Stijgerende hengst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Stijgerende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:16

Dus moeten we maar met z'n allen gaan schreeuwen hoe dom ze wel niet is en dat ze zsm een prof erbij moet halen? Denk je dat ze daar naar luisterd? Kom op zeg, je weet zelf wel beter.

Ik ben ervan overtuigd dat het meer nut heeft om een manier aan te dragen waarmee ze het betrekkelijk veilig kan aanpakken en er dan bij te zeggen dat ze wel een prof moet waarschuwen als het niet goed gaat, dat heeft veel meer kans van slagen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:19

Ik schreeuw niet en zeg ook niet dat ze dom is, maar de enigste oplossing om dit paard 'normaal' te krijgen is door er een prof bij te halen. Dit kunnen ze zelf niet oplossen simpel zat.

Je kan nog zo veel goede adviezen geven maar de kans dat ze de pony de baas worden is minimaal, dus dat gaan aanraden heeft dus ook totaal geen zin, maar maakt het alleen maar erger.

Een hengst is geen speelgoed kom op zeg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:25

Als je alleen maar zegt dat ze er een prof bij moet halen luisteren ze toch niet en gaan ze toch haar eigen gang. Vraag het de TS persoonlijk.
Ik geef alleen advies in de hoop dat ze inziet dat ze het zelf niet aankan en mocht ze het toch gaan proberen dat ze iig niet met een paar lange zwepen het land in gaat om dat dier een flink op zijn donder te slaan, daar schiet je ook niets mee op.

Als je mijn eerdere posts hebt gelezen weet je ook wel dat ik vind dat ze er beter een prof bij kan halen en dat ik zo'n beetje als eerste heb gezegd dat hengsten geen speelgoed zijn.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:27

Doe me een lol en kijk uit met die hengst. Een hengst kan ronduit gevaarlijk zijn, ook al is het geen grote. Je moet daar ECHT niet mee gaan "proberen" en zeker niet als er een merrie bij staat.

Een hengst(je) KAN makkelijk iemand doden weet je! En daar zijn ook zeker gevallen van bekend.

Helaas zelf ook meegemaakt, een hengstje (Welshje) die nooit opgevoed was en gevaarlijk gedrag vertoonde bij mensen. Eerst heel lief en geinteresseerd maar na een tijdje begon het dan altijd, eerst in je jas happen en een beetje klooien, tegen je aan duwen en dan stijgeren en zo. Z'n weiland verdedigen. KIJK ER MEE UIT! Dat hengstje hebben ze dus gehouden omdat het maar een kleintje was, maar hij heeft dus uiteindleijk WEL iemand gebeten, getrapt en dus verwond. Als het eenmaal zover is, kun je het hengstje beter bij een ANDERE hengst plaatsen die hem dan eens goed aanpakt zodat ie z'n plaats weer weet, dan berijk je met slaan o.i.d. ook niet veel meer want als puntje bij paaltje komt is zo'n dier gewoon veel te sterk voor een mens.

Niet aan beginnen dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:29

@ TS: waar woon je?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:36

Als de TS niet wil luisteren moet ze dat zelf weten maar ik ga geen adviezen geven en dan straks horen dat ze gewond is geraakt doordat ze het is gaan proberen.Er zullen zat mensen zijn die willen helpen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:39

Ik ben het helemaal met karoliena eens

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:16

ik ook. één keer kan genoeg zijn. ik had met mijn hengst ook geen hulp (kon ik door omstandigheden ook niet krijgen trouwens), en van opvoeden wist ik niets. hij gedroeg zich al een tijdje vervelend, maar op een dag is het omgeslagen en ik kon wegkomen, maar als één van die uithalen wél raak was geweest...

bovendien moet je ook aan het belang van het dier denken. als ze nu een prof inschakelen, kan het nog een leuke pony worden. als hij één van die meiden doodtrapt, wat denk je dat er dan mee gebeurt?

ik meen het serieus, met een merrie kan je nog weleens iets meer proberen, een merrie zal in de natuur nooit uithalen om te doden, al zou een beetje merrie een mens met één trap om kunnen leggen natuurlijk. punt is, dat een merrie niet de intentie zal hebben om te doden, enkel om de rangorde recht te zetten. een hengst heeft als taak zijn kudde te beschermen, en zal iedere bedreiging van zijn macht de kop willen indrukken. over het algemeen vlucht de zwakste van de twee weg, en komt niet zo gauw weer terug. echter, dergelijke gevechten zijn erop gericht om te doden als het moet. zolang jullie niet weggaan, zal hij doorgaan, tenzij jullie deze vorm van leiderschap kunnen overnemen. nu is het slechts een kwestie van tijd voor hij echt een einde wil maken aan jullie brutale gedrag (want zo komt dat op hem over).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:23

@ TS; waar woon je? Er is woont vast wel iemand in de buurt die een keer wil komen kijken.

