betere band als je je paard vanaf veulens af aan heb

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Re: betere band als je je paard vanaf veulens af aan heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:37

Tsja, volgens mij is het fifty fifty. Ja Oftewel : De kans met een veulen is net zo groot als met een paard die je nog niet z'n hele leven kent. Het ligt aan het karakter van het paard, of ie aanhankelijk of eenkennig is, aan z'n verleden (tenzij het een veulen is) dus of ie goed is behandeld vroeger of niet en het kan ook aan andere dingen liggen. Knipoog Ik denk niet dat je daar zo over kunt oordelen, want elk paard en elk mens is anders. De klik moet er maar net zijn... Pling Ik ken mijn Haflinger van 13 ondertussen 4 jaar, en vanaf dat ik hem voor het eerst zag, wist ik dat wij voor elkaar gemaakt waren. Lovers Ondanks dat hij mij zooooo ontzettend vaak gelanceerd heeft, zijn we door gegaan en na een half jaar werd hij van mij, en ik heb nog nooit een paard en eigenaar meegemaakt waarvan het paard altijd hinnikte naar zijn baas als die aan kwam, dat doet mijn paard. Go jij! Go jij! Hij is ontzettend aanhankelijk en knuffelig, maar ook héél eigenwijs en superslim. Maar zoals ik al zei : Ik denk dat je met deze vraag niet iedereen over één kam kunt scheren, want elk mens en elk paard is anders. Bloos

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:39

Maar daarom kun je een volwassen paard uitkiezen naar wens. Bevakt ie niet, koop je hem niet. Bij een veulen kan er nog van alles mis gaan!!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:42

superpony schreef:
Maar daarom kun je een volwassen paard uitkiezen naar wens. Bevakt ie niet, koop je hem niet. Bij een veulen kan er nog van alles mis gaan!!

Ook dat !!! Ja

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:45

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 2,5 was.
had al vrij snel een band met haar.

nu is ze 4, en heb echt een super hechte band!
kan alles met haar doen, ze zal voor mij ook door het vuur gaan.

maargoed, ik heb dan ook vrijsnel wel een band met een paard Knipoog
daarvoor hoef ik ze niet vanaf veulen af aan te hebben Knipoog

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:47

BrittKitt schreef:
Dat denk ik niet, ik denk dat de band met je paard beter wordt naarmate de dingen die je samen meemaakt (bijvoorbeeld door een diep dal gaan en daar samen weer uit omhoog komen)

Dat heeft ook heel wat mee te maken!
Met me bijna 3 jarige heb ik heel veel meegemaakt! (verhalen in me profiel)
Daardoor is onze vertrouwen in elkaar ook erg gegroeid!
Maar de echt band mis ik nog! Mja zo'n band als ik met me andere paard heb, zal ik persoonlijk ook nooit met een ander paard krijgen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:54

Het zit ook in jezelf. Je moet een klik hebben als je hem koopt, maar wel met je verstand! En daarna moet je het tijd geven. Ik heb al meerdere paardjes gehad en het gaat niet 1,2,3. daarnaast is het bijna nooit hetzelfde met je ene paard of de andere.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 01:11

Ik heb Vjesta bijna een jaar geleden gekocht, toen ze 5 was, ze is nu bijna 7. Ik heb een geweldige band met haar. Als ik aankom dan gaat ze al bij t hek staan, ze loopt op de kleinste aanwijzingen mee en ik vertrouw haar echt...

Een veulen kopen zou ik nooit doen door de kosten...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 01:24

ik heb een pony van 17, heb haar nu 3 jaar. heb echt een geweldige band met haar.

Heb ook nouja mn moeder heeft een enter onderhand die we vanaf 5 maanden hadden, eerlijk gezegt heb ik met hem wel een betere band ondanks dat ik hem korter ken.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 01:33

Ik koppel dit even naar mijn eigen situatie omdat ik beide gevallen thuis hebt staan en er bij ons wel een duidelijk verschil is.

Ik heb 1 paard die ik kreeg toen ze 2.5 was ze is nu al bijna 14 en ik heb een hele sterke band met haar. Beetje te sterk omdat ze ook vrij eenkennig is. Maar de band is duidelijk omdat ik eigenlijk met lichaamstaal en stem met haar communiceer en zij weet wat ik bedoel en ik weet wat zij bedoeld.

