paard verliest controle bij het uit de wei halen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Re: paard verliest controle bij het uit de wei halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:36

Zet je paard dan niet op het land, totdat je een weekje heb geoevent?

Probeer hem alleen in het weekend op het land te zetten voor even tijdelijk tot dat het goed gaat?

Vraag iemand anders op stal om hulp zodat die 's morgens en of 's middags een keertje oevent met je paard...

Ik oordeel niet over hoe je met je paard omgaat, en wat je allemaal met je paard doet maakt voor dit verhaal niet uit.

Ik oordeel op het feit dat je van je paard verwacht dat hij iets kan zonder dat het hem geleerd is.

Je kan toch ook niet verwachten dat je paard de volgende keer tijdens het rijden zijn appuyementen vloeiend loopt zonder 1 keer geoevent te hebben? Ookal had je daar geen tijd voor?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:37

McSquizzy schreef:
???? Wat een belachelijke opmerking?
Er zullen toch nog mensen zijn die van 9 tot 6 werken en die overdag niet de toestemming van hun baas krijgen om af en toe even een half uurtje naar het paard toe te rijden om even bij hem in de weide te staan??
Voor ik dit paard had kende hij helemaal niets en zat muurvast en was ontzettend chagrijnig : ik ben bijna elke dag bezig met hem, ik doe grondwerk , neem privelessen en ben zoveel mogelijk bij hem!! Ik vind echt niet dat jij op zo'n manier te oordelen hebt!!

edit : zie het al : je bent 19 en studeert nog! Ja toen ik zo oud was had ik ook al de tijd van de wereld! Nu heb ik een drukke baan, en een huishouden!!
trouwens dit topic gaat toch niet over het feit dat ik al dan niet tijd heb
!?

Wie OORDEELT er hier nu?

Jaa ik studeer nog, full time, ja ik werk daarnaast ook, parttime, en ja ik heb ook een huishouden, etc. Dus reken mij niet af op oordelen wat ik overigens niet doe en jij keihard wel...

Boos!

Dit topic gaat niet over of jij tijd heb. Het gaat over het feit dat jij je paard iets moet leren en daar is simpel weg tijd voor nodig!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:45

Ehm tja.. het ging hier volgens mij nog steeds over het probleem van McSquizzy. Je paard op stal laten staan vind ik niet kunnen en lost de boel ook niet op. Ik kom terug op mijn eerdere advies: laat je paardje lekker wennen, gun 'm de tijd om de nieuwe groep te leren kennen of om de groep zonodig wat kleiner te maken. Ik geloof direct dat jij het beste met je paard voor hebt en je kunt ook gewoon domweg niet alles maar weten en begrijpen. Daar is bokt toch ook voor; om dingen te vragen zodat je bij leert? Belangrijk is bij je paardje dat je zelf rustig blijft. Proberen zijn gedrag te negeren voor zover dat niet al te gevaarlijk wordt. Je mag m best wel terecht wijzen als ie zich echt gigantisch aanstelt, vooral als hij jou niet meer ziet staan en over je heen walst.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:44

ik denk dat jouw paard nog druk bezig was met de rangordebepaling met al die nieuwe paarden, en dat jij hem daar tussenuit hebt gehaald. beter was geweest om te wachten tot het klaar was.

ik had dit laatst zelf ook, een merrie wilde, toen ik langsliep, mijn paard uitdagen, en hij pikte dat niet. hij bleef kijken en vloog zowat over het hek van woede. ik kon hem wel normaal meekrijgen, dat wel.

ik denk dat het snel minder zal worden, en uiteindelijk ook zal verdwijnen, als je paard gewend is in die groep. dan is daar het nieuwe vanaf, en kan hij zijn aandacht weer op jou richten.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:50

@ merrieveulen: inderdaad. zo denk ik er nou ook over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:22

merrieveulen schreef:
ik denk dat jouw paard nog druk bezig was met de rangordebepaling met al die nieuwe paarden, en dat jij hem daar tussenuit hebt gehaald. beter was geweest om te wachten tot het klaar was.

