Paard achter of naast je laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Re: Paard achter of naast je laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:07

hadas schreef:
achter!! zeker weten! een paard is een roedel dier, en mag in de kudde ook niet voor de leider gaan lopen!! (denk daar maar eens over na Knipoog )
dus mag dat bij mij ook niet! gewoon achter mij. en daar moet hij ook blijven. krijg je een heel fijn en rustig paard van! Haha!

Dat kudde verhaal is natuurlijk heel logisch. Ik merk ook dat mijn paard vanzelf wat (schuin) achter mij blijft lopen, maar toch heb ik van het begin geleerd gekregen dat ik links naast de schouder van mijn paard zou moeten lopen (om inderdaad gevaarlijke situaties te voorkomen oid). Nu kun je dat je paard wel leren, maar gevoelsmatig druist dat voor mij ook tegen de natuur in en het is in principe niet de bedoeling dan paard en mens gelijkwaardig zijn in deze situatie. Iets achter de mens lopen, lijkt me voor het paard ook het natuurlijkst en duidelijkst.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:10

Een paard kan zich ook laten drijven door de leider, dat doe je achter het oog. Van de voorkant kun je niet drijven, maar alleen trekken en heb je juist een remmende werking, ter hoogte van de schouder kun je drijven en dit werkt bij mijn paard perfect.... (hij heeft eerder de neiging te gaan ezelen als hij iets niet wil dan om vooruit te springen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:11

graag schuin achter me Lachen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:20

Op na mijn jonge hengst loopt alles schuin achter me. En laat ze het niet wagen mij voorbij te komen Clown Knipoog De hengst heb ik naast me op ooghoogte en die mag nooit verder dan dat komen. Maar die wil ik niet achter me hebben, je weet nooit wat zon gekke kerel zich allemaal uitdenkt Haha! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:23

In principe loop ik schuin voor mijn paard, zowel aan de linker- als rechterkant. Heel af en toe (bv. op de weg als het druk is), loop ik naast mijn paard. Ik heb hem beide manieren zowel links als rechts aangeleerd. Hij loopt nooit over me heen als we wandelen, gaat prima.

Ik geloof zelf erg in aan beide kanten leiden (en opstijgen ook trouwens). Ik vind dat linkerkant gedoe zo'n onzin.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:36

We zijn in korte tijd van voor me uit rennen naar achter me lopen gegaan. Daar ben ik van de ene kant super trots op, maar van de andere kant had ik liever gehad, dat ik op hoofd-hoogte liep. Dan heb je meer overzicht op je paard. Nu is het zo erg dat hij echt achter me aan loopt, met zn neus haast in mn rug.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:47

naast..ik verzorg een nogal brede fries die nogal onvoorzichtig is Tong uitsteken die denderd geheid over me heen als ik voor hem ga lopen! Dat wil ik liever te voorkomen Knipoog Hij begint nu wel ook een beetje op mij te letten als ik met hem gaat lopen, maar moet hem daar nog iets te vaak aan te herrineren Clown

Als mn nieuwe paard er is wil ik hem wel leren dattie wel op hoofd/schouder hoogte mag lopen maar verder niet! schuin achter misschien ook maar dat ligt maar net aan het paard denk ik...

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:48

Sim0ne schreef:
Een paard kan zich ook laten drijven door de leider, dat doe je achter het oog. Van de voorkant kun je niet drijven, maar alleen trekken en heb je juist een remmende werking, ter hoogte van de schouder kun je drijven en dit werkt bij mijn paard perfect.... (hij heeft eerder de neiging te gaan ezelen als hij iets niet wil dan om vooruit te springen)

ja dat is ook weer waar. maar in de kudde hebben ze eigelijk 2 leiders om zo maar te zeggen een leider voorop een een leider achter. de gene voorop zegt welke kant ze op moeten en de leider achter drijft.
nu is het maar de vraag welke rol wil ik spelen als ik met mijn paard loop. ook is het zo dat mensen die zeggen dat hun paard ze onderste boven zal lopen ook geen respect hebben. want dat ondersteboven lopen kunnen ze ook van opzij doen als ze van iets schrikken. dat kunnen ze dan altijd wel doen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:48

naast me,, soms loopt die ookw el als een hondje achter me Tong uitsteken

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:50

Als ik een paard helemaal zou vertrouwen achter me maar een vreemd paard naast me omdat je niet weet of hoe het reageerd!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:08

Graag naast me! Jonge paarden willen nog wel eens naar voren schieten als ze ergens van schrikken en ik heb een paard toch liever niet in mijn nek hangen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:10

Meestal voor /schuinvoor. Soms naast.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:12

