Aantal vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malou_Fenja

Re: Aantal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:50

nogmaals we geven je advies...je kunt wel een veulen nemen maar dan moet iemand je goed helpen (iemand met meer ervaring)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:13

*Pennygevaar* Go jij! Go jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:17

sorayalover1 schreef:
*Pennygevaar* Go jij! Go jij!

haha AfbeeldingbetraptAfbeelding

Als je serieus een veulen wilt, en je kan geneens antwoord geven op deze vragen begin er dan niet aan. En met hoeveel andere paarden komt ie?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:21

jillie1994 schreef:
Ik krijg een veulen omdat ik ermee kan opgroeien! Ik kan hem alles leren, en hij kent mijn gewoontes dan! En was het nou zo moeilijk om die antwoorden te geven?

Beste meid, als het zo makkelijk is, waarom vraag je het dan? En als je de antwoorden niet wist, betekent dat dus gewoon dat jijzélf nog een heleboel moet leren, en dat betekent weer dat jij zonder hulp dus waarschijnlijk geen veulen kunt opvoeden. De dingen die jij vraagt zou iedereen moeten weten die een paard wil kopen, laat staan een veulen.

Wat vinden je ouders hiervan? Hebben die ervaring met paarden? Zo ja, dan is het een ander verhaal, maar dan had je je vragen beter aan hen kunnen stellen.

Nog iets om over na te denken: moet je veulen jouw gewoontes leren, of jij de zijne?

Voor de duidelijkheid: ik vind het hardstikke leuk dat je een pony mag, maar waarom geen ouder dier? Dat leer je net zo goed kennen (en dat leert jou kennen) en daar kun je echt net zo goed een geweldige band mee opbouwen. En wat is er nu leuker dan een paard kopen waar je meteen lekker 'echt' mee aan de gang kunt?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:23

Oja, mag je nu wel een pony van je ouders dan? Omdat je in 1 van je vorige topics schreef dat je ouders het er niet mee eens waren. En je het zelf niet kon betalen.. (mischien wil je een veulen omdat dit goedkoper is?)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:46

Ik las op je andere topic over je verzorgpaardjes dat je zelfs nog te jong bent voor een krantenwijk (dus nog onder 14-15?) en dat je ouders tegen waren op het kopen van je vertrouwde en oudere verzorgpony. Maar een veulen vinden ze dan wel prima?? Zijn je ouders ook wel bekend met al de verantwoordelijkheden die een veulen met zich meebrengt? Als jij echt nog zo jong bent, moet je zeker zonder begeleiding niet aan een veulen beginnen. Het beestje zal je ontgroeien en een loopje met je nemen en dan moet ie over een paar jaar alsnog weg omdat je em niet aankunt. En dan is het helemaal niet leuk meer...

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:53

Jeetje zeg je mag wel even normaal reageren de meeste hier hebben wel ervaring met veulens.
Ze weten waar ze over praten je kan zulke reacties verwachten .
Het is ook niet verstandig als je dingen nog niet weet om al aan een veulen beginnen.
Je hoef niet gelijk zo bot te reageren je vraag om meningen en antwoorden van mensen zij geven de antwoorden en als het niet naar je hoofd staat of je dat niet verwacht ga je gelijk bot reageren.
Als dit je eigen eerste veulen is en als je nog verder niks heb gehad zal ik eerst ervaring op met een pony of paard die ervaring die je daar mee heb opgedaan kan je dan later als je dan nog een veulen wil over brengen .

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:00

tjah....

de mijne was 4 en 3 maanden toen ik hem kreeg en nog hengst...
en groen als gras....
vond ik heftig zat hoor....
en met geduld kom je een heeeel eind....
maar persoonlijk denk ik dat een veulen bij andere paarden in de wei hoort...
de beste opvoeding krijgt een paard toch van andere(hopelijk welgemanierde) paarden?
omgang met de mens kan er dan ondertussen bij niet?

en tenzij iemand een aangeboren talent heeft om een dier veulen/paard aan te voelen is een jeugdig iemand misschien per definitie te jong?
misschien niet geduldig genoeg enzo?

een ouder dier weet al hoe en wat...die zal je leren wat een paard is...
zodat jij daarna het een veulen zou kunnen leren...

makkelijk zal het niet worden...dat is zeker...
en hopelijk heeft het veulen een goede beschermengel en jij ook...
zodat je samen er uit komt...

sterkte...