Dat denk ik ook. Het gedrag van het paard begon namelijk al in de wei zelf:
McSquizzy schreef:
Nu vandaag kom ik op stal en blijkbaar is hij nu bij een hele groep gezet : de merrie van eerst, 2 trekpaarden, een arabiertje en nog 3 of 4 andere. Voor mij geen probleem...
Maar toen ik hem uit de wei wilde halen lukte dit niet...
Hij rende weg met oren in de nek en begon naar de paarden in de wei ernaast te stijgeren, te bijten, te stampen,... Hij begon ook rondjes te rennen.
Je moet weten dat hij anders meteen naar je toekomt of gewoon blijft staan en dan rustig meeloopt.

Het paard stond voor het eerst in een nieuwe kudde (1e dag!). Paarden zijn dan àltijd uit hun gewone doen. Het heeft gewoon veel impact op een paard en ook op de rest; wie is wie en wat betekent dat. Onrust en onzekerheid.
Ik zou dit paard gewoon de tijd geven om z'n plek te vinden in de groep. Je merkt vanzelf aan hem wanneer hij wat relaxter aanvoelt. Neem hem dan eens mee de wei uit en breng hem na een bijv. een korte wandeling weer terug naar de kudde. En dit opbouwen, tot je voelt dat hij helemaal ontspannen is en hij zoals gewoonlijk rustig met je meegaat. Dan kun je ook het rijden weer oppakken.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:16

McSquizzy schreef:
De staleigenaar ging proberen om ze weer met 3 samen te zetten : maar 1 weide word momenteel omgeploegd omdat ze binnenpiste gaat worden... Dus ze hebben eigenlijk een weide tekort. En omdat de mijne echt een rustig paard is dat heel meegaand is dacht ie dat hij wel bij de groep kon.
Hij is volgens mij ook helemaal verliefd op die merrie... Ze staan ook in de stal naast elkaar en dan doen ze altijd zo lief naar elkaar!

Zo meteen ga ik weer naar m toe...ik ben heel benieuwd en ook wel n beetje benauwd!

en hoe is het gegaan?

ik zag net dat iemand zei dat je m anders tijdelijk binnen moest laten staan. maar ik denk niet dat dit de oplossing is. grote kans dat hij dan zn stal gaat afbreken, dan wordt het probleem alleen maar groter.
Het kan inderdaad zijn dat ze de rangorde onderling aan het bepalen zijn.. maar k weet niet hoelang je paard er al staat? (sorry, is me even ontgaan) maar dat moet toch ook niet dágen duren?
Misschien is je paard toch wel eenkennig Knipoog mijn paard is ook zo.. soms is het wel schattig, ook wel eens onhandig Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:32

het was de eerste dag dat het paard in de nieuwe groep stond. in sommige gevallen duurt het overigens wel langer dan een paar dagen. wij kregen een merrie op stal, 15 jaar, voornamelijk in een eigen weitje gestaan... heeft enkele weken geduurd voor de rangorde bepaald was. de paarden waren overigens niet zo druk ervan als het paard van de TS, maar dat is ook per paard en per situatie verschillend natuurlijk.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 08:13

Nou toen ik gisteren op stal kwam stond ie al binnen.
Staleigenaar had hem "preventief" uit de weide gehaald. En hij leek echt heel rustig : hij had wel een grote snee op de borst en ook op zijn hals bovenaan. Als je hem aanraakte kroop ie in n hoekje...
Hij had bij dezelfde groep gestaan alleen had de staleigenaar de 2 trekpaarden + het paard waar de mijne ruzie mee had in een andere weide gezet. En dat was goed gegaan.

