Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Re: Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 15:03

Zadel heb ik ook aan gedacht ja. Ik dacht dat ze met of een Wintec vz of een Stubben springzadel gereden word.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:06

Lepeltje21 schreef:
Ik zeg ook, naar mijn mening. Maar die ene kater van jullie is toch geen probleemkat? Dat is gewoon een kater die laat weten dat ie de baas is, niks mis mee.

Mijn kat is op zeker wel een probleemkat, alleen niet voor ons. Als ik die los zou laten lopen zou ie de wijk terroriseren, en nu overdrijf ik echt niet.

Wil ook niet off topic gaan, wilde alleen maar aangeven dat er (huis)dieren zijn die van nature wel agressief zijn. Denk dat dat voor paarden ook geldt, maar in alle gevallen zeldzaam is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:07

yfande schreef:
Misschien overbodig, maar ik zag het nergens staan, is er al naar het zadel gekeken ?
Als dat dier verder in omgang braaf is en alleen onder't zadel kuren vertoond zou mijn eerste
gedachte naar het zadel gaan. Als't peerd pijn heeft kan ik me voorstellen dat ie vervelend reageert.

Of angst, dat was het imo bij de mijne.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:08

Laat het zadel eens nakijken, mijn merrie die normaal geen pas verkeerd zet heeft een tijdje
geleden iedere keer zuur gekeken toen ik met't zadel aankwam, bleek dat de boom niet meer goed
was, niet gebroken, maar te los.......ergo zadel zat voor geen meter meer. Ik ben nu een nieuw
zadel en't peerd is weer de vriendelijkheid zelve.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 15:12

Op zich een goed idee, maar het is dus niet mijn paard, ik ga daar niet over.

Het paard is of lijkt mij niet agressief, het vertoont op stal en in de omgang normaal karakter. Ik vermoed zelf dat ze pijn heeft of bang is of gewoon aartslui en alle truken uit de kast trekt om niets te doen. Bovendien word ze, naar mijn mening, te onregelmatig gereden, zo om de dag en dan weer eens meer en minder. Ik zou zeggen of denken dat er met zo'n dier juist iedere dag iets mee gedaan moet worden, zodat ze iedere dag in handen is en gewoon weet dat dat erbij hoort en dat het normaal en prettig is (of kan zijn).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:14

Je hebt nu diverse mogelijkheden gezien, ga je de met de eigenaar bespreken?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 15:17

Ik ben er druk mee bezig (in mijn hoofd) met hoe we dat dier het beste kunnen helpen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:41

Als er onregelmatig met het paard gewerkt wordt, hebben jullie al eens gedacht aan spierpijn? Als ik verhalen hoor van een paard dat gereden wordt en opgejaagd wordt totdat er geen haartje meer droog is, en de volgende dag stilstaat, denk je dat dat gezond is? En zelfs als er de volgende dag gereden wordt, denk je niet dat je weerstand gaat krijgen omdat ze spierpijn heeft?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 15:47

Je hoort mij ook nergens zeggen dat ik vind dat er goed met dat dier omgegaan wordt. Sterker nog: ik denk het heel wat beter te weten, maar vraag me af of dat gezond verstand is of arrogantie!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:33

Voor een vierjarig paard heeft zij/hij al heel wat meegemaakt.
Als je het aanmij vraagt , opnieuw beginnen ,(Bij nul - in kudde op de wei-Anderhalf jaar met een goede leidende merrie en kuddegenoten)Sommige paarden zijn gewoon nog niet rijp genoeg en treffen het wellicht niet met de omstandigheden die bij hun zouden passen.
Daarna kijken naar de mogelijkheden , grondwerk en eventueel even een andere richting , bijvoorbeeld trainen om aangespannen te rijden ( evt twee span) en dan in de geleidelijke lijn basis van zadelmak maken.Zoals je zal bemerken is het handig als je het rijden even niet centraal stelt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:31

Er bestaan weldegelijk paarden met fouten in hun hersenen, maar dat komt zelden voor en zou je normaal gezien in de omgang ook merken. Vaker komt voor dat paarden zodanig verpest zijn dat ze bijna niet goed meer te krijgen zijn. Als het ware een gegroeide kronkel in hun kop Lachen
Verder zijn er denk ik al hele goede tips gegeven, maar hierbij is steeds de medewerking van de eigenaars vereist, hopelijk krijg je dat voor elkaar!!

Olke2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:44

Je hebt het over onmogelijke paarden, wij hebben er een op stal staan. Gisteren gingen wij de paarden ophalen en 1 van de paarden heeft mijn zoontje van 12 en mijn vriendin aangevallen. Het is geluukig nog goed afgelopen met veel blauwe plekken en kneusingen, maar het had ook anders af kunnen lopen. Het paard heeft gericht op mijn zoontje getrapt en toen hij plat op de grond lag ( na een lansering ) is het paard op mijn vriendin gaan intrappen met beide achterbenen deed ze dat. Dit is een paard dat nog nooit raar gedrag heeft vertoond.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:28

Als het paard alleen met rijden 'onmogelijk' is en voor de rest in de omgang 'normaal' dan ligt het aan de ruiter en niet aan het paard. Dat dier is dan gewoon niet goed aangereden. Als ze netjes meeloopt, braaf aan de longe loopt en respect heeft voor mensen dan gaat een paard normaal gezien niet zo flippen als je erop gaat zitten, mits er medisch gezien niks aan de hand is. En dit paard is dus al nagekeken dus dan denk ik aan de (on)kunde van de ruiter(s).

