Hoe krijg ik mijn paard het water in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe krijg ik mijn paard het water in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:32

zorg voor water zonder golven, zo heb ik het ook aan een paard geelerd toen, gewoon door haarzelf lekker met water te laten spelen, tot ze er zelf steeds verder in liep.

ik heb trouwens ook een keer de dvd van goa gezien, daarin zie je ook stukjes hoe ze de paarden beleren, en als ze het water inmoesten, reden ze er achterwaarts in, en als ze er een stuk in waren gelopen draaiden ze de paarden snel om

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:35

als je heel veel tijd over hebt: zet je paard op een stuk zand met voer ofzo, graaf er een brede geul omheen en laat die geul vollopen met water Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:13

wel wat brede geul dan, anders springt ze er uiteindelijk overheen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:22

dat zeg ik, GAMMA

Arletjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:09

probeer dan ook is in de wei of bak ofzo en houd hem met een hoofdstel of halster vast, leg blauwe vuilniszakken in de wei, je leid hem tussen de vuilniszakken door tot ie ziet dat het niet eng is en dan ga je er met hem ook overheen
probeer het maar eens Knipoog
-xxxxxx-

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:10

ik heb heeeel veel paarden watermak gemaakt,

en bij -echt niet erin willers- liet ik ze achterwaarts erin gaan Clown werkt bijna altijd

ik zorgde altijd voor paarden die makkelijk het water in wilden, begin met een ondiepe plas oid, en laat het ene paard oversteken, en laat dan de ander komen, het is en blijft een kudde dier,

een keer heb ik een shet meegemaakt die echt niet wilde, die hebben we met twee man er zowat in getild, gewoon duwen, en zijwaarts erin , toen ze er eenmaal in was vond ze het geweldig en wilde er niet meer uit Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:17

Ook mijn paard had echt watervrees. Bloos

Bij Gert Boonzaaijer heb ik geleerd om deze angst te overwinnen.
Hij heeft hem aan de teugels het water ingeleid en op een gegeven moment durfde ze niet verder.
Met behulp van een lange dressuurzweep en een paar tikjes op haar kont heeft ze het bij mij gedaan.
Ik rijd normaal niet met zweep en ze was ook heel bang, maar met een gedoseerde aai kun je ver komen!
Een half uur later was dit het resultaat:
Afbeelding

We waren wel met 4 paarden en die andere drie gingen er zo ineen keer in.
Bij mij heeft het wel wat overredingskracht gekost!

Heel veel succes.

edit: TIP: Ga nooit naast je paard het water in! Dit kunnen tenen kosten!
In het water kun je niet snel genoeg reageren!

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 14:42

fleurkelover schreef:
lok hem erin met eten ofzo..... Haha! ! misschien lukt het dan wel.
of misschien met een ander paard erbij die niet bang is van water ! dan heeft hij een vb en weet hij dat hij niet bang moet zijn Nagelbijten / Gniffelen .

ik weet niet of het zal helpen maarja Knipoog ..... Een paar tips kunnen nooit kwaad Clown

Dat heb ik al geprobeerd, heb ik ook al verteld

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:46

De mijne ging er ook nooit in, tot er iets aan de linker kant was waar hij van schrok en erin sprong..en wegzwom! Hij had nog nooit gezwommen en ik ook niet. Ik ben onderweg er af gegaan en hij wilde ergens eruit waarhij niet eruit kon en lag dus voor dood half in het water half op de kant, met zijn achterbeen vast Verdrietig . We hebben hem eruit gekregen vraag niet hoe, maar heeft nog een lange nasleep gehad longontsteking door water wat hij binnen had gekregen...

Dus die van mij hoeft NOOIT meer het water in Ach gut ....Want het had nog veel erger af kunnen lopen als hij heel erg in paniek was geraakt.

dus ik zou zeggen KIJK ALSJEBLIEFT UIT ze kunnen nl in paniek dieper het water in gaan dan jij zou willen Knipoog

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:02

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar dit is zoals ik het de mijne heb geleerd. Het gaat om een jonge pony, en uiteraard hebben die nog niet alles gezien en moeten ze nog veel leren. We waren op ponykamp en in de weide was een grote poel.... het was enorm warm dus rede genoeg voor mij om in het zadel te stappen en de poel in te gaan... helaas dacht mevrouw daar anders over.

