Hoelang per dag rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KimWelsh

Re: Hoelang per dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:12

Ik rij gemiddeld ongeveer anderhalf uur per keer, waarvan ik 1 uur intensief doe rijden. Het andere half uur ben ik bezig met in en uitstappen en loswerken. Soms stap ik ook nog wat over het bospadje uit. En tja.. als ik een halfuurtje aan het rijden bent en ze loopt super... dan stop ik ook zonder problemen gewoon op het hoogtepunt met rijden....Ik denk trouwens niet dat er een vaste regel te stellen is voor hoelang een paard zou kunnen werken. Zoiezo ligt dat ook aan het paard.... een groen paard kun je natuurlijk niet direct 2 uur gaan rijden.. maar je zult de tijd dat je erop zit steeds met 5 minuutjes ofzo moeten verlengen. Loswerken, in en uitstappen zijn natuurlijk ook belangrijke dingen die nooit vergeten mogen worden. Daarbij ligt het ook aan de algemene gezondheid en conditie van het paard....en natuurlijk laat je een oud paard minder uren lopen. Daarbij ligt het er ook aan hoeveel je van hem vraagt.... 2 uur intensief dressuren, veel wendingen maken etc is natuurlijk heel wat vermoeiender dat 2 uur door de bossen stappen...

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:26

Ik rij gemiddeld een uurtje denk ik. Soms wat langer soms wat korter, hangt er net van af of ik hem even moet door pakken en als het heel goed gaat hoeft die van mij niet heel lang door te gaan dan stoppen we vaak wat eerder, of hij mag nog even uitstappen in het bos Lachen

Als ik het bos in ga ben ik toch al gauw 1,5 uur weg....

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 01:30

uu even denken! wij rijden 1u in les en als het kampen zijn 3 of 4uur

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:50

Ik krijg wekelijks 7u les verspreid over 5 dagen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:06

in de bak rij ik meestal 45 minuten, en 2x per week heb ik les waarbij ik toch wel 1.5 uur op het paard zit.
ook als ik een buitenrit rij ben ik rond de 1.5/ 2 uur aan het rijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:10

Ik heb mijn shetmerrie voor de kar, wel wat anders dus, en zelfs als ze hoogdrachtig is, is een rit van een uurtje of 5/6 met de nodige pauze's, eigenlijk meer draf dan stap en af en toe galopje, heel makkelijk te doen. Ze heeft dan ook een superconditie, en altijd plezier in haar werk Lachen na 6 uur heeft ze nog energie voor tien en is bijna geen zweet te ontdekken, behalve onder de dikke manenbos en onder het tuig Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:14

Hangt er van af, wat ik doe en hoe m'n paard loopt.
Als ik op buitenrit gaan kan dat rap vijf uurtjes(of soms wel langer) zijn. En als ik dressuur verschilt het tussen 20 en 1.30

h0rsesgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:26

Ik rij max. 4 dagen in de week en 3 dagen een rustdag ( longeren of iets ) want hij is pas 3 , hij wordt bijna 4 . dus mag nog niet elke dag rijden omdat dat slecht voor zijn rug is, maar als ik ga rijden dan rij ik meestal min. een uurtje per dag en soms als ik lekker rij wel iets meer , en soms als ik geen zin heb , dan weer wat minder, het is een beetje afwisselend. Ligt er maar net aan wat zijn karakter die dag is.

xXPalerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:42

Ik rij meestal ongeveer een uurtje, maar ligt eraan hoe ze loopt. Als ze goed haar best doet dan stop ik eerder met rijden dan als ze helemaal niet wil mee werken. En ik rij liever kort en goed dan lang en slecht Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:45

xXPalerma schreef:
Ik rij meestal ongeveer een uurtje, maar ligt eraan hoe ze loopt. Als ze goed haar best doet dan stop ik eerder met rijden dan als ze helemaal niet wil mee werken. En ik rij liever kort en goed dan lang en slecht Lachen

Ben ik het inderdaad mee eens. Als mijn bijrijdstertje rijd en dan dressuurmatig iets 'moeilijks' doet voor de pony, en pony voert dat zonder klieren, mokken en zeuren redelijk goed uit, dan is het soms nog één keer 'bevestigen', en dan is het meestal ook uitstappen en als beloning nog even 'boscrossen' (plezier voor beiden) of uitstappen en weer op de weide Knipoog