Je behandeld een paard ook niet op of een zachte en lieve manier of op een harde, gemene manier. Je bent lief wanneer het paard de goede keuzes maakt en gemeen wanneer het dat niet doet en hoe gemeen je dan bent dat hangt wel van het paard af. Sommige zijn van een opgeheven stem of een por met je been onder de indruk en sommige hebben een wat hardere correctie nodig. Uitputten heeft geen zin, het paard snapt echt niet waarom het uitgeput wordt. Die energie kan je beter gebruiken om het paard goede dingen te laten doen.

En valse paarden worden niet geboren, die worden gemaakt Knipoog

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:37

Ik ken een paard dat op alle manieren die je je kunt bedenken (normaal en via grondwerk ed) geprobeerd is te breken, maar dit dier had echt een kronkel in de kop. Of ie t heeft gekregen of al had weet ik niet. Maar dit dier was écht gevaarlijk. Er is veel geld ingepompt door em naar goede correctie stallen te brengen, maar niemand wilde zich aan dit dier wagen.

Ik denk dus dat ze wel bestaan.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:40

Brendageene schreef:
En valse paarden worden niet geboren, die worden gemaakt Knipoog

Dat HOEFT imo niet altijd zo te zijn, zeldzame gevallen zijn van nature zo. Dit paard overigens niet hoor. Maar denk bv aan een hersentumor ofzo.

Wat een heftig verhaal Reyert, gelukkig is het voor de betrokken personen goed afgelopen. Denk dat je behoorlijk gek wordt als je een paard zo op je kind af ziet gaan.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:42

Ik denk ook wel dat ze bestaan, heb er alleen nog nooit 1 meegemaakt. Maar als ik het verhaal hoor van de ts over dit paard denk ik niet dat paard onmogelijk is maar dat het paard niet goed is aangereden. Of gewoon een lastig paard met een zeer eigen wil en dat de ruiters die erop hebben gereden niet kundig genoeg zijn dat eruit te halen. Als een paard erg vaak wint dan wordt het steeds moeilijker om er iets van gedaan te krijgen en zal het zijn trucendoos steeds verder uitbreiden.

Er zijn idd ook paarden met hersentumoren, maar ik zei ook al dat je alle medische oorzaken eerst moet uitsluiten. Een paard met een hersentumor moet ook gewoon of geopereerd worden of helaas een enkeltje slager krijgen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 09:49

Dominant is ze zeker. En de ruiters die er op gereden hebben zeker niet onkundig. Wellicht niet passend, maar zeker niet onkundig. Zijn beide echte paardenmensen, met een leven ervaring in de paarden, die allerhande "moeilijke" paarden wel konden rijden. Mijn visie op dit geheel is: met gemep doet ze het dus niet, wat if we just ask nicely? Ze heeft nu wel voldoende aangetoond dat als we boos op haar worden dat ze het toch niet doet. Ik denk inderdaad ook aan helemaal overnieuw beginnen, maar dan niet in een kudde, wel op stal en iedere dag "in handen", maar dan weer van voorafaan beginnen, met join-ups, wandelen, longeren, aan de hand door de bak, beginnen met 1 rondje erop zitten met iemand ernaast. En ik denk ook aan meer "natural" dingen, zoals bitloos rijden en boomloos. Ik vermoed dat het dier erg gevoelig is, maar ik weet het dus allemaal niet zeker en ben ergens ook bang dat door haar dominantie ze welllicht misbruik gaat maken van zachtere methoden. Ik ben ook geen zin om ervoor in het ziekenhuis te belanden! (vooropgesteld dat de eigenaar aan dergelijke plannen mee wenst te werken)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:57

Van die van mij werd ook gezegd: levensgevaarlijk, brutaal. Maar achteraf denk ik dat het pure angst geweest is. Het verschil is niet altijd goed te zien helaas.

