Tips gevraagd pony inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

Re: Tips gevraagd pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:51

hoi, ik vind dat je harstikke goed doet zover, gewoon veel geduld hebben en steeds een stapje verder gaan dat hij opeens stopt met lopen komt eigenlijk omdat hij het gewoon ook eng vindt dat gewicht op zijn rug opeens moet hij iemand dragen en hij moet gewoon even wennen aan het gewicht dus niet bestraffen maar gewoon belonene voor alles wat hij wel snapt en goed doet
dan gewoon steeds stapje verder en uiteindelijk gaat hij vanzelf reageren op je hulpen, heeft gewoon beetje tijd nodig, maar het belangrijkste is blijf geduldig en ga de dingen niet forceren. Er is niet echt een handleiding om een paard of pony in te rijden omdat iedere pony anders reageert maar ik vind dat je het harstikke goed doet
niet vergeten wel een cap dragen he
succes ermee
groetjes barbara

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:57

Ezter schreef:
Het iemand anders laten doen die ervaring heeft hiermee. Je weet overduidelijk niet waar je mee bezig bent, dus zonder begeleiding is de kans dat dit goedkomt erg klein.

Precies !

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:59

racheltjj schreef:
Ezter schreef:
Het iemand anders laten doen die ervaring heeft hiermee. Je weet overduidelijk niet waar je mee bezig bent, dus zonder begeleiding is de kans dat dit goedkomt erg klein.

Precies !

Inderdaad

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:36

Het beste kun je hem eerst longeren, zo kun je stap,draf en gallop op een stemcommando zetten, bovendien leert hij zo gehoorzamen. Daarna kun je rijden, en het stemcommando in combinatie met je been/zit gaan geven... uiteindelijk heb je je stemcommando niet meer nodig... enne.. goede begeleiding is nooit verkeerd.. Knipoog

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:51

ik denk dat je het beste eerst grondwerk kunt doen, vertrouwen krijgen en hem leren naar jou stem te luisteren(stap, drrrraf, galop)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:02

Liin schreef:
ik denk dat je het beste eerst grondwerk kunt doen, vertrouwen krijgen en hem leren naar jou stem te luisteren(stap, drrrraf, galop)

vergeet HOO niet (de rem is het belangrijkste Tong uitsteken

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:35

en natuurlijk ook HOOO Tong uitsteken

Rosenhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:37

Zo te horen heb je zelf nog geen ervaring met het inrijden van jonge pony's/paarden. Ik zou het niet alleen doen maar met een ervaren iemand zodat je daarvan kunt leren en het de volgende keer wel zelf kunt doen.
Succes ermee!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:37

een paard inrijden is de basis voor de rest van het dier zijn leven...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:40

En kan je dus beter aan iemand overlaten die weet waar hij mee bezig is. Ga er alsjeblieft iemand bijzoeken, voordat er onglukken gebeuren!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:47

zo nu tips genoeg gehad??

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:48

Ik denk dat je best ook iemand kan zoeken die er iets meer van weet. Als je dat echter zelf niet wil/inziet zou ik beginnen met .... *tromgeroffel* longeren! Zoals de meesten dus ook al zeiden: stemcommando's aanleren ....
succes, laat ons ff weten of je hulp zal zoeken of dat je het zelf zal doen.

OP

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:14

Je zei dat de degene waar die pony van is, ook meer paarden heeft. 't Kan ook handig zijn om de pony daar achter te zetten als je erop zit, en laat hem er dan maar achteraan lopen en probeer de juiste hulpen erbij te geven.. In ieder geval succes!!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:25

nou inderdaad genoeg tips maar die oneliners heb je niet veel aan denk ik , Er is echt geen handleiding om een paard in te rijden want ieder paard reageert anders, leuk al die tips van je moet meer grondwerk doen maar ik denk niet dat je weet wat grondwerk is en degene die het schrijft al helemaal niet, vertel er dan in ieder geval bij wat grondwerk is, wij hebben zelf een manege ik spring op dit moment z en heb al honderde paarden ingereden maar echt ieder paard is anders, stemhulpen zijn leuk maar zeker geen basis om een paard in te rijden alsof een spring of dressuur ruiter ho tegen zijn paard roept als hij wil stoppen.
Gewoon lekker door gaan zoals je nu doet, veel geduld en zorg dat hij je blijft vertrouwen, overigs hebben wij onze paarden in ongeveer 2 weken ingereden ik heb er echt geen tijd voor om daar een half jaar voor uit te trekken en er is nog nooit een paard overspannen geworden, van die opmerkingen van mensen die niet weten waar ze over praten en waarschijnleik nog nooit een paard hebben ingereden ja daar kan je overspannen van worden
veel plezier met je pony weet zeker dat het goed komt je hoeft echt geen anky te heten hoor om een paardje in te rijden