Ik wilde eigelijk niet rijden maar de staleigenaar bood aan hem even voor me in te rijden.
En hij was heel gespannen : stond wel rustig bij opzadelen maar zodra hij n ander paard hoorde werd hij wel nerveus. Bij het rijden ging hij heel snel ( normaal sloom) en maar roepen en brullen naar de anderen.
De staleigenaar heeft me er dan opgezet, ik was echt nerveus! , en heeft me een half uurtje les gegeven. het was echt raar : hij bleef wel roepen en was heel kijkerig maar bleef toch ook bij de les en liep de sterren van de hemel bij wijze van spreken...

Dan na het rijden hem terug vastgezet en toen werd hij wel terug zoals eergisteren : ronddraaien, roepen, ...hij heeft zelfs geplast. Dan hem in de kleine binnenpiste gezet om te rollen (doe ik altijd ,omdat hij anders in zn stal komt vast te liggen soms) maar hij begon gewoon rondjes te lopen en te galloperen ( staat anders doodstil naar je te kijken). Dan maar op stal gezet : onderweg overal naar kijken, proberen weg te komen, stil staan,... En op stal was hij ook weer niet rustig.

Nu ging het dus wel al wat beter maar ik denk dat ik straks best ook maar zal gaan. en ook even probeer te rijden...dat hij het n beetje leert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:32

TS je paard is 15 en ik weet niet of hij altijd heel rustig heeft gestaan, kleine stal, alleen op de wei of met een maatje.

Nu wordt hij voor de leeuwen gegooid. Een vreemde eend in de bijt in een bestaande kudde, dat is heel stressvol. Normaal gesproken doen ze een vreemd paard, zeker eentje die niet meer zo sociaal vaardig is, of er is een dominante kudde, ongeveer 2 weken met een draadje er naast. Kunnen ze snuffelen, de hoogste in rang als eerste en zo voort.

Staat mijn paard met een draadje er tussen, dan gilt hij, beentje omhoog, nek erop, maar als hij in die zelfde kudde wordt gezet, waar hij al een tijdje in staat, dan is hij onder een hoedje te vangen, de angsthaas en laagste in rang. Ik denk ook dat hij eerst even er naast had moeten staan, nu kruipt hij in een, maar is naar mij wel heel bazig en onder het rijden is dat niet fijn.

Jouw paard heeft tijd nodig, gun hem die tijd, rij hem gewoon even een weekje niet, misschien wel 2 weken, doe gewoon wat in de bak als hij los is, wat longeren voor wat extra beweging, maar gun hem de tijd. Hij heeft echt veel stress nu. Een ander erop zou ik ook niet doen. NIet bang zijn, hij is nu even niet zichzelf.

Toen ik mijn paard na jaren in een groepje zette bij een hele dominante merrie en dominante ruin, heeft hij weken nodig gehad. Mijn paard flipte, werd broodmager. Na eindeloos gesoebat mocht ik hem even apart zetten en toen is hij heel snel tot rust gekomen.

Normaal in het wild zal een nieuweling die een vreemde kudde ontmoet ook op een afstand blijven, netzolang totdat hij geaccepteerd is, en dat is iets wat wij niet zien, het spel wat er gespeeld wordt.

In de kudde waar hij nu staaat is de leider een sociale ruin, die heeft mijn ruin de eerste weken! opgeeist, hij moest bij hem blijven en mijn ruin was super volgzaam en onderdanig. De andere kwamen niet in de buurt van hem. Maar die ruin trapt en bijt niet die doet het heel duidelijk met circelen, duwen met zijn hoofd e.d. Nu wordt hij te grazen genomen door een zure dominante merrie en idd heeft hij regelmatig flinke bijtwonden. Mijn paard is ook 15.

Mijn advies is, hou een beetje rekening met hem, alles komt nu heel sterk bij hem binnen. Een gestresst, druk en angstig paard moet je niet overvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:36

M_K schreef:
Het kan inderdaad zijn dat ze de rangorde onderling aan het bepalen zijn.. maar k weet niet hoelang je paard er al staat? (sorry, is me even ontgaan) maar dat moet toch ook niet dágen duren?

