Bang voor (grote) paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: Bang voor (grote) paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:37

daar heb ik ook, in mindere mate, last van. ik durfde eigenlijk altijd overal wel op te klimmen. maar na een val van mijn bijrijdpaardje laatst (die is niet eens groot, maar 1,64 ofzo) heb ik er toch meer moeite mee. ook omdat ik laatst met een hele grote (bijna 1,80) aan de kletter ging en ik die (gelukkig) nog maar net kon stoppen op de kont van het paard van een vriendin (ik was echt aant bidden dat die niet zou slaan). daarnaast hebben we een paard van 1,85 gehad die steeds aan de kletter ging en ook de teugels kapottrok en echt niet terug te rijden was... toen ben ik laatst met het paard van een vriendin (paard van 1,75 ofzo) gaan rijden en bij haar istie altijd heel lui, dus ik dacht "easy", maar helaas, paardje bleek niet gewend te zijn om echt te werken (vriendin rijdt puur recreatief, ik wil paarden altijd dressuurmatig voor elkaar hebben) en ging rennen en het bit vastpakken...
ik stap nog steeds overal op, maar galopperen op een vreemd paard doe ik niet meer zonder toezicht, gek, maar ik voel me veiliger als er iemand bij is... op stal heb ik overigens geen moeite met grote paarden...
bij pony's ken ik geen angst (had ik vroeger met paarden ook absoluut niet, hoe gek ze ook waren), daar durf ik alles mee, ook al bokken ze bij wijze van spreken verticaal... daarom heb ik ook toegezegd om een aantal pony's in te rijden, paarden, daar begin ik niet meer aan (ja, als mij verteld wordt dat ze al zadelmak zijn, goed doorgereden zijn en braaf zijn, dan rij ik er wel op...)

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 06:56

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:31

LiNdA1986 schreef:
waar ben je bang voor dan?

als ze op hol gaan hou je geen 1 paard, of het nou een groot paard of een pony is.

das een psychische kwestie toch? ik heb ook altijd het gevoel dat ik een pony makkelijker kan houden, hoewel ik puur rationeel wel weet dat dat niet kan... gewoon een beetje zoals dat heel veel mensen bang zijn voor grote honden omdat ze denken dat die eerder zullen bijten, terwijl de kleintjes vaak veel feller zijn... dat is bij pony's en paarden wss hetzelfde...

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:09

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:01

Hier nog 1 die liever op ponies dan paarden rijdt. Doei!

Ik ben niet bang voor paarden (rijd er heel af en toe ook wel eens op Knipoog ) maar ik voel me dan meer een meeliftend vliegje dan een ruiter! Vork Nou ben ik ook niet de grootste en zwaarste (1.65 mtr. en 48 kilo) dus dat scheelt ook wel denk ik. Knipoog
Bij de paarden kom ik nauwelijks met m`n pootjes onder het zweetblad uit, en heb ik het gevoel dat ik z`n oren met een verrekijker moet zoeken... Nagelbijten / Gniffelen
Geef mij dan maar een lekkere, stevige pony! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:02

Ik klim ook niet op grote paarden
Zo tot 1.65 gaat het nog wel... maar liever niet Clown
[***] is 1.51 en dat vind ik precies goed Haha!

rintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:22

ik vind pony's ook leuker hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:26

haha ik zou bijna iedereen uitnodigen om op mijn friesje van 164 t e komen stappen, echt totaal niet eng!!
bij paarden van 1,75 en groter heb ik ook wel eens zo van: als ik val dan val ik wel hoog en dus hard Scheve mond
maar ik klim er wel gewoon op en ben ook nog nooit gevallen! Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:28

Mijn motto: klein is fijn Haha!

Ik heb vroeger wel paarden gereden, maar sinds ik al 3 jaar op een haflinger rondhobbel ben ik toch niet meer zo'n fan van de grote jongens. Mijn vriendin heeft er 1 van ruim 1.80 en ik stap er wel op (met wat moeite Knipoog) maar de grond is zo ver weg!

De max ligt bij mij rond de 1.65-1.70 dat vind ik echt hoog zat.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:29

het went vanzelf. gewoon veel omgaan met grote jongens. Komt t vanzelf keertje goed.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:16

.

sweettiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:32

tja dat is lastig.
zelf rij ik nu op paarden en me (verzorg)paarde zijn wel haflingers dus pony's maar voor de rest rij ik alleen maar op paarden. eigenlijk moet je gwn een x op een superlief/mak paard gaan zitten en rijden.. want er zit neit heel veel verschil in! want het is eigelijk gwn zo, dat als pony's gaan renne en je valt eraf, val je er harder af dan van een paard. ik weet ook niet hoe dit kan maar je valt zachter.. en de meeste pony's zijn gewoon minder betrouwbaar dan paarden, paarden gaan over het algemeen veel minder snel op hol dan pony's! maar je blijft ook makkelijker zitten op een paard want bij bijna alle paarden ken je je veel makkelijker vastklemmen dan pony's want pony's zijn gewoon smaller enzo, dat is duidelijk. naja je moet gewoon maar een x proberen, het is wat je zelf wil en als je het niet wil moet je het vooral niet doen want dat voelt dat paard dus dan gaat het juist 'niet goed' zeg maar Knipoog !