M'n jonge ruin loopt achter me, soms kan ik hem zien in mijn ooghoeken en soms niet. Als ik stop staat hij ook achter mij stil, het mooie daarvan is dat hij gewoon mee loopt langs 'enge dingen', hij volgt me toch wel. Als hij dan voor mij zou lopenb zou die nog verder weg zijn *LOL*

Valerie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:18

Pony's lopen bij mij altijd langs mij !
als je ervoor loopt kan hij je zo om ver lopen !
en erlangs tsjaa dat vind ik gewoon veel beter gevoel/fijner/veiliger ..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:19

Ik loop altijd voor of, schuin voor mijn paard, ik loop zelden naast hem, want, hij moet mij wel als leider accepteren.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:22

nou naast mij! anders krijg je straks ene hoef in je nek of weet ik veel. Naast je kan je ze altijd in de gaten houden. hoofd naast jouw schouder zo ongeveer. Maar mijn paarden weten dat ze mij nooit voorbij mogen lopen als ik ze vastheb, dus dan heb je toch hetzelfde als dat wat net iemand hier in het topic zei dat het roedeldieren zijn en nooit de leider voorbij mogen lopen..! Knipoog

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:24

M'n merrie loopt altijd schuin achter me. Ze volgt me precies. Wanneer ze een drukke bui heeft en naast me komt lopen en ik corrigeer haar, dan weet ze t meteen en gaat ze weer achter me lopen.

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:24

Mijn vp is het altijd fout aangeleerd ze wil alleen dat ik rechts van haar loop en zij links.
Als ik aan haar linkerkant loop (wat ik zo altijd heb geleerd) loopt ze vanzelf de linker kant op zodat ik weer rechts loop.. dat vind ik nogal irritant en soms gaat ze ook echt lopen mutsen als ik naast haar loop.. tegenwoordig doe ik het zo;
Me arm door de teugel (of met me hand beethouden) en ik loop dan ver voor haar
ongeveer een meter zit er wel tussen voor de veiligheid.
Maar ik heb gemerkt dat sinds ik dat zo doe .. dat ze veel liever meeloopt dan als ik ernaast loop.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:41

[quote="flubjuh"]ongeveer een meter zit er wel tussen voor de veiligheid.
quote]

Als ie naar voren springt omdat ie schrikt maak je met die meter niks meer goed... Ik houd de jonge paarden maar altijd in mn achterhoofd. Deze willen regelmatig van links naar rechts zwalken en ik zorg dat ik dan ook altijd iemand bij me heb die het paard aanjaagt als ik m vast heb. Mocht het paard nie naast me willen/kunnen lopen laat ik het touw ook zo lang mogelijk en loop ik zelf schuin zegmaar dat ik altijd kan blijven volgen wat ie doet en wat er met hem gebeurd.

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:49

Kit_for_ever schreef:
flubjuh schreef:
ongeveer een meter zit er wel tussen voor de veiligheid.

Als ie naar voren springt omdat ie schrikt maak je met die meter niks meer goed...

Nee okee..maar als zij schrikt rent ze nooit naar voren ofzo.. ze springt met 4 benen de lucht in op haar plaats Tong uitsteken of naar opzij

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:53

naast...zolang hij maar niet sneller gaat lopen dan dat ik loop.
als hij los loopt laat ik hem meestla achter me aan lopen (dat doet hij zelf eigenlijk al).
meestla loopt hij dus naast me maar ik vind het niet erg als hij achter me gaat lopen zolang hij maar niet voor me gaat lopen.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:54

Naast. ik vind het makkelijker om het paard zo in de gaten te houden, en bovendien krijg je dan niet zo snel dat hij stil gaat staan (als dat gebeurt, krijg ik m met moeite voorwaarts Cool )

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:55

Ik loop normaal bij de schouder en als ie sneller moet loop ik wat meer achter en als ie wat langzamer moet loop ik wat meer vooraan

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:58

Als je paard jouw als leider ziet moet en zal hij zelf achter je lopen.
Hij vertrouwt dan op jou.
Ook als het paard zou schrikken, zal hij niet tegen jou aanbotsen of over je heen denderen.
Je zou hoogstens een heel klein neusje voelen over je schouder.
Dit deed mijn paard altijd heel goed maar dat is echt aleen als het paard jouw als leider ziet en vertrouwt..Anders dendert hij je inderaad ondersteboven Knipoog
Ik zeg niet dat als hij je omver dendert dat hij je dan niet respecteert, maar dat kan altijd in elke situatie gebeuren, een ongelukje zit altijd in een klein hoekje Clown

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:08

Naast... Vind Anky ook.. whaha had ik een x op een video gezien Haha!