Ervaring met thuis laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Ervaring met thuis laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:49

Cer schreef:
ElCamino, wat een goed verhaal! Dat maakt het thuis slachten (waar ik ook over nadenk) wel een top oplossing (voor zover iets 'top' te noemen met zo'n besluit, maar okee).

Overigens.. bloed op het land, blijft dat lang 'hangen'?

Ik denk dat je geluk moet hebben met het weer, bv als het veel regend zal het sneller weggaan

mischien kun je er zand over gooien, weet niet of dat kan

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:50

Het lijkt me niet fijn voor de paarden die daarna weer dat land opgaan, ik neem aan dat ze nog heel lang de bloedgeur kunnen ruiken (veel langer als ons...)??? Op zich is het thuis laten schieten misschien een "mooie" manier, maar dat bloed.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 11:51

zoals ik per PB van iemand begreep, hoeft dat niet altijd te gebeuren. Laten uitbloeden zijn nl voor ons geen optie zijn, er lopen nog andere paarden op die wei en de grond is niet van ons.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:51

Oh ja, dat was een vraag die al eerder gesteld was.
Ik vraag me af of het paard wel leeg moet bloeden, als het niet voor consumptie gaat?

*edit* tegelijkertijd bijna.
Als bloeden niet hoeft (en dat lijkt mij ook niet) dan is er niks tegen thuis schieten, denk ik?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:53

ElCamino schreef:
Je mag nog steeds thuis slachten !!!!

Dit wordt ook aangegeven in het topic over de excursie naar Nijkerk. Jan van Veen komt wel degelijk bij mensen thuis paarden schieten.

Hiervoor maak je een afspraak.
Hij komt met de trailer en hulp om te laden erna.
Hij schiet het liefst op weiland. Bloed loopt beter weg op gras dan op zand.
Hij schiet het paard, en neemt het dan mee in de trailer.
Of je laat het door de rendac ophalen. Dit mag dus allebei.

Je hebt wel een verklaring van de DA nodig om hem thuis te laten schieten. Dit is gewoon te regelen.

Ik weet dit zeker. We hebben het gevraagd aan Jan tijdens de excursie en hij heeft een verhaal verteld hierover aan de groep.
Hij is erg netjes en de mensen mogen het zo gek maken als ze zelf willen wat betreft afscheid nemen. Hij respecteert alles.

Je kunt hem hiervoor altijd bellen!!!
Zijn nummer (06 ook) kan ik per pb geven aan je.

Schieten op de plek waar je paard woont en leeft lijkt me zelf overigens de allerbeste manier om je paard te laten gaan....
Zelf ben ik voor slachten en niet voor inslapen, en dan nog het transport en het slachthuis hem kunnen besparen als je zou willen is natuurlijk ideaal.

Succes, en PB mag altijd!

goh, toen ik de titel zag vond ik het maar luguber en kon ik mij niet indenken dat men een paard thuis zou willen afschieten,maar zoals jij het vertelt, is het eigenlijk een hele fijne manier. gewoon thuis in de eigen omgeving en weinig stress voor het paard.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:55

Cer schreef:
Oh ja, dat was een vraag die al eerder gesteld was.
Ik vraag me af of het paard wel leeg moet bloeden, als het niet voor consumptie gaat?

*edit* tegelijkertijd bijna.
Als bloeden niet hoeft (en dat lijkt mij ook niet) dan is er niks tegen thuis schieten, denk ik?

Nee inderdaad de grootste reden om het niet te doen is het bloed denk ik Lachen

Weet iemand hoeveel het kost tegenover een spuitje?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:55

Het lijkt me voor het paard fijner om in zijn eigen omgeving geschoten te worden, zodat vervoer voor die tijd niet nodig is. De meeste paarden vinden vreemd terrein nooit echt relaxed, en als daar nog de spanning van de eigenaar overheen komt... Dan is thuis voor eigenaar en paard toch wel erg prettig.

Toch blijf ik altijd hopen dat het hart van mijn paard het gewoon begeeft...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 11:56

Ja, dat hopen we allemaal, maar die luxe is niet iedereen gegeven. En dan vind ik dit wel een heel goede optie.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:57

Ik blijf ook even meelezen.. Het leek mij ook altijd een goede oplossing, maar wist niet of dit ook mocht.

