met een 2 jarige longeren mee eens????????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lilian__

Re: met een 2 jarige longeren mee eens????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:05

Het is goed dat je dat doet, ze leert dan ook om met mensen bezig te zijn, en daarmee gaat het dan makkelijker met inrijden.
Hierdoor krijgt het paard natuurlijk ook conditie en spieren.
Succes veder. Lachen
(Heb ik van een fokker gehoord.)
Laatst bijgewerkt door Lilian__ op 23-03-07 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:05

marije, wanneer wordt die van jou 3?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:07

Als je persé iets longeerachtigs wil doen, kun je dit volgens mij eerst beter zonder longeerlijn doen, maar gewoon los, en wel om een aantal redenen:
1) longeren is erg zwaar voor een jong paard, en los kan hij beter lopen op de manier die het fijnst voor hem is, hij wordt niet uit balans gebracht door de longeerlijn;
2) hij leert zo goed reageren op je lichaamstaal, en dat is ook altijd handig.

Verder leert hij natuurlijk net zo goed als met gewoon longeren je stemcommando's.
Verder sluit ik mij aan bij de rest die zegt dat 4 uur los veel te weinig is voor een (jong) paard; dit is niet alleen niet goed voor de lichamelijke gezondheid, maar ook voor de geestelijke!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:53

Een paard wat net twee jaar is zou ik zeker niet longeren, dat is zeker niet gezond. Die van mij is twee die longeer ik een keer in de week vijf rondjes op beide handen maar die word over 3 maanden 3 jaar.

Misschien gewoon langer buiten zetten dan zal ze ook niet meer teveel energie hebben, een jong paard heeft echt niet genoeg aan die paard uurtjes.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:00

Ik dacht dat je bedoelde een pony die dit jaar 2 wordt/ is geworden. Wordt je paard dit jaar 3 vind ik dat het wel kan.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:47

Haar paard moet nog 2 worden, in mei. De mijne wordt in mei ook 2 en omdanks dat hij allang veulen-af en steeds meer paard wordt (nou ja pony Haha! ) moet ik er nog niet aan denken om hem te belasten hij is nu nog volop in de groei en dat is goed te zien.

Veel en veel te vroeg dus om zo'n jong dier te belasten. Longeren op z'n vroegst pas met 2,5 liever nog wat later en hooguit 1 keer per week. Ze hebben het kunstje zo door.

Het teveel aan energie zal komen omdat 4 uur naar buiten voor zo'n jong paard gewoon veel te weinig is. Het liefst zie ik zo'n jong dier 24/7 buiten. Maar toch zeker minimaal 10-12 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:50

Moet nog 2 worden
aub niet longeren
Veels te veel eenzijdige belasting.

Als hij nu bijna 3 was kan het eens af en toe 10 min.
Het kunstje snappen ze idd al na 1 x

Naar buiten naar buiten dat dier, met leeftijdgenootjes zodat ze ook te meten hebben aan elkaar

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:14

Poeh inderdaad waar ben je dan mee bezig zeg, je gaat een jaarling toch enit longeren, kom op zeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:23

Als longeren op die leeftijd de manier is om overtollige energie kwijt te raken is de huisvesting niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:30

Ik ben met mijn 2-jarige bezig met grondwerk, en veel wandelen. Af en toe gooi ik haar los in bak en laat haar wennen allemaal enge dingen, zoals een zeiltje, een grote bal, balken en pionnen. We doen vooral veel spelen.
Ze staat overdag buiten en 's nachts binnen. Tot een paar weken terug stond ze 24/7 buiten met andere paarden. Deze paarden worden momenteel ingereden en staan niet meer buiten. Daarom mag ze nu met de grote groep naar buiten overdag.
Ik vind longeren niet zo handig, ga liever wat spelen, of gooi haar zelf nog extra los.

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:14

spirit is 2 word volgend jaar pas 3 onthoud wel dat het een appaloosa kruising is!! ik leer het haar nu qls ze over 2 weken naar buiten gaat 24/7 dan haal ik haar er zo min mogelijk eruit! ik ga vandaag een grote bal voor haar kopen dan kunnen ze daar mee spelen!!! enige wat ik ga doen als ze in de wei staat de overgang maken naar grondwerk! een mengelmmoes van pat parelli, monty roberts en emiel voest!!! wil nl niet aan 1 ding vast houden!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:15

Haar ras heeft er niks mee te maken, bij elk ras sluiten de platen in de knieen pas met 2.5 jaar dat zijn precies de punten dei zwaar belast worden met longeren. Dus het blijft erg slecht met zo'n jong paard

