ex-dekhengst in de kudde, hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nada

Re: ex-dekhengst in de kudde, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:26

Ik zou hem eerst met een makkelijke merrie/ruin samen zetten.
Als die eenmaal goed met elkaar omgaan ze samen bij de rest zetten.
Die merrie/ruin kent de kudde en jouw paard dan al en dan zal hij ook sneller geaccepteerd worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:30

En zou je dan juist een jonge of oudere merrie neerzetten?
Dominante merrie of niet? Het lijkt me dat bijvoorbeeld de alpha merrie wel wat respect kan afdwingen...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:32

ook al zijn het je eigen paarden, ik weet niet of die merries zo blij zijn dat ze gedekt worden. Bij ons op stal staat een ruin die al een tijd geleden gecastreerd is, maar hij kan nog steeds niet met merries in de wei. Hij gaat ze dekken (nee, de merries waren niet blij) en beschouwd de groep als zijn kudde. je kan er geen paard uit halen, want hij jaagt de hele boel op. Nu staat hij regelmatig samen met een ruin of met een jonge hengst en dat gaat wel goed. Hier kan hij heel leuk mee spelen.
Ik zou het heel voorzichtig proberen of het gaat. Je kan van te voren niet echt zeggen of het goed gaat of niet. Kwestie van uitproberen. We hebben ook een ruin van 15 die 2 jaar geleden gecastreerd is. Die mocht samen met die jonge hengst. Dat ging 2 dagen goed, toen mocht die jonge hengst niet bij het hek komen als hij er stond. Dus nu staat die oude mopperpot weer alleen. Vindt tie niet erg. Vermaakt zich prima alleen. Succes!

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:33

Ik zal ze eerst laten snuffelen, dan de minst "agressieve" paard erbij zetten en steeds door tot degene die je denkt dat het meeste problemen kan geven. Zo doen wij het als er een nieuw paard komt en dat gaat prima Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:37

Ik moet zeggen dat het een super paard is, en dus ook super braaf. Ik kan hem zonder sporen en andere werktuigen enzo op een trensje tussen hengstige merrie's rijden in een kleine bak, ook aan de hand. Dus echt dominant is ie niet.

AdnariM: Zo doen wij dat ook met andere paarden, maar je moet met zo'n paard geen gevecht krijgen.