bic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:01

Dat zou ik niet zeggen.
Ik heb een paint veulen gekocht, en dat is helemaal goed gegaan (ook natuurlijk hulp van ouders Lachen )maar ik zou zoiets niet gelijk afkeuren.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:12

ik vind het een beetje een domme vraag.
als jje met iiets wil opgroeien doe dan een ander dier een kat ofsow.
maar een veulen.
wat wil je er later mee doen? als je zo door gaat komt er geen echt gezond paard van te pas.
je vraagt je togh niet nu al af met welke leeftijd een paard kan zwemmen.!
dat zijn dingen voor over een paar jaar
laat uhm sowiso eerste jaar lekker genieten van zijn leven.
en lkker in de wei staan
of bij je thuis maar begin dur nu nog maar niet mee.
teminsten dat zou k doen.

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:35

Nelleke1 schreef:
allemaal mee eens wij zeggen het nog vriendelijk maar alsjeblieft koop geen veulen

Ben het helemaal met jullie eens...
Het valt mij namelijk op dat er nog aardig wat basiskennis vragen bij zitten..
En geloof me op de lange duur heb je dan meer plezier met een beleerde pony of paard en ook hiervoor geld het zelfde zorg dat je de basiskennis weet..
..en schaam je niet voor het feit dat je het niet weet... tenslotte hebben we het allemaal moeten leren..dus zorg alsjeblieft als je toch besluit een veulen te nemen dat iemand je helpt die echt verstand heeft van het beleren van paarden en ga het niet op eigen houtje doen en ik denk dat namens ons allemaal een gewoon goed bedoelt advies is en niet om je af te kraken of omdat we denken dat je niet goed bedoelt......
en wie weet als je daar meer ervaring mee op doe... kun je een veulen nemen..
En vraag dan of iemand je daarmee helpt..
en dan heb je op de lange termijn er erg veel plezier van...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:27

hopelijk heb je nu door wat ons advies is! anders nog een keer duidelijk

Koop geen veulen
Koop een oudere makke pony
Zoek iemand die je helpt
OF koop niets.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:31

Pennyalarm Clown

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:48

Nelleke1 schreef:
hopelijk heb je nu door wat ons advies is! anders nog een keer duidelijk

Koop geen veulen
Koop een oudere makke pony
Zoek iemand die je helpt
OF koop niets.

inderdaad echt houd dit in je achtehoofd heel goed rijtje Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:53

soort van 4 geboden voor een penny

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:10

1: hOeveel jaar oud moeten ze zijn om met ze te gaan zwemmen? Als ze vrijwillig het water in willen. Heb een shetje staan wat met 4 maanden niets liever deed dan een beetje rondplonzen in het water, maar heb ook een 14jarige merrie staan die er met een grote boog omheen gaat. Je hebt een waterrat of je hebt het niet. Beste leeftijd om ze er voorzichtig aan te wennen is toch een jaar of 3/4
2 Hoe oud moeten ze zijn voor vrijheidsdressuur? Minimal 2,5 en dan nog alleen de lichte oefeningen.
3. Wanneer mag je hem longeren? minimaal 2,5 en dan niet langer dan een minuut of 5
4. zadel mag er toch pas op als ze drie is? zadel mag erop als ze er klaar voor zijn. Zo zijn er paarden die nog echte baby's zijn op hun 3e maar er zijn er ook bij die echt aan het werk willen op die leeftijd. 3 is in ieder geval het vroegste om met een paard te beginnen.
5. Wanneer mag je beginnen met roskammen? zodra ze vast kunnen staan en dan spelenderwijs en heel kort beginnen
6. Wanneer mag je uberhaubt poetsen? zie 5
7. wanneer mag je beginnen met hoevenkrabben? zodra ze hun voetje lang genoeg in de lucht kunnen houden.
8. Als ze een half jaar zijn mogen ze dan al biks? en wat moeten ze anders eten?Veulens bij de merrie hebben niets nodig. Afgespeende veulens hebben ook maar weinig nodig. Wil je ze toch wat geven geef dan veulenbrok.

Nogmaals net als de anderen hier zeggen. Je bent totaal ongeschikt om een veulen op te voeden.
1. Je stelt vragen die iedereen die aan paarden begint zou moeten weten.
2. Zodra je het ergens niet mee eens bent geef je een grote bek tegen mensen die alleen maar het beste met dieren voorhebben.
3. Schijnbaar denk jij als jonge snotneus dat je het allemaal beter weet dan mensen met jarenlange ervaring.

Op de aardige manier schijnt het niet tot je door te dringen. Misschien zo wel?

