Krijg paard niet te pakken! Wat moet ik nou? :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alfa_Girl

Re: Krijg paard niet te pakken! Wat moet ik nou? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:33

Kijk dan eens goed naar andere dingen daar staan genoeg tips hoe je dat kan doen.. Kijk maar eens goed..!!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:34

Je meot vaker in de wei gaan en hem niet altijd gaan pakken ook gewoon soms wat lekkers geven en dan weer weg.
Je meot hem gewoon de baas zijn en dat heeftt tijd nodig Knipoog

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 11:38

Update: Ik heb gisteren de eigenaar weer gesproken en nu blijkt dat hij Elfried ook niet meer te pakken krijgt in zijn eentje. Als hij iets gaat doen met Elfried, vraagt hij ook hulp.
Bah zeg, wat een rotsituatie!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:42

vervelend kim! Hoop dat je op je trainingsweekend wat wijzer kunt worden en anders als je voeten weer goed zijn toch een dag er voor uit gaan trekken om te doen wat hierboven staat. Ach gut

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:48

Probleem is dat Kim niet de enige is met dit probleem. Als Kim de blaren aan haar voeten loopt maar de eigenaar ook niet doorzet, is al de moeite voor niets geweest.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:53

Cassidy schreef:
Probleem is dat Kim niet de enige is met dit probleem. Als Kim de blaren aan haar voeten loopt maar de eigenaar ook niet doorzet, is al de moeite voor niets geweest.

Dat lijkt mij ook, jullie moeten samen een plan van aanpak opstellen om hem te leren dat hij niet met jullie kan spelen. Tips genoeg gegeven lijkt me.

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:54

Pistasche schreef:
Je meot vaker in de wei gaan en hem niet altijd gaan pakken ook gewoon soms wat lekkers geven en dan weer weg.
Je meot hem gewoon de baas zijn en dat heeftt tijd nodig Knipoog

hier ben ik het mee eens...
ga gewoon de wei in zonder halster of niks en geef hem wat lekkers (natuurlijkzal hij in het begin wegrennen maar heb geduld).
als je hem eenmaal zover bent dat je bij hem in de buurt kan komen dan geef je hem wat lekkers en dan loop je gewoon weer weg. dan denk hij als je de wei in komt ooohh nu krijg ik wat lekkers. dan pak je hem een keer en dan poets je hem ofzo en zet je hem weer terug. de keer erna geef je weer alleen een snoepje zodat hij niet zijn hoop op een snoepje verliest..

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:06

Breng idd een tijd door in de wei. Ga het weiland uitmesten. Ga expres vaak langs zijn richting. Maar negeer hem, niet aankijken gewoon me de kruiwagen doorlopen. Wanneer hij niet meer wegloopt als je met de kruiwagen langs loopt kun je eens naar m toe gaan. Gedag zeggen. Een snoepje geven en weer weg lopen. Doen alsof je wel betere dingen aan je hoofd hebt.

Ik las dat het weiland afzetten niet kan. Toch zou ik er over gaan praten en kijken of dat kan. Want als je een enorme wei hebt is het moeilijk om contact te krijgen met je paard. Het paard moet het prettig vinden als je komt. Moet gaan denken he gezellig iemand die me aandacht geeft. Als je een klein stukje weiland hebt kun je bijv daarin gaan zitten en een boek gaan lezen. Eet een appeltje en geef het klokhuis aan hem. Loop daarna weer weg. Leer hem dat je niet alleen maar er bent om hem te laten zweten. Want wat de meeste paarden denken is nee he ik moet het weiland uit om te gaan werken (longeren/rijden) ik blijf liever gras eten in mn weitje.

Ik heb het idee dat er achteraan lopen en alles juist een averechts effect heeft. Je speelt het spellettje dan mee. Hij wil het jou moeilijk maken, jij rent er achteraan. Precies wat hij wil. Nou dan moet je wel een heeele goede conditie hebben om dat vol te houden.

