Is dit meisje geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Is dit meisje geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:56

Bonaire schreef:
Aangezien ze niet zo oud is (ze is ongeveer 1.73) bedoel je daar niet aangezien ze niet zo groot is?

(verder geen commentaar.. heb namelijk geen flauw idee of het past!)

Niet zo groot? Hmmmm dan ben ik een liliputter met m'n 1.62m
Lengte zegt niet zoveel hoor over werken met hengsten.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:07

hoe meer ze kan hoe beter Lachen. kan ze hem meer leren..
de lengte kan .. het is een tinker..
zoals je zei.. verschillende paarden geredn des te beter..
14 jaar? dan een hengst? geen probleem..

ik zelf ben 14 en 1.67 groot.. ik rij ook een hengst van nu 4 kan nog niet zo veel. ikzelf ook niet.. maar we leren samen..
zolang het klikt is alles goed. Knipoog
hengst of geen hengst maakt toch allemaal niks uit..
mijn hengst mag ook wel eens dekken Knipoog.
moet je maar denken.. een hengst is een ruin met ballen Knipoog
ok de mijne doet wel bokken Knipoog.. zolang je blijft zitten en niet angstig word.. komt alles goed.
maar een hengst mag je nooit de rug toe draaien.. hij is en blijft onbetrouwbaar vooral met merries..

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:09

Dat ze te klein moet zijn vind ik grote onzin.
Ik ben zelf 1.64 en rijd op m'n pony van ongveer 1.47m
past prima.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:13

De ene hengst is de ander niet. Als het klikt, ze goede begeleiding krijgt en verantwoordelijk er mee omgaat is er niks aan de hand. Als ze zelf aangeeft dat het goed is, is het goed. Denk dat haar zus beetje jaloers is en bezorgd, zou ik ook zijn als mijn kleine zusje zo'n aanbod kreeg. Maar geen reden om het niet te doen.

LauraEden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:33

Ik zla et gewoon proberen en als het niet gaat kan je altijd nog stoppen;)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:00

Een fries van 1,48 die dekt?

Nee maar dat ter zijde. Waarom zou deze combi niet kunnen? Het is wel zo dat een dekkende hengst vaak meer gericht is op merries dan als hij nog niet gedekt heeft. Maar per hengst verschilt dit. Daar waar de ene hengst zo mak is als een lammetje als ie niet gedekt heeft, kan de ander al een heel spectakel weggeven.

Met altijd een persoon op de grond erbij die kan ingrijpen als het niet goed lijkt te gaan (en dat hoeft echt rijtechnisch niet perse te zijn, maar als er meer testosteron begint te lopen dan 4 benen) en een veilige rijomgeving dan moet het best lukken!

En verder gewoon consequent blijven. Niet te dicht bij andere paarden gaan rijden in het begin en de aandacht van het dier blijven opeisen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:05

OF ze geschikt is zal de tijd moeten uitwijzen. Aangezien ze niet de enige is die met het dier omgaat, en er door haar - zo vermoed ik - hoofdzakelijk gereden gaat worden, waarom niet. Ik betwijfel alleen of ze zich realiseert wat een hengst inhoudt en wat voor gevaren en bij omgang met een hengst op de loer liggen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:10

Bella schreef:
Een fries van 1,48 die dekt?

.

volgens mij heeft ze het niet over een fries maar een tinker Knipoog

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:11

@Djoena:
Pompiedom90 schreef:
Het gaat trouwens om een fries, ik dacht dat het een tinker was maar het is een fries.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:25

ah ok dan ben ik blond en heb ik niet goed gelezen Haha!

ceasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:53

Als het gewoon klikt dan is het niet erg ...elk paard kan wel is raar doen tog? Vork

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:46

Pompiedom90 schreef:
Ik ben hier nog niet zo heel erg lang, dus ik weet niet of het nier wel goed staat.
Ik had een vraag aan jullie:

Een meisje die ik ken(ze woont naast mij), 15 jaar.
Ze vertelde mij vorige week dat ze van een kennis, die een leuke tinker hengst heeft, die ook wel eens dekt. Daar ze vanaf volgende week op mag gaan rijden, en dan indien dat lekker gaat, ook verder mag berijden omdat de eigenaresse niet meer kan rijden ivm. rugklachten. Dat meisje rijd, vind ik dan, erg netjes. Nette zit, lekker ontspannen. En ze is niet bang aangelegt. Ze heeft geen wedstrijdervaring maar als ik moest zeggen op wat voor niveau ze rijd zou ik zeggen L1/misschien L2. Ze heeft nooit een eigenpaard of pony gehad, maar wel paarden voor anderen gereden. Wat erg goed ging, en waar die mensen ook tevreden over waren.
Nou heb ik zelf geen ervaring met hengsten, alleen met mijn haflingermerrie en shetlanderruin, maar ik had zo de vraag:
Is dit niet te veel van wat ze kan? want het is een jonge hengst die nog niet zo lang onder het zadel is. Hij is wel ontzettend lief en braaf (zal niet zo snel gaan bokken oid.) maar het blijft een hengst. En aangezien ze niet zo oud is (ze is ongeveer 1.73 en het paard rond de 1.48)