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:09

Heel erg duidelijk fjordnina!Hopelijk volgt ze onze raad een beetje op want anders gaat het helemaal mis Lips are sealed

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:44

jillie1994 schreef:
Ik krijg een veulen omdat ik ermee kan opgroeien! Ik kan hem alles leren, en hij kent mijn gewoontes dan! En was het nou zo moeilijk om die antwoorden te geven?

Aan deze reactie kan ik opmaken dat antwoord geven op je vragen geen zin heeft omdat je er gewoon niet klaar voor bent.

Begin er niet aan, je bent nog jong en je denkt nog veel te eenvoudig. En het lot van het veulen zal als je het hebt uiteindelijk in jouw handen liggen. Jij beslist als je een prachtpaard of een slachtpaard van het paard maakt. Met alle respect, je lijkt me nog niet de kwaliteiten te hebben om het eerste te bereiken. Probeer eerst maar eens een ouder paard onder controle te houden.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:54

haha gekkewerk hierzo
wat ik ook zo leuk vind is dat er zulke gevarieerde antwoorden worden gegeven!
maar over 1 ding ben ik het sowieso eens: koop een paardje die al gevorderd is!
veulens kosten btw ook heel veel geld, dus om het geld te besparen hoef je het zeker niet te doen!
succes

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:59

Meid, ik snap dat het je geweldig lijkt, een veulen, maar begin er alsjeblieft nog niet aan. Aan je reacties te lezen heb je nog niet genoeg ervaring en kennis om een veulen te verzorgen. Het lijkt zo leuk, maar er komt echt heel veel bij kijken. En niet alles zal leuk zijn.
Zo zal het dier, als jij een (geestelijk) gezond paard wilt hebben laten, eerst een jaar of 3 tussen paarden van verschillende leeftijden moeten vertoeven voor je er iets mee mag gaan doen. Het veulen moet leren om paard te zijn. En dat kan ie alleen leren als hij tussen soortgenoten staat. Dus, de komende 3, 4 jaar zal je er weinig tot niets aan hebben.
Dan komt het beleren en opvoeden van het paard nog om de hoek kijken. Om dat goed te doen (zodat je later een leuk paard hebt) moet je zeer veel ervaring en kennis hebben (en dan praat ik over enkele tientallen jaren aan werken met paarden. En nee, dat is niet gezellig op een manege...).
Dus, zoek een leuke, makke verzorgpony waar je veel plezier mee kan beleven. Misschien dat de eigenaar daar een veulentje bij zou kunnen fokken, als het een merrie is. Kan je dat op zien groeien.
Maar zelf een veulen houden, nee, wacht daar nog maar een heel groot aantal jaren mee Lachen.

(Overigens vind ik het een beetje flauw dat de TS nu voor penny wordt uitgemaakt, zijn we niet allemaal jong geweest?)

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:18

Inderdaad. Ik vind het heel moedig van haar dat ze het durft. Ik wou het vroeger ook altijd, maar nu weet ik ook beter. Je kan haar ook op een fatsoenlijke manier uitleggen wat er gaande is. En omdat ze vragen stelt word ze meteen uitgemaakt voor penny.. Ik wil wel eens weten wie er hier vroeger ook allemaal met deze vragen zat. Ik ga echt helemaal met jullie mee hoor! Ik heb al last zat met een 4-jarige! Maar je kan het ook op een andere manier brengen, niet door te zeggen penny Knipoog

Edit; Ik heb echt een superlief verzorgfriesje. Hij is 8 jaar, en heb er echt veel plezier van. Nu staat er ook een 2.5jarige (ondertusse al 3) bij. Hier kan ik ook veel van leren, en nu is er ondertussen ook weer een shetveulentje geboren. Ik kan hier heel veel van leren, maar weet dat ik mijn verstand ook bij m'n 8jarige moet houden. Beter eerst (te)veel ervaring opdoen en later veel plezier, als nu al beginnen dromen en later problemen krijgen. Een veulentje is ook een pony, ja ik weet het, maar het is toch echt een heeel pak anders dan je zelf denkt.

