Manen trekken is een hel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

Re: Manen trekken is een hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:29

Prbeer eerst zijn vertrouwen helemaal te hebben, ga dan langzaam aan borstelen met de zachte borstel, ookal blijven er klitten in zitten, laat maar gewoon, dat komt later wel. Nu eerst voor het vertrouwen en zo ga je steeds een stapje verder Lachen Ik denk als je haar nu dwingt dat het dan alleen maar erger word.

Wat Lame doet vind ik ook gemeen, een paard is een vluchtdier, als je die in stal, een plaats die veilig moet zijn, in een hoekje zet dat ze dus niet weg kán word het alleen maar erger. Dat vind ik echt zielig, en dat alleen omdat jíj mooie manen wilt... nee dat is niet iets waar ik aan zou beginnen.

lyset

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:49

Ik zou het rustig aan doen, je hebt hem zoals je zei nog niet zo lang, probeer eerst een goeie band met hem op te bouwen, als hij het vertrouwen in je heeft zal het je denk ik wel makkelijker maken, maar ook weer rustig opbouwen Knipoog
Veel succes Ja

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:08

Ik heb iets gevonden !!!

Ik heb gisteren zijn manen kunnen knippen. Neen niet zo mooi als trekken, maar als mijn ventje dat niet kan verdragen, waarom zou ik er dan zijn manen uittrekken?

Hij vind het fantastisch als je ongeveer aan zijn schoft, in zijn manen zit te kroezelen. Hij doet dan echt zo met zijn lip mee.
Daardoor was hij kalm en heb ik zijn manen kunnen knippen. Ik heb er veel tijd en werk in gestoken, maar het resultaat mag er zijn! Dit word dus voorlopig onze oplossing Lachen

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:39

Evikes schreef:
Ik heb iets gevonden !!!

Ik heb gisteren zijn manen kunnen knippen. Neen niet zo mooi als trekken, maar als mijn ventje dat niet kan verdragen, waarom zou ik er dan zijn manen uittrekken?

Hij vind het fantastisch als je ongeveer aan zijn schoft, in zijn manen zit te kroezelen. Hij doet dan echt zo met zijn lip mee.
Daardoor was hij kalm en heb ik zijn manen kunnen knippen. Ik heb er veel tijd en werk in gestoken, maar het resultaat mag er zijn! Dit word dus voorlopig onze oplossing Lachen

Afgod

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:47

Evikes schreef:
Ik heb iets gevonden !!!

Precies zoals het hoort Haha!
Geen praam of andere praktijken uithalen, sommige paarden zijn verschrikkelijk gevoelig wat het manen trekken betreft, andere wederom vinden het juist lekker.
Probeer de juiste oplossingen te vinden die zich goed op het paard richtten. Zo zit je teminste in de goede richting.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:53

Ik doe het tegenwoordig met een uitdunschaar omdat mijn paard het ook vreselijk vind dat getrek, dus waarom trekken dan als er ook andere mogelijkheden zijn. Paar knipjes hier en daar en het lijkt net of het getrokken is. Zou gewoon even geduld hebben en rustig de manen proberen te kammen eerst dan een stapje verder gaan. Bij mijn paard mocht ik eerst niet aan haar oren zitten als ik er naar keek werd ze al panisch laat staan als ik er aan zat ook als er een haartje van haar dwars zat werd ze gek. Nu een paar jaar later is alles prima en kan haar gewoon de oren knippen en vind alles best. geduld is een schone zaak en kan soms best lang duren maar het resultaat mag er wezen dan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:33

Evikes schreef:
Ik heb iets gevonden !!!

geweldig! zo moesten er meer mensen zijn. ik snap het kwellen van het paard 'voor de mooi' niet. ik heb één keer een paard de manen geprobeerd te trekken, maar heb al snel de schaar gepakt. ik laat zo'n dier geen pijn lijden voor de idiote reden dat het mooier zou zijn.

Lame schreef:
Gewoon het de DA...

Mijn paard houdt er ook niet echt van.. Ik zet haar in een hoek van de stal.. touw in mijn broekzak.. En dwing haar daar een half uurtje te staan.. Leuk vind ze het niet, maar het moet eventjes.. dan is ze er weer een poosje vanaf.. Tussendoor belonen.. werk bij mij goed..

waarom moet het eventjes? jouw paard wil zeggen dat ze pijn heeft, en jij dwingt haar zonder fatsoenlijke reden. belachelijk.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:00

Nou ik ben blij dat het gelukt is.
Misschien kun je de volgende keer wel trekken, maar ga nooit te ver. Hij heeft nu vertrouwen en het zou heel erg jammer zijn als je dat kapot maakt.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:06

ik heb het zelfde probleem alleen die van mij komt omhoog mocht eerst ook zijn hoofd niet borstelen wat nu overigens wel mag

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:39

Mijn paard is er panisch voor, al 23 jaar

Daarom snij ik zn manen, dat vergt wat oefening en uiterste voorzichtigheid, gelukkig staat hij muisstil.