Als je de wei klein afgezet hebt. Is het denk ik ook een idee om het rennen te negeren. Gewoon steeds de andere kant op kijken en er geen aandacht aan besteden. Want ik denk dat hij het geweldig vind om je in de zeik te nemen. Maar wanneer het hem veel enegrie kost maar jij gewoon nieteens kijkt naar zijn uitsloverige gedrag zal hij er ook wel genoeg van krijgen. Dus gewoon heen en weer lopen door het stukje wei ( met of zonder kruiwagen) en niet kijken. Steeds druk bezig zijn met jezelf en niet met het paard. Het paard moet leren blij te zijn met de aandacht die je besteed aan hem. De volgende keer naar je toe lopen van o voordat je andere dingen gaat doen; ik wil aandacht !

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:17

Dit soort dingen kun je vrij simpel oplossen.....door gebruik te maken van de opdrijven/weglopen methode!
je loopt kordaat naar hem toe en jaagt hem van je af, vervolgens draai je je om en loopt van hem weg(NIET omkijken of hij volgt) dit doe je een aantal keer; steeds stukjes opdrijven/terugtreken.
Als je land niet al te groot is werkt dit meestal na zo'n 10 keer; edit: het is inderdaad wel belangrijk dat de iegenaar deze truc ook toepast.
Oorspronkelijk stamt deze truc uit het wilde westen; veel indianenstammen kwamen zo dicht genoeg bij hun prooi om deze te kunnen schieten.

Mocht ook dit niet werken...........probeer hem dan te vangen met een lasso(grapje....) of ga eens met een aantal vriendinnen het land in met longeerlijnen etc; hoef je het land niet af te zetten, verklein je het toch!

Ojaaa....wat bij mij ook altijd helpt; midden in het land op je kont gaan zitten..duurt even(langste bij mij 1,5 uur) maar uiteindelijk komen ze wel......of gewoon wat doeloos in zijn buurt heen en weer lopen zonder oogcontact te maken; werkt ook goed!

Wat je ook doet ga NOOIT maar dan ook echt NOOIT achetr hem aan blijven lopen/rennen dan krijgt hij namelijk het gevoel dat hij jou in zijn macht heeft; hij wint het toch ALTIJD....en jij wordt heeeeeel moe!

succes

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:20

Jouw verhaal is precies hetzelfde met mijn verhaal! We hadden net een nieuwe pony, Welsh A, gekocht hij mocht bij de hengsten het land op.. dus wij heel enhoutiast enz. hebben hem op het land gezet en gingen weg.. [was al laat] volgende dag kwamen we terug [vrolijk] wouden hem uit het land pakken, halster enz pakken.. en toen rende hij keihard weg.. we hebben net als jouw echt wel iets van 1,5 uur geprobeerd niet gelukt Slapen dus hadden we het opgegeven de volgende dagen.. precies hetzelfde verhaal.. we hebben allemaal advies gevraagt.. we hebben hem 3 dagen genegeerd en de andere 3 hengsten alle aand8 gegeven enz. en vooral niet naar je paard kijken dus voledig negeren.. misschien helpt dat! bij mij heeft het niet echt geholpen.. dus omdat we hem nog maar net hadden, gingen we gewoon borstels enz mee nemen naar het land.. en hem daar borstelen enz om vertrouwen te kweken... halster om onze nek [want halster vond hij een beetje eng] dus dan zaten we hebben voorzichtig te borstelen en lieten we hem af en toe aan het halster snuffelen.. op het laatst werd hij nieuwschierig enz wat het was.. en hij zag dat de anderen ook steeds zo'n ding om hadden, dus stak hij automatish zijn neus derin.. en omdat hij nog best wel gevoelig is bij zijn oren hadden we een extra grote dat hij makkelijk om zijn oren ging.. toen hadden we ook het touw enz aanvast gedaan.. en hebben we gewoon ff een paar rondjes door het land gelopen... toen dat echt lukte hebben we gewoon een rondje vóór het land gelopen.. dat gaan we nu ook een paar dagen doen.. en dan pas nemen we hem echt mee naar stal.. en dit lukt Cool

