Pony trapt tegen staldeur! Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise

Re: Pony trapt tegen staldeur! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 08:56

mijn vriendin heeft dat ook gehad
naa een tijdje waren de hele hoeven beschradigt
toen is ze gaan kijken wat ze er tegen kon doen ..
ze heeft een hele dikke zachte kussen voor de deur gezet
en dat dempte het geluid al.. nu is het eigenlijk over gegaan

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 08:58

Rubberen matten gaan we zeker proberen.
Als het trappen geen geluid meer maakt kan hij ook geen aandacht meer trekken.
Hopelijk gaat het dan over Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:04

en ondertussen staat je paard nog steeds 20 uur per dag op stal. het gedrag komt ergens vandaan, dat het deels aangeleerd is is al duidelijk, maar het is ook ergens begonnen. jouw pony probeert jou iets duidelijk te maken, en jij negeert hem volslagen. niet erg eerlijk, vind je wel?
ik hou niet van paarden vergelijken met mensen, maar je zit zelf ook geen 20 uur per dag opgesloten op je kamer, wel? of je hond, zit die 20 uur per dag in een bench?

ik zou zeggen: óp naar een andere stalling, waar de broodnodige weidegang wél geboden kan worden.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:10

Ik zie bij de paarden bij ons op stal dat ze erg gaan lopen klieren zodra het winterseizoen is afgelopen en de lente begint. Ze voelen zich ongelukkig als ze niet het land op kunnen. Ze staan inmiddels nu wel lekker op t land en je ziet ze vrolijker én voller worden. Weidegang is zóóó belangrijk!

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 09:11

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet de eigenaar dat is Natacha.
En ik denk niet dat zij naar een andere stalling wilt.
Hier heb ik verder dus niets over te zeggen.
Helaas is Bram niet de enige die niet zo lang naar buiten kan. Niet iedereen heeft het zo ruim om gelijk naar een andere stalling te gaan waar hij wel langer naar buiten kan. Bloos

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:15

Mijn merrie deed net hetzelfde, begon zo ook rond 6u 's morgens de boel af te breken. Zelfs met de deur dicht, bleef ze schoppen tegen de deur.
Nu mijn merrie thuis staat, staat ze 24/24 buiten, dus geen probleem meer,
maar in 't begin stond ze ook nog op stal.
Wij hebben toen rubber matten tegen de deur gehangen.
Als je rubber matten neemt, moet je ze wel niet rechtstreeks tegen de deur zettn.
De beste manier om het geluid te dempen, is een balkje tegen de deur te timmeren en op dat balkje enkele rubere matten vast te maken.
De rubber hangt dan op een klein afstandje van de deur en dempt het geluid veel feller dan als je ze rechtstreeks tegen de deur vastmaakt Ja
Laatst bijgewerkt door Jakary op 30-04-07 09:16, in het totaal 2 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:15

Dan zou ik idd toch voor onbeperkt hooi voeren gaan, of op zn minst om 07:00 en 16:00 hooi en tussendoor brok en penen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:17

Mijn paard deed het ook. Zij had een box van 5x3meter. Een meter voor de deur hebben we een buis gemaakt en toen kon ze er niet meer bij. heel af en toe trapte ze nog eens tegen de binnendeur maar dat maakte een stuk minder herrie.
Nu is het helemaal over aangezien haar hok gesloopt is en de nieuwe nog niet klaar is.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:17

Wat ze op de pensionstal deden, is de staldeur openlaten, maar er zat dan wel zo'n stang (beetje zoals in de trailer) en dan had ze niets om tegen te schoppen.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:18