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:16

Een zweep meenemen omdat je hengst steigert? Lijkt me een beetje overdreven.
Als je niet met hengsten overweg kunt, moet je dat ook vooral niet doen!!
Je hebt erbij die misbruik zullen maken van jouw angst, als ze deze eenmaal ontdekt hebben. Pas daar echt mee op! Voor jullie beide veiligheid.

Daarbij komt ook nog eens dat jouw paard in de pubertijd zit/gaat komen dus zal hij je zeker uitproberen. Ik zou.. heel verstandig is hulp gaan zoeken. Denk daarbij aan iemand die meer ervaring/verstand heeft en laat (als je geen specifieke reden hebt) je paardje castreren.
Veel fijner voor jullie beiden Ach gut

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 16:44

ben het met wel met jullie eens..
bedankt voor de informatie Lachen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:51

Waarom zet je hem eigenlijk bij die merrie?
Word hij niet liever op iig.
Zet hem bij een andere hengst of ruin.
En laat hem castreren.
Met de zweep erachteraan helpt niet, word hij alleen maar koppiger van.
Vraag of iemand je wil helpen, iemand met ervaring.

Succes iig. Lachen

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 08:59

@ suuz_horsie: hij staat altijd al bij die merrie, en er is geen ander weiland

er is waarschijnlijk al iemand die ons wil helpen, ben blij dat ik dit topic geopent heb

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:48

Je zegt: "hij loopt eerst braaf achter je aan". Je weet toch wel dat je náást de pony moet lopen, en niet ervoor? Als je pony dan een keer wegspringt, springt hij zeker weten in je rug! Ik spreek uit ervaring, ik heb een keer een 6-jarige tinkermerrie in mijn rug gehad en dat is níét leuk! Als je hem wilt laten castreren zal dat de problemen niet (veel) minder maken, want hij is per slot van rekening al 4! Op deze leeftijd is het hengstengedrag al flink ontwikkeld! Maar één ding is zeker: met de zweep los je niets op! Je pony zal alleen maar banger worden voor je en steeds minder doen wat jij vraagt, totdat het écht uit de hand loopt. Als je wilt dat je pony braaf aan de hand loopt zul je naast hem moeten lopen en hem veel belonen als hij wél goed doorloopt. En als hij echt hengstengedrag blijft vertonen en moeilijk wordt, zul je hem misschien aan een hoofdstel moeten leiden.. Als laatste tip: Belonen helpt, straffen niet! Veel succes Knipoog

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:57

beste gypsy

ik zit even te lezen maar het lijkt me toch wel iets waar je even hulp bij moet hebben
ik woon zelf in assen dus ik bied je bij deze aan om je te helpen
als je dat wil stuur me even een pm tje

Fieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:25

Ik verzorg ook een 4-jarige hengst.. gelukkig heeft hij dit nooit gedaan.'
Maar ik denk dat je beter hulp kan inschakelen van iemand die er ervaring mee heeft!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:48

@ peacehorses, dat heb je mis. als leider zijnde, hoor je vóór of achter je paard te lopen. aangezien je niet in kunt grijpen als je erachter loopt, is ervoor het beste. naast het hoofd kan nog net, maar is al minder leiderspositie dan ervoor. je kunt er dat schuin voor gaan lopen, mocht hij naar voren springen dan springt hij langs je heen.
overigens, een keer 'straffen' (ik spreek liever over corrigeren) zal ongetwijfeld nodig zijn in dit geval. dit gedrag negeren en goed gedrag belonen, daar is het al te laat voor.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:50

merrieveulen schreef:
@ peacehorses, dat heb je mis. als leider zijnde, hoor je vóór of achter je paard te lopen. aangezien je niet in kunt grijpen als je erachter loopt, is ervoor het beste. naast het hoofd kan nog net, maar is al minder leiderspositie dan ervoor. je kunt er dat schuin voor gaan lopen, mocht hij naar voren springen dan springt hij langs je heen.
overigens, een keer 'straffen' (ik spreek liever over corrigeren) zal ongetwijfeld nodig zijn in dit geval. dit gedrag negeren en goed gedrag belonen, daar is het al te laat voor.