Hij liep die dag voor 't eerst in die kudde.

Het wennen, zich veilig voelen en z'n eigen plekje, rust en vertrouwen vinden, kan wel 2 tot 3 weken duren (is mijn ervaring).
Bij dit paard heeft het nog meer impact, omdat hij geen weidegang gewend is en dus ook niet gewend is om deel uit te maken van een kudde.

Dus nogmaals, geef het paard de tijd en vergeet het rijden voorlopig even. Ga lekker met hem wandelen, breng hem na een wandeling terug naar de kudde in de wei etc. En pas gaan rijden wanneer je voelt dat hij helemaal ontspannen is.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 10:47

Thankx voor de goeie raad iedereen!!
Hij is inderdaad 15 : vorige zomer heeft ie wel 1 maand " vakantie" gehad en toen heef hij blijkbaar op de weide bij vriendin van de vorige eigenaar gestaan. Daar stonden nog 2 andere paarden.
Voor de rest heeft hij in heel zijn leven nog maar amper de weide gezien en ik wil hem dat zeker gunnen dat hij een hele dag naar buiten kan. Het was ook mijn keuze een stalling te zoeken waar hij de hele dag naar buiten kon + in kudde kon staan...

Op de vorige stalling stond hij af en toe wel eens een paar uurtjes buiten maar eigenlijk altijd alleen of met 1 ponytje.

Het is voor mij ook absoluut geen noodzaak om te rijden hoor!! Maar het is wel de bedoeling binnekort met wedstrijd te starten... Ik heb normaal op zaterdag & dinsdag training. Maar ik kan dit, als het in het bestwil van mijn paard is, dus wel afzeggen.
Normaal ging ik vanavond dus ook weer hetzelfde doen als gisteren maar als jullie denken dat het beter is om hem gewoon even met rust te laten en hem te laten wennen doe ik dat!! Ik heb er geen ervaring genoeg in.
De staleigenaar daarentegen : die dit al jaren doet zei me dat ik beter wel kon rijdne!! Dus ik hoor eigenlijk vanalles tegengesteld hier... Wil eigenlijk alleen maar het beste voor me paard!
Nu ga ik dit weekend wel even : met hem even blokje rond aan de hand en an terug op de wei. Zoals jullie zeggen..; Helaas is dat vanavond nogal moeilijk.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:13

Toen ik mijn paard had gekocht, was hij ook geen weidegang gewend.. Hij kwam op zn nieuwe stal wel op het land en daar moest onderling ook de rangorde bepaald worden.. In het begin was hij een doetje, en belandde ook in de sloot Nagelbijten / Gniffelen
Na 2 dagen ging het beter en toen ben ik ook gewoon begonnen met rijden.
Ik heb eigenlijk verder geen problemen gehad. Alleen toen hij voor het eerst bij de merries kwam te staan, kwamen dezelfde streken naar boven als bij jouw paard. En opnieuw moest de rangorde worden bepaald..
In het begin raakte ik hiervan in paniek, maar je moet er rustig onder blijven. (heb ik eruit geleerd Knipoog )
Natuurlijk krijgt hij hier en daar een schrammetje of een andere plek, maar daar moet je je niet te druk over maken.
Bij mij was na een week alles weer rustiger.. en net wat ik zei, ik ben gewoon na 2 dagen gaan rijden Lachen
Niets geen problemen mee gehad, en vanuit de bak kon hij de andere paarden ook zien. Hij was inderdaad wel kijkerig, maar daar moet je dan maar even mee om weten te gaan. Het is voor hem ook niet nix natuurlijk, opeens een wei, allemaal paarden enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:16

McSquizzy schreef:
De staleigenaar daarentegen : die dit al jaren doet zei me dat ik beter wel kon rijdne!! Dus ik hoor eigenlijk vanalles tegengesteld hier... Wil eigenlijk alleen maar het beste voor me paard!
Nu ga ik dit weekend wel even : met hem even blokje rond aan de hand en an terug op de wei. Zoals jullie zeggen..; Helaas is dat vanavond nogal moeilijk.