Ik weet niet of het al gezegt is, maar eigenlijk "belonen" jullie de haflinger voor het trappen.
Nu is het zo dat áls hij smorgens vroeg begint te trappen, er iemand uit bed komt, om de deur dicht te doen. Wel of geen oogcontact, de haflinger krijg toch "aandacht".
Ik trap = er komt iemand, die de deur dicht doet.
Later gaat de deur weer open, paard gaat weer trappen, deur weer dicht.
Volgens mij heeft hij jullie inmiddels aardig voor de kar gespannen en is dit een leuk spelletje aan het worden Haha!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:20

Je hebt wel gelijk Jobbeltje, maar als je buren hebt die daar niet zo van houden om 's morgens wakker gemaakt te worden, is het toch moeilijk om niet te gaan Lachen
Had hier net hetzelfde probleem.
Alleen staat die van mij nu 24/7 buiten Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:22

jessica_ schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik ben niet de eigenaar dat is Natacha.
En ik denk niet dat zij naar een andere stalling wilt.
Hier heb ik verder dus niets over te zeggen.
Helaas is Bram niet de enige die niet zo lang naar buiten kan. Niet iedereen heeft het zo ruim om gelijk naar een andere stalling te gaan waar hij wel langer naar buiten kan. Bloos

24 uur weidegang is meestal goedkoper juist. jammer dat je er niks aan kunt doen. arm dier.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 09:22

Bedankt voor de tips allemaal Lachen
Rubberen matten gaan we zeker ophangen en zijn voer schema veranderen waardoor hij wat meer te doen heeft en zich minder verveeld.
@Jobbeltje: Je hebt helemaal gelijk, hij krijgt toch aandacht als iemand de deur dicht komt doen (ook zonder oogcontact).
Maar de buren worden er echt niet vrolijk van, de enige optie is dan de deur dicht doen zodat hij stopt.
Als de rubberen matten hangen en het geluid minder is laten we hem doortrappen. Gewoon negeren in de hoop dat hij dan na een tijdje stopt. Duivel

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:25

En deur 's avonds bij de laatste voerbeurt al gaan sluiten helpt dat ook niet?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:26

Het is juist de kunst om het gedrag wat je wilt zien (horen Knipoog ) te belonen.
Doet de haflinger het elke dag rond dezelfde tijd? Zo ja, sta dan een half uur eerder op (als hij nog niet getrapt heeft), loop naar hem toe, geef hem even aandacht en ga weer weg.
Gaat hij daarna vervolgens trappen, ga dan NIET naar hem toe, maar pas op het moment dat het stil is, dán belonen en dán pas aandacht geven.
Zo leert hij na verloop van TIJD dat alleen als hij stil is, er iemand komt om hem aandacht te geven.

Zo zijn er nog wel andere "manieren" te bedenken, maar hou goed in de gaten dat wat je nu doet, is hem "belonen" voor negatief gedrag!

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 09:29

magriet schreef:
En deur 's avonds bij de laatste voerbeurt al gaan sluiten helpt dat ook niet?

Dat hebben we dus ookal geprobeerd. Maar het is een soort gewoonte geworden nu, hij trapt om 5 uur 's nachts er komt iemand de deur dicht doen. Maar als de deur dan al dicht zit trapt hij ook gewoon. Dan moeten we hem hooi geven om hem te laten stoppen. Dit is helemaal vervelend want dan beloon je hem er gewoon voor. Maar een andere optie is er dan even niet. Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:30

Een kennis van mij had een keer een dergelijk geval die echt tot bloedens toe zijn benen aan de deur opentrapte. Matten hielpen niet, paard had voldoende ruwvoer en beweging, ze hebben het uiteindelijk met kluisters opgelost. Het paard heeft ze twee dagen gedragen, daarna was het over.

Stroomdraad hoor je ook vaker, en er bestaat tegenwoordig een nekband de mogelijkheid om een hond of een paard een stroomschok te geven als hij ongewenst gedrag vertoond. Als je echt al het andere hebt geprobeerd (dus, langer buiten, genoeg voer, matten en voldoende beweging/afleiding) is dat ook een optie. Maar nog een opmerking over het feit dat hij maar van 11 to t3 naar buiten mag:als meer beweging bij jullie op stal niet mogelijk is, zou ik overwegen om een andere stal op te zoeken.

