Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

merrieveulen schreef:@ peacehorses, dat heb je mis. als leider zijnde, hoor je vóór of achter je paard te lopen. aangezien je niet in kunt grijpen als je erachter loopt, is ervoor het beste. naast het hoofd kan nog net, maar is al minder leiderspositie dan ervoor. je kunt er dat schuin voor gaan lopen, mocht hij naar voren springen dan springt hij langs je heen.
overigens, een keer 'straffen' (ik spreek liever over corrigeren) zal ongetwijfeld nodig zijn in dit geval. dit gedrag negeren en goed gedrag belonen, daar is het al te laat voor.
peacehorses schreef:knip.. Als je wilt dat je pony braaf aan de hand loopt zul je naast hem moeten lopen en hem veel belonen als hij wél goed doorloopt. En als hij echt hengstengedrag blijft vertonen en moeilijk wordt, zul je hem misschien aan een hoofdstel moeten leiden.. Als laatste tip: Belonen helpt, straffen niet! Veel succes ;)
GypsyXroOsje schreef:karoliena schreef:als je geen idee van de opvoeding en omgang hebt moet je geen hengst hebben
daar ben ik het ook wel mee eens, maar we proberen het wel. Als het niet lukt geeft ze 'm weer terug, of castreert ze hem.

peacehorses schreef:merrieveulen schreef:@ peacehorses, dat heb je mis. als leider zijnde, hoor je vóór of achter je paard te lopen. aangezien je niet in kunt grijpen als je erachter loopt, is ervoor het beste. naast het hoofd kan nog net, maar is al minder leiderspositie dan ervoor. je kunt er dat schuin voor gaan lopen, mocht hij naar voren springen dan springt hij langs je heen.
overigens, een keer 'straffen' (ik spreek liever over corrigeren) zal ongetwijfeld nodig zijn in dit geval. dit gedrag negeren en goed gedrag belonen, daar is het al te laat voor.
Dat de leiderspositie voor of achter het paard is snap ik ook wel, maar dat loopt absoluut niet overzichtelijk en als je paard dit soort dingen doet, kun je hem beter leren om netjes mee te lopen dan voor hem te gaan lopen als leider. Het gaat om vertrouwen, niet om macht.
Het is misschien laat om hem wat af te leren, maar zeker niet té laat!
Joscaa schreef:GypsyXroOsje schreef:
daar ben ik het ook wel mee eens, maar we proberen het wel. Als het niet lukt geeft ze 'm weer terug, of castreert ze hem.
En dan komt hij terug als niet goed handelbaar paard, en moet die eigenaar dat maar weer even goed gaan maken?

Joscaa schreef:En dan komt hij terug als niet goed handelbaar paard, en moet die eigenaar dat maar weer even goed gaan maken?