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:34

ik heb het ook nog een beetje, erop vind ik niet erg, eerder er naast lopen:P
ik durde eerst niet eens op E-ponys
Alleen op een kleine C tot dat ik echt te groot werd, nu rijd ik juis tgraag op een E en vind paarden niet eng.
Je moet het gewoon doen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:44

piink_eye schreef:
tja dat is lastig.
zelf rij ik nu op paarden en me (verzorg)paarde zijn wel haflingers dus pony's maar voor de rest rij ik alleen maar op paarden. eigenlijk moet je gwn een x op een superlief/mak paard gaan zitten en rijden.. want er zit neit heel veel verschil in! want het is eigelijk gwn zo, dat als pony's gaan renne en je valt eraf, val je er harder af dan van een paard. ik weet ook niet hoe dit kan maar je valt zachter.. en de meeste pony's zijn gewoon minder betrouwbaar dan paarden, paarden gaan over het algemeen veel minder snel op hol dan pony's! maar je blijft ook makkelijker zitten op een paard want bij bijna alle paarden ken je je veel makkelijker vastklemmen dan pony's want pony's zijn gewoon smaller enzo, dat is duidelijk. naja je moet gewoon maar een x proberen, het is wat je zelf wil en als je het niet wil moet je het vooral niet doen want dat voelt dat paard dus dan gaat het juist 'niet goed' zeg maar Knipoog !

ik blijf juist heel makkelijk op pony's zitten, ik heb met de lengte van mijn benen eigenlijk een paard nodig van min.1,70m en bij een pony van 1,35m ofzo kan ik letterlijk met mn benen tegen elkaar komen, dan kun je je wel goed vastklemmen...
pony's zijn zeker niet minder betrouwbaar dan paarden, maar ze hebben wel meer eigengereidheid en gaan daarin heel ver... maar mocht puntje bij paaltje komen, dan vechten ze ook langer voor je... ik baal al jaren van mijn lengte (ben 1,74, niet heel lang, maar wel te lang voor de pony's, zeker door de lengte van mn benen) omdat ik nu niet echt meer met pony's kan rijden. tjah, buitenritten wel, maar echt dressuur of springe niet (Hoewel ik laatst een heel fel ponytje gereden heb om hem rustig te krijgen voor de sprong, pony was 1,30 ofzo... *en al 20 jaar oud dat beestje, echt een doordouwertje*) ik durf zelf ook alles met pony's, van inrijden tot een cross springen, maar op een paard durf ik dat geen van beiden, alleen dressuur, of een rustige buitenrit. er is één paard geweest waarmee ik alles durfde, een ruin van 1,65 ofzo, super paard, heb ik veel mee gesprongen maar dat was echt het enige paard waar ik 100% op vertrouwde...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:25

sandr0 schreef:
het went vanzelf. gewoon veel omgaan met grote jongens. Komt t vanzelf keertje goed.

In mijn geval niet Clown
Elke dag verzorgde ik het paard van mijn stalgenoot. Maar ik durfde het beestje alleen te voeren. Ik ben er 1 keer opgestapt omdat de bazin er was afgevallen en enorm bang was geworden. Toen heb ik het paard aangepakt. Maar ik bleef bang... mij te groot

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:47

Ik rijd zelf enkel kleine pony'tjes. De grootste die ik zelf heb staan is 105, de grootste waar ik met enige regelmaat op stap om te corrigeren is 115. En dat is ook het grootste waar ik afgelopen jaar op gereden heb. 2 jaar geleden wel een welshje van 130 zadelmak gemaakt, maar die vond ik groot zat. Dat terwijl ik ook een hele tijd paarden gereden heb, maar vind die kleintjes toch veel leuker.

En het stomme is dat ze me aan de hand alles kunnen maken. Ik ben bezig met een opleiding hoefsmid en dan kom je toch af en toe 'niet zulke brave paardjes' tegen en dat maakt mij niet uit. Maar zet mij niet op een grote brave sul.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:17

sandr0 schreef:

Ik mocht op een grote Fries van 1.70m, die zelfs niks deed bij het 7 jarige zoontje van de eigenaresse... Ik stapte er rillend van angst weer af. Het dier was ontzettend braaf, deed echt niets, maar ik was doodsbang...

Geef mij maar pony's en dan met name die van mij zelf Haha!

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:10

Volgens mij is een paard van 1.80 m veel liever dan een pony van 1 m.
Ik heb 1 pony gehad.
Maar geef mij toch maar een paard.Die zijn veel leuker om mee te rijden en vaak veel liever in de omgang.
Ik zeg niet altijd,maar vaak zijn ze veel liever.Een pony is opzich ook wel leuk om mee te rijden maar daar krijg ik niet zo makkelijk kippenvel van als van een paard dat de sterren van de hemel rijd.
Een paard is groot,heeft veel bespiering en kan lekker bewegen,daar krijg ik nou eens kippenvel van.
Moest dat een pony zijn,nee daar krijg ik geen kippenvel van.
Ik ben ook veel te groot voor op een pony en heb toch altijd liever op een paard gereden.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:16

Bij mij is het een beetje omgekeerd Tong uitsteken
Als ik moet kiezen met wie ik rij (in de manege ) wil ik altijd op de grootste die daar staat Tong uitsteken Clown
klinkt raar maar tes zo Haha! hoe groter het paard Haha! hoe meer plezier voor mij Tong uitsteken

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:35

eenmaal erop, merk ik het niet (of hij nou 1.80 is of 1.50)
maar met het eraf gaan Tong uitsteken als ik dan van grote afstap, dan val ik zo lang.....

ernaast heb ik het liefste gewoon m'n eigen mier (die is 1.50), toch meer gevoel van controle...
want anders tornt hij zo groot boven je uit...

margo101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:37

je hebt hellemaal gelijk samir Pling Pling Pling Pling

margo101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:37

semir bedoel ik

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:44

margo101 schreef:
semir bedoel ik

haha maakt niet uit hoor Knipoog

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:37

Okee nou ik hou het ook mooi op de pony's.. de grootste pony die ik nu rij is krap 1.40 en daar hou ik het mooi bij..Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:49

Heel goed Haha!