Het is een verschil bij een paard wat het niet zo leuk vind of een paard wat echt begint te flippen en helemaal over de zeik gaat, zoals de mijne.
Ik ga hem er verder niet mee pestten en op deze manier gaat het prima en hij is erg meewerkend.

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:59

Geduld
Geduld
Geduld

Dat is wat je nodig hebt

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:35

Evikes schreef:
Ik heb iets gevonden !!!

En anders heb je nog van die speciale mesjes die 'snijden' de manen. Die gebruik ik ook voor mijn paard, ziet er net zzo netjes uit als trekken maar zonder pijn voor je paard! Haha! Mocht je willen weten hoe deze te bestellen zijn, pb me maar even, dan zal ik het adres eens voor je opzoeken.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:53

Denise_Tink schreef:
Geduld
Geduld
Geduld

Dat is wat je nodig hebt

Dat is niet waar als je paard het echt niet toelaat dan kan je wachten tot je een ons weegt

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 09:35

maar kijk.. als je die manen eruit trekt?? das tOch manen trekken.??
jij zOu dat toch ook niet fijn vinden als iemand je haren eruit trekt??:S:S
of ligt dat aan mij? zie ik dat verkeerd ofzO??
Xx

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:55

Cil schreef:
Evikes schreef:
Ik heb iets gevonden !!!

En anders heb je nog van die speciale mesjes die 'snijden' de manen. Die gebruik ik ook voor mijn paard, ziet er net zzo netjes uit als trekken maar zonder pijn voor je paard! Haha! Mocht je willen weten hoe deze te bestellen zijn, pb me maar even, dan zal ik het adres eens voor je opzoeken.

Ik gebruik een 'uitdun mesje' (ruitersportzaak) die hebben 2 kanten de ene voor het uitdunnen de andere kant voor snijden, een apart mesje voor alleen snijden heb ik nog niet kunnen vinden, behalve die hele dure van een kapper!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:23

nanette_bokt schreef:
Xx

De vergelijkig met mensenhaar klopt gewoon niet. Sommige paarden houden helemaal niet van manentrekken, maar mijn oude pony was er hélemaal dol op. Ze genoot er echt van. Dat heb ik een mens nog nooit zien doen toen zijn haar er uit werd getrokken Knipoog . Verkeerde vergelijking dus.

trouwens.. is de o van je toetsenbord kapot?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:06

Lest schreef:
nanette_bokt schreef:
Xx

De vergelijkig met mensenhaar klopt gewoon niet. Sommige paarden houden helemaal niet van manentrekken, maar mijn oude pony was er hélemaal dol op. Ze genoot er echt van. Dat heb ik een mens nog nooit zien doen toen zijn haar er uit werd getrokken Knipoog . Verkeerde vergelijking dus.

trouwens.. is de o van je toetsenbord kapot?

klopt, er zijn paarden die het heerlijk vinden. niks mis mee om het eens te proberen, maar als je paard wél aangeeft het onprettig te vinden, moet je imo toch op zoek naar een andere methode.

Unikum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:33

Mijn paard doet ook of hij het erg erg vervelend vind.
Nog niet zo zeer het eruit trekken van de manen maar het omhoog kammen van de overige manen dat vind hij irritant.
Ik denk dat het jeukt of zo.
Ik ga dan ook gewoon door ook al draait hij alle kanten op.
Wel heb ik het geprobeerd met heel veel geduld maar ja hij is nu 6 en na 6 jaar is dat geuld echt op.
Als ik ze getrokken heb kan ik ze daarna weer twee of drie keer knippen maar als het te dik wordt moet er weer getrokken worden.

Het is een beetje onzin om het met mensen haar te vergelijken.
En hoe zit het dan met de honden met een pluk vacht??
Moeten die dan ook maar niet meer gepukt worden omdat wij denken dat het pijn doet?
En als ze met rijden in verzet gaan omdat ze het niet leuk vinden rij je dan ook maar niet meer??

Ook het weghalen van een stukje bescherming vind onzin.
Want tegenwoordig wordt alle natuurlijke bescherming kunstmatig nagemaakt.
Zo leggen we tegenwoordig dekens op om geen dikke vacht te krijgen, hebben we vliegen netjes om de ogen te beschermen,
Gebruiken we vliegenspray nou ja zo kunnen we natuurlijk wel uren doorgaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:53

Unikum schreef:
Het is een beetje onzin om het met mensen haar te vergelijken.
En hoe zit het dan met de honden met een pluk vacht??
Moeten die dan ook maar niet meer gepukt worden omdat wij denken dat het pijn doet?
En als ze met rijden in verzet gaan omdat ze het niet leuk vinden rij je dan ook maar niet meer??

