therapeutisch paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liezzie

Re: therapeutisch paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:06

ik denk dat je bij elk ras een aantal brave en pittige paarden heb. Er zijn rassen die bekender staan voor brave paarden. Ik zou kijken naar een leuke E pony, ik weet niet hoe groot hij is?
Een belg zou ik niet kiezen, is erg groot massaal en groot, en bovendien moeten deze wel goed opgevoed en respect hebben omdat ze gouw in de gate hebben hoe sterk ze zijn.

Echter wil ik iets wat in de openingspost over zeggen.
PDDNOS is een vorm van authisme, evengoed een beperking, maar niet direct met ADHD te maken.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:14

Ik had een stukje getypt daarover maar mijn computer sloeg op tilt dus nog maar eens op nieuw..
Een NRPS met een hoog percentage arabisch bloed bijvoorbeeld, ik denk dat er dan eerder een fjord mee loopt.
Dat "zenuwachtige" kan je minder goed gebruiken denk ik, wat nou als er een een kind op rijdt met een (ernstige) afwijking en het dier schrikt en gaat aan de kletter? Dat overkomt je minder snel met een koudbloedig ras. AVS heb ik al helemaal weinig zien lopen (alhoewel ik die persoonlijk vaak koeler in hun koppie vind dan die halfbloedjes, maar das een ander verhaal)
Ik schets het nu wat zwart wit, en natuurlijk zijn er uitzonderingen, helemaal binnen de NRPS, maar er zijn toch gewoon rassen waar je minder snel aan denkt....

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:20

ik denk dat je in eerste instantie moet kijken naar karakter Lachen
ik heb vroeger op een manege gereden waar het ook voor gehandicapten mogelijk was rijlessen te volgen en daar hadden ze fjordjes, haffies, nrps-ers, kwpn-ers echt vanalles! (www.sportclubgooieneemland.nl)
Ik zou alleen niet een al te warmbloedig paard nemen. Neem een fijn koudbloedje, een groot pony ras: haflinger, fjord, tinker. die zijn sober en meestal nuchter en als je een niet al te kleine neemt kan ie m later als ie 'groot' is ook nog makkelijk dragen.
Zelf vinnik een tinker wel een goede keus, omdat die meestal lekker betrouwbaar en bomproof zijn en bovendien vaak een lekkere brede rug hebben en lekker vlakke gangen, maar dat heb je bij fjordjes en haffies ook vaak Tong uitsteken in ieder willekeurig ander ras komt t natuurlijk ook voor Knipoog
succes met zoeken!

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:16

Misschien een stevige ijslander?
Die kunnen ook volwassenen dragen.

Veel succes verder, leuk idee!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:35

Miffie schreef:
Hij heeft er al eentje gehad maar dat was niet zon goede keus, namelijk een half arabiertje en dat was gewoon veel te veel van het goede. T moet dus een relaxed beestje zijn die niet zo 1,2,3 vatbaar is voor zijn hypergedrag.

Ik zou vooral op zoek gaan naar een wat oudere pony die al erg ervaren is, en dan een wat stevigere E bv. Een ex-manegepaard lijkt me ideaal, die zijn meestal aardig wat gewend, en kijken vaak niet op van angstig of druk gedrag.

Een IJslander lijkt mij persoonlijk niet ideaal. De meesten beschikken over flink wat temperament, en hun karakter is niet altijd erg toegankelijk. Wel lief hoor, maar gevoelsmatig past het niet zo goed bij adhd/pdd-nos volgens mij.

Fjorden en Haflingers spreken meer aan, maar ook daar: bekijk echt het individuele paard goed. Wij hebben een Fjord lopen die heeeeel snel wil, en daar moet je vooral niet gespannen op zitten. Ze is ontzettend braaf hoor, maar als ze een reden ziet gaat ze hard en harder, en in combinatie met een flinke massa en spierkracht is ze dan soms nauwelijks te stoppen.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 00:09

@ appie: Mijn neefje heeft zijn eerste pony ook zelf uitgekozen en dat bleek geen succes!
Nou probeer ik hier er een beetje achter te komen wat voor richting we op moeten gaan kijken, uiteraard samen. En natuurlijk bepaald hij welke pony/paard het uiteindelijk wordt. Maar een beetje sturen naar de juiste keus kan geen kwaad toch?
Je had zijn snuitje moeten zien toen hij hoorde dat zijn pony verkocht moest worden!
We willen hem dit niet nog een keertje aan doen en daarom is het, denk ik, goed om eerst goed rond te vragen wat de ervaringen zijn en wat voor ras wel of niet geschikt is voor hem.
Vandaar dit topic! Knipoog

Mmmm conclusie tot nu toe:
Koudbloedje, bijv een Tinker!
De tinker spreekt mij het meest aan in dit geval omdat hij nog groeit en dus met dit ras zijn 'hele leven' kan doen.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 08:42

Een Fjord!
Een vriendin van mij heeft ook pdd-nos en heeft ook een fjord! Gaat heel goed samen.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:57

Miffie schreef:
@ appie: Mijn neefje heeft zijn eerste pony ook zelf uitgekozen en dat bleek geen succes!
Nou probeer ik hier er een beetje achter te komen wat voor richting we op moeten gaan kijken, uiteraard samen. En natuurlijk bepaald hij welke pony/paard het uiteindelijk wordt. Maar een beetje sturen naar de juiste keus kan geen kwaad toch?
Je had zijn snuitje moeten zien toen hij hoorde dat zijn pony verkocht moest worden!
We willen hem dit niet nog een keertje aan doen en daarom is het, denk ik, goed om eerst goed rond te vragen wat de ervaringen zijn en wat voor ras wel of niet geschikt is voor hem.
Vandaar dit topic! Knipoog .

