Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wietse_07

Re: Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:13

NIET DOEN!! waarom zou je een halster aan laten?? als ze niet komen dan kan je tog altijd nog wat voer halen ofzo..beter dat het wat langer duurt..als... Verdrietig (kijk in het topic van Lynn) Nee echt niet doen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:14

en als je eerste keren halster om wilt laten, doe dan een veilig halster, een leren, niet goede kwaliteit, of een touwtje ertussen, dan kan dat knappen als hij vast komt te hangen met halster
#en die link is idd in stal gebeurd, maar waren veel reacties van mensen die paard zo op wei hebben gevonden

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 16:14

Miss_Maya schreef:
BESCHERMING ? Gestoord
Hebt je een paard of een beeldje van suiker ?

Laat je paard toch paard zijn.
Als je je paardje goed gevangen krijgt dan laat je het halster gewoon uit

Bescherming ja, voor.. Mijn paard maakt behoorlijk rare spongen.. Etc. Aangezien ze dunne kwetsbare benen heeft, heb ik geen zin in een kreupel paard.. En ik denk dat de 1e dag op de weide veel gerend/ gebokt etc wordt.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:20

Ja, als ze voor het eerst van het jaarbijv. op de wei gaan zou ik ze idd wel bescherming aan doen, peesbeschermers ofzo, maar weet je al wat je doet met het halster?

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:54

Rozanne schreef:
Miss_Maya schreef:
BESCHERMING ? Gestoord
Hebt je een paard of een beeldje van suiker ?

Laat je paard toch paard zijn.
Als je je paardje goed gevangen krijgt dan laat je het halster gewoon uit

Bescherming ja, voor.. Mijn paard maakt behoorlijk rare spongen.. Etc. Aangezien ze dunne kwetsbare benen heeft, heb ik geen zin in een kreupel paard.. En ik denk dat de 1e dag op de weide veel gerend/ gebokt etc wordt.

Als je paard daar al mank van word Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:07

Miss_Maya schreef:
Als je paard daar al mank van word Clown

Ik heb met m'n eigen ogen gezien hoe een paard zich in een simpel drafje in de les, iets wat altijd voorkomt, zich verstapte en zo z'n been brak. Dus denk in hemelsnaam na voordat je zoiets zegt.

Natuurlijk, of beschermpers dat hadden verholpen is de vraag- maar ik wil alleen maar zeggen dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Liever voorkomen dan genezen, niet dan?

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:15

Ik zou het halster ook af laten. In eerste instantie: komt je paard sneller naar je toe omdat ze een halster om heeft? Want dat zou wel heel handig zijn, zeg.
Om naast alle andere nadelen ook nog eentje te noemen... Enig idee hoe heet de ijzeren gedeelten ( gesp, haken ) van je halster worden de hele dag in de volle zon?

Persoonlijk laat ik de halsters altijd af. Zeker omdat ik bijna altijd een touwhalster gebruik ( die breken niet ). Zelfs met losgooien ( een kwartiertje ) heb ik het af. Hij staat meestal met nog een hengstje en die sleuren elkaar door de bak aan hun halsters.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 17:29

@ Nikkitje

Dan kan je hem sneller pakken (als je geen halster hebt kan je nergens aan vasthouden)

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:14

Dus alleen maar omdat jij hem sneller kan pakken laat je een halster aan?? denk er nog maar eens goed over na..en kijk is in dit topic hoeveel mensen zeggen van dat je het uit moet laten..

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 19:57

Lees aub even goed!

Ten 1e wie zegt dat ik het halster omlaat.!
Ten 2e zei ik dat omdat Nikkitje mij verkeerd begreep!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 07:40

Ik ga zo naar stal en heb besloten geen halster om te doen.

Ik ga eerst in het weiland aan de hand grazen met Wannabe en een andere pony. Dan laat ik de een los en de ander ook. Daarna vullen we het aantal ponys aan (steeds meer der bij)..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:46

ok, ik doe ook 1e dag op nieuwe wei meestal beenbeschermers om, gewoon voor geval dat Blijf erbij staan totdat ze uitgeraasd zijn en doe dan af.
Als je graag halster omwil kan dat, maar de dan 1 die losschiet of scheurt. Ik heb nog leertjes en pinnetjes als je intresse in zou hebben

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:51

Mijn paard en ponies staan altijd met halster in de wei...

Er zijn geen dingen waar ze achter kunnen blijven haken.. Heb er nog nooit problemen mee gehad..