Nu ken ik je staleigenaar natuurlijk niet, maar het zou kunnen dat hij niet de man is die uitgaat van de belevingswereld van het paard, laat staan dat hij rekening houdt met de gevoelens van het paard en daarop inspeelt (met begrip en respect). En dat hij iemand is die denkt en handelt in termen als "aanpakken" en "laten zien wie de baas is".

Probeer je dus te verplaatsen in je paard, luister naar je gevoel en handel daarnaar. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:10

inderdaad joviban. ik zou hem eens lekker laten lopen, laat hem zelf kijken, uitzoeken, leren kennen. vergeet niet dat dit allemaal wel heel erg nieuw is voor hem, en dat dat de tijd nodig heeft. beleren doe je ook niet in een dag tenslotte.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:29

JoviBan schreef:
McSquizzy schreef:

Nu ken ik je staleigenaar natuurlijk niet, maar het zou kunnen dat hij niet de man is die uitgaat van de belevingswereld van het paard, laat staan dat hij rekening houdt met de gevoelens van het paard en daarop inspeelt (met begrip en respect). En dat hij iemand is die denkt en handelt in termen als "aanpakken" en "laten zien wie de baas is".

Probeer je dus te verplaatsen in je paard, luister naar je gevoel en handel daarnaar. Knipoog

De staleigenaar klinkt mij juist in de oren als een redelijk verstandig man, die nog erg behulpzaam is ook. Waarom zou ze hem niet mogen rijden? wat heeft dat met begrip en respect te maken???
En waarom zou ze hem niet aan mogen pakken als hij haar helemaal plet? en rechtovereind komt. Nee je moet je het ziekenhuis in laten werken door een ruin waarvan de hormonen opspelen!
Dat respect waar men over spreekt, dat moet je paard ook voor jouw hebben en jij niet alleen voor het paard.
Maar goed, je paard is in de paar dagen dat hij bij het merrietje stond blijkbaar erg verliefd geworden. Hij wil dus niet van haar gescheiden worden en haar zeker niet overlaten aan de rest van de groep.
Ik heb het zelfde probleem gehad en nee dat was niet met een paar dagen of weken over, het is nooit helemaal over gegaan, het was een erg dominante ruin en verdedigde zijn merries als het moest met zijn leven.

Wat wel werkte bij hem, als hij weer zo'n bui had(lees hengstige merrie) was, zijn merrie ook meenemen naar stal. Als alle paarden toch 's avonds naar binnen gaan is dit misschien een optie, je kan het overleggen met de eigenaar van de merrie, eerst een paar keer met hulp, jij neemt jouw ruin mee en iemand anders de merrie. Als het goed gaat kan je ze misschien allebei tegelijk meenemen.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:58

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad! (een paar weken geleden)
Ik heb een fjordenruin, die altijd met zijn moeder stond, tot hij verkocht werd aan mij. Hij kwam dit jaar ook in een kudde en dat ging ook zoals bij jou. Er kwam een friese merrie en sinds dien is hij helemaal in love, echt helemaal ondersteboven! Alles was goed, zolang die merrie erbij was. En was zij er niet, dan ging hij me toch schreeuwen! Het punt was ook dat als ik m uit het land haalde, en de rest dus achterbleef, de stal helemaal leeg was. En dat vond hij eng, heel eng. Hij hinnikte naar elke paard dat hij hoorde, zag of ook maar dacht te ruiken! Hij poepte en plaste ook de hele boel onder van de stress...
Bij mij hielp het heel goed om vooral dóór te gaan, hem wel laten hinniken (dus níet straffen!) maar gewoon poetsen, opzadelen en ríjden. En streng hoor, hij mag hinniken en soms kijken maar niet gaan rennen met mij erop! Dus misschien moet je dat toch proberen, maar ik snap dat je het eng vind, dat vond ik ook. Doordat ik hem aaide en gerust stelde als hij bang in zijn stal stond (ik zette hem er trouwnen voor, niet erin. Dit omdat hij dan wist dat we wat gingen doen, en hij niet alleen werd achter gelaten, Tip?) Ging hij zivh meer op mij richten. Nu is het goed, dat hij alleen daar staat zolang ik er bij ben. Onze band is nu echt beter geworden, hij draaft zelfs naar me toe als ik hem uit het land wil gaan halen!
succes! en niet opgeven! het is de natuur! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:24

