Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Tendance schreef:gewoon met je rug naar hem toe op hem afgaan, een paard heeft niet in de gaten dat je dan op hem uit bent...
Ze zien niet super diepte, dus vandaar dat het werkt...
En het werkt ook gewoon iedere keer...

Tendance schreef:Mijn paard wil vaak ook niet uit het land, omdat ze weet dat ze dan aan het werk moet. En ze staat natuurlijk liever in het land dan dat ze moet gaan zweten, maar als ik dan met mijn rug naar haar toe op haar af loop, dan krijg ik haar altijd zo te pakken. Zo lang ik maar geen oogcontact heb, want dan is het hommeles
tienus63 schreef:Als opjagen niet helpt;
een nacht buiten laten staan bij rotweer!
Werkt geheid!!

AnneMaaike17 schreef:ik heb ook een pony die wegrent als je hem wilt pakken. Je kan het op verschillende manieren aan pakken.
1. net zolang doorgaan en achter hem aan zitten totdat je hem hebt.
2. je paard nieuwschierig maken door stiekem te gaan doen in het weiland. (helpt bij die van mij)
Axel_Clauw schreef:1. Rustig je paard benaderen, want als je gaat rennen vind hij het alleen maar leuk en gaat hij ook een stuk harder.
2. Elke keer als je komt naar het land neem je wat lekkers mee.
3. heb je al eens geprobeert gewoon in het land te gaan zitten?
De meeste paarden vinden dat namelijk raar en zouden dan een kijkje nemen en aan je snuffelen, dan geef je hem een appeltje als hij bij je is, pak je hem vast en sta je rustig op en beloon je hem en geef je hem nog wat lekkers.
4. lukt het anders om een ander paard te pakken dat hij dan achter je aan komt omdat je er met een ander paardje 'vandoor' gaat?
Misschien dat dat helpt?
Breghje schreef:Al eens geprobeerd op de Natural Horsemanship/ Freestyle manier? Je paard niet recht van voren benaderen, maar rustig van opzij. Gaat ie ervandoor, wacht totdat ie stilstaat, en jaag hem dan van dat plekje af. Jouw plek is mijn plek principe. Dat doe je elke keer (duurt eerste keer wel lang, dus misschien een paar dagen voor je les mee beginnen) en je negeert je paard daarbij, maak geen oogcontact. Op een gegeven moment erkent hij jou als leider en zal naar je toe komen.
Wat ook wel eens wil werken: paarden zijn van nature nieuwsgierig. Neem iets mee dat knispert, met een snoepje, en ga in de wei niet de aandacht aan je paard maar aan dat knisperdingetje geven. Als je paard komt, zelfs even weglopen. Als hij je dan achterna komt, rustig omdraaien en je paard pakken. Wel meteen belonen!
Deze methoden gebruik ik al jaren en tot nu toe hebben ze bij elk paard gewerkt. Hopelijk ook voor jou!