andermans paard slaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsylovers

Re: andermans paard slaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 06:49

hj, goh leuk hulpjes van smit, onze smit had ook staigaire mee. om het minste of geringste meppen. met vijl tegen benen aan en dat soort onzin. op gegeven moment komt een pony omhoog en ligt ze er onder. wat doet ze met der domme hoofd gat ze me tegen der buik trappen terwijl ze der nog onderligt :S:S:s.

maar ff ontopic, het paardje wat ik verzorg gef ik echt wle een tik als het nodig is, als hij gaat bijten ofzo dan krijgt hij va n mij een lel. maarniet zomaar omdat hij beweegt Tong uitsteken

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 06:50

Een corrigerende tik doe ik wel eens bij mijn verzorgpaard.
Maar dat hoef ik bijna nooit te doen. En de eigenaar interesseert het niet.

Chantal__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:52

Een tik als hij het verdiend hij schopt of bijt etc dan vind ik het kunnen, want hij moet het ooit afleren.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:58

een jaar geleden toen ik men examen had, reed ik met 2 andere meisjes. 1 meisje daarvan die mocht van mij wel met mijn paard mennen omdat ze anders geen paard had. maar ze slog mijn paard. na een tijdje was ik het zo zat, toen ben ik boos geworden en zei als ze dat dan nog eens zou doen ik haar zou gaan slaan. maar het ging maar door. ze deed het alleen als de meninstrictuur er niet bij was. ik heb het tegen die man verteld en die heeft haar aan gesproken. ik heb haar een keer van de kar af ge duwt omdat ik zo boos was. ik denk dat je dus wel snapt dat ik het niet goed vind als andere mensen mijn paard gaan slaan. oke als het echt nodig is wel, maar in dit verhaal was het dus niet nodig!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:57

Ja tuurlijk.
Als ik van iemand z'n paard niet op z'n plek mag zetten als hij iets doet wat niet mag dan hoef ik er ook niet aan te komen. Zover gaat dat bij mij.
En andersom ook. Mijn schuurt soms met haar hoofdstel en ze schraapt met haar benen.
En dat mag ze niet, bij mij niet en bij anderen ook niet.

Heb namelijk 1 keer een paard van iemand gereden die zo pietluttig was. Volgens haar vond ie alles eng en mocht ie nooit op zn kop krijgen want daar schrok ie van.
Ben ik snel mee gestopt want zo doe ik dat niet.
Paard is nu zo bijterig en verwend als maar kan. Clown

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:00

In principe mag ik mijn verzorgpony best een tik verkopen, maar ik ben niet zo van het meppen, dus de keren dat dat gebeurd is, zijn op een hand te tellen. Een ander dan ik moet dan ook helemaal niet proberen mijn verzorgpony te meppen, dan heeft diegene een groot probleem met mij Clown

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:04

ik heb nog nooit iemand anders paard geslagen, mischien een corrigerende tik, maar dit deed ik ook bij de manege paarden en ponys.
pension paarden heb ik nog nooit aangezeten als ik er niets mee te maken had, een keer eetje die me beet wel even laten merken dat dat niet de bedoeling was. maar ik zelf was er ook niet van gedient als iemand niet mijn paard die dag hoefde te verzorgen die ook mijn paard zal straffen.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:05

Mijn verzorgster mag de paarden best een mep verkopen als ze het verdienen..
Zelf doe ik dat ook, dus waarom zij niet?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:08

Slaan, nee, Een tik geven wel.
Rusty geeft nog wel eens de gewoonte om te gaan bijten, en negeren helpt dan ook echt niet, eerste istantie verhef ik m'n stem, anders geef ik een tik of knijp eens in haar neus.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:09

ik sla mijn paarden niet, dus verwacht zeker niet dat iemand anders dat doet. corrigeren kan op vele manieren, maar niet door te meppen, een corrigerende tik zul je mij dan ook nooit zien geven.
het paard wat ik ooit een mep verkocht heb, beet in mijn arm en de mep was een reflex, niet hard, maar een zwieper met mijn ander arm eigenlijk van schrik.
mijn eigen paarden sla ik niet, dus andermans paard ook niet. als ik een verzorgster zou hebben, zou hij/zij dus ook niet hoeven te meppen, dan is het gat van de deur...euh... land snel bereikt.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:09

Ze mogen alleen slaan met een goede rede bijvoorbeeld dat ze bijten of trappen niet echt slaan maar gewoon tikje net duidelijk.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:52

bambi007 schreef:
ik sla nooit heb een paard meegemaakt die er kopschuw van werd als een jong paard bijv bijt als ik bezig ben met hem gee ik hemeen tik met mijn voet op zijn kroonrand...dat vinden ze heel vervelend..ze begijpen niet waar dat vandaan kmt maar voelen het wel..als mijn paard door mij heen wil lopen knijp ik haar in haar borst...klinkt heel gemeen maar is effectiever als slaan als je slaat gaat dat hele lijf terug en een kneepje is al voldoende..oke als het echt niet anders kan en gevaarlijk word ...terecht maar ik vind dez manieren effectiever...en veulen wat bijt trek je aan zijn tastharen..wedden dat hij het afleert?!