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:26

hoi,

ik verdom het gewoon om mn pony te gaan halen....
ik fluit 2 keer...
de 1ste keer om zn aandacht te krijgen...
en de 2de keer om m te roepen...
hij is altyd dan eerder bij de draad dan ik....gelukkig..
maar ik moet zeggen....
hij geeft zn vrije bestaan op van de wei voor mij...dus hij krijg al zolang als ik m heb een appel als ik m haal...

in het begin deed hij dat natuurlijk idd niet...
dus in de bak....waar niets te halen was verder...
stond ie daar....erg saai natuurlijk...
om de zoveel tyd met een stuk appel erheen en dan na een aai op zn neus weer weg...
en als je op m toeloopt...en hij komt perongeluk je kant op...stil blijven staan....
liefst nog een paar pasjes naar achter toe...en dan stilstaan...
stuk appel erin..en zelf de bak weer uit...
misschien pikt die van jou dat net als de mijne op?
als hij merkt dat je steeds alleen iets komt brengen komt ie misschien wel op dn duur naar je toe....
wat de nieuwsgierigheid wel eens wil wekken is als het met jou dier en de andere uit de wei kan.....gezien de veiligheid.......
midden in de wei op de grond gaan zitten.....
en blijven zitten.....komt hij niet...ga je weer...
komt hij...appel erin....
dan opstaan en weglopen.....niet meenemen..
pas na een aantal keer klik je hem een keer vast en neem je hem mee...
klinkt het raar als ik zeg.....verlate-veulen-opvoeding?

misschien sla ik volledig de plank mis.....

maar zo heb ik het met de mijne gedaan...en zoals ik al begon....2keer fluiten en hij staat aan de draad...

ik hoop dat het jou ook lukt...

groetjes....

bic

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:33

Mijn tip is om een paar keer per dag naar het land te gaan, je paard te aaien (geen snoepjes, want dat truukje hebben ze snel door) en weer weg te gaan. Zo legt je paard ook niet de link met dat hij eruit moet als jij komt. Je zult zien dat hij zelfs op een bepaald moment naar jou toe komt in plaats van andersom. Gebruik hiervoor wel steeds dezelfde manier van fluiten of zijn naam roepen (of een combi van beiden). Niet elk uur heen gaan, maar bijvoorbeeld 's morgens een keer, 's middags een keer en 's avonds van het land halen. Je zou wel wat lekkers in zijn stal kunnen leggen, zodat hij weet dat als hij van het land komt, er wat op hem ligt te wachten.
Enne... een paar goede schoenen helpen (voor jou in dit geval) ook Knipoog

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:25

soms wil het negeren van een paard ook wel eens helpen...
Gewoon aan de rand van de wei gaan zitten en juist negeren..
kan lang duren maar soms wel effect..
Als ie bij je komt niet gelijk pakken gewoon iets lekkers geven en weer ergens anders op de negeer toer verder gaan.
en als je intussen er aan went dat je iets lekkers bij je hebt als ie bij je komt wil dan ook nog wel een steunt je in de rug zijn.... o ja ook nog een tip ga ook eens naar je paard zonder bijbedoelingen dus gewoon om een knuffel te geven of te verwennen zonder hem uit de wei te halen..

TBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:55

Hoi,

Ik heb niet alle reacties gelezen Bloos ...
Dus ik weet ook niet of deze er al tussen stond, maar het is goed bedoelt.

Een verzorgpony van mij heeft moeite met halt houden en walst zo over je heen als je wandelt.
Ik heb hem in een bak gezet (in dit geval een binnenbak) en met een longeerzweep hem zo op zitten jagen tot hij bezweet en moe was (duurt niet zo lang bij hem, want arme beestje heeft geen conditie).

Heb de zweep weg gelegd en ben in het midden gaan staan.
Uiteindelijk kwam hij naar mij toe en begon te snuffelen. Heb hem toen voorzichtig geaaid en liep een paar passen vooruit. (hij had geen halster om!). Hij liep achter me aan en op het moment dat ik stopte, stond ook hij stil en hij lette op elke beweging die ik maakte.