Edit: overigens staan ze op stal altijd zonder halster...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:55

Als ze bij ons voor het eerst naar buiten gaan (1 uurtje) laat ik de halsters altijd om, maar dan zijn we er ook altijd bij op stal en kijken regelmatig hoe de paarden erbij staan. Maar als ze langer naar buiten gaan doe ik altijd de halsters af. Vind het gewoon fijner als ze zonder halsters kunnen staan en geen kans hebben om ergens aan te blijven hangen. Dus als je er niet bij kunt blijven en je paard staat langer op de wei zeg ik: doe af dat halster en als ze niet komt, gewoon even rammelen met wat brokjes. Haha!

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:19

Mijn pony heeft altijd haar halster om in de weide.
Het is dan ook een speciaal halster uit engeland, met twee ringetjes, een gewone en eentje met klitteband, dus wanneer ze vast zou komen te zitten, dan schiet het klitteband los.
Moet wel altijd goed opletten dat hij niet bevestigd zit aan het klitteband als ik gewoon met haar loop, want dan kan hij losschieten.
Maar voor de wei is hij ontzettend makkelijk!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:29

Aflaten, dan doe je maar wat langer over hem te pakken krijgen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:37

Mijn paard heeft een goedkoop halster om in de wei, de musketon daarvan knapt wel als ereen been tussenkomt. (al meerdere malen gebeurd)
iemand anders moet mijn paard `s avonds binnen zetten, geen halster? dan blijft ie gewoon buiten..

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:40

Bij mijn pensionstalling late ze de halsters van eigen paarden om, omdat je maar nooit weet of ze WEL of NIet komen, ik heb het zelf ook liever niet, maarja, niks tegen te doen....

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:01

hey Nettieejj,

Je mag het zelf aangeven hoor of je het halster om of af laat!

Ik heb ze liever ook niet om! Haha! En jimmy is ook niet erg moeilijk te vangen Duivel

Wij doen het op verzoek van de eigenaar dus je hoeft maar te gillen Knipoog

xx

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:06

Bij ons hebben ze op stal nooit een halster om en in de wei altijd. Ze kunnen bij ons in de wei nergens aan blijven hangen. En als ze een keer in een verschrikkelijk dolle bui zijn en door het draadje heen rennen doe ik er liever niet "iets langer" over om ze van de weg te plukken.
Daarnaast is het geen doen om 8 paarden te gaan vangen Knipoog dus gaat het halster gewoon om.
In de bak weer af idd omdat de ruinen de hele dag lopen te stoeien.

Edit; Het verhaal van Lynn ken ik, maar dit is wel gebeurd in de stal. Wij hebben een open wei zonder opstakels. Bij de buren heeft zich ook al eens een paard opgehangen in de stal vandaar dat we ze in de stal geen halster om doen. Het ligt ook aan hoe je wei er uitziet (staan er b.v. veel bomen of een schuilstal in dan zou ik het ook niet doen)
Laatst bijgewerkt door Lest op 05-05-07 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

YesNoLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:09

Als ik jou was.. zou ik het niet doen. Want ik ken iemand die een paard had die daaraan dood is gegaan. Hij ging rolen en toen is het halster gedraaid ofzo.. dus toen is hij gestikt!! Huilen Verdrietig Dus echt niet doen!! Als hij dan toch niet wil komen moet je je gewoon kleinmaken, om te laten zien dat je hem niks doet. Anders gewoon blijven staan, hij word vanzelf wel nieuwschierig!! Zo heb ik mijn hond op vakantie ook weer te pakken gekregen!! XX

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:11

Haha, ok Olga Tong uitsteken Dan zal ik wel een keer heel hard gillen Schijnheilig

xx

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:12

Bij ons op stal moeten de paarden met halster op de wei. Anders mogen ze niet. De stalhoudster moet de paarden in haar eentje doen, en anders is het onbegonnen werk. Ik heb mijn paard liever zonder halster op de wei eerlijk gezegd. Maar ik weet zeker dat ik hem toch wel weer kan pakken. Als het kan, zou ik hem zonder halter op de wei hebben. Bescherming daarentegen doe ik nooit om in de wei Bloos

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:23

Grappig hoor dat de meeste zeggen, ach laat om ik heb er nooit geen problemen mee gehad. LynnNikita ook niet (oke was op stal, maar halster om is halster om)

Zeg nooit nooit en eens moet de eerste keer zijn.

Laat het halster lekker af en als je paard zich niet laat pakken dan zijn daar weer andere oplossingen voor.
Ik heb een veulen van bijna een jaar en die komt gewoon naar me toe. Mn luie fjord bleef staan waar die stond en ik kon hem zo meenemen. Nu echter is hij een beetje jaloers op mn veulentje en komt hij ook naar me toe. Het komt vanzelf wel zolang jij maar de leider bent en blijft en het werk voor je paard aangenaam maakt en afwisseld.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:40

Ik zou hem niet om doen in de wei.
Mijn pony schuurt verschrikkelijk met haar hoofd langs de palen en ze heeft al eens vast gezeten.