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:22

laat ook eerst iemand die er verstand van heeft het doen en zorg dat jij allerlei dingen mee krijgt, en ne als wat ik net gelezen hebt eens moet wel de 1e keer zijn inderdaad maar toch moet je weten wat je doet..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:55

De basis bij het inrijden van een paard is vertrouwen en longeren

Vertrouwen lijkt me logisch, het is voor beide een grote stap om op elkaar aangewezen te zijn, zonder wederzijds vertrouwen lukt dat niet...

Longeren is zeker ook heel belangrijk. Tijdens het longeren leer je het dier te reageren op stemcommando's, deze kunnen veilig en snel ingeprent worden zodat het dier het ook echt snapt. En dan niet semi-commando's als prrt en ksss ksss, maar STAP DRAF GALOP HO HALT...

Waarom? Omdat je een paard niet kunt vertellen wat je bedoel met je benen als je erop zit zonder dat het dier die commando's kent. Het aanleren van beenhulpen doe je namelijk toch het makkelijkste door het commando luid en duidelijk te zeggen en tegelijk een beenhulp te geven...

Maar voor je erop kan is het wel zo handig om het sturen en halthouden op het bit te oefenen op de grond, dat doe je door samen met het paard rondjes/achtjes/weet-ik-veel-wat-voor-figuurtjes te lopen en daarbij duidelijk maar voorzichtig (gevoelige mond e.d.) het bit de gebruiken (dus je loopt ernaast en heb in iedere hand een teugel op de hoogte van de keel maar dan aan de onderzijde van de hals). Dat kun je dan voor of na het longeren oefenen of het om de dag ofzo noem het maar doen.. Mocht je later dan toch na het opstijgen in een rodeo-fase terecht komen, dan kun je ze iig weer stilzetten of omtrekken...

Niet eerder doorgaan voor het longeren en het sturen erin zit. Als dat eenmaal goed gaat kun je met zadel gaan longeren (eerst niet te strak aansingelen maar wel zo dat het niet glijd en met opgestoken beugels of zonder beugels) Klapperen met de beugels tegen de bladen en hangen eraan volgt daar weer op en dan uiteindelijk met klapperende beugels longeren...

Daarna pas weer de volgende stappen, hangen, opstijgen, zitten en dan de hulpen...

Dit doe je zeker niet in een week, niet eens in een maand, en je mag niet langer dan een 15 minuten per keer bezig zijn (das een richtlijn dan voor mezelf, maar goed) en neem voldoende rust(dagen) en wissel veel af, en zeker het allerbelangrijkste: luister naar het paard!

We kunnen allemaal gaan lopen mekkeren hier, maar feit blijft dat men het toch gaat proberen, dus geef dan in ieder geval een richtlijn, dat voorkomt misschien toch wat problemen en totale vernieling Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:53

als je niet weet hoe je een pony moet inrijden is goede begeleiding het belangrijkste

longeren begin je mee als hij daarvoor klaar is zodta je het dier commando's kunt leren en het gewoon raakt dat hij aan de bak moet
na het longeren kun je erop aan de longe of los, ligt ana paard, ruiter, situatie etc
dan kun je de geleerde stecommando's aan hulpen verbinden en vandaar uit verder
maar het allerbelangrijktste is iemand die weet wat ie doet

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:00

Barbera1970 > Je schrijft dat jij de paarden in 2 weken tijd inrijdt en ze daar nooit overspannen van zijn geworden, maar dat is toch geen ideale situatie? Als je er een half jaar de tijd voor hebt neem je die tijd toch? En weet jij hoe het die paarden verder afgaat nadat ze verkocht zijn?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:57

Ik heb ook Fristi zelf in gereden. De beenhulpen snapte ze ook niet. Maar door tegelijk met je stem aan te drijven ( dat snapte ze ) kreeg ze door dat als ik dat deed dat ze moest gaan lopen. En nu is ze super gevoelig op alle hulpen hoe fme kuit maar aan te spannen en oren naar voren en ze gaat. Gedudl is een schone zaak.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:46

ik heb nu voor het eerst zelf een paard ingereden. Voorheen heb ik wel onder begeleiding jonge paarden voor het eerst gereden. Maar mijn eigen merrie heb ik voor het eerst zelf gedaan.
Ik heb haar eerst aan de hand leren werken. stap draf achteruit en ho. Ook leerde ik haar op commando terwijl ik voor haar stond verschillende voeten op te tillen. Dit is voor de spiercoordinatie een erg handige oefening.