Over wel en niet rijden, denk eens aan je zelf. Je zit ineens ongevraagd in een zeer stressvolle omgeving. Ga van de belevingswereld uit van een paard, zie een kudde als overlevingsmechanisme. Je hebt heel veel stress en daar komt iemand aan die zegt, hup we gaan werken.

Wat heb je liever? Dat je even met rust gelaten wordt zodat je je krachten kunt sparen, ten volle overal bij kunt zijn om in de gaten te kunnen houden?

Zodra je hem uit de kudde plukt (op stal staan is ook in de kudde staan, elkaar maar aankijken is al stress, hij zal maar tussen hogere in rang staan en dat is ook nog zo als ze nieuw zijn) iets gaat doen en hem weer terug zet, begint de rangorde ritueel weer opnieuw. Op stal staan is dan nog veilig, ze kunnen niet bij je komen en je weg jagen, maar buiten op de wei heersen regels en die moet hij nu leren kennen. Hem daar van dan halen en weer terug zetten is extra stress. Ga dan iets doen als de groep naar binnen gaat, gegeten heeft en jij komt s'avonds iets relaxed met hem doen.

Zo is het bij ons zelfs dat een oud paard dat er al dikke 10 jaar staat, de paddock niet in durft als een van de paarden die nog niet zo lang daar is en baas van de kudde wil worden vlak bij de ingang staat. Het oude beest gaat helemaal over de emmer als hij moet doorlopen van de mensen. We moeten eerst dat andere paard naar achteren jagen.

Ik vind dat er momenten zijn dat je alleen en dan alleen maar vanuit het paard moet kijken, dat van hij moet luisteren en ik ben de baas, komt soms ongelegen. Als dingen botsen, moet je je als mens even afzijdig houden. Maar dat is mijn mening.

Als ik met mijn paard op een nieuwe plek sta en ik ga alleen naar buiten, hinnikt hij de ganse weg keihard. Dat duurt ongeveer 2 maanden. Mensen kijken mij aan alsof ik iets vreselijks met hem doe Haha! alsof het dier moet huilen omdat ik hem iets heb aangedaan Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:30

shan schreef:
De staleigenaar klinkt mij juist in de oren als een redelijk verstandig man, die nog erg behulpzaam is ook. Waarom zou ze hem niet mogen rijden? wat heeft dat met begrip en respect te maken???

Zoals je hebt kunnen lezen, was het paard compleet uit z'n doen. Helemaal hyper en angstig. Reden genoeg lijkt mij om in die toestand niet te willen gaan rijden.
(Wat dat met begrip en respect te maken heeft: rekening houden met de gemoedstoestand van het paard; hij voelt zich nu zo, hij mag zich zo voelen, ik laat hem maar even.)

shan schreef:
En waarom zou ze hem niet aan mogen pakken als hij haar helemaal plet? en rechtovereind komt. Nee je moet je het ziekenhuis in laten werken door een ruin waarvan de hormonen opspelen!