Ik kan hier jammer genoeg niet mee verder gaan, maar ik ben sowieso niet echt een fan van schreeuwen en kwaad worden op je beesten... Clown Ben ik misschien een beetje te zachtaardig voor.

Ik las dat je al op de goede weg was door hem voor te zijn!!
Met wat geduld en liefde komt het uiteindelijk echt wel goed!

Liefs,

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 08:56

Het is voor mij helaas onmogelijk om een paar keer per dag naar Elfried te gaan. Ik ben 40 minuten onderweg om heen en terug naar hem te gaan. Verder ben ik bang dat het niet echt helpt om in de wei te gaan zitten, ik heb dit al eens geprobeerd en hij gaat gewoon onbezorgd grazen en doet er niks op uit.

Ik ben afgelopen weekend op trainingsweekend geweest et hem en hij liet zich hier wonder boven wonder in 1 keer pakken! Hij stond in een weilandje waar hij wel lekker kon eten maar het was niet supergroot, hij stond natuurlijk op vreemd terrein en ik was het enige vertrouwde in zijn buurt en hij stond alleen in de wei (wel paarden in de weiden eromheen). Hij was super lief, niet chagrijnig en liet zich dus in 1 keer pakken. Maar ik ben bang dat hij, nu hij weer thuis is, in zijn oude patroon vervalt. Deze week ga ik eens kijken bij hem Ja

TBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:37

Blijven oefenen! Het zal beetje bij beetje beter gaan.
Ik ben benieuwd wanneer het je helemaal is gelukt en hij zich probleemloos laat pakken.

Liefs,

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:08

idd zoals je al zegt denkt ze dat ze boven iedereen staat
ze is veel te verwend!
je kan idd proberen een hele dag in de wei te gaan zitten, neem desnoods een boek mee
als hij dan komt kijken wat je daar nou aan het doen bent beloon je hem/geef je hem wat lekkers
zoals iedereen al zegt ja
maar maak geen onverwachte bewegingen !!
dat schrikt hem af, ookal ligt het probleem niet aan dat ie bang is maar omdat ie zo dominant is
vermijd oogcontact
en schreeuwen, smeken dat soort dingen helpen niet
hij zal niet weten wat je daarmee bedoelt en het als een spelletje gaan zien
denk als je in de wei zit niet : Ooh hij komt niet, ik geef het maar op
dan denkt Elfried dat als ie dat de volgende keer ook doet dat ie dan telkens onder zijn werk uitkomt
uiteindelijk zal ie wel begrijpen dat jij de baas bent, en niet hij !
succes !

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:16

Don't worry. Ligt niet aan jou. Elfried doet het namelijk nog steeds....:)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:23

Als je een paard niet kunt pakken dan moet je hem wegjagen, een uur lang, geen rust geven.
Ook als hij naar je toe komt, wegjagen.
Na één dag is je probleem definitief opgelost.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:00

Topic is 7! jaar oud ;)

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:50

Simpelman schreef:
Als je een paard niet kunt pakken dan moet je hem wegjagen, een uur lang, geen rust geven.
Ook als hij naar je toe komt, wegjagen.
Na één dag is je probleem definitief opgelost.

nee. niet bij dit paard...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:03

Methode werkt op alle paarden. Alleen moet er wel consequent mee worden omgegaan, en als er meerdere mensen mee omgaan wordt dat al een probleem.

En er zijn nog andere manieren om een paard te kunnen pakken. Een daarvan is het met de hand water geven in een kleinere afgesloten paddock, en verder vrij toegang toe water ontzeggen. Wedden dat hij komt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:17

Cassidy toch, dat is sielugh }>
(en waarschijnlijk niet nodig)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:55

Het is niet sielugh want in de natuur hebben ze ook niet op ieder moment van de dag beschikking over water. En of het nodig is? Blijkbaar wel. Als je Matyee95 moet geloven (die het paard en de eigenaar blijkbaar kent). Als het na 7 jaar nog niet opgelost is...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:16

Eerlijk gezegd denk ik dat het woordje "consequent" niet helemaal correct wordt toegepast. Maar goed, dat is aan de eigenaar om iets van te vinden. <<)