Veulen bij dominant paard in de wei laten; hoe aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Re: Veulen bij dominant paard in de wei laten; hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 08:40

Oké, dan houden we de pony eerst apart. Dan kan ze zich er ook niet mee bemoeien, hoewel ze dat waarschijnlijk toch niet zou doen. Vorige keer stond ze heel beteuterd midden in de wei, terwijl de andere twee rondjes aan het crossen waren.
Dan moet ik ook nog even kijken of we pony wel in het aangrenzende stukje houden, of even helemaal uit zicht, denk dat dat misschien wel het beste is.
We blijven er uiteraard bij, het is niet de bedoeling dat het mis gaat! Lachen
Ik ga er van uit dat het paard de jaarling gewoon gaat accepteren na een tijdje, positief blijven.

Capopjekop, het veulen staat nu in een weitje naast de grote wei, en dit is geen probleem. Paard gaat gewoon zijn eigen gang en staat niet voortdurend naar haar te loeren. Dat is wel positief neem ik aan? Lachen

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:41

Ik zou ze de eerste weken helemaal niet bij elkaar zetten, maar ze met een draadje ertussen kennis laten maken. Daarna je ruin en veulen (idd zonder pony) bij elkaar.
Maar dan nog een risico, ik zou het niet zomaar bij elkaar plaatsen. Een land is nog te klein om dit uit te vechten. Heb het bij mijn ruin ook gezien, die hadden ze met jaarlingen, twenters en 3-jarigen gezet, vertoonde hetzelfde gedrag als jou ruin. Uiteindelijk hebben we hem erbij weg gehaald aangezien bijna alle paarden kreupel stonden door dit gedrag. Paard staat nu samen met de oudjes en gaat wel goed.

Met jong spul kan hij dus niet overweg

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 08:49

Punt is dat het paard normaal gesproken wel met jong spul overweg kan (pony was zelf nog maar 6 maanden toen ze hier kwam, ging perfect!). Hij kan met alle paarden goed opschieten, maar als ze in zíjn wei komen vindt hij het niet leuk meer.
Weken apart houden zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten. Het is een veulen, ze moet lekker de hele dag (en nacht) op de wei kunnen met haar vriendjes, niet alleen op een klein weitje of kleine uitloop staan.
Dus ze moet er dit weekend echt aan geloven.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:54

Maar waarom geen gewenningsperiode?? Tenminste, als de gaten erin vallen........zou ik er niet voor kiezen ze gelijk bij elkaar te zetten....
Wel heel veel succes en ik hoop dat je paard de jaarling snel accepteert!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:23

inderdaad. mijn streven is ook om straks één mooie kudde te hebben, nu hebben we er twee. k laat het veulen vaak ruiken met mijn paard, en dergelijke dingen. ik hoop dat hij hem ooit gaat accepteren, hoewel die kans zéér klein is in ons geval. mijn ruin heeft nooit andere mannelijkepaarden bij 'zijn kudde' merries geaccepteerd, dus de kans is groot dat dat ook niet zal gebeuren.