Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
McSquizzy schreef:???? Wat een belachelijke opmerking?
Er zullen toch nog mensen zijn die van 9 tot 6 werken en die overdag niet de toestemming van hun baas krijgen om af en toe even een half uurtje naar het paard toe te rijden om even bij hem in de weide te staan??
Voor ik dit paard had kende hij helemaal niets en zat muurvast en was ontzettend chagrijnig : ik ben bijna elke dag bezig met hem, ik doe grondwerk , neem privelessen en ben zoveel mogelijk bij hem!! Ik vind echt niet dat jij op zo'n manier te oordelen hebt!!
edit : zie het al : je bent 19 en studeert nog! Ja toen ik zo oud was had ik ook al de tijd van de wereld! Nu heb ik een drukke baan, en een huishouden!!
trouwens dit topic gaat toch niet over het feit dat ik al dan niet tijd heb!?

merrieveulen schreef:ik denk dat jouw paard nog druk bezig was met de rangordebepaling met al die nieuwe paarden, en dat jij hem daar tussenuit hebt gehaald. beter was geweest om te wachten tot het klaar was.
McSquizzy schreef:Nu vandaag kom ik op stal en blijkbaar is hij nu bij een hele groep gezet : de merrie van eerst, 2 trekpaarden, een arabiertje en nog 3 of 4 andere. Voor mij geen probleem...
Maar toen ik hem uit de wei wilde halen lukte dit niet...
Hij rende weg met oren in de nek en begon naar de paarden in de wei ernaast te stijgeren, te bijten, te stampen,... Hij begon ook rondjes te rennen.
Je moet weten dat hij anders meteen naar je toekomt of gewoon blijft staan en dan rustig meeloopt.
McSquizzy schreef:De staleigenaar ging proberen om ze weer met 3 samen te zetten : maar 1 weide word momenteel omgeploegd omdat ze binnenpiste gaat worden... Dus ze hebben eigenlijk een weide tekort. En omdat de mijne echt een rustig paard is dat heel meegaand is dacht ie dat hij wel bij de groep kon.
Hij is volgens mij ook helemaal verliefd op die merrie... Ze staan ook in de stal naast elkaar en dan doen ze altijd zo lief naar elkaar!
Zo meteen ga ik weer naar m toe...ik ben heel benieuwd en ook wel n beetje benauwd!
mijn paard is ook zo.. soms is het wel schattig, ook wel eens onhandig

M_K schreef:Het kan inderdaad zijn dat ze de rangorde onderling aan het bepalen zijn.. maar k weet niet hoelang je paard er al staat? (sorry, is me even ontgaan) maar dat moet toch ook niet dágen duren?
)
McSquizzy schreef:De staleigenaar daarentegen : die dit al jaren doet zei me dat ik beter wel kon rijdne!! Dus ik hoor eigenlijk vanalles tegengesteld hier... Wil eigenlijk alleen maar het beste voor me paard!
Nu ga ik dit weekend wel even : met hem even blokje rond aan de hand en an terug op de wei. Zoals jullie zeggen..; Helaas is dat vanavond nogal moeilijk.

