn meerdere wegen, en grof geweld en hengstenkettingen zijn daar slechts een kleine zijweg van.

merrieveulen schreef:ja, je ziet dat ze op haar donder krijgt. zie je ook de waarschuwingen, die gegeven worden dmv minieme lichaamstaal, die het veulen nog moet leren? het komt zelden voor dat een paard een klap geeft uit het niets. voor veel paarden is een waarschuwing (mits hij weet wat je bedoelt, een veulen weet niet wat een opgestoken vingertje betekent bijv, mijn paard weet het wel, omdat dat zo aangeleerd is) dan ook voldoende. voor mijn merrie is het zelfs al teveel om een vingertje op te steken.

montyjansen schreef:Probeer eens of je met een longeerlijn aan de zijkant van de halster hem om te trekken net voor hij land, niet dichtbij staan.

merrieveulen schreef:montyjansen schreef:Probeer eens of je met een longeerlijn aan de zijkant van de halster hem om te trekken net voor hij land, niet dichtbij staan.
het moment dat het paard landt, is het moment om te belonen. hij moet leren naar beneden te wíllen, en daar uiteindelijk ook te blijven. door te gaan trekken op het moment dat hij landt straf je hem, en zal hij de volgende keer eerder langer blijven staan dan snel weer op de grond zijn met de voetjes. áls hij steigert en je wilt straffen, doe dat dan als het paard omhoog gáát. dát is het foute moment, niet het landen.

montyjansen schreef:Dat is jou mening maar het paard dat steigert verwacht dat je er aan trekt en niet als hij land maar raakt wel onder de in druk als hij anders land dan hij verwacht