Ze durfde eerst nog niet eens in de buurt te komen, maar door vertrouwen stond ze uiteindelijk met haar hoeven tegen het water aan (jaja.. precies op de grens land-water). Zo liet ik haar even staan en vervolgens weer been geven, wel overtuigen. Een pony moet op jou gaan vertrouwen dus moet je overtuigend overkomen. Been geven en toespreken (lief). Als is het maar 1cm, een stapje verder meteen uitbundig belonen. Mijn instructeur begon toen naast mijn pony te staan en vanuit de poel water over haar borst heen te spatteren.. eerst wat eng, maar daarna bleef ze staan. Vervolgens ging ze weer een stapje verder, weer belonen. Uiteindelijk toen ze met haar voorhoeven in het water stond liet ik een andere pony rustig voor mij doorlopen en gaf ik haar heel overtuigend been.... het meisje op de pony voor mij riep de naam van mijn pony ook erg vrolijk en uiteindelijk ging ze erin. Daarna is het ook nooit een probleem meer geweest. Ze zien de bodem niet, dus denken dat ze finaal in een gat vallen ofzo... als ze eenmaal door hebben dat dat niet zo is, dan gaan ze voortaan zo het water in. Het kost eventjes tijd.... maar vooral doorzetten. Iedere keer dat jij nu opgeeft heeft je pony gewonnen en zal hij de keer erop alleen maar NOG koppiger worden... hij heeft vorige keer immers ook "zijn zin" gekregen. Heel veel geduld...

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:05

splash1999 schreef:
splash wilde voorheen ook nooit het water in, ja kleine plasjes van regenwater nog wel. Maar ze vond het eng om er in te lopen en niet te zien waar ze loopt (denk ik dan), heel veel geprobeerd en niks lukte uiteindelijk laarzen aangetraokken en er zelf maar in lopen en laten zien dat hert heel leuk is. Tot nu toe blijft ze er in gaan, kabbelende beekjes blijft ze raar vinden en moet haar wel overtuigen maar gaat goed.

hihi en dat met zo'n naam een splash die eerst niet wilde splashen Vork

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:06

Ben ik ff blij dat mijn pony zo de zee met golven van een meter inloopt op vakantie Haha!

Maar toen saartje het water niet in wou, hielp het bij mij als ik er zelf af ging en een stukje het water met haar inliep aan de hand. Toen volgde ze me wel, en daarna ging ze op eigen houtje met mij op haar rug het water zo in Ja
Misschien kan je ook proberen om iemand die je pony kent naast hem/haar het water in te laten lopen, dat lukt misschien ook wel.

Succes Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:21

hildetc schreef:
splash1999 schreef:
splash wilde voorheen ook nooit het water in, ja kleine plasjes van regenwater nog wel. Maar ze vond het eng om er in te lopen en niet te zien waar ze loopt (denk ik dan), heel veel geprobeerd en niks lukte uiteindelijk laarzen aangetraokken en er zelf maar in lopen en laten zien dat hert heel leuk is. Tot nu toe blijft ze er in gaan, kabbelende beekjes blijft ze raar vinden en moet haar wel overtuigen maar gaat goed.

hihi en dat met zo'n naam een splash die eerst niet wilde splashen Vork

maar ze wilde wel in de normale kleine plasjes hoor en ze stampt dan wel dus de naam klopt wel aardig. Zo heette ze trouwens al

WendyyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:26

Die van mij deed het ook niet. Maar toen had ik wedstrijd op een stal(voor de lol) en dan kon je dressuur springen en cross doen. en toen wilde ze niet in de waterbak met de cross en toen hebben drie meiden met fjorden me geholpen: 1 fjord ervoor en twee erachter en dan maar duwen. Nou en dat heeft gewerkt, nu vind ze het geweldig! Veel succes ermee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:38

KimWelsh schreef:
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar dit is zoals ik het de mijne heb geleerd. Het gaat om een jonge pony, en uiteraard hebben die nog niet alles gezien en moeten ze nog veel leren. We waren op ponykamp en in de weide was een grote poel.... het was enorm warm dus rede genoeg voor mij om in het zadel te stappen en de poel in te gaan... helaas dacht mevrouw daar anders over.

Ze durfde eerst nog niet eens in de buurt te komen, maar door vertrouwen stond ze uiteindelijk met haar hoeven tegen het water aan (jaja.. precies op de grens land-water). Zo liet ik haar even staan en vervolgens weer been geven, wel overtuigen. Een pony moet op jou gaan vertrouwen dus moet je overtuigend overkomen. Been geven en toespreken (lief). Als is het maar 1cm, een stapje verder meteen uitbundig belonen. Mijn instructeur begon toen naast mijn pony te staan en vanuit de poel water over haar borst heen te spatteren.. eerst wat eng, maar daarna bleef ze staan. Vervolgens ging ze weer een stapje verder, weer belonen. Uiteindelijk toen ze met haar voorhoeven in het water stond liet ik een andere pony rustig voor mij doorlopen en gaf ik haar heel overtuigend been.... het meisje op de pony voor mij riep de naam van mijn pony ook erg vrolijk en uiteindelijk ging ze erin. Daarna is het ook nooit een probleem meer geweest. Ze zien de bodem niet, dus denken dat ze finaal in een gat vallen ofzo... als ze eenmaal door hebben dat dat niet zo is, dan gaan ze voortaan zo het water in. Het kost eventjes tijd.... maar vooral doorzetten. Iedere keer dat jij nu opgeeft heeft je pony gewonnen en zal hij de keer erop alleen maar NOG koppiger worden... hij heeft vorige keer immers ook "zijn zin" gekregen. Heel veel geduld...