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:48

ik rijd netzo lang tot ik heb bereikt wat ik wilde bereiken die keer, en hij dat braaf doet.
dus als hij na een kwartier braaf doet wat ik wil, dan is hij met een kwartier klaar. (excl in/uitrijden) en als dat een uur moet duren, dan duurt het een uur.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:48

h0rsesgirl schreef:
Ik rij max. 4 dagen in de week en 3 dagen een rustdag ( longeren of iets ) want hij is pas 3 , hij wordt bijna 4 . dus mag nog niet elke dag rijden omdat dat slecht voor zijn rug is, maar als ik ga rijden dan rij ik meestal min. een uurtje per dag en soms als ik lekker rij wel iets meer , en soms als ik geen zin heb , dan weer wat minder, het is een beetje afwisselend. Ligt er maar net aan wat zijn karakter die dag is.

waarom zou dat slecht zijn voor zijn rug?
Sigaar

xXPalerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:50

JoyCiej007 schreef:
xXPalerma schreef:

Ben ik het inderdaad mee eens. Als mijn bijrijdstertje rijd en dan dressuurmatig iets 'moeilijks' doet voor de pony, en pony voert dat zonder klieren, mokken en zeuren redelijk goed uit, dan is het soms nog één keer 'bevestigen', en dan is het meestal ook uitstappen en als beloning nog even 'boscrossen' (plezier voor beiden) of uitstappen en weer op de weide Knipoog

ja inderdaat:P haha op het einde even met losse teugel en velichte zit door de bak galloperen..en dan heeft ze haar oortjes naar voor..haha vinden we allebei leuk:P

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:52

De ene keer rijd ik een half uur intensief in de bak,en stap ik buiten vaak nog even een kwartiertje uit.
Maar 't meest rijd ik buiten,en vaak van 1 tot 2 uur lang.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:07

2 uur vind ik persoonlijk erg lang voor dressuur.
Al is het een buitenrit vind ik dat anders

h0rsesgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:22

Omdat hij pas 3 jaar is , en hij is nog in de groei. Dus als ik dan elke dag op m ga rijden dat is slecht voor zijn rug, omdat die dan niet snel genoeg groeit , ik heb het van de veearts. Je mag nooit op zulke jonge paarden elke dag rijden. En als die last van zijn rug krijgt dan ben je nog verder van huis en daar heb ik natuurlijk geen zin in .. hahha

Danisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:28

ik vind 1 á anderhalf uur rijden normaal.
Met uitstappen en instappen erbij natuurlijk.

Furore_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:46

Unfaithful schreef:
Meestal zo'n 50 minuten excl. in- en uitstappen. Soms wat langer en soms wat korter, ligt er helemaal aan hoe het gaat!

Hioer ben ik het mee eens, als ik in de bak rijd dan. Met buitenrit ben ik wel 1,5/2 uur weg! Cool

annetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:54

Met dressuurles rij ik 3 kwartier à uur inclusief in en uitstappen. Ligt eraan of we heel moeilijke dingen doen of niet. En als het goed gaat, stoppen we er idd gewoon mee, als beloning. Als ik voor mezelf rijd in de bak hooguit 3 kwartier. En met buitenritten verschilt het heel erg, soms maar 3 kwartier, soms 3 uur... Knipoog

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:09

Als mijn paard goed loopt ongeveer 3 kwartier met in en uitstappen erbij, als hij niet goed loopt en niet luistert dan ga ik net zolang door totdat hij dat wel doet.

Als ik buiten ga rijden ben ik al gauw twee uur weg en stap ik heel veel Haha!

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 13:34

Ik rijdt ong. een uur per dag. Met het instappen erbij, uitstappen doe ik daarna een kwartier.
Over het algemeen doe ik het zo, maar met warm weer, zoals nu Cool Rijdt ik natuurlijk wat korter.
Of wanneer we intensief hebben gereden, ligt er eigenlijk aan hoe nat het paard is.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:01

Een uur ongeveer.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:20

Ik rijd 10 min los(stap), dan 20 a 25 actieve arbeid en daarna weer 10 min uitstappen..

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:00

Dat ligt eraan wat voor een karakter je paard/pony heeft.
Het paard wat ik momenteel rijd heeft aan een half uurtje genoeg, maar ik heb ook al eens een paard
gehad waar ik zeker een uur mee moest rijden voordat je ermee werken kon Knipoog
Iedereen heeft zo zijn/haar eigen methode die het best bij je paard/pony past

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 00:45

Meestal rijd ik gewoon 1 uur als hij "normaal" aan het werk moet maar moet hij "hard" aan het werk dan maar 20 min. incl. in stappen . Bij buitenritten is het heel verschillend min. uur.