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:18

een 2 jarige moet lekker in de wei kunnen ravotten met andere paardjes

met 3 a 3.5 zou ik pas gaan longeren en een beetje zadelmak maken NIET EERDER

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:23

volgend jaar ga ik haaar inrijden pas laat in de zomer ergens!! er staat bij mij een 3 jarige op stal die hebben ze al gebroken rijd al in de bak!! eentje van Krack C haha oke daar ben ik het niet mee eens hoor laat ik dat duidelijk zeggen!! maar dat gebeurd wel meer! de appaloosa word vaak al op 2.5 jaar ingereden heb ik gelezen!!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:26

marije85 schreef:
spirit is 2 word volgend jaar pas 3 onthoud wel dat het een appaloosa kruising is!! ik leer het haar nu qls ze over 2 weken naar buiten gaat 24/7 dan haal ik haar er zo min mogelijk eruit! ik ga vandaag een grote bal voor haar kopen dan kunnen ze daar mee spelen!!! enige wat ik ga doen als ze in de wei staat de overgang maken naar grondwerk! een mengelmmoes van pat parelli, monty roberts en emiel voest!!! wil nl niet aan 1 ding vast houden!!

Als je van 1 januari uitgaat is ze 2.

Maar zelf schreef je gisteren in een ander topic:

marije85 schreef:
mijn appaloosa tinker word in mei 2 jaar

En ras doet niet terzijde, maar dat zei karoliena al. Verder is grondwerk prima, maar ook dat niet te vaak en niet te lang.

Longeren nu leren omdat ze straks het land opgaat is niet nodig op deze leeftijd. Ook als ze weer uit het land komt heeft ze het zo geleerd. De meeste snappen het echt wel na 1 à 2 keer.

Inrijden pas doen nadat ze 3 zijn geworden, dat iets vaak gedaan wordt wil nog niet zeggen dat het ook goed is, gun je paardje toch even de tijd om te groeien. Laat in de zomer is september, dan is je paard nog maar 2 jaar en 4 maanden.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 23-03-07 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:27

Ja maar als je dat gelezen ehbt wil dat niet zeggen dat eht gezond is, voor een paard ruim 2.5 is moet je gewoon belasting en zeker op rondjes voorkomen, ivm met de knieeen. Maar goed je moet het zelf weten natuurlijk.

En wat bedoel je met breken, ik mag hopen gewoon inrijden?

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:36

Ja klopt helemaal!! maar er moet ook niet worden gedacht dat ik het elke dag doe 1 keer per week los en 1 keer in de maand eens aan de longeerlijk ook maar 5 min! ben niet intensief met haar aan het trainen!! maar ze krijgt van mij de gelegenheid om ff lekker te kunnen rennen! ze heeft laatst het stijgeren ontdekt vet lachen!! dit is mijn eerste paard die ik zo jong heb hiervoor had ik een haffie van 12 had ik 6 jaar heb hem alles zelf moeten leren op zijn 6de

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:38

BREKEN idd inrijden alleen op een niet al te leuke manier!! maar is mijn paard niet hij is nu ook 3 jaar!! (januari)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:39

Als je het vet lachen vind dat je pony gaat steigeren als je met haar bezig bent, dan wee tik het al helemaal niet meer.

Waarom laat je dat longeren dan niet gewoon achterwege is toch nergens voor nodig

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:41

Nee TS met je vraag ben ik het helemaal niet eens, mijn 3 jarige kwpn-er doet nog helemaal niks, die weet niet eens wat een longeerlijn is en die gaat pas deze zomer met een longeerlijn spelen.

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:42

nee ze doet het niet als ik met haar bezig ben sorry verkeerd verteld!! dit doet ze als ze buiten in de wei staat!! Nee ze heeft geen kwaad in de zin!!!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:43

Ik zou het niet doen. Longeren is best een zwar etraining (of dacht je dat hij heet vanzelf zou kunnen?). Zoals al eerder is gezegd: Laat 'm gewoon lekker los en speel wat met 'm.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:52

marije85 schreef:
Ja klopt helemaal!! maar er moet ook niet worden gedacht dat ik het elke dag doe 1 keer per week los en 1 keer in de maand eens aan de longeerlijk ook maar 5 min! ben niet intensief met haar aan het trainen!! maar ze krijgt van mij de gelegenheid om ff lekker te kunnen rennen! ze heeft laatst het stijgeren ontdekt vet lachen!! dit is mijn eerste paard die ik zo jong heb hiervoor had ik een haffie van 12 had ik 6 jaar heb hem alles zelf moeten leren op zijn 6de

Eigenlijk zegt deze reactie meer dan genoeg.

De gelegenheid om lekker te kunnen rennen is niet in de bak of aan een longeerlijn maar lekker buiten in de wei met leeftijdsgenootjes en/of oudere paarden die ook niet vies zijn van lekker spelen.

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:54

Ik zou niet weten waarom het slecht is... Knipoog volgens mij is het juist goed om te wennen Haha!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:58

XXHiskeXX schreef:
Ik zou niet weten waarom het slecht is... Knipoog volgens mij is het juist goed om te wennen Haha!

Het is veel te eenzijdige belasting, te zwaar voor de botten, spieren, pezen en gewrichten die nog volop in de groei zijn.