ben ik met je eens,even 't vel omdraaien,dat voelen ze ook wel

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:00

daantjuhhh schreef:
mariska1989 schreef:
Corrigerende tik kan naar mijn mening geen kwaad. Het moet wel op het goede moment zijn en niet een halve minuut achteraf. Knipoog

Precies, en niet zoals het "Hulpje" (staigere) van mijn smidt!
Kijk mijn paard was absoluut verkeerd.
Het hulpje wou van zijn voorbeen naar zijn achterbeen gaan en loopt er zo heen zonder even mijn paard te laten weten wat hij gaat doen (dus even praten of eerst aanraken over zijn rug) En ik heb een heet paard en mijn beest wil altijd alles zien!

Hij vergat even dat hij met een dier te maken had wat niet alles duld.
Hij greep zijn achterbeen om het op te tillen, Olly's (olly is mijn paard) reactie, BAF een dikke mep ervoor!
Het hulpje vloog door de lucht en kwam met zijn rug tegen een boks terecht.

Ookal was zijn benadering naar Olly niet goed, Olly mag niet slaan (nooit)
Dus ja ik was flink pisst op Olly en gaf m ook echt wel op zijn flikker..
Staat het hulpje een minuut later op (een beetje dizzy) loopt naar mijn paard en geeft m toch een schop onder Olly's kont!

Dat pikte ik dus niet, ten eerste waarschuwde hij mij niet waardoor ik omver werd gelopen door mijn paard en ten 2de daar was het veelste laat voor!
Dat beest is allang vergeten waarom hij een schop krijgt!

moest even lachen toen ik je verhaal las,ik zie dat hulpje zo door de stal vliegen Clown ,maar vind het niet echt professioneel van dat hulpje,ook al is hij een staigere,had hij dat zeker niet mogen doen,helemaal niet na dat jij je paard al had gestraft

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:01

Ik weet dat deze topic is voor de verzorgsters van andermans paarden maar als eigenaar van een paard en gedeeld van een pony en in het verleden verzorgster van velen:

Ik heb een vaste verzorgster en een klein aantal lesklantjes die in hun vrije tijd op stal ook met mijn beessies mogen prullen. Zelf heb ik in het verleden vele paarden verzorgt en slaan in de zin van zinloos geweld nee. Niet als verzorgster of als eigenaar. Als verzorgster vroeg ik altijd wat de eigenaar oke vondt als afstraffen.

Als eigenaar van paard / pony: als ik maar hoor of zie dat er zinloos gestraft wordt dan zal ik diegene duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is en dat de volgende keer dat ik het zie of hoor ze op zoek moeten naar een ander paard / pony zonder enige twijfel lig je er per direct uit.

Tip:
Maak goede afspraken met de eigenaar en moet je een keer echt flink straffen, vertel de eigenaar het de eerst volgende keer dat je die spreekt. Scheelt een hoop ellende.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:42

Als ie het verdient wel. Vaak staat het paard van een vriendin van mij bij ons. (ls ze op vakantie is) en dat kan echt een klier zijn, dan krijt ze wel een tik.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:19

ellen_b schreef:
daantjuhhh schreef:
Precies, en niet zoals het "Hulpje" (staigere) van mijn smidt!
Kijk mijn paard was absoluut verkeerd.
Het hulpje wou van zijn voorbeen naar zijn achterbeen gaan en loopt er zo heen zonder even mijn paard te laten weten wat hij gaat doen (dus even praten of eerst aanraken over zijn rug) En ik heb een heet paard en mijn beest wil altijd alles zien!

Hij vergat even dat hij met een dier te maken had wat niet alles duld.
Hij greep zijn achterbeen om het op te tillen, Olly's (olly is mijn paard) reactie, BAF een dikke mep ervoor!
Het hulpje vloog door de lucht en kwam met zijn rug tegen een boks terecht.

Ookal was zijn benadering naar Olly niet goed, Olly mag niet slaan (nooit)
Dus ja ik was flink pisst op Olly en gaf m ook echt wel op zijn flikker..
Staat het hulpje een minuut later op (een beetje dizzy) loopt naar mijn paard en geeft m toch een schop onder Olly's kont!

Dat pikte ik dus niet, ten eerste waarschuwde hij mij niet waardoor ik omver werd gelopen door mijn paard en ten 2de daar was het veelste laat voor!
Dat beest is allang vergeten waarom hij een schop krijgt!

moest even lachen toen ik je verhaal las,ik zie dat hulpje zo door de stal vliegen Clown ,maar vind het niet echt professioneel van dat hulpje,ook al is hij een staigere,had hij dat zeker niet mogen doen,helemaal niet na dat jij je paard al had gestraft

Nee, ik had al gestraft en dat was genoeg.. (misschien had het hulpje dat niet meegkregen,.. (hij was nogal dizzy na die trap..) haha..