Toen ben ik pas begonnen met longeren. Het heeft een aantal weken geduurd voordat ze rustig gelongeerd kon worden en niet als een gek aan het halster ging hangen, naar met toe kwam etc.

Ik heb ook heel veel vrij gelongeerd. Het longeren ging meestal met een longeersingel om zodat ze aan druk om der buik kon wennen.

De eerste keer opzadelen heb ik in de stal gedaan (ja ik weet het een kleine ruimte is gevaarlijk).
Daarna heb ik haar geleerd dat ze met aansingelen stil moet staan en als ik nog dingen aan het zadel of hoofdstel wilde veranderen stil moest staan. Dit is erg handig als er iets kapot gaat en je het provisorisch moet repareren dat je paard dan stil blijft staan. Op deze manier heb ik ook een aantal verschillende soorten bitjes erin gehangen totdat ik wist wat zij fijn vond (dubbelgebroken koperen trens).

Nu na 4 maanden heb ik er 4 keer echt op gereden zonder helper ik ben er 3 weken terug voor het eerst op gaan zitten en heb gekeken hoe dit ging. Ze bleef doodstil staan omdat ze al dat gefriemel en gefrut aan zadel etc. nu wel gewend was. Vervolgens ben ik er ook meteen weer af gegaan. Dit was al meer als genoeg.

De volgende dag was er een helper mee. Zij heeft het paard eerst even gelongeerd en vervolgens ging ik er weer op zitten. Ik ben 6 keer op en af gestegen en toe zijn we een paar passen gaan lopen aan de hand. Toen dit goed ging hebben we haar een paar rondjes laten stappen aan de longeerlijn.

De volgende 2 keren is ze eerst weer gelongeerd en ben ik weer een paar keer op en af gestegen. We hebben haar nu ook laten draven met een ruiter op de rug. Benen en teugels heb ik nu nog steeds niet gebruikt.

De volgende keer dat ik erop ging hebben we voor het eerst teugels aan het hoofdstel gedaan en ben ik hiermee gan rijden. Eerst aan de longe en later een paar passen los. Aan de longe heb ik haar ook geprobeerd hoe ze zou reageren op het been geven. Mevrouw gaf hier helemaal geen reactie op.

Nu heb ik haar ene paar keer "echt" gereden. Ik gebruik de teugels nog helemaal niet ik stuur alleen op mijn been en gebruik af en toe een zweepje. Maar niet om aan te drijven. Ik heb haar een aantal commando's met een zweepje aangeleerd. Zo is het zweepje horizontaal houden dat ze zich meer moet strekken. Het zweepje iets op en neer bewegen dat ze harder moet gaan. Het zweepje naar de grond laten wijzen is zachter gaan, etc. etc.

Ik heb nu ook al 1 keer op de weg gereden en dit deed ze ook heel goed. Ik heb nu een paard dat het niks uit maakt dat ik achterover ondersteboven op haar rug zit. Ze luistert redelijk naar mijn been en lichaamshulpen en reageert een beetje op teugelhulpen. Dit is voo nu genoeg. Ik rij nu 1 keer per week om de basis erin te houden. verder doe ik 3 a 4 keer per week wat ander werk, longeren vrij longeren wandelen etc. Dit is voldoende voor het komende half jaar.

Jouw pony is al ouder dan mijn paard dus jij hoeft het na het echte inrijden iets minder rustig aan te doen. Ik heb nu zoveel rust ingebouwd met het oog op het ontwikkelen van de botten.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:30

Het beste kun je hem eerst longeren, zo kun je stap,draf en gallop op een stemcommando zetten, bovendien leert hij zo gehoorzamen. Daarna kun je rijden, en het stemcommando in combinatie met je been/zit gaan geven... uiteindelijk heb je je stemcommando niet meer nodig... enne.. goede begeleiding is nooit verkeerd..