Pám Dommels.

ik ben zlef 13 maar heb ook een tinker hengst leren rijden en dat was niet makkelijk!!! alleen als je echt goed kan rijden lijkt mij dat je het wel kan (hoewel het nog moeiljik is hoor!)

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:55

het lijkt mij dat het wel zou kunnen.

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 08:31

Bedankt voor de reacties!
Het is een friese hengst, van 1.58 . Sorry typfoutje. Knipoog

@Cassidy: Ik betwijfel alleen of ze zich realiseert wat een hengst inhoudt en wat voor gevaren en bij omgang met een hengst op de loer liggen.
wat bedoel je hier mee?

Het meisje heeft inmiddels kennisgemaakt, en ik was mee, en ga nog regelmatig mee, het is wel een paard erg gericht op de merries maar ze is best consequent dus ze heeft hem nu een maand op 'proef', en daarna gaan ze kijken of het zo blijft.

Ik heb nog wel een vraagje, er is daar een binnenbak en een buitenbak, en nu staan de paarden daar dag en nacht op de wei, en tegenover de binnenbak zijn ook stallen (aan het gangpad van de binnenbak aan de lange zijde, aan 2 kanten zijn stallen) daar staan evengoed ook paarden in die nog niet op het land staan. Hij is, zowel binnen als buiten, daardoor erg afgeleid, misschien hebben jullie tips? dan kan ik dat weer aan haar doorgeven..

SAPJEFTFANNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:49

meschien toen ze de eerste keer het zadel er op legten en dat vaak heeft gedaan is hij er aan gaan wennen denk ik Haha! Bloos en zo is die hengst er aan gewend
Clown

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:41

Afgeleid, tja dat zal je bij een hengst sneller hebben. Gewoon doorrijden, aandacht opeisen en hem genoeg werk geven zodat hij niet zich met andere zaken kan bemoeien.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:47

Dat het een hengst is hoeft nog niks over zijn karakter te zeggen, toen ik 11/12 was, was ik dikke maatjes met een hengstje. Super lief beest.

Verder denk ik; gewoon proberen, kijken hoe het gaat, ze kan altijd nog stoppen. Voor hetzelfde geld gaat het super en zijn ze een leuke combi Knipoog

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:26

Uit je laatste bericht kon ik afleiden dat de kennismaking goed verlopen is. Zolang er steeds iemand in de buurt is (zeker de eerste keren) die kan helpen wanneer er toch iets foutloopt denk ik neit dat er een probleem zou zijn. Of het dan een hengst is, merrie of ruin maakt niet uit. Bij ons op de manege heeft er een tijdje een arabieren hengstje meegelopen in de manegelessen en die was braver dan het gemiddelde paardje. Alleen moet ze haar wel bewust zijn van wat er kan gebeuren en hem grondig leren kennen, wat doet hij vb als er een merrie in dezelfde piste loopt als hem... Hengsten gaan rapper maaien met de voorbenen (dat hangt dan nog af van paard tot paard) dus zorg dat je dat beseft en het gevaar niet gaat opzoeken.

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 18:47

Bedankt voor de reacties! ik zal kijken of ik de link aan haar kan doorgeven. Knipoog

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:36

Volgens mij ben je gewoon een beetje jaloers Tong uitsteken . Laat je buurmeisje gewoon doen waar ze zin in heeft. Als ze daar met haar zus een meningsverschil over heeft dan hoef jij je er toch ook niet mee te bemoeien?

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:57

Waarom zou het niet kunnen? Mij lijkt dat het best goed kan gaan hoor.. Knipoog

joyca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:34

Kan best goed gaan. Niet alle hengsten zijn vervelende etters. Als je tegen n hengst gewoon normaal doet zijn het net normale paarden. In het begin moeten stalgenoten ermisschien een keer rekening mee houden, maar daarna is het toch wel over

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:43

Gewoon proberen en kijk hoe het gaat Lachen

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 06:26

ik denk dat je het gewoon moet proberen.

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 07:55

bedankt voor de reacties.