Je moet echt helemaal zelf uitmaken wat je nu wilt, maar we hebben het je proberen te vertellen, en we staan dan ook niet in voor de gevolgen Lachen succes ermee!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:10

Wat mij betreft wordt ze niet uitgemaakt voor Penny omdat ze vragen stelt maar vervolgens wel op onbeschofte wijze alles denkt te weten.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:37

Toon eens wat respect voor de mensen hier op bokt! Ze willen je alleen maar zo goed mogelijk helpen! Dus een dankje wel meot er wel afkunnen. *hekel aan ondankbare mensen!*

Waarom begin je er in godsnaam aan! Kan het niet snappen waarom mensen die niet eens de basiskennis weten een veulen willen opvoeden laat dit over aan ervaren mensen! Ik zit zelf midden in de veulens in Israel maar ik hoef hier niet 1 hoe leuk het ook is het kost zo veel tijd, geld en consequente hand en daar heb ik hier de tijd niet voor.. Ga ook verstandig nadenken!
Zo kan je alleen maar zo'n jonkie verpesten! Boos!

Neem gewoon een goed opgeleid paard waar je veel van kan leren. Waar je meteen plezier aan kan hebben! En ben je volwassen met genoeg tijd, geld, en ERVARING begin dan eens aan een veulen.

Maar dat is mijn mening!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 02:05

Ik neem aan dat je dus 13 bent?

Ik ben Lizanne, en ik ben 21. Ik heb, net zoals alle anderen, jarenlange ervaring met paarden, de verzorging en de opvoeding. In totaal al 16 jaar, dus dat is 3 jaar meer dan jij oud bent.

1: hOeveel jaar oud moeten ze zijn om met ze te gaan zwemmen?
Als het paard sowieso al wilt, een jaar of 3,4. Zwemmen is heel zwaar, en je kunt er de eerste jaren nog niet aan beginnen.
2 Hoe oud moeten ze zijn voor vrijheidsdressuur?
Minimaal 2,5, alleen de basis. Mijn pony wordt binnenkort 3, en tot nu toe kan ze een handje geven, achteruit, en onder me door lopen. Als stelregel begin ik pas met de basis voor het longeren als ze 3 is.
3. Wanneer mag je hem longeren?
(quote) minimaal 2,5 en dan niet langer dan een minuut of 5.
Vanaf die tijd kun je beginnen met het aanleren van commando's
4. zadel mag er toch pas op als ze drie is?
Ligt eraan. Als 'volleerd paardentrainster' zou je toch moeten weten dat sommige rassen eerder uitgegroeid zijn? Dat kan zijn op zijn snelst vanaf 3 jaar, sommige paarden pas met 5,6 jaar. En dan ligt het nog aan de psyche.
5. Wanneer mag je beginnen met roskammen?
Je mag ze er heel zacht, spelenderwijs aan laten wennen zodra ze er klaar voor zijn.
6. Wanneer mag je uberhaubt poetsen? zie 5
7. wanneer mag je beginnen met hoevenkrabben?
De eerste week hoef je daar nog niet mee te beginnen, de hoeven zijn dan nog zacht (maar jij als echte kenner weet dat natuurlijk allang) Je kunt wel al goed beginnen met proberen een hoefje een paar tellen omhoog te houden.
8. Als ze een half jaar zijn mogen ze dan al biks?
Sorry, maar kom op! Dat weet je toch wel als je een veulen wilt?

Misschien is het goed als we een paar vragen aan jou stellen? Voor de goede orde: dit zijn vragen die zélfs ik weet, omdat ik volgend jaar ook wil beginnen aan een veulen.

Waar komt ze te staan?
Waar zet je haar in de opfok, en/of met hoeveel leeftijdsgenoten komt ze te staan?
Op welke leeftijden wisselen ze tanden, en welke problemen komen daarbij?
Wat kun je het beste doen als je veulen gaat wisselen?
wat zijn de kosten van een jong paard?
Heb je wel enig idee wat er komt kijken bij het opvoeden van een paard?

Af te lezen aan hoe je reageert op ons lijkt het me een slecht idee een paard aan te schaffen.
Een veulen heeft kalmte nodig en moet met rust behandeld worden. Twee eigenschappen die jij niet lijkt te hebben. Verder lijkt het me een heel goed plan als je een beetje kalmer en fatsoenlijker reageert. Op deze manier geef je echt de indruk dat je geen enkel dier zou mogen hebben, en kom je over als een verwend nest zonder manieren. De mensen hier zijn daar niet echt van gediend, en ik denk dat je dat bij de volgende uitbarsting ook duidelijk commentaar krijgt Knipoog

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 18:53

Ik laat mijn droom niet door jullie verpesten! Dan zijn jullie er maar tegen! Wacht maar tot je de foto's van hem ziet hoe ik hem verzorg! Jullie zullen versteld staan!! Ik begin wel aan een veulen!