@_angela_: Daar hopen de meeste denk ik wel op. Dat het paard 'vredig' in zijn slaap inslaapt, maar dat gebeurd (helaas) niet zo vaak.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:03

Een paard van een kennis is ook thuis geslacht. Ben er niet bij geweest, maar van wat ik ervan heb begrepen is dat hij niet thuis leeg hoefde te bloeden. Na het schieten werd hij meteen meegenomen. Mijn kennis vond dit erg prettig, geen nare taferelen, weinig bloed, niet hoeven wachten op transport en het paard was in zijn eigen omgeving gestorven.

Overigens heb ik ook een keer gezien hoe een paard wordt opgehaald nadat het een spuitje had gekregen (en twee dagen onder een zeiltje moest liggen voordat de vrachtwagen langskwam). Dat ging ook met zo'n happer, geen prettig gezicht... Het idee dat dat met je eigen paard gebeurd, nee liever niet. Verdrietig

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:05

Marl1tje schreef:
geen nare taferelen

Niet dat afscheid nemen niet naar is, dat is het natuurlijk wel, maar ik doelde op 'geen gevecht' van het paard, zoals je dat bij inslapen wel kan hebben.

Isa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:06

Wij hebben ook wel eens thuis laten slachten. Ik vond het eigenlijk best vredig gaan.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:19

Lijkt me wel een goede optie inderdaad, toch thuis waar je paard zich op zn gemak voelt en snel. Heb er geen ervaring voor de rest mee, alleen het paard van een stalgenootje dan.
De eigenaar van de stal wilde niet hebben dat het paard op zn land ingeslapen werd omdat het volgens hem niet nodig was dat het beestje ingeslapen werd (zwaar artrose). Hij is toen opgehaald door de slachter, maar verderop de weg raakte hij zo in paniek in de vrachtwagen dat ze hem (met toestemming van haar vriend die nog achter de vrachtwagen reed) in de wagen afgeschoten hebben. Ik vond het vooral vreselijk voor de andere paarden die nog in die wagen stonden, die zijn vervoerd met een dood paard naast zich Huilen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:29

Schieten zonder verbloeden zou ik me nooit aan wagen. Ik weet dat dat ook gebeurt en dat het dier dan ook vanzelf wel dood gaat, maar het echte doden is nog steeds door het verbloeden, schieten is alleen maar bedwelmen. Ik zou persoonlijk het risico nooit nemen dat je al iets doet wat een beetje op het randje van de wet is, en je dan ook nog niet de juiste procedure volgt.
Ik heb denk ik 3x zien schieten zonder verbloeden en het kan nog behoorlijk lang duren voor het beest dan dood is. Ook is voor zover ik weet nooit onderzocht wat er dan in de hersenen van een dier gebeurt. Men gaat er altijd van uit dat een dier na schieten direct verbloed wordt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 12:30

Hm, ik hbe altijd begrepen, dat het schot dat rechtstreeks de hersenen raakt ook direct voor de dood zorgt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:34

Dat heb ik ook altijd begrepen. Het verbloeden daarna heeft toch alleen met de bruikbaarheid van het vlees te maken??

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:36

_angela_ schreef:
Dat heb ik ook altijd begrepen. Het verbloeden daarna heeft toch alleen met de bruikbaarheid van het vlees te maken??

inderdaad, had net geleerd zonder verbloeden kon je het dan aan de longen zien die bloedrode vlekken

Maar dan nog een zaak stel dat de da noodslachting doet, heb jij in je opleiding leren slachten ellebel?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:40

katiavl schreef:
_angela_ schreef:

inderdaad, had net geleerd zonder verbloeden kon je het dan aan de longen zien die bloedrode vlekken

Als ik jou was, zou ik m'n cursus nog eens nalezen.
Dood volgt pas, door verbloeden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:41

Ik heb het over bruikbaarheid van het vlees heeft niks met dood te maken. Ik dacht net zoals angela dat ze direct dood waren en het uitbloeden voor het vlees was