Nu heb ik sinds 2 jaar er nog 1 bij en deze is van de zelfde leeftijd als de andere alleen is het veel moeilijker om met deze te communiceren omdat zij hele andere dingen aangeleerd heeft dan hoe ik met de paarden omga. Ik snapte haar niet en zij snapte mij niet. Nu gaat het wel wat beter maar toch vertrouw ik haar niet zo blindelings zoals ik de andere vertrouw.

Dus ik denk wel dat het verschil maakt als je een paard jong aanschaft of dat het al meerdere eigenaren heeft gehad.

caroline01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:06

hallo,

ik heb een kwpn hengst gekocht toen hij 7mnd oud was. en heb hem weggedaan toen hij 1,5was. dit omdat ik toch liever meteen wilde rijden enz. nu heb ik hem gelukkig terug kunnen kopen maar sta voor een groot probleem.
hij staat in de opfok en is nog hengst. eerst was hij lekker braaf maar hoe meer de dagen vertrijken word het erger. hij bijt en slaat zelf met zijn voorbenen. echt om mij te raken.
iemand een idee op tip wat ik hieraan kan doen??

thanx

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:18

Ik heb een verzorgshet, nu bijna 1 jaar. Ze is al 16 jaar maar ik heb een hele grote band met haar. Ik kom er elke dag en doe vaak leuke dingen met d'r. In de winter ga ik er meestal naar toe als het regent, er is een shuilhokje maar uit zich zelf gaat ze daar nooit instaan. Ik blijf er dan meestal net zolang bij tot het weer wat minder regent of tot het droog is. Zomers ga ik of door het bos of met d'r springen of allebeide. Ik ken haar dus sinds haar 15e ongeveer en ik heb een hele goede band met d'r. Helaas heeft de shet vroeger weinig aandacht gekregen dus vertrouwd ze andere mensen niet echt. De eerste keer toen ik er kwam draaide ze ook steeds de kont naar me toe. En trappen, wegrennen ect. Maar ik ben elke dag weer gekomen, heel langzaam maar zeker begon ze me te vertrouwen, nu rent ze naar me toe als ik het land in kom. Heb haar achterwaarts leren stappen op commando, kan op d'r rijden, met d'r springen (meestal loop ik ernaast) enzovoort. Ze is erg bang voor vieze voetjes maar als we in de regen ofzo door het bos gaan en ze wil niet terug (stuk modder) dan loop ik voor en ze loop precies in mijn voetstapppen! Dus voor een echte band met je paard hoef je, je paard niet als veulen te kopen, het kan natuurlijk wel. Maar ook dan, moet je werken voor een band met je paard.

Poeh wat een verhaal :p

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:22

Ik heb eigenlijk alleen je titel gelezen, niet het hele topic. Denk dat je het beter kunt wijzigen in:

betere band als je je paard hebt zonder er op te rijden.

Goed, rijden is absoluut niet slecht voor je band. Maar na een halfjaar niet rijden en toch zovaak ik maar kon bezig zijn met mijn paarden, heb ik dingen bereikt die ik anders nooit had kunnen bereiken.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:26

Ik denk dat het niet uit maak of je nou een veulen af aan heb dat je een goeie band bouwd of dat je een oudere paard neem. er moet een klik zijn is die er heel fijn klikt het niet heb je een probleem dan zul je botsen. wel vind ik als je zelf geen ervaring heb met paarden om dat een veulen te kopen dat is echt heel dom. ik zelf heb mijn fjord vanaf 7maanden oud, en is nu bijna 3jaar er gaat een hoop tijd in zitten en je moet met een veulen veel geduld hebben. ik heb met hem een goeie band, maar met mijn oudste paard waarvan ik nu 7e eigenaar ben in haar leven. kan ik ondanks dat ze totaal niet makkelijk is in omgang met haar lezen en schrijven.

Wizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:35

Ik heb mijn paard sinds hij 2.5 is, hij is nu bijna 4 en de band die ik met hem heb, wordt met de dag sterker. Als je de band met je paard beter wilt laten worden, helpt veel longeren heel goed! Hij leert de commando's en jij geeft de commando's... 2 in een, een goede band opbouwen en de gehoorzaamheid verbeteren!:P Dat heb ik heel veel met mijn paard gedaan en ik doe het nu nog Bloos Haha! Tong uitsteken !