De website van de vicebreaker: http://www.vicebreaker.com

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 09:32

@Jobbeltje: We zijn er bewust van dat we hem nu belonen. 's nachts doet hij het steeds rond het zelfde tijdstipt. Goede tip van dat belonen als hij stil is. Ga ik zeker een keer proberen. Haha!

papillon1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:25

Wat een bekend verhaal!
Ik heb ook zo'n draak! gelukkig staat ze bij mijn ouders! En die hebben inmiddels al heel erg veel geprobeerd... Zo heeft ze een box zonder een deur (alleen een stang) Daarnaast bestaat de box uit alleen maar rubberen matten. Ze heeft speelgoed... en speciaal hooi / gras (anders eet ze het niet op)
Omdat mijn ouders een appartement hebben, is het bij ons vooral in de zomer dat ze geen nachtrust krijgen.. dan zijn er vaak gasten.. Het paard weet dondersgoed dat mijn moeder niet blij is met klagende gasten en trapt er dan ook hevig op los...

Op het moment dat ze doorheeft dat er iemand aankomt om haar eten te geven, of haar in de bak te zetten, is ze stil en staat ze je met onschuldige ogen aan te kijken....
Als er geen gasten zijn reageren we eigenlijk nooit.
Helaas is het ook niet af te leren door zelf een week in het appartementenverblijf te slapen... dan blijft ze muisstil!

Ik ben dan ook blij met de tips!

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 19:58

papillon1983 jij ookal zo'n draak. Duivel
Vreselijk vervelend en nog moeilijk af te leren ook. Vork

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 07:35

Elles schreef:
Járen geleden (ik haal het nog eens aan, want ik moet er nog steeds wel eens aan denken, vind het een hele strakke aktie Haha!) heeft iemand op bokt een 's morgens vroeg ineens een emmer koud water over de boxdeur gegooid bij een paard dat dit ook bijna dagelijks deed. Gewoon vanuit het niets gooien. Paard heeft nooit geweten waar het vandaan kwam en heeft het nooit meer gedaan Haha!

Was het Sjuimpje niet die een soort van douche had gemaakt. Tuinslang 's avonds al over de box gehangen en 's morgens vroeg de kraan opengedraait op het moment dat peerd begon te trappen.

Was idd wel een strakke actie Haha!

Edit: Klopt, link gevonden helaas doen de foto's het niet meer: viewtopic.php?f=53&t=253837&hilit=

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:00

TS zegt dat het paard aan water leert wennen op dit moment, dan lijkt het me niet handig om het als strafmiddel te gebruiken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:03

Meer hooi gaan voeren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:09

nou dan toch liever het gras op. stilstaand nog meer voeren, wordt het dier alleen maar dik en ongezond van. en reken maar dat hooi dik kan maken bij een paard dat maar vier uur per dag vrij beweegt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:50

Sorry hoor, maar er wordt totaal niet geluisterd naar wat dit paard aangeeft. En als je dan de mogelijkheid niet hebt om er iets aan te doen (bv. andere stalling met meer weidegang zoeken), dan vraag ik me af waarom zo'n eigenaresse uberhaupt een paard heeft. Paarden pikken al zo ontzettend veel van ons, dan kun je toch minstens je uiterste best doen om je paard's (natuurlijke) behoeften te vervullen?

Ik kan met mijn paard ook direct achter ons huis gaan staan, luxe pensionstalling met 's zomers weidegang en 's winters op stal. Maar ja, die van mij wordt helemaal GEK op stal en hij is ook nog eens jong, dus staat 'ie 24/ 7 buiten, verderop. En daar is hij dolgelukkig en ik ook, want ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik zou weten dat mijn paard niet happy is om zo lang binnen te staan.