Ik bedoelde ook niet dat jouw neefje de pony helemaal zelf uitkiest, maar wat jij al zegt samen. Alleen lijkt het mij wel heel belangrijk dat er een bepaalde klik is. En je hebt helemaal gelijk dat een beetje sturen geen kwaad kan Knipoog .

Alleen blijf ik van mening dat er niet persé een bepaald ras hiervoor geschikt zou zijn.
Ik ken verschillende mensen en de één werkt met Arabieren, een ander met Haflingers, een ander met Fjorden, weer een ander alleen met warmbloeden...etc. Het is maar net waar ook de 'therapeut' een goed gevoel over heeft en goed mee kan werken.
Zelf heb ik o.a. een warmbloed en een kruising Appaloosa-pony die hiervoor heel geschikt zijn. En ook nog wel eentje met veel volbloed, maar toch met een bepaald karakter waarmee je bij sommige mensen heel goed kan werken. Wat met name ook heel belangrijk is, is een gedegen opleiding van het paard vooraf, je kunt niet zomaar elk paard ineens hiervoor inzetten.

In ieder geval veel succes, ik hoop dat je een leuke pony of paard kunt vinden!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 22:19

Mee eens appie!
Er zijn ook relaxte paarden in andere rassen te vinden zeker!!

Mijn neefjes pony is zaterdag opgehaald. Vandaag voor het eerst weer op stal geweest!
Hij heeft het er wel moeilijk mee hoor! Gelukkig zoekt hij zijn heil een beetje bij mijn Haf dat vrolijkt hem wat op!

En er komt zeker geen jong beestje meer! Die combinatie is uit de weg gelukkig!!

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:57

Fjorden zijn opver het algemeen eigenwijs en als je een koudbloed kiest, moet deze wel netjes opgevoed zijn. Meeste zijn doordouwers.

Ik zal als ik jullie was en met overleg hier mijn vriendin gaan voor een kleine brave kwpn. gewoon een E pony op klein paard.
We hebben ze op de manege ook en die hebben over het algemeentoch meer respect voor je

its_me_es17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:46

Ik zou een E-pony of paard nemen wat wat ouder is.. die hebben al meer levenservaring, en zijn over het algemeen overal aan gewend, en wennen ook sneller aan je neefje denk ik:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:53

liezzie schreef:
Ik zal als ik jullie was en met overleg hier mijn vriendin gaan voor een kleine brave kwpn. gewoon een E pony op klein paard.
We hebben ze op de manege ook en die hebben over het algemeentoch meer respect voor je

Maar dat is zowel een voordeel als een nadeel - dat ze meer respect voor je hebben is vaak ook omdat ze steun zoeken bij de ruiter. Er zijn uiteraard heel veel uitzonderingen, maar in het algemeen voelen kwpn-ers zich vaak wat onzekerder als de ruiter het ook niet weet - en reageren daardoor ook heftiger op spanning etc. Dat kan een nadeel zijn, zeker in zo'n situatie als deze.

Hoewel het eigenwijze/onafhankelijke van de koudbloedigere (koelbloedigere Lachen ) pony's beslist lastig kan zijn, betekent het vaak wel dat ze minder snel uit balans raken door twijfel, onzekerheid, of tegenstrijdige boodschappen van hun ruiters.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 11:32

Nou het is een Tinker geworden.

Hij heet pegasus, ruin en is 10 jaar oud
Hij staat nu nog op de tinkerhoeve omdat hij nog even goed getraind word (heeft een jaar stil gestaan) maar alles gaat super en hij is helemaal niet gevoelig voor mijn neefjes hyperbuien. Hij is erg relaxed en vind alles wel best. Zondag heeft mijn neefje hem wel een uur geborsteld en dat liet meneer heeeerlijk toe en stond gewoon te duffen.

Hier wat foto's van hem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:45

Hee, leuk hoor! OK dan! Het is een stoer ding, die nog wel even mee zal gaan. Daar raakt je neefje ook maar zo niet uitgegroeid Knipoog Ik wens hem er heel veel plezier mee.
Laat nog eens wat zien hoe het er verder mee gaat Ja

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:02

Gefeliciteerd met jullie aanwinst!! En heel erg veel plezier ermee! Lachen

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:18

Heel erg gefeliciteerd met jullie aanwinst. Hij ziet er lekker koelbloedig uit. En we willen wel nog wat foto's hoor Haha!

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:53

Ziet er inderdaad boelkloedig uit, zover je dit van een foto kan zien, maar hij straalt in ieder geval rust uit. Mooie bouw niet zo'n weke rug. Lijkt me inderdaad een goede keuze! Ik hoop dat je neefje nog veel plezier aan Pegasus beleeft!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 22:28

ik hoop het ook!
Dank jullie wel voor jullie super reacties en tips uiteraard ook! hoe het verder met hem gaat laat ik jullie uiteraard weten!

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:53

Hoi!

Ik ben even benieuwd hoe het met Pegasus gaat, is hij al bij de Tinker hoeve weg? of staat hij er nog.

Hoop dat alles goed gaat en dat je neefje een fijne kameraad aan hem heeft gevonden!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:24

Wauw gefeliciteerd hoor Haha!!
Ik hoop voor jullie dat dit wel helemaal goed gaat komen Lachen