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:41

v Veen heeft bij ons thuis eentje geschoten. Was een vierjarige hengst die z'n been brak in het land. Hij is geschoten op de plek waar ie in het land stond en daar ook verbloed. Het bloed was binnen een dag weg en de andere paarden hebben die plek ook niet raar of anders gevonden. Het slachten zelf ging toen erg snel (ook al is het voor de kijker wel een rotgezicht) en hij heeft hem ook meegenomen. Dat ging toen destijds wel een beetje buiten de regels om, omdat de eerste DA (die toevallig bij ons was ergens anders voor en die ook geen euthanasiespul bij zich had) niet zo'n formulier bij zich had, maar hem met een schriftelijke verklaring wel gezond had verklaard terwijl ie nog leefde. De 2e DA was laat en daarom is ie geschoten voordat hij er was en hij wilde toen niet meer zo'n formulier invullen. Uiteindelijk nog goed gekomen... met de papierwinkel dan. Maar normaal gesproken moet een DA ook gewoon spullen bij zich hebben om te noodslachten.

Citaat:
Ellebel schreef:
Ik heb denk ik 3x zien schieten zonder verbloeden en het kan nog behoorlijk lang duren voor het beest dan dood is. Ook is voor zover ik weet nooit onderzocht wat er dan in de hersenen van een dier gebeurt. Men gaat er altijd van uit dat een dier na schieten direct verbloed wordt.

Een docent bij ons zei zelfs dat ze weer bij kunnen komen als je ze niet verbloed (ik weet niet of dat een spookverhaal van hem was of echt waar, maar oké). Hij zei toen dat ze dan wel stapelgek zijn, maar wel weer op kunnen staan Waar of niet, ik wil het nooit uitproberen en als ik er later 1 moet schieten, zal ik ook laten verbloeden

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:42

Na het schieten is het dier in principe hersendood. Maar het hart klopt nog door en kan dat nog een hele tijd blijven doen. Daarom wordt het dier daarna verbloed. Anders duurt het nog een tijd voor het dier echt dood is, bovendien zou er, mocht de pin niet heel diep gaan, een kleine kans kunnen zijn dat er weer een beetje hersenfunctie terug komt en dat er toch nog pijn gevoeld zou kunnen worden. Met de pin weet je zeker dat het dier een massale hersendysfunctie krijgt en niks meer voelt of meekrijgt (is vaak onderzocht), maar 100% zeker helemaal hersendood is niet altijd het geval. Ik zou het risico nooit nemen.

Ik heb in mijn opleiding leren schieten en verbloeden ja Katia, en ik heb het ook bewust een paar keer gedaan. Ik zou het in nood wel aandurven. Maar je mag ook een slachter het laten doen hoor, als er maar een verklaring van de DA bij zit.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:43

katiavl schreef:
Ik heb het over bruikbaarheid van het vlees heeft niks met dood te maken. Ik dacht net zoals angela dat ze direct dood waren en het uitbloeden voor het vlees was

Het verbloeden is het echte 'doden', het schot is alleen bedwelmen, zodat je hem niet hoeft te laten verbloeden als ie nog bij is

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:43

Ik weet alleen dat sommige VA landbouwhuisdieren schieten i.p.v. afspuiten. Dat eerste is goedkoper.
Er zijn ook VA die de keus aan de boer laten.

Maar ik kan me voorstellen dat de meeste VA/DA niet aan een paardeneigenaar durven voorstellen om hun geliefde paard maar te schieten i.p.v. een spuitje te geven.
Ik denk dat de meeste DA op dat moment moeten rennen voor de klant Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:44

Ow ok Lachen ik wist niet dat het nog in de opleiding zat, brrr ben al bang voor wanneer ik het moet doen.

Dus eigelijk kun je een schot en een spuit combineren of is dat helemaal ver gezocht. Dan hoeft het bloeden ook niet

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:46

Bij ons hoefde je niet te schieten als je niet wou.

Overigens denk ik dat dat wel zou kunnen ja, schieten en dan spuiten, ik ben er alleen een beetje huiverig voor om zulke dingen te gaan "uitproberen" als nooit goed is onderzocht of dat echt een acceptabele manier van doden is.