Inderdaad, naar mijn mening is vertrouwen ook het meest belangrijk; uiteindelijk heeft haar vertrouwen op mijn stem ook bij mijn pony de doorslag gegeven Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:39

Wendyy schreef:
Die van mij deed het ook niet. Maar toen had ik wedstrijd op een stal(voor de lol) en dan kon je dressuur springen en cross doen. en toen wilde ze niet in de waterbak met de cross en toen hebben drie meiden met fjorden me geholpen: 1 fjord ervoor en twee erachter en dan maar duwen. Nou en dat heeft gewerkt, nu vind ze het geweldig! Veel succes ermee.

En dan maar hopen dat jouw paard niet ineens naar achteren slaat Knipoog Clown

h0rsesgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:18

Bij dit soort dingen moet je echt heel veel geduld hebben , anders lukt het niet. Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn fjordje gehad. En elke dag ging ik weer proberen , ik ging langzaam aan opbouwen. Steeds weer opnieuw proberen. En elke keer een stapje dichterbij. Het beste is water zonder golven of wat dan ook. Wat zo min mogelijk eng is.

AMY01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:17

mijn pony kreeg ik eerst ook nooit in meertjes enz.,
met afspuiten, wassen, kleine plasjes etc. heeft ie geen problemen.
Ik ben er achter gekomen dat mijn pony het meertje niet ingaat
omdat hij de bodem dan niet meer ziet en dan bang is dat hij zich op onveilig terrein
bevindt. Ik heb dit opgelost om vlak achter een ander paard te gaan rijden
of met mijn zwemkleding aan voor te lopen. Doe dit eerst in het ondiepe
en ga niet meteen naar hetdiepe. op een gegeven moment vind het paard dit leuk
en dan kun je misschieneens wat dieper gaan
succes!
xxx

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:20

Mijn pony durft onder het zadel totaal niet, maar als ik met hem meega het water in (dus ik voorop, hij achter me aan) vindt hij het helemaal het einde. Ik heb me er dus bij neergelegd dat als ik wil zwemmen ik zelf ook moet zwemmen omdat hij het anders eng vindt. Daar heb ik geen problemen mee. Lachen

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 08:31

Mijn pony durft het wel, ik had haar eerst laten ruiken/ drinken van het water. Toen ging ze zo Lachen

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:52

ga eens met een grote groep naar buiten (allemaal paarden die durven zwemmen). als je met al die paarden naar een meertje rijd en die gaan allemaal lekker in het water dan kan het zijn dat jouw paardje een beetje ongeduldig wordt (vooral als al zijn vriendjes diep en ver weg gaan).
ik heb het zelf nog nooit zo gedaan (mijn vz-paardje is dol op water) maar miss helpt het als hij zelf wil zonder dat jij aandringt.

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:27

dit probleem ken ik...

ik heb mijn pony al 13 jaar en het jaren geprobeerd.
zelf erin, groep vriendjes erin, kleine plas, grote plas, afspuiten...
maar hij haat zelfs water in een emmer. met name omdat het (zoals al eerder vermeld staat) beweegt door de wind ofzo...
ik heb me er gewoon bij neergelegd dat hij geen 2e Pieter van den Hoogenband (of hoe hij ook mag heten) is.... hij drinkt genoeg en ik kan hem afspuiten indien het noodzakelijk is...
ik hou er zelf trouwens ook niet zo van en ik heb 4 jaar over 2 zwemdiploma's gedaan Ach gut , dus waarom zou hij het wel moeten? Knipoog

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:49

is kwestie van vertrouwen..dus veel grondwerk

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:25

volgens mij is dat idee van arletjuhhh niet zo'n heel goed idee....
hij moet aan water wennen en een paar vuilniszakken komen heel weinig tot niet overeen met water. paarden kunnen ook alleen de kleuren groen en geel zien dus de kleur blauw zal niet echt helpen....
miss heeft het bij jouw wel geholpen maar ik denk neit dat het een heel goed plan is .... de pony gaat er alleen maar van schrikken denk ik.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:59

Het paard moet je heel erg kunnen vertrouwen.
ga eens een × met een groepje naar het strand/slootje,
en probeer het eens, wil ze nog niet moet je aan de hand pas voor pas richting het water gaan,
als ze heel hysteries word, moet je het vertrouwen tussen jou en je paardje nog wat versterken. Sigaar
Succes verder Ach gut