paarden hebben wel degelijk gevoel in de manenkam, en bij veel paarden doet het trekken pijn. waarom zou een paard er anders tegen in verzet komen? honden met een plukvacht, ik heb er zelf één, en ik pluk haar ook zelf, omdat ik bang ben dat een echte trimmer haar pijn doet. en dat doet het ook, ik doe héle kleine stukjes per keer, en doe er meerdere dagen over. zo is het minder erg voor mijn hond. het moet gebeuren omdat anders de huid en vacht slecht worden, maar ik vind het vreselijk.
en ja, als mijn dieren het rijden niet leuk zouden vinden, of iets anders, dan doe ik datgene niet meer, of ik máák het leuk. mijn paard heeft in de 5,5 jaar dat ik hem onder het zadel heb één keer aangegeven geen zin te hebben in het rijden, en toen heb ik ook niet gereden. dwing jij je paard elke dag dingen te doen die hij niet leuk vindt? waarom maak je het dan niet leuk?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:56

honden met een plukvacht is anders, die haren sitten meestal al vrij los die trek je er makkelijk uit (kan het weten heb in een trimsalon stage gelopen) als een paard het niet leuk vindt dan moet je niet doorgaan, ik ga mijn paard er niet onnodig mee pesten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:21

Margot_VH schreef:
honden met een plukvacht is anders, die haren sitten meestal al vrij los die trek je er makkelijk uit (kan het weten heb in een trimsalon stage gelopen) als een paard het niet leuk vindt dan moet je niet doorgaan, ik ga mijn paard er niet onnodig mee pesten

helemaal juist! waarom zou je het dier dat voor je werkt, en doet wat je van hem wil, pijn doen? alleen omdat getrokken manen er mooier uitzien? daar begrijpt zo'n dier niets van, je doet hem pijn zonder dat hij begrijpt waarom.

(PS: de plukvacht zit normaal gesproken inderdaad vrij los. mijn hond is bijna elf en laat het haar niet zo makkelijk meer los. eerst deed ik twee keer per jaar plukken ongeveer, nu een stuk minder vaak. het haar zit veel vaster, en daarom is het ook zo naar voor haar (en dus voor mij) om te doen.)

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:31

bij mijn paard is het ook de hel om haar manen te trekken
ik doe het dus meestal als de tandarts langsgekomen is, wanneer ze nog onder verdoving staat(ieder jaar dus)
ik trek ze dan heel kort, dat ik 6maanden er niet hoef aan te komen.
De andere keer bind ik ze tsn rekkers, als het te gevaarlijk wordt(wat meestal zo is) dan nemen we een praam, anders is het een levensgevaarlijke situatie, dan doe ik het na het rijden in 3 keer
als ze tsnin nog ergens een keer verdoogd is dan doe ik ze ook snel, het rare is dat ik ze ook bijna niet mag kammen, vlechten gaat redelijk, mja raar paard Haha!
maar je moet idd veel gedult hebben, maar voor het trekken is dat bij ons niet gelukt, voor vlechten wel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:32

ulestro schreef:
bij mijn paard is het ook de hel om haar manen te trekken
ik doe het dus meestal als de tandarts langsgekomen is, wanneer ze nog onder verdoving staat(ieder jaar dus)
ik trek ze dan heel kort, dat ik 6maanden er niet hoef aan te komen.
De andere keer bind ik ze tsn rekkers, als het te gevaarlijk wordt(wat meestal zo is) dan nemen we een praam, anders is het een levensgevaarlijke situatie, dan doe ik het na het rijden in 3 keer
als ze tsnin nog ergens een keer verdoogd is dan doe ik ze ook snel, het rare is dat ik ze ook bijna niet mag kammen, vlechten gaat redelijk, mja raar paard Haha!
maar je moet idd veel gedult hebben, maar voor het trekken is dat bij ons niet gelukt, voor vlechten wel

het kammen vormt een associatie met het trekken. en in Godsnaam, een praam! hoe verzin je het! jouw paard is bang voor de pijn die je hem doet, en jij dwingt het af met een praam... ongelofelijk.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:38

merrieveulen schreef:
het kammen vormt een associatie met het trekken. en in Godsnaam, een praam! hoe verzin je het! jouw paard is bang voor de pijn die je hem doet, en jij dwingt het af met een praam... ongelofelijk.

je mag het altijd komen proberen hoor
ik heb een heel raar paard, veel veeartsen zijn er bang van
en iedereeen die het probeert zonder praam loopt binnen de 5min doodsbang weg
daarom wordt ze ook verdoofd voor de tandjes, maar dan moet je er ook eerst de naald erin krijgen
we hebben het al met alle rust geprobeerd, maar ik merk het ook bij het vlechten, als je perongeluk 1 haartje uittrekt dan sta je best niet te dicht voor je een trap krijgt, knippen lukt wel.
dus als je het zo schandalig vind met een praam, ik wil je gerust het adres geven en je mag komen proberen, dan ben je de eerste van wie het lukt zonder en er staan er al een heel stuk op mn lijstje

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:44

ik trek per definite geen manen en kom het dus ook niet proberen. mijn paard was met de DA voorheen net zo, en hij is nu ook zo mak als een lammetje. breng hem maar langs, ik trek geen manen, maar kan hem misschien wel van de angst voor het trekken afhelpen. uiteraard heeft dat alleen zin als er geen manen meer getrokken worden.