Wederom: het paard was helemaal hyper. In die gemoedstoestand is er bij het paard als het ware 'een knop om', zit hij volledig in z'n eigen belevingswereld en is dan onbereikbaar. 'Aanpakken' zal in dat geval niet veel helpen. En het is ook niet eerlijk. Zijn gehyper begon al in de wei. Dat gevoel en gedrag is in feite gebagataliseerd c.q. genegeerd, paard is desondanks mee de wei uit genomen om er mee te gaan rijden. Het paard bleef hyper, en dat werd wellicht zelfs heftiger. Dus wie is hier nu "fout"?
Het is zó gemakkelijk om het paard bij "ongewenst gedrag" op z'n sodemieter te geven. Maar op die manier bereik je je paard niet.

shan schreef:
Dat respect waar men over spreekt, dat moet je paard ook voor jouw hebben en jij niet alleen voor het paard.

Veel mensen vinden dat het paard respect voor hen moet hebben en dat respect is dan in de trant van "het paard moet hoe dan ook luisteren en gehoorzamen" en hierin geen rekening houdend met de belevingswereld en de gevoelens van het paard.
Wanneer je als mens ziet/voelt dat je paard helemaal hyper is, dan is het aan jou om je in hem in te leven waaròm hij hyper is. En dat gedrag (proberen) te begrijpen en te respecteren en daarop in te spelen. In dit geval bij de kudde laten en hem de tijd geven om z'n plekje te vinden in die kudde.

Maar goed, ik ben benieuwd hoe het nu gaat.
McSquizzy, laat je het even weten?

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:52

ik ben ook wel benieuwd ja, hoe het is gegaan... ???

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:08

Citaat:
Zoals je hebt kunnen lezen, was het paard compleet uit z'n doen. Helemaal hyper en angstig. Reden genoeg lijkt mij om in die toestand niet te willen gaan rijden.

Riijden of longeren had hem misschien voldoende afleiding gegeven om weer uit zijn hysterie te komen.

Citaat:
Wederom: het paard was helemaal hyper. In die gemoedstoestand is er bij het paard als het ware 'een knop om', zit hij volledig in z'n eigen belevingswereld en is dan onbereikbaar. 'Aanpakken' zal in dat geval niet veel helpen. En het is ook niet eerlijk. Zijn gehyper begon al in de wei. Dat gevoel en gedrag is in feite gebagataliseerd c.q. genegeerd, paard is desondanks mee de wei uit genomen om er mee te gaan rijden. Het paard bleef hyper, en dat werd wellicht zelfs heftiger. Dus wie is hier nu "fout"?
Het is zó gemakkelijk om het paard bij "ongewenst gedrag" op z'n sodemieter te geven. Maar op die manier bereik je je paard niet.

Volgens TS stond het paard rustig op stal toen de stalhouder hem naar binnen had gehaald.
Hoe langer je wacht om hem regelmatig uit de groep te halen, hoe moeilijker het zal worden.zijn bezittersdrang zal daardoor echt niet verminderen.
Niemand heeft het over, op zijn sodemieter geven, dat maak jij ervan.
meestal is het helemaal niet nodig om een paard echt op z'n sodemieter te geven (tenzij je gewoon totaal geen overwicht hebt)

Citaat:
Veel mensen vinden dat het paard respect voor hen moet hebben en dat respect is dan in de trant van "het paard moet hoe dan ook luisteren en gehoorzamen"

Ik heb respect voor m'n paarden en dan verlang ik ook van hun. Ik sta zelfs bekend om mijn uitstekende relatie met m'n paarden. (en de paarden waarmee ik werk) Ze komen allemaal graag een aai en een knuffel halen, maar ze weten heel goed wat wel en niet kan.
Een paard van 500 of 600 kg die jouw in 1 klap dood kan slaan, moet gewoon gehoorzaam zijn. Je kan zelf je grenzen bepalen van wat je wel en niet goed vind, maar grenzen moeten er wel zijn.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:33

ik heb dit met mijn ruin ook gehad en de enig oplossing was in een kleinere kudde zetten , het liefst niet meer dan 3 of 4, mijn paard veranderde van een normaal hanteerbaar paard in een agressief dier die zich niet liet benaderen, ik heb ondanks dat het een aantal weken geprobeerd maar liet zich op den duur ook niet meer pakken en deed lelijk, erg lelijk als ik hem probeerde te benaderen , dus voor mij was het duidelijk in een kleinere kudde of binnen blijven , hoe banketstaaf dat ook is , maar hij werd echt gevaarlijk , leek wel of zijn kudde instinct boven kwam, succes en kijk uit als je het land in gaat

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:36

shan schreef:
Citaat:

Riijden of longeren had hem misschien voldoende afleiding gegeven om weer uit zijn hysterie te komen.