Mijn smid is trouwens ook een keer vergeten dat hij even olly over de rug moet aaien als hij zijn achterbeen oppakt.. dus die had laatst ook een ijzerafdruk in zijn kont staan Clown
Maar hij zei zelf toen al dat dat zijn eigen schuld was en heeft wel even kwaad olly erop aan gesproken, maar toen was het ook goed...
Hij vergeet het iig nu NOOIT meer.. hahaha

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:46

Ja, de eigenaar vertrouwt de paarden aan mij toe en daar hoort ook (het bewaken van) de opvoeding bij dus indien nodig wordt er wel eens een tik uitgedeeld. Gelukkig zijn ze daar netjes opgevoed en is gewoon een keer 'Uhuh!' wel genoeg normaal gesproken.
Ik verwacht ook dat de mensen die met mijn paard omgaan hem net zo consequent behandelen als ikzelf. Willen ze hem niet straffen dan moeten ze er met hun poten vanaf blijven, anders zit ik straks met een onhandelbaar paard dat niet meer weet of iets nu wel of niet mag.

Overigens: ik las dat er hier iemand paarden aan de tastharen trekt als ze stout zijn, en de eerste die ik dat zie doen bij mijn paard slinger ik aan zijn neushaar in het rond. Die pijn is veel feller en gemener als een tik of een schop onder de kont en vind ik grenzen aan mishandeling.

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:53

Ja ik doe het wel eens..
maar alleen als ze echt ver gaat ofso
de eigenaar vind het alleen maar goed.. want voor het zelfde geld word iets van kwaad tot erger en dan heb je een probleem.
Maar ze is heel lief dus ik hoef het bijna nooit te doen Bloos

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:07

Ik heb 2 gevoelige types op stal staan, dus foei is voldoende om het paard de hoek in te laten gaan en spijt te betuigen, waarom zou ik het dan oplossen met slaan?

Daar worden die van mij juist agressief van en hyper, dus negeren of met stem corrigeren. Ik heb hier menige verzorger voor weggestuurd. Het paard even laten kijken naar een paard dat langs loopt en als het paard dan langer wil kijken het paard een tik op zijn hoofd geven om hem weer vast te zetten, ja sorry, maar dat is dom gedrag van de verzorger en niet van het paard. Mijn merrie was ook kopschuw toen we haar krijgen , dat speelt bij mij ook wel mee in de beslissing om niet te slaan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:09

Als ze me bijten of slaan krijgen ze een lel maar die hebben ze dan al te pakken voordat ik er erg in heb.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:10

Bloos nou !
dat licht er maar net aan bijt je paard je bijvoorbeeld echt vies als je bijvoorbeeld z'n merrie hebt nou dan tik/sla ik toch 1keer zo hard terug als zij mij bijt haha ! meja je moet rekening mee houden het is een paard van een andern en of die dat tolereerd Ach gut

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:18

Meestal straf ik ze door aan de teugels te trekken, daar word Turtle erg rustig van Knipoog , met teugels bedoel ik dus ook gewoon wanneer je wandelt of gaat poetsen, dus niet dat jullie denken bij het rijden, lijkt me nogal logisch.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:21

Ik geef mijn verzorgpony ook wel is een mep hoor, Anders zou er geen land mee te bezeilen zijn, nooit hard, ik heb der nognooit geschopt ofzo, maar netzoals als ze een bok geeft, krijgt ze gewoon een tik!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:34

Als mijn verzorgpaard zou bijten/wat dan ook geef ik 'm gewoon een klap Knipoog Hij moet wel respect voor je hebben Knipoog

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:31

Ik heb een paard wat in het verleden verzorgd werd, verzorgster had moeite met corrigeren, ze vondt mijn paardje veelste lief.
Nou had ik geen kind aan paardje, maar zij heeft er echt achteraan gehangen en dat zou zo simpel verholpen zijn geweest als ze 1 keer goed uitgehaald had.
Terecht corrigeren door middel van een tik mag dus van mij.
Ik heb ook weleens een verzorgster onterecht zien tikken en die vloog bijna het erf over, maar dan door mij, niet door het paard Haha!

Ik heb zelf ook weleens een tik gegeven aan andermans paarden....paard beet opeens gemeen in mijn oorlel, eigenaresse stond erbij en mijn eerste reactie was gewoon een zwaai met mijn arm waarbij die nogal onverwachts op zijn hoofd eindigde, het deed echt vreselijk veel pijn en dan ook ngo zo onverwachts.
Heb ngo wel sorry tegen de eigenaresse gezegd maar die vond het niet erg, paard hoorde niet zomaar te bijten en daarna moest ze lachen omdat het een onwijs debiel gezicht was geweest Bloos