JoviBan schreef:McSquizzy schreef:De staleigenaar daarentegen : die dit al jaren doet zei me dat ik beter wel kon rijdne!! Dus ik hoor eigenlijk vanalles tegengesteld hier... Wil eigenlijk alleen maar het beste voor me paard!
Nu ga ik dit weekend wel even : met hem even blokje rond aan de hand en an terug op de wei. Zoals jullie zeggen..; Helaas is dat vanavond nogal moeilijk.
Nu ken ik je staleigenaar natuurlijk niet, maar het zou kunnen dat hij niet de man is die uitgaat van de belevingswereld van het paard, laat staan dat hij rekening houdt met de gevoelens van het paard en daarop inspeelt (met begrip en respect). En dat hij iemand is die denkt en handelt in termen als "aanpakken" en "laten zien wie de baas is".
Probeer je dus te verplaatsen in je paard, luister naar je gevoel en handel daarnaar.
alsof het dier moet huilen omdat ik hem iets heb aangedaan
shan schreef:De staleigenaar klinkt mij juist in de oren als een redelijk verstandig man, die nog erg behulpzaam is ook. Waarom zou ze hem niet mogen rijden? wat heeft dat met begrip en respect te maken???
shan schreef:En waarom zou ze hem niet aan mogen pakken als hij haar helemaal plet? en rechtovereind komt. Nee je moet je het ziekenhuis in laten werken door een ruin waarvan de hormonen opspelen!
shan schreef:Dat respect waar men over spreekt, dat moet je paard ook voor jouw hebben en jij niet alleen voor het paard.
Citaat:Zoals je hebt kunnen lezen, was het paard compleet uit z'n doen. Helemaal hyper en angstig. Reden genoeg lijkt mij om in die toestand niet te willen gaan rijden.
Citaat:Wederom: het paard was helemaal hyper. In die gemoedstoestand is er bij het paard als het ware 'een knop om', zit hij volledig in z'n eigen belevingswereld en is dan onbereikbaar. 'Aanpakken' zal in dat geval niet veel helpen. En het is ook niet eerlijk. Zijn gehyper begon al in de wei. Dat gevoel en gedrag is in feite gebagataliseerd c.q. genegeerd, paard is desondanks mee de wei uit genomen om er mee te gaan rijden. Het paard bleef hyper, en dat werd wellicht zelfs heftiger. Dus wie is hier nu "fout"?
Het is zó gemakkelijk om het paard bij "ongewenst gedrag" op z'n sodemieter te geven. Maar op die manier bereik je je paard niet.
Citaat:Veel mensen vinden dat het paard respect voor hen moet hebben en dat respect is dan in de trant van "het paard moet hoe dan ook luisteren en gehoorzamen"
shan schreef:Citaat:Zoals je hebt kunnen lezen, was het paard compleet uit z'n doen. Helemaal hyper en angstig. Reden genoeg lijkt mij om in die toestand niet te willen gaan rijden.
Riijden of longeren had hem misschien voldoende afleiding gegeven om weer uit zijn hysterie te komen.Citaat:Wederom: het paard was helemaal hyper. In die gemoedstoestand is er bij het paard als het ware 'een knop om', zit hij volledig in z'n eigen belevingswereld en is dan onbereikbaar. 'Aanpakken' zal in dat geval niet veel helpen. En het is ook niet eerlijk. Zijn gehyper begon al in de wei. Dat gevoel en gedrag is in feite gebagataliseerd c.q. genegeerd, paard is desondanks mee de wei uit genomen om er mee te gaan rijden. Het paard bleef hyper, en dat werd wellicht zelfs heftiger. Dus wie is hier nu "fout"?
Het is zó gemakkelijk om het paard bij "ongewenst gedrag" op z'n sodemieter te geven. Maar op die manier bereik je je paard niet.
Volgens TS stond het paard rustig op stal toen de stalhouder hem naar binnen had gehaald.
Hoe langer je wacht om hem regelmatig uit de groep te halen, hoe moeilijker het zal worden.zijn bezittersdrang zal daardoor echt niet verminderen.
Niemand heeft het over, op zijn sodemieter geven, dat maak jij ervan.
meestal is het helemaal niet nodig om een paard echt op z'n sodemieter te geven (tenzij je gewoon totaal geen overwicht hebt)Citaat:Veel mensen vinden dat het paard respect voor hen moet hebben en dat respect is dan in de trant van "het paard moet hoe dan ook luisteren en gehoorzamen"
Ik heb respect voor m'n paarden en dan verlang ik ook van hun. Ik sta zelfs bekend om mijn uitstekende relatie met m'n paarden. (en de paarden waarmee ik werk) Ze komen allemaal graag een aai en een knuffel halen, maar ze weten heel goed wat wel en niet kan.
Een paard van 500 of 600 kg die jouw in 1 klap dood kan slaan, moet gewoon gehoorzaam zijn. Je kan zelf je grenzen bepalen van wat je wel en niet goed vind, maar grenzen moeten er wel zijn.