Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
iloveyah87 schreef:sorry maartje mijn berichtje was voor merrie veulen bedoeld

iloveyah87 schreef:zo denk ik er nog steeds niet over... aan de lichaaamstaal van het paard te zien!! en waarom komt ze eerst dan niet en dan wel?? spelletje over???

Nado schreef:Ik denk dat iedere methode werkt voor een bepaald soort paard. Houd gewoon in het oog wat voor soort paard je voor je hebt. Werken met een angstig/stressgevoelig paard, zoals die van mij, is heel anders dan werken met een paard dat geleerd heeft weinig respect te hoeven hebben voor de mens. En daar tussen in zitten natuurlijk ook behoorlijk wat types.
Als je met je eigen paarden werkt is dit natuurlijk ook anders als met de paarden van een ander. Met hen kan je een routine ontwikkelen, dat weer vertrouwen bij het paard zal opwekken omdat wat er gaat gebeuren voorspelbaar is. Dat merrieveulen haar paarden heeft geleerd dat zij als ze uit de wei gaan 'leuke' dingen gaan doen, zorgt ervoor dat ze op deze manier op haar reageren. Dit is de routine die ze samen ontwikkeld hebben. Het betekent ook dat zij open, sociale dieren heeft met respect voor mensen en zonder angst.
Wat iloveya beschrijft is de omgang met een dier dat ze niet kent, waar ze geen routine mee heeft. Door het paard de kudde uit te zetten, geeft ze het twee opties, of je doet mee onder mijn termen, of je blijft maar alleen. Blijkbaar was dit een paard zonder angst/stress, anders was dit niet gelukt op deze manier. Bij sommige paarden kan dit verduidelijkt werken, en bij dit paard blijkt dat het geval.
Wat Maartje beschrijft is ook mooi, haar instructrice heeft blijkbaar zo'n rustige vertrouwende uitstraling, dat de pony haar koos als rustpunt in het midden van de stress en chaos. Bij een pony met stress/angst moet je zelf altijd rustig blijven, nooit boos, gefrustreerd, dat voelen ze en heb je geen schijn van kans meer. Maar dit zal ook niet werken bij ieder paard. Een paard met een hoge eigenwaarde zal het niet nodig vinden om naar een mens toe te lopen in de wei als hij zelf andere dingen belangrijker vindt.
Kern van mijn verhaal: alles werkt, daarom zijn er ook zoveel methodes en guru's. Alleen niet bij ieder paard. Kijk dus goed naar wat voor type paard je hebt voordat je zomaar ergens mee begint. Je kunt het probleem ook enorm verergeren.