Citaat:

Volgens TS stond het paard rustig op stal toen de stalhouder hem naar binnen had gehaald.
Hoe langer je wacht om hem regelmatig uit de groep te halen, hoe moeilijker het zal worden.zijn bezittersdrang zal daardoor echt niet verminderen.
Niemand heeft het over, op zijn sodemieter geven, dat maak jij ervan.
meestal is het helemaal niet nodig om een paard echt op z'n sodemieter te geven (tenzij je gewoon totaal geen overwicht hebt)

Citaat:
Veel mensen vinden dat het paard respect voor hen moet hebben en dat respect is dan in de trant van "het paard moet hoe dan ook luisteren en gehoorzamen"

Ik heb respect voor m'n paarden en dan verlang ik ook van hun. Ik sta zelfs bekend om mijn uitstekende relatie met m'n paarden. (en de paarden waarmee ik werk) Ze komen allemaal graag een aai en een knuffel halen, maar ze weten heel goed wat wel en niet kan.
Een paard van 500 of 600 kg die jouw in 1 klap dood kan slaan, moet gewoon gehoorzaam zijn. Je kan zelf je grenzen bepalen van wat je wel en niet goed vind, maar grenzen moeten er wel zijn.

ik ben het er helemaal mee eens , ze moeten respect voor je hebben want tenslotte zijn het grote sterke dieren , die je in één klap van de aardbodem afvegen, maar mijn paard wist heel goed hoe laat het was met zijn gedrag en heb hem ook erg streng aangepakt wat wel hielp met rijden want dat was redelijk normaal te doen, maar weer terug in die kudde was hij de baas en als ie het zou hebben gekund had ie me gepakt , dus blijf streng maar zeker heel voorzichtig

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:05

ik ben het met Joviban eens, alweer. ik heb zelf meerdere paarden meegemaakt waarbij 'respect' werd afgedwongen, als het paard iets anders aan het hoofd had, of niet gehoorzaamde, werd er 'streng opgetreden', meestal met een hoop geweld, en ALTIJD zonder de oorzaak van het gedrag op te zoeken. deze paarden waren stuk voor stuk afgestompt, je kon erop rijden, niet ermee. ze zaten totaal in zichzelf gekeerd, luisterden braaf, maar gaven zelf niets aan, vroegen niets, maakten geen contact.

ik vind dat pijnlijk, zeker als ik het vergelijk met mijn eigen dieren, die juist wél duidelijk durven vragen, en zelf het contact en communicatie met mij opzoeken. en dat wil niet zeggen dat ze geen respect hebben, ze zijn stuk voor stuk erg fijn om mee te werken, licht op de hulpen, mensvriendelijk en goudeerlijk.

als je met paarden werkt moet je er imo niet alleen vanuit gaan hoe je het voor jezelf prettig werken maakt, maar óók (zéker) voor het paard. tenslotte kies jij ervoor, het paard niet. het is dus aan de ruiter/ verzorger/ begeleider om te zorgen dat het paard zich ook prettig voelt in de samenwerking met mensen. en dat is echt gemakkelijker te bereiken dan je denkt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:08

Nogmaals: niemand heeft het over geweld oid, er is helemaal niets pijnlijks aan paarden die gewoon netjes opgevoed zijn en weten waar ze aan toe zijn. De meeste paarden zijn juist gelukkig met een stukje duidelijkheid. Dit biedt hun zekerheid en rust in hun leven.
Waarom denk je dat het Natural Horsemanship hoogtij dagen beleefd????