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:57

ook bij veulens moet er gelijk een klik zijn voordat er een hechte band kan zijn
bij een paard vanaf veulen af aan weet je al veel van elkaar voor dat je ga rijden
bij een al bereden paard leer je elkaar tijdens het werk kennen. maar het ligt net aan
het paard soms heb je binnen een jaar een mega band hoe oud het paard ook is en soms
duurt het een paar jaar en dan is een veulen kopen makkelijker

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:43

ik heb sparky en spetter allebei als veulen gekocht ,
en je kan ze dan zelf opvoeden oals jij wilt de dingen laten oppikken hoe jij wilt,
maar ik denk dat je dat ook kan met een ouder paardje alleen moet je dan eerst hetgeen eruit zien te krijgen wat jou niet bevalt en een ander al verpest heeft bij wijze van .
sparky is nu 10 jaar en is echt een scheet luistert naar stem , dat is mijn fout die luisterd alleen naar mijn stem dus een ander kan er niet op ook wel weer lekker makkelijk moet ik zeggen
spetter is een mini shet en die is bijna 2 jaar en daar laat ik de mensen mee op stal ook lekker lopen enz. dus die is weer heel anders daar heb ik ook een hele andere band mee ,
spark is echt me maatje ik weet niet of ik dat ook gehad zou hebben als ik hem ouder gekocht had ?

Jamila_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:53

Ik heb met mijn 1en een half - jarig paardje een enorme goede band. Hoe ik die opgebouwd heb? Wel toen ze klein was ben ik vaak in de weide gaan zitten, gewoon om haar aan mij te laten wennen, en altijd kwam ze naar mij toe en bleef ze in mijn buurt staan. Vorige zomer is ze verhuist naar een weide vlak achter ons, en dan zijn we pas echt 'close' geworden.. Elke keer als ik bij haar kwam begon ze al van ver te hinniken en gek heen en weer te lopen en als ik wegging hinikte ze terug. Maar nu staat ze een eindje verder van mij en zijn we zowat uit elkaar gegroeid, wel begroet ze me nog vrolijk maar ik zie haa rnog heel weinig. Boos!

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:55

Ik heb mij pony met 9 maanden oud gekocht ze is nu 3 jaar.
Ik had veder weinig ervaring met jonge paarden.
Vanaf kleins afaan in handen geweest alles mee gedaan van de eerste keer vast staan tot zwemmen in een meertje.
Ze is nu 3 een vreeselijke draak en heel erg eenkenig maar het gekke is dat ik haar blindelings vertrouw om dat we al zo veel zamen hebben gedaan en geleerd.
En nu ze 3 is breekt er weer een nieuwe tijd aan waar we doorheen moeten ( met een beetje hulp).
Ik denk wel dat het ook in een paard moet zitten.
Mijn paard is eenkenig en slaat en bijt vreemde maar mij niet.
Je hebt ook paarden veulens die allemans vriend zijn waar je al snel een band mee hebt en weinig moeite voor moet doen.
Of je nou een veulen jaarling volwasse paard of een bejaard paard koopt ..... het moet aan zijn caracter liggen.
Zoek een paard waar het mee klikt en waar bij je een goed gevoel heb!
Maak je toch een verkeerde keus kan je altijd nog verkoopen.
Of je blijft vriendjes voor het altijd.
Ik vind zeker niet dat je aan een veulen meer kosten hebt of een grooter risico koop gewoon een gezond paard of veulen het kan altijd fout gaan dat is gewoon het risico van een paard.
Dat geld voor en veulens en super goedgekeurde spord paarden.
Bedek ook dat als je voor een veulen kiest het wel erg handig is om hier wat ervaaring mee te hebben.
Het is niet makkelijk een veulen goed op te voeden.
en ik kan het weeten Lachen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:41

Je kan het behoorlijk verpesten! Maar geloof me, die van mij was 4 nogmaals en ik kan er nu alles mee. Maar dat ligt ook heel erg aan jezelf.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:44

Citaat:
Dat denk ik niet, ik denk dat de band met je paard beter wordt naarmate de dingen die je samen meemaakt (bijvoorbeeld door een diep dal gaan en daar samen weer uit omhoog komen)

Denk ik ook. Ja Wij hebben een veulentje gefokt, die is nou bijna 6 jaar oud. En 3 jaar geleden heb ik een andere pony erbij gekregen en met deze pony heb ik een betere band dan met het 'veulen'. Omdat ik meer met deze pony omga en meer met hem heb beleefd. Lachen

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:07

Ik denk inderdaad wel dat je bij een paard dat je al van veulen af kent, een hele goede band kunt kweken. Meestal wel beter dan bij een paard dat je pas op latere leeftijd leert kennen. Maar het ligt natuurlijk ook aan het karakter van het paard, dus het zegt niet altijd wat.