Dat de leiderspositie voor of achter het paard is snap ik ook wel, maar dat loopt absoluut niet overzichtelijk en als je paard dit soort dingen doet, kun je hem beter leren om netjes mee te lopen dan voor hem te gaan lopen als leider. Het gaat om vertrouwen, niet om macht.
Het is misschien laat om hem wat af te leren, maar zeker niet té laat!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:00

peacehorses schreef:
knip.. Als je wilt dat je pony braaf aan de hand loopt zul je naast hem moeten lopen en hem veel belonen als hij wél goed doorloopt. En als hij echt hengstengedrag blijft vertonen en moeilijk wordt, zul je hem misschien aan een hoofdstel moeten leiden.. Als laatste tip: Belonen helpt, straffen niet! Veel succes ;)

Als een paard naar mij uithaalt ongeacht wat voor geslacht of leeftijd krijgt toch echt met mijn maatje 40 te maken hoor! Zijn ze helemaal belazerd. Als ze het daarna niet meer doen krijgen ze wel een knuffel, maar gehoorzaam gedrag hoort in het normale patroon te zitten, als je bij elke stap braaf moet zeggen gaat er ook iets falikant mis. Jij hoeft toch ook niet elke minuut te horen dat je iets goed doet omdat je anders een bushokje gaat slopen oid.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:07

GypsyXroOsje schreef:
karoliena schreef:
als je geen idee van de opvoeding en omgang hebt moet je geen hengst hebben

daar ben ik het ook wel mee eens, maar we proberen het wel. Als het niet lukt geeft ze 'm weer terug, of castreert ze hem.

En dan komt hij terug als niet goed handelbaar paard, en moet die eigenaar dat maar weer even goed gaan maken?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:09

peacehorses schreef:
merrieveulen schreef:

Dat de leiderspositie voor of achter het paard is snap ik ook wel, maar dat loopt absoluut niet overzichtelijk en als je paard dit soort dingen doet, kun je hem beter leren om netjes mee te lopen dan voor hem te gaan lopen als leider. Het gaat om vertrouwen, niet om macht.
Het is misschien laat om hem wat af te leren, maar zeker niet té laat!

leiderschap gaat niet om macht. een paard kan niet vertrouwen op iemand die geen leider is, mijn eigen paard is dar sterk voorbeeld van. die wordt uiterst onzeker als hij geen gedegen leiderschap krijgt om te volgen, en wordt dan gevaarlijk. leiderschap draait om vertrouwen en rust, en dat is wat dit dier nodig heeft. en dat bereik je dus niet door een onderdanige positie aan te nemen. in zo'n geval is het dan logisch dat het paard naar je steigert om je terug op je plek te zetten.
ik zou een goed boek over grondwerk kopen, en eerst daarmee aan de slag gaan met behulp van een ervaren persoon.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:15

Joscaa schreef:
GypsyXroOsje schreef:

daar ben ik het ook wel mee eens, maar we proberen het wel. Als het niet lukt geeft ze 'm weer terug, of castreert ze hem.

En dan komt hij terug als niet goed handelbaar paard, en moet die eigenaar dat maar weer even goed gaan maken?

Daar ben ik het mee eens. Verkoop m alsjeblieft zsm, want dit gaat fout alsje er geen prof bij haalt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:39

Joscaa schreef:

precies, met een stempel erop:'etterige rotknol die een lesje nodig heeft', met alle gevolgen van dien. beter is dus gewoon voorkomen, dit is prima op te lossen, maar je zult er wel hulp bij nodig hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:12

Waar blijven al die hengstenhouders nou die iedere keer roepen dat het allemaal met een hengst nog wel meevalt?

Advies is al gegeven in dit topic, ik ga het niet nog een keer herhalen....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:35

een ruin kan zich ook misdragen, een merrie ook. opvoeding is hierin het probleem, niet het feit of er ballen onderhangen of niet. het speelt uiteraard wel een rol....