Van wat ik zo hoor denk ik ook niet dat het paard onmogelijk is hoor. Maar ik hoop dat ze de juiste hulp treft, want tot nu toe is die er dus niet geweest.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:01

Er zullen vast gevallen zijn van paarden die van nature "vals" zijn, zoals ieder dier wordt betiteld dat niet wil doen wat de mens wil dat het doet. Een "moeilijk" paard is dat ook alleen maar omdat de meeste mensen er niks mee kunnen.
Deze merrie is pas 4, nog een kleuter, is nu al tot het uiterste gejaagd; misschien inderdaad een optie om haar gewoon een zomer op het land te zetten en daarna weer overnieuw te beginnen. Grote kans dat ze het geestelijk en lichamelijk nog helemaal niet aan kan wat er gevraagd wordt.
Dan krijg je dus protest en dat kan zeer extreme vormen aannemen.
Jammer dat wij onze spulletje nof niet helemaal klaar hebben, dan had ze hier kunnen komen voor "correctie".
In een geval als dit ben je wel een hele tijd verder voordat zo'n dier weer "normaal" gedrag vertoond dus het hangt er maar vanaf hoeveel tijd/ geld men er in wil steken.
Overigens zal de manier die genoemd wordt; slaan en uitputten absoluut geen zoden aan de dijk zetten en het probleem alleen maar verergeren. Het paard wordt alleen maar bevestigd in haar wantrouwen en gaat contact met mensen als zeer onaangenaam en pijnlijk zien.
Als dat de enige oplossing is die haar geboden kan worden is een pijnloze dood misschien een betere oplossing ( klinkt hard, maar is jammer genoeg wel zo) dan dit lijden voortzetten.

P.S. Fokken met een merrie met gedragsproblemen lijkt me ook niet zo zinvol, er is altijd een ( grote) kans dat het veulen dit van de moeder overneemt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:02

Er bestaan toch ook mensen met een afwijking in de hersenen, waarom dan geen paarden?
Mijn mening is dus dat er wel degelijk paarden zijn die onmogelijk zijn, al zijn het er maar weinig.
De meeste paarden zijn zo geworden door ervaringen.

Even off-topic:
Als iemand zo'n onmogelijk paard kent, zou ik em graag onder mijn hoede willen nemen.
Ik zie dit als een uitdaging. Niet om op korte termijn te presteren, maar op lange termijn iets met het paard op te bouwen. Weet je een paard, mail me..

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:17

Ik heb ook een 'moeilijk' paard. Hij ziet eruit als lomp en lui en veel mensen zeggen ook je moet hem hard straffen. Maar hij is wel degelijk heel erg gevoelig en met slaan bereik je ook niet veel bij hem, of hij moet expres heel erg vervelend zijn (dus dat hij de oefening wel snapt maar gewoon geen zin heeft of dwars is) dan moet je hem juist even hard op zijn plek zetten en dan is er niks meer aan de hand. Maar ik moet hem echt niet hardhandig corrigeren als ik hem iets wil leren, dan gaat er een knop om en kan ik er niks meer mee. Dit resulteert dan in wegrennen, staken, een hek inrennen e.d. Mijn paard heeft nog nooit gesteigerd of geprobeerd mij eraf te krijgen, maar als een ruiter zo hardhandig op hem zou zijn dan zou hij dat wel gaan doen denk ik.

Je moet vooral heel eerlijk zijn naar zo'n paard (naar ieder paard maar bij zo eentje ga je snel op je bek als je het niet doet) Ja is ja en nee is nee. En elke dag dezelfde regels en dezelfde correcties toepassen. Niet zelf een trucendoos gaan verzinnen maar gewoon volhouden!

Met grondwerk kan je er wel achter komen of je paard gevoelig is of niet, of dat ze wel graag wil werken, of misschien dat ze helemaal geen interesse heeft in mensen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 11:28

Nou ja, ze kan wel geen interesse hebben in mensen, maar dan heeft ze toch een probleem, aangezien ze wel mensen nodig heeft (om haar eten en stal te betalen en dergelijke)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:33

Ja maar zoals ik jouw verhaal las is dat helemaal niet aan de orde toch? Is ze wel vriendelijk, geinteresseerd naar de mens toe?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:42

Als het paard in de dagelijkse omgang heel lief en ok is, maar alleen met rijden dus 'dwars' ligt, ben ik bang dat er toch iets mis is met het zadel of dat er iets lichamelijks mis is of het ligt aan hoe het paard benaderd wordt. Misschien moet iemand er heel veel tijd insteken om eerst eens een goede vertrouwensband met dat paard te ontwikkelen, grondwerk te gaan doen en alles heel rustig opbouwen. Alsof je hem opnieuw in gaat rijden ofzo.

Als een paard echt gestoord is, in zijn kop, dan merk je dat ook in de dagelijkse omgang wel, hoor. En die paarden zijn er echt niet veel. Wat is er bekend van zijn verleden?
Paarden 'breken' daar geloof ik niet in, dat is mij te gewelddadig. Ik geloof wel in het opbouwen van vertrouwen in de mens en daarna in het werk. En dan dus bij de basis beginnen, niet meteen op de rug dus, maar vanaf de grond. Op gelijk niveau dus.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 11:43

Jawel op stal en in de omgang, inderdaad. Alleen dus niet met rijden. Met rijden kan ze misschien best wel de houding hebben van: "werken, daar begin ik niet aan". Aan de andere kant denk ik ook weer niet dat paarden zo denken. Paarden denken niet, paarden associeren. Normale paarden associeren werken als iets dat er bij hoort en op een normale manier gebeurd. Zij associeert werken inmiddels met geweld en uitputting. Ik vind het ook echt zielig voor haar.