Ik heb Katinka pas leren kennen toen zij al 23 was. Toen ze 24 was ging ik haar verzorgen en inmiddels is ze al weer bijna 26. Toch hebben wij na een poosje ook een goede band opgebouwd en hebben we ook vanalles beleefd en groeien we nog steeds naar elkaar toe. Lachen Dit is gewoon omdat onze karakters goed matchen, want ze is echt niet een pony die meteen bij iedereen in de armen springt.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:26

Ik heb sinds 2 weken een fjorden merrie veulen van 9 maand.
En na 2 weken tijd hinnekt ze al naar me, beschermd me voor andere paarden en durft wel op andere paarden af te stappen als ik erbij sta maar zodra ik wegloop durft ze niet zoveel.
Van dit laatste baal ik een beetje, maar ik zet haar bij de kudde in als ik op stal ben en ga rijden met de haflinger. Zo kan ze alleen wennen aan de paarden en ben ik maar een korte tijd weg.

Vandaag zijn we voor het eerst het erf over wezen wandelen en alles was eng, maar toen ik voorop ging lopen volgde zei wel maar ik hoefte niet te proberen naast haar te staan want dan vloog ze naar achteren.
In de paddock volgt ze me netjes, en verder luisterd ze ook goed gelukkig Haha!

Ik ben ervan overtuigd dat het inrijden anders verloopt als dat ik een fjord van 3 jaar gekocht had. Nu bouw ik namelijk 3 jaar vertrouwen op en weten we wat we aan elkaar hebben. Knipoog
Nu heb ik wel het geluk dat de plek waar cunna staat echt ideaal is voor een jong dier.. Er staat nog een 9maand oude veulen, een haflinger en een oma pony. Vork

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:29

Mijn beide paarden heb ik jong gekocht.

M'n pony was 2 jaar (en had lekker op de wei gelopen met leeftijdsgenootjes), m'n paard was 2 maanden (en heb haar opgehaald toen ze met 5 maanden van haar moeder mocht). Mijn paarden zijn mijn alles en de band die ik met ze heb, heb ik niet met eerdere (volwassen) paarden gehad.

Ik zeg dus ook dat ALS ik ooit nog een paard koop, dat het een jonge (sowieso groen) van de fokker wordt, absoluut! Ja

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:21

Tja heb m veulen vanaf de geboorte bijna dag in dag uit meegemaakt en helemaal naar mij hand kunnen zetten, bij wijze van spreke.
Ik men van mening dat je een jong paard toch wel een beetje kunt kneden in zijn doen en laten. Zo heb ik die kleine op jonge leeftijd al wijs gemaakt dat trappen naar mensen niet acceptabel is, zo ook bijten of om ver lopen.
Daarnaast aantal dingen geleerd die niet eng zijn (en andere dingen weer wel, zoals; het stroomdraadje waar je dus niét doorheen kan).

Zo denk ik dat ik deze man ook sneller voor mekaar heb straks dan een 'minder bekend' paard. Omdat je het dier toch eigenlijk door en door kent!

Zo heb ik het tenminste wel ervaren met veulen van de vorige merrie die ik reed. Mij zag ie in zijn eerste half jaar, later oefenden we samen voor de keuring en uiteindelijk beleren en dat ging allemaal eigenlijk van zn leien dakje, waren snel op elkaar ingespeeld omdat vele grenzen reeds bekend waren.

Maar heb nu met de oudere paarden hier ook wel een goede band. Misschien ook wel omdat ik toch soms zelf ook wel wat grenzen zoek. Het is dus denk ik voor een groot deel ook afhankelijk van hoe je zelf staat tegenover het paard.
Maar een ouder paard heeft altijd meer ervaringen met 'anderen' dan een jong dier. Iedereen doet het toch weer nét een beetje anders. Zo kan mijn zusje in principe perfect met 'míjn' paarden en ik kan goed met 'de hare', dit omdat we toch redelijk hetzelfde reageren en handelen, maar totale vreemdelingen zullen meer strubbelingen krijgen denk ik.

0rgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:28

ik heb nu me paard drie maanden en ik heb met geen een paard zoo0wn goede band gehad.
het heeft er niks mee te maken hoe lang je het paard heb maar welke klik je ermee heb.
je kunt het ook als veulen hebben en het staat te groeien op het land dan heb je er tog ook nog geen band mee! het ligt aan de klik tussen paard en jou Bloos